Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Sietie
#1221642
ik weet er is al een hoop geschreven over wel of niet enten tegen de ziekte van weil en ik kom er maar niet uit wat te doen...Maar wie ent er wel en wie niet? in mijn situatie komen de honden dagelijks met ratten in contact...we wonen in het buitengebied met veel water waar ook ratten in zwemmen en mijn honden zwemmen ook graag...eigenlijk wil ik helemaal  niet tegen weil enten, maar mijn DA vindt het een groot risico...
Hoe denken jullie hierover?
Door Lizzy
#1221656
vanaalst schreef: ik doe het wel, alle 3.
hier zwemmen zo bijna dagelijks..waar ook muskusratten voorkomen...
Het zijn eigenlijk alleen bruine ratten die Weil overbrengen.

Overigens Sietie, ik moet je eerlijk bekennen dat ik banger ben voor honden die nooit in aanraking komen met vieze rattenslootjes, en eens per jaar met pasen (alleen als het mooi weer is) worden uitgelaten in het bos. Die honden hebben nul natuurlijke immuniteit opgebouwd tegen de ziekte van Weil (of andere leptospirosis besmettingen). Ik vaccineer Brutus en Pinkel niet. Zij reageren beide slecht op de enting. En bovendien vind ik ze te oud om hem zo'n rot enting nog te geven. Ik vaccineer Linga wel. Puur omdat ik er niet mee zou kunnen leven zou ze de ziekte van Weil krijgen en ik haar niet gevaccineerd zou hebben. Maar blij ben ik er niet mee.... Ik zit er ook ieder jaar weer mee te trutten. Ik heb het ook 1 jaar niet gedaan. En het jaar erop durfde ik het toch weer niet aan om niet te vaccineren.... :-\
Door Sietie
#1221663
mijn eerste boxer heb ik vanaf een jaar of 2 nooit ergens meer voor laten enten, toen woonden wij ook al in dit zelfde huis, dus ook veel contact met ratten...heb daar verder nooit over nagedacht...maar nu...(zucht)...ik weet het ff niet meer... mijn oudste boxer nu heb ik vorig jaar niet laten enten puur om het feit dat het vlak voor een dekking moest gebeuren...ik zei tegen mijn DA laat maar durf het echt niet aan om toch te enten vlak voor een dekking...vorig jaar waren er drie honden bij hun in de praktijk die overleden waren aan weil :-\ tsja en dan word je weer bang...
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1221681
Lizzy schreef: Het zijn eigenlijk alleen bruine ratten die Weil overbrengen.

