Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#1219449
Whooper heeft sinds 18 febr. een ontstoken opgezwollen teen.

Zo zag het er in de eerste week uit.
Afbeelding
Na veel spoelen en zalven plus plaatsvervangend AB goedje zag het er zo uit.
Afbeelding
Daarna kwam het in alle hevigheid terug en is hij hier net geopereerd.
Afbeelding

Op dit moment ziet het er bijna net zo erg uit als op de eerste foto. Terug naar af, ondanks de kijkoperatie, de eerste AB kuur en de tweede zware AB kuur verder.

Hij is in eerste instantie behandeld via een holistische praktijk met een AB vervangend goedje en ontstekingsremmer. Na 2 weken ging het op en af, dan was de blaas die er overheen zat opengebroken en nam de zwelling af en zag je het genezen. Om dan na een paar dagen weer in alle hevigheid op te komen.
Hierna zijn er röntgenfoto's gemaakt (niets op te zien, zag er mooi uit) en is hij geopereerd door mijn DA praktijk en is er een biopt genomen.
Een zware AB kuur van een week met nog 5 dagen verlenging er bij, waar we nu nog mee bezig zijn. De wond is helemaal open gelegd en hij heeft alles goed doorgespoeld, een drain is erin gezet die na 2 dagen verwijderd moest worden. Er zijn geen doorns of grasaren gevonden.

Uitslag van het biopt wijst uit dat 'iets' van buitenaf deze ellende heeft veroorzaakt. Waarschijnlijk een doorn, waarvan ik waarschijnlijk een deel eruit heb gehaald tijdens het spoelen. Dit is niet 100% zeker.

Marcroscopy:
Submitted are three tissue samples with a size between 3 and 11 mm.
Histology:
The epidermis is moderately to markedly hyperplastic with moderate compact orthokeratotic hyperkeratosis. The dermis is markedly fibrotic.
Disseminated:
throughout all samples, intradermal foreign material is present. In some areas it is reminiscent of hair fragments, in further foci the polygonal morphology points to an exogenous origin. This material is surrounded by neutrophilic granulocytes and macrophages. An abundant chronic granulation tissue is formed. In the periphery lymphoplasmacytic infiltrates are present.
Diagnosis:
Chronic-active pyogranulomatous dermatitis with foreign material.
Comment:
Histological examination revealed wide-spread inflammatory lesions. Most probable pathogenesis is traumatic inspissation of hair shafts and foreign material. Signs of neoplastic transformation were not detected.


Vanaf afgelopen dinsdag, nadat de hechtingen bij de DA eruit zijn gehaald en Whoop extra AB erbij heeft gekregen, zag de teen er goed geslonken uit en ietsje vurig. Het genas wel mooi. Afgelopen vrijdag begon de teen er rood uit te zien en leek ietsjes te gaan zwellen, gisteren was het gezwollen en zat die blaas er weer overheen, niet zo erg als in het begin maar de troep er onder was zich al aan het vormen. Vanochtend kwam de troep er uit op de plek van de hechtingen. Maar weer goed gespoeld in de Biotex en ik heb er nu een compres met honingzalf op zitten. Hij is levendig, eet erg goed ondanks de hoge dosering AB en zijn ontlasting blijft gelukkig goed.

Vraag aan de 'experts' hier. Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een auto-immune aandoening zoals bv. lupus, SLE of iets anders? En is bloedonderzoek voldoende om dit vast te stellen en kan dan samen met deze klachten tot zo'n diagnose gekomen worden?

Wat voor vervolgstappen moet ik nu gaan ondernemen om mijn Whoop weer beter te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Word hier een beetje radeloos van.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op ma 30 mar 2009, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door claudiaB
#1219498
oei, dit lijkt heel veel op de onstoken tenen waar roxy vaak last van heeft.
Er is zelfs een teen geamputeerd,
Bij haar blijft het onder controle met prednison.
Het blijkt een auto imuun ziekte te zijn, en nu is ze sinds 2 weken onder behandeling van een dierenarts die ook homeopatisch werkt en acupuncturist is.
Ik kan nog niet zeggen of het werkt, maar ik heb wel goeie hoop.
Misschien heb je wat aan dit verhaal.
succes!
Door claudiaB
#1219998
SandraH schreef: Inmiddels al het een en ander aan advies ingewonnen. Ga morgen bellen voor een afspraak in Zeist en dan mag de holistisch DA aldaar hem helemaal onder de loep gaan nemen.
Goeie stap!
Ik wens je veel succes en beterschap voor Whooper.
Door Femke
#1220121
SandraH schreef: Whooper heeft sinds 18 febr. een ontstoken opgezwollen teen.

