Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1215615
Ik heb weer een paar vraagjes  ;D

* Ik maak groente mixjes voor 4 weken, in totaal 3 kilo. Vorige keer had ik een klein handje pecannoten toegevoegd om te proberen. Maar nu wil ik in mijn volgende mix meerdere noten/zaden/pitten doen. Maar hoeveel kan ik toevoegen op 3 kilo groente mix? Een zakje van 250 gram? Of is dat te veel?

* Tevens gaat er dit keer een bakje alfalfa door. Ik doe alles in mijn sapcentrifuge en mix sap en pulp weer met elkaar. Maar ik denk dat m'n sapcentrifuge de alfalfa niet klein kan maken. Kan ik dit gewoon door de mix heen mixen? Of is het dan niet effectief?

* De hondjes eten gras.. Toch wel iedere dag. Nu las ik dat het door een vezel gebrek kon komen. Ik geef ze 10% groente. Als ik hier meer van maak, zou dat het gras eten kunnen verminderen?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1215625
Als je de zoekfunctie gebruikt kun je van alles lezen over (pecan)noten en alfalfa; er zijn al meerdere topcis over geweest. Ook over gras eten trouwens. Inmiddels ben ik - en samen met mij velen anderen - van mening dat honden gras eten omdat ze het lekker vinden of soms op te kunnen braken maar dan is het heel speciaal (hard) gras. Ik denk dat mijn honden geen tekorten hebben en zij eten ook gras.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1215637
Ik vind dat je best een zakje van 250 gram noten, rauw dus, kunt toevoegen aan 3 kilo groentenmix. Lijkt mij prima.
En alfalfa doe ik ook met regelmaat door de mix. Zelf gebruik ik gewoon een keukenmachine en geen sapcentrifuges dus daar kan ik dan geen antwoord op geven maar het lijkt me vrij makkelijk om die cellen af te breken; het is dun spul.
Door Lizzy
#1215973
Kay en Kaya schreef: Ik heb weer een paar vraagjes  ;D

