Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esmeeskeoh
#1220477
Ik stond net in de AH, een beetje te bladeren in het WRAF-magazine. Las in de inhoudsopgave dat er een artikel in zou staan over voeding, dus ik was al benieuwd...
... En uiteraard stonden er alleen maar foto's in van mooie zakken Royal Canin etc.  :-[ In een kleine kanttekening stond iets over rauw voeren. Het kwam erop neer dat rauw voeren tegenwoordig erg in is, maar dat je af en toe wel wat rauw kan geven maar brokken was toch echt beter voor de tanden en bevat veel vezels wat weer goed is voor de darmen. Die weten dus duidelijk niets van voeding... Zo jammer!
Heeft zeker ook weer met sponsoring te maken?  >:( Is zeker onmogelijk om een positief artikel over rauw in zo'n magazine te krijgen?
Was echt een afknapper en heb het magazine vliegensvlug weer terug in het schap gezet!!!!
#1220498
Esmeeskeoh schreef: Ik stond net in de AH, een beetje te bladeren in het WRAF-magazine. Las in de inhoudsopgave dat er een artikel in zou staan over voeding, dus ik was al benieuwd...
... En uiteraard stonden er alleen maar foto's in van mooie zakken Royal Canin etc.  :-[ In een kleine kanttekening stond iets over rauw voeren. Het kwam erop neer dat rauw voeren tegenwoordig erg in is, maar dat je af en toe wel wat rauw kan geven maar brokken was toch echt beter voor de tanden en bevat veel vezels wat weer goed is voor de darmen. Die weten dus duidelijk niets van voeding... Zo jammer!
Heeft zeker ook weer met sponsoring te maken?  >:( Is zeker onmogelijk om een positief artikel over rauw in zo'n magazine te krijgen?
Was echt een afknapper en heb het magazine vliegensvlug weer terug in het schap gezet!!!!
Het zal an sich best mogelijk zijn om een leuk artikel in dat blad te krijgen. Alleen is het in de regel best lastig voor zo'n blad om aan kopy te komen en als er dan wel mensen uit de droogvoerindustrie klaar staan om zo'n blad van tekst te voorzien dan wordt dat graag aangepakt. Dat deze industrie tevens vet adverteerd is natuurlijk helemaal mooi meegenomen. Daar kunnen we een kwaaie kop op trekken, maar die bladen bestaan nu eenmaal van de advertenties en de rauwvoerfabrikanten zijn niet zo scheutig met hun advertentiegelden.
Rauw voeren en de Wraf....mwah, weet je, als ik het zo doorblader is dat blad (beetje erg hoog bling bling gehalte) niet direkt voor dat publiek gemaakt wat nou eens fijn stukken dood vlees gaat zitten voeren.
De meer serieuze bladen zoals de Hondenwerled/Manieren e.d. zijn al meerdere malen voorzien geweest van leuke artikelen over rauw voer, maar die bladen hebben dan ook een iets hogere informatieve waarde.
#1220502
Angelique schreef: Rauw voeren en de Wraf....mwah, weet je, als ik het zo doorblader is dat blad (beetje erg hoog bling bling gehalte) niet direkt voor dat publiek gemaakt wat nou eens fijn stukken dood vlees gaat zitten voeren.
Daar heb je een punt inderdaad, haha. Krijg je alleen maar vieze handen van!
#1220514
Angelique schreef: Rauw voeren en de Wraf....mwah, weet je, als ik het zo doorblader is dat blad (beetje erg hoog bling bling gehalte) niet direkt voor dat publiek gemaakt wat nou eens fijn stukken dood vlees gaat zitten voeren.
Daar heb je een punt  ;D ;D
Door roos79
#1220600
Ik ben vandaag op een scholingsdag van de Dibevo geweest mbt goede hondenvoeding in relatie met huidproblemen.

ah... ik heb niet eens de puf om op te schrijven wat ik daar gehoord heb... zo jammer.
#1220771
roos79 schreef: Ik ben vandaag op een scholingsdag van de Dibevo geweest mbt goede hondenvoeding in relatie met huidproblemen.

ah... ik heb niet eens de puf om op te schrijven wat ik daar gehoord heb... zo jammer.