oh, en toch vindt ik het een veiliger idee ze er wel voor te enten..
omdat ze dagelijks in het water zitten en ook niet alleen hier.
met andere entingen, het niet enten dan, heb ik geen moeite maar die weill..
overigens hebben ze hier geen last van de enting van weill
Gebruikersavatar
Door pike
#1223039
Ik laat ze ook allemaal inenten tegen Weil. Ze komen hier ook dagelijks in contact met slootwater e.d. en twee zwemmen er ook in Volgens mijn da zijn trouwens de vieze sloten en vaarten met ratten niet de belangrijkste bron voor de infectie, maar het snuffelen en likken aan de urine van andere honden.
Door henneke
#1223072
wat ik nou zo moeilijk vind in dat hele Weil verhaal is het volgende , we laten dus de honden enten tegen Weil maar onze kinderen zwemmen ook in water waar ratten leven ( meren bijv.) en mensen worden niet geent tegen Weil maar wij kunnen het ook krijgen dus mijn vraag is hoe snel zal je het nou eigelijk kunnen krijgen ? zijn honden vatbaarder voor Weil dan mensen ? ik lees net dat Weil over gedragen kan worden van hond op mens maar aangezien er nog geen grote entingsactie is gestart door de regering ( en die houden wel van prikken ) zal het voor ons wel meevallen maar waarom is het voor honden dan zo anders ?
Door Lizzy
#1223082
henneke schreef: wat ik nou zo moeilijk vind in dat hele Weil verhaal is het volgende , we laten dus de honden enten tegen Weil maar onze kinderen zwemmen ook in water waar ratten leven ( meren bijv.) en mensen worden niet geent tegen Weil maar wij kunnen het ook krijgen dus mijn vraag is hoe snel zal je het nou eigelijk kunnen krijgen ? zijn honden vatbaarder voor Weil dan mensen ? ik lees net dat Weil over gedragen kan worden van hond op mens maar aangezien er nog geen grote entingsactie is gestart door de regering ( en die houden wel van prikken ) zal het voor ons wel meevallen maar waarom is het voor honden dan zo anders ?
Kijk, dit is nou een one million dollar question! Ik zoek hier ook al JAREN antwoord op, maar tot nu toe niet kunnen vinden. Je zou namelijk denken dat de hond wel 1000 keer vatbaarder moet zijn, mag je de DA's geloven. Want guttegut, wij moeten allemaal onze honden laten vaccineren. Terwijl inderdaad, in de zelfde watertjes waar mijn honden zwemmen, daar zwemmen ook kinderen!
Door bloemetje
#1223089
Honden drinken ook slootwater... Danny bijv. die zuipt gewoon uit elk goor slootje of plasje. Het lijkt me dat wij en/of de kinderen dat niet doen.. In ieder geval niet in die mate.
Door Mevroi Kruim
#1223160
bloemetje schreef: Honden drinken ook slootwater... Danny bijv. die zuipt gewoon uit elk goor slootje of plasje. Het lijkt me dat wij en/of de kinderen dat niet doen.. In ieder geval niet in die mate.
Nee, niet in die mate, maar vooral kinderen krijgen best veel binnen vaak.
Maar honden zwemmen natuurlijk ook vaak in heel smerig modderstinkblauwepotenwater, baggersloten etc. en mensen en kinderen meestal in goedgekeurd zwemwater. Daar zitten uiteraard ook ratten maar ik denk dat dat het risico wel beperkt. Maar idd niet uitsluit, dus the one million dollar question blijft :D
Door Lizzy
#1223163
bloemetje schreef: Honden drinken ook slootwater... Danny bijv. die zuipt gewoon uit elk goor slootje of plasje. Het lijkt me dat wij en/of de kinderen dat niet doen.. In ieder geval niet in die mate.
Kinderen krijgen wel degelijk veel water binnen wanneer ze zwemmen. Bovendien, de lepto bacterie is zeer gevoelig voor zuren. En sterft in het zure maagzuur van de hond de onmiddellijke dood. Lepto bacterieen besmetten de hond in de regel dan ook niet via de mond --> maag maar eerder via het binnen dringen via wondjes.
Door Sietie
#1223230
Lizzy schreef: Kinderen krijgen wel degelijk veel water binnen wanneer ze zwemmen. Bovendien, de lepto bacterie is zeer gevoelig voor zuren. En sterft in het zure maagzuur van de hond de onmiddellijke dood. Lepto bacterieen besmetten de hond in de regel dan ook niet via de mond --> maag maar eerder via het binnen dringen via wondjes.
Dat denk ik ook Lizzy... een collega van mij die zijn broer heeft een aantal jaren geleden in het ziekenhuis gelegen met lepto opgelopen door ratten! Dat is een veehouder en was bezig om de dam beter te laten doorstromen dus met handen in het water en door een wondje is hij besmet geraakt en daardoor had ie een sepsis opgelopen zo goed als ik het nog weet...dus mensen kunnen het wel degelijk krijgen, maar worden inderdaad niet geent...maar is het ook niet zo dat de DA's voor hun inkomen graag enten? Deze praktijk waar ik bij ben is heel klein weinig tot eigenlijk geen apparatuur... dus voornamelijk leven van inentingen, castraties, dieetvoer (jaja) enz... ::)? alle dieren worden tegen van alles en nog wat geent, maakt niet uit wat voor dier... behalve heel apart de volwassen mens...
Laatst gewijzigd door Sietie op vr 03 apr 2009, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#1223478
hier wordt niet gezwommen maar wel vaak uit slootjes gedronken.. ik laat ook niet vaccineren tegen leptospirose. niet alleen omdat het risico bij mijn niet zwemmende honden aanzienlijk kleiner is maar ook omdat er nog steeds 'vormen' blijven waar een hond met vaccinatie ook ziek van kan worden..
als ze wel zouden zwemmen zou ik hetzelfde gevoel als lizzy hebben, het idee dat je hond ziek wordt omdat jij niet laat vaccineren. van de andere kant, zo;n vaccinatie is ook weer een belasting en je weet nooit wat het voor de gezondheidstoestand in de toekomst betekent....

van de andere kant.. als je zorgt dat je op de hoogte bent van mogelijke symptomen, aangeeft dat je hond niet tgne lepto gevaccineerd is... en alles goed in de gaten houdt..

nou ja blijft moeilijk, wat is wijsheid??
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door