Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1219574
Mijn menu voor Baiko (reu, 2½ jaar ,30kg) is nu wat sober, omdat ik ben overgestapt van brokken, dieetbrokken. Hij reageerde op alle brokken, behalve de dieetbrokken, allergisch. Hij kreeg rode plekken tussen de achterpoten en ging daar vreselijk aan likken en bijten.

Nu ben ik bijna twee maanden bezig om hem voorzichtig te laten wennen aan vlees.

Sinds twee weken staat hij volledig op vlees. Dat was eerst rundvlees

per dag: 2,5%
500 gram runderspiervlees, dat is kopvlees
125 gram runderbot
125 gram orgaan (50 gr runderhart, 50 gr rundernier en 25 gr lever van lam)

De vleesbotten kan ik tot nu toe niet vinden, de slager haalt er alles af en weet ook niet zo goed wat er mee bedoeld wordt. Het bot wat hij krijgt is van de niet dragende delen en zijn door te knippen met een snoeischaar.

Nu krijgt hij om de dag het runderpakketje en een pakketje met kip.

Kippakketje:
ruim 550 gram kipnekken
125 gram orgaan (50 gr kippenhartjes, 50 gr kippenmaagjes, 25gr lamslever)

Ik wil dit na een week of vier uitbreiden met een ander soort vlees. Ik geef geen groentes e.d. erbij en zeker geen granen,  omdat ik denk dat daarvan de allergische reacties komen. behalve soms een klein beetje gekookte witte rijst.

Ik ben wel heel benieuwd waar jullie je vlees halen, vooral vleesbotten. En welke prijs jullie ervoor betalen.

Rundvlees is niet goedkoop. spiervlees, kan ik bij onze slager alleen krijgen als kopvlees, dan betaal ik € 4,50/kg. De rest is echt te duur. lever en hart € 4,50/kg. Nier € 2,-/kg. botten krijg ik gratis.

Kipnekken, karkassen € 0,75/kg. maagjes, hartjes en levertjes € 3,40/kg.

Ik ben beginnende en wil veel leren over het vlees voeren. Want zoals het er nu naar uitziet knapt hij op en zijn de plekken bijna helemaal verdwenen, alleen op de pens reageerde hij weer heel sterk, dus dat krijgt hij niet meer.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Willy
#1219656
Bij vraag en aanbod Barf producten op Barfplaats staat een topic dat heet 'a la carte' . Daar vind je per provincie allerlei adressen voor Barf producten. Ik ben zelf ook nog maar net begonnen, had geen idee hoe ik aan de ingredienten moest komen en heb via die topic een adresje bij mij in de buurt gevonden. Dog Shape in Oud-Vossemeer. Op de site van Dog Shape zie je al de prijzen staan. Ik vind het op zich niet heel erg goedkoop dus ik ben van plan om als ik er wat meer in thuis ben op zoek te gaan naar slagers/poeliers/visboeren die slachtafval verkopen.

Groetjes Elizabeth
Gebruikersavatar
Door nova
#1219733
Goed idee hoor. Toch vind ik het fijn om bij dit soort bedrijven  te kunnen bestellen.

Al doende loop je vaak  tegen adresjes aan  waar je goedkoper uit bent, vraag gewoon eens op de markt aan de visboeren. Die mensen moeten hun overschot vaak dumpen, en ook nog ervoor betalen. En voor een  doosje bonbons of n zakje paaseitjes wil de visboer je gezicht graag onthouden
Door Yalinka
#1219748
Ja,ik ben ook overal langs geweest en bij de poelier kan ik elke keer 2 tassen kipkarkassen halen en bij de visboer was ik vaak te laat en waren de zalmkoppen/karkassen al weg.Pas vroeg de man waar ik ze voor gebruikte en ik vertelde dat dit voor m'n honden was.Ik kreeg een kaartje met z'n telefoonnummer en kan bellen zodat hij ze voor me apart houd. ;)
Door Too
#1219752
Ik zie dat je runderbot voert...... is echt veel te hard hoor, slecht voor de tanden en t verteert moeilijk [met alle risico's van dien]
Ribben van jonge geiten- en schapenlammeren zijn wel geschikt, verder kan je denken aan konijn, eend-, parelhoenkarkas oid
en
als je hond een allergie heeft zou ikzelf ook geen rijst geven, om elk risico op een reactie te mijden