De rest verwijderd ivm al antwoord.
Jammer, het zou zinvol kunnen zijn voor een ander die met zo'n probleem kampt.
Door dogsunlimited
#1220460
Femke schreef: Jammer, het zou zinvol kunnen zijn voor een ander die met zo'n probleem kampt.

Ja, dat wel.....zinvoller vind ik nuttige reacties die ik zou kunnen krijgen, dat kreeg ik op een forum elders in vrij korte tijd. Vandaar mijn verwijdering hier, omdat dit mij teveel tijd gaat kosten om te reageren. :P
Maar ik zal het terug zetten en vanavond een uitkomst posten.
Door Femke
#1220494
SandraH schreef: Ja, dat wel.....zinvoller vind ik nuttige reacties die ik zou kunnen krijgen, dat kreeg ik op een forum elders in vrij korte tijd. Vandaar mijn verwijdering hier, omdat dit mij teveel tijd gaat kosten om te reageren. :P
Maar ik zal het terug zetten en vanavond een uitkomst posten.
Mooi zo  ;) het ziet er op de foto's erg naar uit, ik hoop dat het snel opgeknapt is  :-*
Door dogsunlimited
#1220608
Hitam schreef: Als het autoimmuun  was geweest dan was dat uit het biopt gekomen. Dit soort ontstekingen kunnen heel hardnekkig zijn.
Dat geeft volgens haar totaal andere symptomen en moest ik ook meteen uit mijn gedachten verbannen.
Door dogsunlimited
#1220611
Mijn holistisch DA heeft het volgende behandelplan voorgesteld. De troep zit er nog steeds in en dat moet naar buiten, hoe dan ook.
Whoop heeft laseracupunctuur gehad en drukpuntacupunctuur. Daar kan hij morgen veel reactie op gaan krijgen. Daarnaast heeft hij een homeopatisch goedje gekregen; 1x daags Hepar Sulfuris C30 (wat volgens haar het 'homeopatische mes' is om dingen die niet in het lichaam thuis horen mee uit te drijven) en 2x daags Belladonna homaccord (dat is om die uitdrijving niet te snel te laten verlopen) en Echinacea compositum (voor zijn weerstand en immuniteitsopbouw).
Daarnaast blijven spoelen met betadine en de honingzalf doorgebruiken. Whoop ligt nu gesloopt op zijn bedje, die hoor ik de hele avond niet meer. Heb gelijk wat van dat zelfklevende verband mee genomen, want dat is op en hij moet nog ingetaped mee naar buiten.
Tot zover mijn update en weer een paar pleuries verder.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op ma 30 mar 2009, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1220799
SandraH schreef: Mijn holistisch DA heeft het volgende behandelplan voorgesteld. De troep zit er nog steeds in en dat moet naar buiten, hoe dan ook.
Whoop heeft laseracupunctuur gehad en drukpuntacupunctuur. Daar kan hij morgen veel reactie op gaan krijgen. Daarnaast heeft hij een homeopatisch goedje gekregen; 1x daags Hepar Sulfuris C30 (wat volgens haar het 'homeopatische mes' is om dingen die niet in het lichaam thuis horen mee uit te drijven) en 2x daags Belladonna homaccord (dat is om die uitdrijving niet te snel te laten verlopen) en Echinacea compositum (voor zijn weerstand en immuniteitsopbouw).
Daarnaast blijven spoelen met betadine en de honingzalf doorgebruiken. Whoop ligt nu gesloopt op zijn bedje, die hoor ik de hele avond niet meer. Heb gelijk wat van dat zelfklevende verband mee genomen, want dat is op en hij moet nog ingetaped mee naar buiten.
Tot zover mijn update en weer een paar pleuries verder.
Interessant! Ik herken dit wel. Whoofer heeft dit ook diverse keren gehad en Brutus heeft het ook 1 gehad. En net wat Tannetje zegt: het zijn hardnekkige krengen. Er zijn diverse homeopathische middelen die ingezet kunnen worden bij deze klacht. Je ziet ze allemaal voorbij komen wanneer je kijkt op tussenteeneczeem (van Silicea tot selenium metallicum D12). Hepar Sulfuis C30 als homeopathisch mes? Dat is opmerkelijk! Ik heb altijd geleerd dat de hoge potenties zijn om abcessen en ontstekingen in te drogen en lage potenties zijn om de troep eruit te werken/abces te bevorderen. Nou zal jouw DA het wel weten maar mocht je haar er nog eens over spreken, wil je dat haar dan eens vragen, waarom ze voor een C30 potentie kiest?
Door dogsunlimited
#1220822
Lizzy schreef: Interessant! Ik herken dit wel. Whoofer heeft dit ook diverse keren gehad en Brutus heeft het ook 1 gehad. En net wat Tannetje zegt: het zijn hardnekkige krengen. Er zijn diverse homeopathische middelen die ingezet kunnen worden bij deze klacht. Je ziet ze allemaal voorbij komen wanneer je kijkt op tussenteeneczeem (van Silicea tot selenium metallicum D12). Hepar Sulfuis C30 als homeopathisch mes? Dat is opmerkelijk! Ik heb altijd geleerd dat de hoge potenties zijn om abcessen en ontstekingen in te drogen en lage potenties zijn om de troep eruit te werken/abces te bevorderen. Nou zal jouw DA het wel weten maar mocht je haar er nog eens over spreken, wil je dat haar dan eens vragen, waarom ze voor een C30 potentie kiest?
Ik heb mijn halve leven honden gehad, maar ik heb zoiets nog nooit mee gemaakt. Het maakt je knap moedeloos, hihi.
Ik kan geen zinnig woord zeggen over wat jij vindt en wat zij vindt. Voor deze klachtenvorm is die Hepar Sulfaris C30 geschikt. Ik ga daar uiteraard niet tegenin, want ik heb daar geen verstand van....maar....ik ga het haar vragen... ;)
Dit vond ik op Internet:
Hepar sulfuris = Kalkzwavellever, dit is een kalkverbinding en zwavel en wordt gebruikt tegen ontstekingen.
Silicea = Kiezelzuur, wordt gebruikt tegen ontstekingen van o.a. de ademhalingswegen.