Ik heb wel zo'n vermoeden wat je gehoord hebt :(
Door roos79
#1221309
Ja precies... ik had gisteren helemaal geen puf om er ook maar iets op te zeggen.

Het is natuurlijk te verwachten dat als je naar een bijscholingsdag gaat, speciaal voor dierenspeciaalzaken, dat je een verhaal gaat horen wat voorál pre-brokken is. (en zeker als er naderhand boekjes uitgedeeld worden die gemaakt zijn door RC)
Jammer, er werd steeds gezegt dat er aan het eind van de lezing mogelijkheid tot discussie zou zijn, dus de scherpe vragen die ik bedacht had, heb ik vervolgens niet kunnen stellen.... je zou bijna denken dat het expres was ::)

er werd wel "iets" gezegt over vers/rauw, maar heb alle vooroordelen voorbij horen komen. Ik denk... kijkend naar het nivo van de bijscholing (niet dat ik zo geleerd ben hoor!) en het nivo van de klanten waar men vanuit gaat dat bij de balie komt... dat ook deze mensen niet gauw aan het rauwe voer gaan. en de mensen die dat wel willen.. die komen vanzelf via internet óf op dit forum óf op de site van een verkooppunt wat wél rauw verkoopt.



oké 1tje, dan die ik gisteren hoorde, ik kan het niet laten: ;D
"een hond is geen vleeseter=carnivoor, want.... als een wolf/hond een konijn vangt eet hij deze helemaal op, met huid, haar én darminhoud..."
"door deze darminhoud krijgt de hond koolhydraten / granen binnen en is daardoor een alleseter"
.... ja... dat konijn zit natuurlijk vól met koolhydraten in zijn darmen, állemaal granen, zo'n konijn bestaat voor 60% uit granen... tuurlijk  ::)
Door Butch
#1222443
Volgens mij is het zelfs zo dat carnivoren in het wild nooit een andere carnivoor zouden eten. Dus een carnivoor krijgt altijd ook plantaardig voedsel binnen zodra hij een heel prooidier eet.

Leeuw eet hertje, leeuw eet geen tijger.  ;)

Ik heb deze vraag gesteld bij museumkennis.nl . Ben benieuwd wat het antwoord is.
Door roos79
#1222458
Plantaardig is nog altijd wat anders dan (gecultiveerde) granen, en dat een hond geen carnivoor zou zijn, is natuurlijk wel heel handig voor de brokkenfabrikanten, want die fijne brokken bestaan immers uit 40-80% uit graan.


Zal ik er nog 1tje noemen die er beweerd werd: gewoon omdat het leuk is?  ;)
"een kat is wel een carnivoor, een hond niet..." "Dit verschil is duidelijk te zien als je de gebitten vergelijkt... een hond heeft veel grotere maalkiezen ( ;D) dan een kat"
:D
Jaaaa mijn hond maalt zijn eten, de hele dag... ligt ie te malen met z'n kiezen  ;D :P
Door flin
#1222561
Butch schreef: Volgens mij is het zelfs zo dat carnivoren in het wild nooit een andere carnivoor zouden eten. Dus een carnivoor krijgt altijd ook plantaardig voedsel binnen zodra hij een heel prooidier eet.

Leeuw eet hertje, leeuw eet geen tijger.  ;)

Ik heb deze vraag gesteld bij museumkennis.nl . Ben benieuwd wat het antwoord is.
dit vind 'k wel 'n leuke vraag, ja, heb daar ook wel over nagedacht;
en toch denk 'k dat als er een dode tijger ligt, de leeuw 'm wèl opvreet...

bij de katten is't ook de vraag: eettie wel vogeltjes, maar geen roofvogels? hij zal ze zelf niet snel vangen, maar stel er valt een uilskuiken uit 't nest oid, dan denk 'k toch dattie op gaat, meeuwen? zal 'n kat een meeuw vreten? dat zijn natuurlijk ook 'vieze' alleseters...of, nah de kokmeeuwen dan, anderen zijn vooral visvangers...
  er zijn ook katten die ratten eten, en da's dan ook weer een alleseter...

maar honger maakt alle rauwe vleesjes zoet, ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door