Wat de adressen betreft idd in á la carte' staat een heleboel, bouw je eigen netwerkje op, daarnaast zijn er leveranciers die thuis bezorgen [dat scheelt je een heleboel gezoek  ;)]
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1219756
Ik heb inderdaad de ´a la carte´ gevonden en ook de Site van  Dog Shape bekeken. Voor mij niet in de buurt om af te halen, maar bezorgen kan ook, ik zit in de regio. Rund is daar goedkoper dan bij onze slager.  En wel fijn dat het per kilo kan. Kip haal ik op de markt, da´s stukken goedkoper. Ik weet nu wel hoe ik verder het menu kan uitbreiden.

Graag hoor ik nog wel een mening over het menu zoals het nu en en zoals het zou kunnen worden. Maar dan wel in kleine stapjes wat soorten vlees betreft. Ik wil kunnen uitsluiten dat hij er niet op reageert.  

Wat runderbotten betreft: het zijn de zachte botten, van de niet dragende delen. Ik kan ze doorknippen met een snoeischaar. Ze worden goed verteerd, ik zie geen restjes terug.
Door Too
#1219767
[quote="WillyP"]

Wat runderbotten betreft: het zijn de zachte botten, van de niet dragende delen. Ik kan ze doorknippen met een snoeischaar. Ze worden goed verteerd, ik zie geen restjes terug.
[/quote]

Sorry dat had je al geschreven maar ik las er overheen..

Ik ben niet zo thuis in [aangepaste] hondenmenu's maar een keer pens  en ipv de nekken zou je misschien een keer een braadkuiken [aldi/lidl] kunnen geven, bot en vlees in 1

Succes!
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1219772
Pens heb ik twee keer gegeven en twee keer had hij de dag erna heel veel jeuk en rode plekken, dus dat geef ik niet meer. De hele kip is een goed idee.
Door Suri&Bohdi
#1219864
[quote="WillyP"]
Pens heb ik twee keer gegeven en twee keer had hij de dag erna heel veel jeuk en rode plekken, dus dat geef ik niet meer. De hele kip is een goed idee.
[/quote]


braadkuiken krijg je ook bij de jumbo 1.99 en dan zit er ook nog een zakje bij met alle organen en de nek...
completer kan die volgens mij niet ;D
Door deja
#1220426
Heb je al is gekeken bij Herby dat is een bedrijf die allemaal barfvlees verkoopt en het ook komt bezorgen ik weet niet waar je woont en je moet wel minimaal 60 euro besteden dan betaal je 5 euro bezorgkosten.
Je kan hier op barfplaat vragen wie er in jouw buurt woont en wie er wil mee bestellen dan hoef je niet zoveel in te slaan, als je met elkaar op 100 euro komt word het gratis bezorg.
Hij heeft heel veel.
Succes. Marjan.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1220430
Ik zal moeten kijken of Herby bij ons bezorgd, Grijpskerke, Zeeland, maar Dog Shape heb ik al gevonden, vanaf € 40,- bezorgen ze ook, €5,- bezorgkosten en vanaf €100,- gratis bezorgen.  Wel fijn dat je per kilo kunt bestellen, maar de kip en kalkoen is duurder dan die ik op de markt kan halen, alleen gaan die met 10kg tegelijk.
Al doende wordt ik wel steeds wijzer. Ik heb nog even de tijd voor ik weer nieuwe voorraad moet gaan bestellen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door