Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#121903
Ik wil Nitus groene leem geven, maar hoe doe ik dat? Want ik moet het minstens een half uur voor de maaltijd geven, dus over het voer lijkt me dan niet erg werkzaam. Voor een volwassene moet je 1 theelepeltje in een 3/4 glas water oplossen. Nitus weegt ong. 50 kilo, dus ik maak er een iets minder vol theelepeltje van in een iets minder vol glas. Moet hij dat leemwater in 1 keer op drinken of over de dag verspreid? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt met 'groene leem' als trefwoorden. Wie heeft hier ervaring mee, of heeft tips?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#121934
Nitus schreef: Ik wil Nitus groene leem geven, maar hoe doe ik dat? Want ik moet het minstens een half uur voor de maaltijd geven, dus over het voer lijkt me dan niet erg werkzaam. Voor een volwassene moet je 1 theelepeltje in een 3/4 glas water oplossen. Nitus weegt ong. 50 kilo, dus ik maak er een iets minder vol theelepeltje van in een iets minder vol glas. Moet hij dat leemwater in 1 keer op drinken of over de dag verspreid? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt met 'groene leem' als trefwoorden. Wie heeft hier ervaring mee, of heeft tips?
Voor de honden geef je gewoon een theelepeltje (voor een grote hond) over het voer, zegt Margreet Dudok van Heel, en die geloof ik wel :D
Niet geven terwijl je reguliere medicijnen of stoppende middelen gebruikt.
Door Lizzy
#121940
Ik heb zelf een theelepeltje (een volle) in water opgelost en steeds een beetje (met spuitje) aan de hond gegeven, over de dag verdeeld.

Ik weet niet of dat beter of slechter is ofzo, maar zo kreeg ik het wel makkelijk naar binnen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#121945
Lizzy schreef: Ik heb zelf een theelepeltje (een volle) in water opgelost en steeds een beetje (met spuitje) aan de hond gegeven, over de dag verdeeld.

Ik weet niet of dat beter of slechter is ofzo, maar zo kreeg ik het wel makkelijk naar binnen.
Das zo'n gedoe met 8 honden ;D Ik denk dat het allebei wel kan.
Ik geef in het voorjaar (of als er eentje onbestemd krabt oid) wel eens een (schoonmaak)kuurtje en dan geef ik een week of 2 á'3 dagelijks één theelepel over het voer al dan niet aangevuld met een druppie etherische oliën.
Door JC
#121949
<<Wie heeft hier ervaring mee, of heeft tips?<<

ik heb hier ervaring mee.

gebruiksaanwijziging pg. 112 tm 116 uit "natuurgeneeswijze voor honden en paarden" van Magriet Dudok Van Heel::

kort samengevat:

groene leem word over het algemeen 14 dagen toegediend, een eetlepel voor paarden, een koffielepel voor grote honden en een theelepel voor kleine honden per dag gewoon over het voer.

In combinatie hiermee kan je de essentiele olie van jeneverbes op een emulgator toedien als volgt: paard elke dag een druppen, grote hond om de dag een druppel, kleine hond om de twee dagen, via een emulgator.

de jeneverbes heeft de eigenschap dat ze de reststoffen van het verteringsproces extra verwijderd (zgn. slakken)

emulgator kan zijn een beetje honingwater of een stukje kaas.

Uit ervaring weet ik dat de groene leem heel makkelijk opgenomen word, de jeneverbes-olie daarentegen heel slecht, omwille van de scherpe geur volgens mij.

De zogenaamde kracht van groene leem om botpennen te verwijderen of chips uit te drijven is tot hier toe nog nooit echt bewezen en berust volgens mij op fabels, chips bijvoorbeeld worden onderhuids in de spier geimplanteerd en daar heeft , de groene leem inwendig gegeven geen invloed op.

Er bestaat wel een zalf versie van de groene leem die uitwendig dient gebruikt te worden om bijvoorbeeld spliters of kruipers , onderhuids te verwijderen.

Die zalf kan je zelf aanmaken op basis van bijen-was en groene leem poeder of bestellen bij Silverlinde.com

JC
Door karray
#122022
Wat is dat groene leem?
Waar is dat goed voor?
Waarvoor wordt dit gebruikt?
Zou ik wat meer info kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#122049
Allemaal bedankt voor de tips :-*! Ik had al wat opgelost in water en wilde dat zoals Lizzy beschrijft dan met een injectiespuit (zonder naald) toedienen. Maar als het gewoon over het voer kan... dan gaan we dat dan maar doen denk ik ;D (en als Margriet Dudok van Heel dat heeft gezegd geloof ik het ook Angelique ;)). Ik had al gelezen dat je het niet samen met andere behalve homeopathische medicijnen moest geven. En ik ga morgen nog maar even kijken voor de jeneverbes olie, dat had ik meen ik al vaker gelezen maar was het alweer vergeten :-[.