D-potenties (verdunnen 1:10):

Zoals gezegd zijn in Nederland D-potenties de meest gebruikelijke. Op grond van ervaringen zijn er, doordat bepaalde D-potenties vaker voorkwamen, standaardreeksen ontstaan. Dit zijn D1, D2, D3, D4, D6, D12, D30, D60, D100, D200, D400, D500 en D1000.

C-potenties (verdunnen 1:100):

C-potenties worden trapsgewijs verdund en geschud in een verhouding van 1 op 100. Dit is de oorspronkelijke, door Hahnemaan gebruikte manier van potentieren. Vandaar dat deze verdunningen soms ook worden aangeduid met de letters CH. Standaard C-potenties zijn  C6, C12, C30, C60, C100, C200, C500 en C1000.
Door renate w
#1265327
Hallo Sandra, Stanley en Whooper,

Onze Tim, (Labrador 6 jaar) kampt al jaren met deze aandoening, het laatste half jaar is het veel erger geworden en Tim is nu weer onder behandeling bij de DA. Antibiotica, Prednison, cortisonzalfjes, niets helpt. Hij heeft ontstoken en opgezwollen tenen aan beide poten en opgezette kussentjes onder zijn voeten.  Precies hetzelfde als jouw foto,s van Whooper. Hij blijft likken alles al geprobeerd. Homeopatische zalfjes etc.
Hoe gaat het nu met Whooper?

Renate W.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door