* Ik maak groente mixjes voor 4 weken, in totaal 3 kilo. Vorige keer had ik een klein handje pecannoten toegevoegd om te proberen. Maar nu wil ik in mijn volgende mix meerdere noten/zaden/pitten doen. Maar hoeveel kan ik toevoegen op 3 kilo groente mix? Een zakje van 250 gram? Of is dat te veel?
Nee hoor, dat is zeker niet teveel. Zo krap komt het allemaal niet trouwens.
* Tevens gaat er dit keer een bakje alfalfa door. Ik doe alles in mijn sapcentrifuge en mix sap en pulp weer met elkaar. Maar ik denk dat m'n sapcentrifuge de alfalfa niet klein kan maken. Kan ik dit gewoon door de mix heen mixen? Of is het dan niet effectief?
Ja, alfalfa is zo zacht en nog een spruitje, het is echt heel makkelijk opneembaar.
* De hondjes eten gras.. Toch wel iedere dag. Nu las ik dat het door een vezel gebrek kon komen. Ik geef ze 10% groente. Als ik hier meer van maak, zou dat het gras eten kunnen verminderen?
De kans dat ze dus gras eten omdat ze een vezel gebrek hebben: is uitgesloten. Met 10% groente voer je voldoende vezel. Mijn ervaring is dat honden om talloze redenen gras eten. Zoals bijv. omdat ze het gewoon lekker vinden. Ik heb hier 3 honden, ze eten hetzelfde en ik heb er 1 die eet elke dag jong mals gras. Die andere twee kijken er niet naar om. Wolven eten ook gras. Het bevat ook veel vitamines en mineralen dus ik zou zeggen: lekker laten. Soms eten honden echter ook gras omdat ze misselijk zijn en moeten kotsen. Dat is bij jou dus (zoals ik het lees) niet aan de orde. Je kunt meer groente geven, maar ik denk dat ze gras blijven eten hoor! Maar ik zou zeggen: probeer het. Verhoog het (tijdelijk) naar 15%.
Door mcSnurk
#1215983
ik ben ook al een paar dagen dat gras eten aan het bekijken. Hij eet anders alleen gras als ie buikpijn heeft. Maar nu zie ik dat hij tijdens de wandeling ineens heel selectief sprieten uitzoekt, alleen op bepaalde plekken en van bepaalde pollen. Misschien dat dat verse brede gras lekker is, ik ga ervan uit dat hij bij buikpijn alle gras vreet waar ie aan kan komen.
Door Marjet
#1216838
Ik dacht eerst dat je dat een beetje moest voorkomen, dat je hond groen at (voor hetzelfde geld eet zo'n pup iets giftigs). Maar ik begin het nu erg bijzonder te vinden hoe selectief Luna groen eet. Geen gras, maar laatst was ze misselijk en ging ze als een geit dovenetel tussen de andere kruidachtigen uit staan plukken. Niet gekotst, en de misselijkheid leek snel over. Wauw, als wij toch zo'n goed werkend instinct hadden.
Door Mevroi Kruim
#1216960
Er is een prachtig boek van Cindy Engel "Wild Health" over hoe dieren zichzelf bedokteren met wat ze eten. Zij is biologe en heeft er onderzoek naar gedaan plus de wetenschappelijke literatuur doorgevlooid dus ze weet waar ze het over heeft, dat maakt het extra boeiend vind ik.
Door Lizzy
#1216970
Kruimel schreef: Er is een prachtig boek van Cindy Engel "Wild Health" over hoe dieren zichzelf bedokteren met wat ze eten. Zij is biologe en heeft er onderzoek naar gedaan plus de wetenschappelijke literatuur doorgevlooid dus ze weet waar ze het over heeft, dat maakt het extra boeiend vind ik.
Bedankt voor de tip! Klinkt echt mega interessant. Ik heb gelijk een mailtje aan Le gestuurd, dat ik 'm voor mijn verjaardag wil ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#1217172
Kruimel schreef: Er is een prachtig boek van Cindy Engel "Wild Health" over hoe dieren zichzelf bedokteren met wat ze eten. Zij is biologe en heeft er onderzoek naar gedaan plus de wetenschappelijke literatuur doorgevlooid dus ze weet waar ze het over heeft, dat maakt het extra boeiend vind ik.
Dat is een mooie tip dank je wel!!!!  :D
Door Mevroi Kruim
#1218989
Ff gezocht bij de goedkope internetboekenjongens (Play.com en bookdepository) maar helaas, niet leverbaar  :-\ wel nog 1 bij Amazon.de maar dan komen er nog verzendkosten bij.
Bij Bol ook niet leverbaar; Mediaboek heeft 'm nog wel staan maar dat wil niet altijd zeggen dat hij ook leverbaar is.

Zal ik mijn exemplaar maar in de uitleen zetten  :D
Door Lizzy
#1219193
[quote="Kruimel"]
Ff gezocht bij de goedkope internetboekenjongens (Play.com en bookdepository) maar helaas, niet leverbaar  :-\ wel nog 1 bij Amazon.de maar dan komen er nog verzendkosten bij.
Bij Bol ook niet leverbaar; Mediaboek heeft 'm nog wel staan maar dat wil niet altijd zeggen dat hij ook leverbaar is.

Zal ik mijn exemplaar maar in de uitleen zetten  :D
[/quote]

Dat is altijd lief natuurlijk! Maar ik wil 'm zelluf :-[ ;D. Ik heb 'm aan Le gevraagd voor mijn verjaardag. Mocht hij dat nou 'vergeten', mag ik 'm dan van je lenen?
Door Mevroi Kruim
#1220598
[quote="Lizzy"]
Dat is altijd lief natuurlijk! Maar ik wil 'm zelluf :-[ ;D. Ik heb 'm aan Le gevraagd voor mijn verjaardag. Mocht hij dat nou 'vergeten', mag ik 'm dan van je lenen?
[/quote]

Is goed!
En ik wil ook altijd alles zelluf hebbe  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door