Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Is het normaal als je overstapt naar vers (Haakse Barf om te beginnen) dat een kat Diaree krijgt?

Diaree
Geen stemmen
0%
Haakse Barf en diaree
2
100%
Door Mavi
#1219529
Ik ben een beetje in de STRESS!! Wij hebben een kitten van 4mnd (britse korthaar) en gaat vanaf dag 1 hartstikke goed.
De Cattery gaf Royal Canin dus hebben wij dat ook gedaan wel met de gedachte om de overstap te maken naar vers.
Ik ben nu daar druk mee bezig om me dr in te verdiepen hoe ik dan overstap. Want ik wil net als alle andere dierenliefhebbers het beste voor je diertje, ik moet wel zeggen dat ik het wel spannend vindt maar heb er wel volste vertrouwen in.

Maar nu.. is het geval ik geef nu een weekje naast de brokken en het (rare)blikvoer wat ik alleen s'avonds geef een beetje Carnibest kitten. En dat gaat goed, ik heb al een keer n stukje runderhart gegeven en een beetje kip dat ging allemaal goed. Het is gewoon leuk om te zien dat hij het zo lekker vind. Nu afgelopen vrijdag heb ik haakse barf gekocht en heb hem op advies van een goeie vertouwde vrienddin (die al langer Barf geeft aan haar kat)wat gegeven (zalm), in mijn enthousiaste bui heb ik ook n stukje kippen nek gegeven.Oja en hij heeft n stukje lams-vlees stick gegeten. En dit allemaal naast zn gewone voer (brokken en Blik)
Nou kreeg hij vrijdag avond onwijze diaree 3 keer achter elkaar en een onwijze stank, ok dat kan ik zie het maar als ontgiften. Of toch niet? Wil ik te snel of heb ik gewoon te veel gemixt?
Maar nu is het zondag en heeft nog steeds diaree en ik maak me grote zorgen. Hij heeft tot vanmiddag wel gewoon brokken staan heb de dierenarts gebeld en zei gekookte kip en geen brokken ernaast!! ok gedaan. Is dit normaal, hij eet niet van de gekookte kip drinkt wel is wel speels maar volgens mij wel wat afgevallen.
Wat moet ik nu doen om die diaree te laten stoppen?

Please help

Liefs Linda
Door Nynke
#1219532
hoi Linda,

Welkom op BP  :) :)

Je topic staat nu bij honden, dus zal waarschijnlijk wel verplaatst worden naar Katten & Barf  ;)

Als ik jou was zou ik de brokken wegkiepen en alleen maar rauw voeren. En of dat nu een kvv is, zoals Haaks Barf, Carnibest o.i.d. of echt barf, dat maakt dan op dit moment niet zoveel uit.

Succes !!
Door flin
#1219536
Hai Linda, welkom op BARF-plaats!

'k zou toch eerder denken aan een virusje, dan aan iets anders;
hij heeft geen koorts en spuugt niet?

'k zou zeker geen gekookte kipfilet geven, maar probeer gewoon rauwe kipfilet te geven, dat verteerd makkelijker, en daarnaast zit er flink vocht in wat hij nu zeker niet tekort mag komen, de brokjes zou 'k ook niet geven, daarnaast zorgen dat hij genoeg extra vocht binnenkrijgt ( water over de Haaksbarf en over 't eventuele blikvoer)
of bouillon geven (zonder zout)

't allerbelangrijkste is nu dus dat hij genoeg vocht binnenkrijgt

daarnaast kun je wat probiotica door z'n voer doen om al die goede darmbacteriën   weer op peil te krijgen...

sterkte hoor!
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#1220179
Misschien kan het ook te maken hebben met de zalm die je hebt gegeven. Mij kat Boris is daar heel gevoelig voor en gaat daarvan direct aan de dunne (en stinken!!  :-X), Het maakt verder niet uit of ik het rauw geef of gekookt. Wie weet was de zalm dus het probleem. Verder zou ik nu even rustig aan doen (niet teveel dingen door elkaar geven) om de darmpjes weer wat rust te geven. En zoals flin ook al zegt; zorgen voor voldoende vocht en kip geven omdat dit licht verteerbaar is.

Succes!
Door YaYa
#1220193
Ik zou even teruggaan naar wat wel ging dus de cb kitten en kipfilet geven. En verder geen andere dingen ernaast. Kijk even hoe het gaat en zorg dat hij voldoende vocht binnenkrijgt. Het zou heel goed kunnen dat de zalm het probleem is.
Door IzMi
#1220574
Hoi!