Voor Karray, kijk even bij de volgende link, daar wordt uitgelegd wat groene leem is en wat je ermee kunt doen. http://home.wanadoo.nl/praktijkparcival/prakleem.html
Laatst gewijzigd door Nitus op ma 05 jul 2004, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#122053
karray schreef: Wat is dat groene leem?
Waar is dat goed voor?
Waarvoor wordt dit gebruikt?
Zou ik wat meer info kunnen krijgen?
Het is een soort oerklei en het wordt geleverd in poedervorm. De meest gebruikte is van het merk Vertagil (daar kun je op googlen). Het wordt bij mens en dier in veel gevallen gebruikt als reinigingskuur, in het voorjaar, na ziekte enz. Je kunt van de poeder ook een kleimassa maken die op onstekingsgebieden of oppervlakkige wondjes smeren.
Door karray
#122087
Angelique schreef:

Het is een soort oerklei en het wordt geleverd in poedervorm. De meest gebruikte is van het merk Vertagil (daar kun je op googlen). Het wordt bij mens en dier in veel gevallen gebruikt als reinigingskuur, in het voorjaar, na ziekte enz. Je kunt van de poeder ook een kleimassa maken die op onstekingsgebieden of oppervlakkige wondjes smeren.

Bedankt voor jullie informatie
Door Anna Penta
#122184
O.a. Fokko Huisman zegt dat je leemwater kunt geven aan honden die diarree of maagstoornissen hebben. Die zouden dat dan vanzelf gaan drinken. Ik denk gewoon de hoeveelheid die je anders zou geven in het drinkwater oplossen. Voor mensen moet je het twee uur laten staan voor gebruik, ik zou dit bij dieren ook doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#122198
Anna Penta schreef: O.a. Fokko Huisman zegt dat je leemwater kunt geven aan honden die diarree of maagstoornissen hebben. Die zouden dat dan vanzelf gaan drinken. Ik denk gewoon de hoeveelheid die je anders zou geven in het drinkwater oplossen. Voor mensen moet je het twee uur laten staan voor gebruik, ik zou dit bij dieren ook doen.
Probeer jij die hoeveelheid aan leemwater er maar eens in te krijgen. Dit is de manier zoals het door de fabrikant voor mensen wordt geadviseerd, maar wat ik er tot nu toe van gezien hebt werkt het bij dieren heel goed op de manier van Dudok van Heel en er wordt niet moeiljk over gedaan door de honden en dat scheelt toch echt een pak.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#122271
Angelique schreef:

Probeer jij die hoeveelheid aan leemwater er maar eens in te krijgen. Dit is de manier zoals het door de fabrikant voor mensen wordt geadviseerd, maar wat ik er tot nu toe van gezien hebt werkt het bij dieren heel goed op de manier van Dudok van Heel en er wordt niet moeiljk over gedaan door de honden en dat scheelt toch echt een pak.
Yep, ik had gisteravond leemwater gemaakt, maar meneer weet blijkbaar niet wat goed voor hem is, hij drinkt het niet zelf op :(, heb ook nog met een injectiespuit geprobeerd het in zijn bek te gieten, maar dat wordt een gevecht, hij vind dat eng en schiet dan totaal in de stress, dus dat lijkt me nou ook niet de bedoeling. Vanochtend heb ik de rest van het leemwater over zijn voer (kvv) gegoten en er doorheen gemixt, maar dan wordt het wel een vieze drab. Gelukkig is hij qua eten geen kieskauwer dus hij at het wel op. Maar morgen gaat het dus gewoon in poedervorm over zijn eten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#122320
Nitus schreef:

Yep, ik had gisteravond leemwater gemaakt, maar meneer weet blijkbaar niet wat goed voor hem is, hij drinkt het niet zelf op :(, heb ook nog met een injectiespuit geprobeerd het in zijn bek te gieten, maar dat wordt een gevecht, hij vind dat eng en schiet dan totaal in de stress, dus dat lijkt me nou ook niet de bedoeling. Vanochtend heb ik de rest van het leemwater over zijn voer (kvv) gegoten en er doorheen gemixt, maar dan wordt het wel een vieze drab. Gelukkig is hij qua eten geen kieskauwer dus hij at het wel op. Maar morgen gaat het dus gewoon in poedervorm over zijn eten.
Neem anders eens een slokje, weet je meteen waarom je hond het niet hoeft :D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#122343
Angelique schreef:

Neem anders eens een slokje, weet je meteen waarom je hond het niet hoeft :D
Dat had ik al gedaan ;) ;D :-X :-X :-X
Laatst gewijzigd door Nitus op di 06 jul 2004, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna Penta
#122353
Nou had ik al geen hoge pet op van meneer F. H. maar nu komt hij helemaal niet meer geloofwaardig op me over!

Ik heb toen Pon een pupje was op aanraden van Margriet Dudok Van Heel twee maal drie weken reinigingskuur gedaan bestaande uit groene leem (zal ik inderdaad over het voer hebben moeten strooien), jeneverbes, citroen en ik meen tea tree. Toen at ze alles nog dus dat was geen probleem. Het heeft alleen niets gedaan tegen de allergie.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door