Wij Barf-en ook met onze (BKH) kittens van vijf maanden. Ze kregen bij de fokker ook af en toe vers vlees (kopvlees, vis e.d) en wij zijn er mee verder gegaan in de uitgebreidere/volledige(re) variant. Wij Barf-en nu helemaal en hebben een menu samen gesteld. Af en toe vinden wij het ook spannend. Maar ze doen het hier hardstikke goed! Ze eten orgaanvlees, kippennek, vis (uit blik vd supermarkt), kopvlees van de rund. We gaan nu langzaamaan over op harder/ander bot. Karkassen en vleugel zijn dus in bestelling.

Wat de diaree betreft. Wij hebben tot nu geen last gehad van dit soort dingen.
Misschien moeten ze even wennen, of is het inderdaad een virusje. Niet snel opgeven hoor, als ze het eenmaal door hebben.... Dan is `t genieten maar! Daarbij hebben ze ook een ontzettend mooie, glanzende, zachte vacht. Mede te danken aan deze manier van voeren denken wij!

Veel plezier met je kittens!

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 30 mar 2009, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1220793
[quote="Mavi"]
Ik ben een beetje in de STRESS!! Wij hebben een kitten van 4mnd (britse korthaar) en gaat vanaf dag 1 hartstikke goed.
De Cattery gaf Royal Canin dus hebben wij dat ook gedaan wel met de gedachte om de overstap te maken naar vers.
Ik ben nu daar druk mee bezig om me dr in te verdiepen hoe ik dan overstap. Want ik wil net als alle andere dierenliefhebbers het beste voor je diertje, ik moet wel zeggen dat ik het wel spannend vindt maar heb er wel volste vertrouwen in.

Maar nu.. is het geval ik geef nu een weekje naast de brokken en het (rare)blikvoer wat ik alleen s'avonds geef een beetje Carnibest kitten. En dat gaat goed, ik heb al een keer n stukje runderhart gegeven en een beetje kip dat ging allemaal goed. Het is gewoon leuk om te zien dat hij het zo lekker vind. Nu afgelopen vrijdag heb ik haakse barf gekocht en heb hem op advies van een goeie vertouwde vrienddin (die al langer Barf geeft aan haar kat)wat gegeven (zalm), in mijn enthousiaste bui heb ik ook n stukje kippen nek gegeven.Oja en hij heeft n stukje lams-vlees stick gegeten. En dit allemaal naast zn gewone voer (brokken en Blik)Nou kreeg hij vrijdag avond onwijze diaree 3 keer achter elkaar en een onwijze stank, ok dat kan ik zie het maar als ontgiften. Of toch niet? Wil ik te snel of heb ik gewoon te veel gemixt?
Maar nu is het zondag en heeft nog steeds diaree en ik maak me grote zorgen. Hij heeft tot vanmiddag wel gewoon brokken staan heb de dierenarts gebeld en zei gekookte kip en geen brokken ernaast!! ok gedaan. Is dit normaal, hij eet niet van de gekookte kip drinkt wel is wel speels maar volgens mij wel wat afgevallen.
Wat moet ik nu doen om die diaree te laten stoppen?

Please help

Liefs Linda
[/quote]


hmmm , das best veel in een week tijd  ;)
helemaal voor een kitten van 4 maand die brokjes gewend is...
het kan een virusje zijn, maar het lijkt me waarschijnlijker dat je katje aan de diarree is doordat zn overenthousiaste baasje het zo heerlijk vind om een kitten te zien barfen  ;D
ik zou het voorlopig nog even op de carnibest kitten houden. brokken en blik de deur uit..
je kan wat gekookt water over de carnibest gieten voor de geur en zodat het iets makkelijker verteerd.
als dit een poosje goed gaat (een week, of 2/ 3 ) zonder vuurwerkpoep (zoals mijn zoontje dat noemt :P)
dan kun je er best wat bij gaan geven wat makkelijk verteert.

niet teveel in ene keer! Succes met je barfmonster!!

let er goed op dat je kitten niet uitdroogt..
je zou wat okugest van vsm kunnen geven. dit is homeopathisch tegen diarree en maagpijn, maar ik denk wel dat je een heeeel kleine hoeveelheid aan moet houden met je kitten..
Door Mavi
#1220901
Bedankt voor je berichtje,
Ik heb alle brokken en blik weggedaan. Ik geeg nu alleen rauwe kip en carnibest kitten. Hij eet wel maar nog niet echt veel ik snap dat hij nog even bij moet komen maar hoe lang kan dit duren?
Over de diarree die is gelukkig gestopt!! Het is best lastig als je nooit eerder een kat of kitten heb gehad hoe het allemaal in zn werk gaat, dus ben blij dat ik hier soms terecht kan  :)
Hij is gelukkig wel weer speels ed. Dus dat me ook erg goed.
Over die Probiotica wat is dat precies ik heb het wel een eerder gehoord maar dan bij baby's. Is dit hezelfde of heb je dat speciaal voor katten?

Alvast bedankt.

Groetjes Linda  ;)

quote author=flin link=topic=54385.msg1219536#msg1219536 date=1238337497]
Hai Linda, welkom op BARF-plaats!

'k zou toch eerder denken aan een virusje, dan aan iets anders;
hij heeft geen koorts en spuugt niet?

'k zou zeker geen gekookte kipfilet geven, maar probeer gewoon rauwe kipfilet te geven, dat verteerd makkelijker, en daarnaast zit er flink vocht in wat hij nu zeker niet tekort mag komen, de brokjes zou 'k ook niet geven, daarnaast zorgen dat hij genoeg extra vocht binnenkrijgt ( water over de Haaksbarf en over 't eventuele blikvoer)
of bouillon geven (zonder zout)

't allerbelangrijkste is nu dus dat hij genoeg vocht binnenkrijgt

daarnaast kun je wat probiotica door z'n voer doen om al die goede darmbacteriën  weer op peil te krijgen...

sterkte hoor!
[/quote]
Door Mavi
#1220905
Sorry, ik snap de het hele berichten gebeuren nog niet ;D
Nou heb ik diegene die mij als eerst heeft gemaild een vraag gesteld die eigelijk voor jou was bedoelt hahahaha stom he!
Ik wou je bedanken voor je reactie en vroeg me af wat Probiotica is.
Ik heb het wel eerder gehoord maar dan by Baby's.
Heb je dat ook voor katten of is dat het zelfde?

Hij heeft trouwens geen koorts en spuugt niet.
Het gaat gelukkig al wat beter eet nog niet zoals die deedt maar ik weet zeker dat dat goed komt.
Alle Brokken zijn weg, dat is beter zorgt ook niet meer voor verwarring!! Zeker bij mijn partner die vind het BARF maar eng maar daar ben ik gelukkig wel wat over heen.

Groetjes Linda
quote author=flin link=topic=54385.msg1219536#msg1219536 date=1238337497]
Hai Linda, welkom op BARF-plaats!

'k zou toch eerder denken aan een virusje, dan aan iets anders;
hij heeft geen koorts en spuugt niet?

'k zou zeker geen gekookte kipfilet geven, maar probeer gewoon rauwe kipfilet te geven, dat verteerd makkelijker, en daarnaast zit er flink vocht in wat hij nu zeker niet tekort mag komen, de brokjes zou 'k ook niet geven, daarnaast zorgen dat hij genoeg extra vocht binnenkrijgt ( water over de Haaksbarf en over 't eventuele blikvoer)
of bouillon geven (zonder zout)

't allerbelangrijkste is nu dus dat hij genoeg vocht binnenkrijgt

daarnaast kun je wat probiotica door z'n voer doen om al die goede darmbacteriën  weer op peil te krijgen...

sterkte hoor!
[/quote]
Door Mavi
#1221394
Hoi Flin
Oh dank je wel ik  ga even kijken, nou hij is weer aan de race :P
als klap op de vuurpijl stond ik vandaag ook nog eens op zn pootje :'( ik schrok me te pletter!!
Ik heb vandaag besloten om naar de dierenarts te gaan want ik werd gek van onzekerheid
Zei zei dat hij geen koorts heeft goed op gewicht is en er goed uit ziet en levendig dat alleen zn darmen vreselijk van slag zijn en heel veel lucht heeft, zijn pootje was niks mis mee gelukkig.
Zei adviseerde mij dat ik op de koolvis moet en wacht tot de ontlastig dikker wordt en dan opnieuw proberen.
Hij eet er niet veel van maar hij eet wel en drinkt. Gaat regelmatig naar de bak voor een plasje of een poepje (diarreetje ;))

Dus ik zie het wel
Ik hou hem goed in de gaten dus veel kan er niet gebeuren.
Dank je wel voor je advies en ik ga kijken op die site. Het is dus van SOLGAR dat gebruik ik zelf ook.

Liefs Linda


[quote="flin"]
Hai Linda,

alles went! 't is leesbaar; dus we kunnen er wat mee!  ;)

    probiotica: leesvoer:

http://www.solgar.nl/pagina/3/Search/pr ... categorien

hoeveel en hoevaak geef je muppie op 'n dag te eten?
  en hij heeft geen last van wurmen oid?


[/quote]
Door Mavi
#1221398
Oja een ontwormings kuur voor de zekerheid mee genomen.
hij eet normaal 2 op een dag maar ben net over gestapt en was van plan 3 op een dag een plak carnibest nu deedt ik dat 2 keer op een dag iets meer als een plak
[quote="Mavi"]
Hoi Flin
Oh dank je wel ik  ga even kijken, nou hij is weer aan de race :P
als klap op de vuurpijl stond ik vandaag ook nog eens op zn pootje :'( ik schrok me te pletter!!
Ik heb vandaag besloten om naar de dierenarts te gaan want ik werd gek van onzekerheid
Zei zei dat hij geen koorts heeft goed op gewicht is en er goed uit ziet en levendig dat alleen zn darmen vreselijk van slag zijn en heel veel lucht heeft, zijn pootje was niks mis mee gelukkig.
Zei adviseerde mij dat ik op de koolvis moet en wacht tot de ontlastig dikker wordt en dan opnieuw proberen.
Hij eet er niet veel van maar hij eet wel en drinkt. Gaat regelmatig naar de bak voor een plasje of een poepje (diarreetje ;))

Dus ik zie het wel
Ik hou hem goed in de gaten dus veel kan er niet gebeuren.
Dank je wel voor je advies en ik ga kijken op die site. Het is dus van SOLGAR dat gebruik ik zelf ook.

Liefs Linda


[/quote]
Door flin
#1221400
[quote="Mavi"]
Oja een ontwormings kuur voor de zekerheid mee genomen.
hij eet normaal 2 op een dag maar ben net over gestapt en was van plan 3 op een dag een plak carnibest nu deedt ik dat 2 keer op een dag iets meer als een plak
[/quote]

een plak zegt me helemaal nix? gewicht oid?
welke wormkuur heb je meegekregen?

rauwe koolvis en rauwe kipfilet zijn lichtverteerbaar; en dan maar wat kleine beetjes op 'n dag...

oi, niet op pootjes gaan staan hé!!  8) (gebeurt hier nooooit... ;) ) en dan zijn ze boos!! wat 'n geluid ze dan produceren.... :P
Door Locusta
#1386671
Ik *kick* dit topic even omhoog  ;)

Wij hebben ook een kitten van nu zo'n 13/14 weken oud. Hij heeft vandaag zijn eerste portie haaksbarf gehad en hoewel hij er eerst enthousiast op aanviel, heeft hij tot nu toe nog niet zijn schaaltje leeggegeten.
Ik heb daarom ook een aantal vragen:

Ik las dat brokken en haaksbarf door elkaar heen diarree kunnen veroorzaken, is dit het geval?
Hier en daar lees ik namelijk dat mensen het wel tegelijk geven (bedoelen ze dan echt tegelijk als in twee schoteltjes naast elkaar, of meer dat ze allebei op een dag krijgen maar niet gelijktijdig?), maar soms lees ik ook dat ze er diarree van krijgen?

Omdat ik niet het idee heb dat Mattie bijzonder enthousiast is over de haaksbarf (maar ja, wat niet is kan nog komen) vind ik het wel belangrijk dat hij genoeg eten krijgt. Kan ik dus de brokjes naast de haaksbarf laten staan of is het beter om niet tegelijk haaksbarf en brokken te voeren?
Mijn bedoeling is dan om s'avonds laat (rond bedtijd) brokken te geven, die tot (begin van de) middag laten staan en dan krijgt hij s'avonds haaksbarf. Hij heeft dan een aantal uren voor (zo'n 3u) en na (zo'n 5u) het barfen geen brokken gegeten.

De reden dat wij nog niet helemaal over gaan op haaksbarf is omdat we eerst zeker willen weten of ze het wel lekker vinden en graag de zak met RC kitten (die we net een week hebben aangebroken  ;)) ook eerst op willen maken.
Bovendien komt volgende week kitten nummer twee bij ons wonen en die is ook alleen nog maar brok gewend (porta 21 holistic) en het verhuizen brengt natuurlijk ook al het e.e.a. stress met zich mee, dat ik niet ook nog zijn eten volledig aan wil passen.

Pppff.... ik hoop dat mijn verhaal en vraagstelling een beetje duidelijk is  :-[ Ik vind het namelijk erg belangrijk dat Mattie goede voeding krijgt en zou het verschrikkelijk vinden als hij straks aan de diarree raakt en/of last krijgt van zijn maag en darmen.

Bedankt!
Door Too
#1386858
Welkom op barfplaat Ellen en Mattie!  :)

Of de combinatie Haaks en brok diarree oplevert weet ik eigenlijk niet... ik heb nooit gecombineerd.
[Ik zal daar s naar speuren.. Je hoort t als ik iets vind!]
Heb me trouwens ook geen moment afgevraagd of ze rauw wel lekker zouden vinden  ;), de zak brok bleef voor de vorm staan maar verdween uiteindelijk geruisloos in de kliko. :D
Bij een volgende kat gaan  we gewoon vanaf dag 1 lekker vers eten!


Misschien is de portie een beetje groot voor de hummel,  vindt ie 3x daags een hapje beter te overzien? Hoeveel kreeg hij nu?
Een scheutje kokend/heet water er over maakt t ook erg lekker [wel even laten afkoelen ::)]

Als je de verschillende Haaks-barf soorten afwisselt krijgen Mattie en de uk  alles wat ze nodig hebben.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door