Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door marja
#12185
Stapper krijgt sinds een maand of 4 vlees (diepvries)
IK geef Rodi, smuldier en energique.

Nou vind ik dat Stapper veel slomer is sinds hij vlees krijgt en wat hij eerder ook nooit gedaan heeft, hij vreet gras.

Ik snap hier niets van????

groetjes van een beetje bezorgde Marja
Door yalla
#12186
In dit jaargetijde vreten bijna alle honden gras. Ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken. De slomigheid daar heb ik geen antwoord op helaas.
Door marja
#12188
Zijn gewicht is het zelfde gebleven. Maar hij kotst ook nogal vaak de laatste weken, wel 2 of 3 keer per week.

Over dat sloom zijn, ik bedoel eigelijk dat hij snel moe is, vier achter een bal aan en hij heeft het gehad, hij is ook langzamer. Nu is hij bijna twee, misschien raakt het puppyachtige er een beetje af. Stapper is altijd erg druk en aktief geweest.

Ja en dat kotsen is nadat hij botten heeft gegeten vooral. weet dus niet zeker of het met vlees te maken heeft.
Door Paul_Barte
#12189
Marja, in principe haalt een hond zijn energie uit hoofdzakelijk vet en uit eiwit. Brokken bestaan voor het grootste gedeelte uit koolhydraten. Vleesvoeding (bewust niet!).
Theoretisch, en dat is in de praktijk ook meestal het geval, zou je hond dus veel meer energie moeten hebben dan toen hij nog op brokken stond.

Is het overgeven terug te vinden op een bepaald voedingspatroon m.a.w. na de Smuldier of de Rodi b.v.?

Hoe vaak krijgt Stapper eten per dag?

Hoeveel weegt Stapper en hoeveel vleesvoer krijgt hij per dag?

Geef je wel eens iets van koolhydraten tussendoor zoals wat brokken, fruit, pasta's etc.

Graag wat meer info s.v.p.
Door marja
#12190
Hoi Paul,

Stapper krijgt drie keer per dag eten. 8.00   12.00 en 17.00
Brokken 250 gram per keer (3 dagen per week)
vlees drie keer een heel zakje AHV  van Rodi en energique 4 schijven per keer.

Hij weegt 65 kilo is 82 cm hoog. wordt volgende maand twee jaar.

Hij krijgt geen ander "voer" als pasta of groenten of fruit.
Eerlijk gezegd wel veel tussendoortjes. brood, beschuitje, plakje kaas of worst en vaak een bekertje yoghurt met chemisch fruit.

Het kotsen is vooral na het eten van botten.
Als ik dit nu zo terug lees krijg ik ineens het zwaar vermoeden dat ik hem een beetje overvoer!
Door Paul_Barte
#12191
en vaak een bekertje yoghurt met chemisch fruit.  ??? ??? ??? ??? ???

Dus 750 gram droogvoer per dag indien er brokken worden gegeten en

1500 gram AHV of 1200 gram Rodi of Energique indien vlees wordt gevoerd.

Blijft de volgende vraag nog staan:
Is het overgeven terug te vinden op een bepaald voedingspatroon m.a.w. na de Smuldier of de Rodi b.v.?

Het zijn inderdaad 'aardige' hoeveelheden!
Is Stapper niet te dik.....kun je zijn zijn achterste ribben nog zien/voelen?

Wat is het merk droogvoer als ik vragen mag.
Door marja
#12192
chemisch fruit: yoghurt met een fruitsmaakje.

Ik kan niet zeggen dat hij na bepaald eten meer kotst .
kan het niet terugvoeren op iets speciaals.
Hij is niet dik, kan de ribben goed voelen. Hij krijgt veel beweging. loop zeker drie keer per dag een uur en dan speelt hij ook nog veel met anderen honden.

De eerste anderhalf jaar kreeg hij eukanuba, daar deed hij het perfect op. maar toen kwam ik op doggy en ben gauw op iets anders over gegaan.
Meerdere merken geprobeerd zonder chemische toevoegingen maar hij werd ineens een heel moeilijke brokken eter.
Op dit moment krijgt hij Canex op visbasis. hij vind dat heerlijk maar gaat er enorm van stinken. Ja naar vis dus.
Er staat op de verpakking dat er geen vleesmeel in zit maar vismeel.

Fijn dat je zo met me meedenkt Paul.
Door marja
#12194
Hoi Helen.
Ik heb een Landseer (reu) de teefjes zijn wat kleiner en lichter!
Ik kan het je aanraden hoor, geweldig leuke honden. vreselijk lief voor mens en dier.
Beetje eigenwijs en super enthousiast.
Door Paul_Barte
#12195
Marja,

Volgens de richtlijnen van Canex (Fish and rice) zou een hond met een gewicht van 65 kg ongeveer 685 gram per dag moeten hebben.

Zou Stapper ook geen 1500 gram AHV per dag geven.  De deskundige van dit merk adviseert zelf om maximaal 1 pond per dag te geven en de rest aan te vullen met brokken.
Bv. 's-morgens 400 gram brok en dan minimaal 8 uur later 1 pond vleesvoer.

Energique en Rodi zou je voorlopig zo kunnen houden al zou ik zelf minder voeren. (maar is natuurlijk afhankelijk van je hond).

3 maaltijden voor een hond van 2 jaar is eigenlijk te veel. Liever 2x per dag eten al denk ik dat je bang bent voor een maagtorsie met die grote hoeveelheden. (mijn honden eten 1x per dag).

Hou inderdaad de extra'tjes in de gaten LOL.

Geef geen botten op brokkendagen en geef geen bot op de nuchtere maag. Vleesbotten zou wel kunnen in het laatste geval maar geen recreatiebotten en ik denk dat je die bedoel.

Pak het bot af na een tijdje kluiven en leg het terug in de koelkast om het vervolgens de volgende dag weer te geven.

Voor het spugen tegen te gaan mag je inderdaad wat yoghurt of Biagarde geven maar liever geen 'fruityoghurt' dit is meestal zoet en slijmerig.

Succes.
Door Helen
#12196
oo, die zijn inderdaad erg leuk. Ik heb er laatst twee een een GG wedstrijd gezien.  Volgens mij heb je geen vloerkleed nodig als je een Landseer in huis hebt ;D.

groetjes Helen
Door 202spots
#12197
Jeetje Marja....Als ik dit allemaal zo lees,dan sta ik niet verbaasd dat Stapper overgeeft....
Sorry hoor,maar ik krijg zelf al pijn in me buik door het lezen...
Ik zou in ieder geval meteen stoppen met al die tussendoortjes...
j.m.o

Hoi Paul,

Stapper krijgt drie keer per dag eten. 8.00   12.00 en 17.00
Brokken 250 gram per keer (3 dagen per week)
vlees drie keer een heel zakje AHV  van Rodi en energique 4 schijven per keer.
Hij krijgt geen ander "voer" als pasta of groenten of fruit.
Eerlijk gezegd wel veel tussendoortjes. brood, beschuitje, plakje kaas of worst en vaak een bekertje yoghurt met chemisch fruit.

Het kotsen is vooral na het eten van botten.
Als ik dit nu zo terug lees krijg ik ineens het zwaar vermoeden dat ik hem een beetje overvoer!
Door Gaby
#12198
Hoi Paul,

Ik las dat jij je hond maar 1 keer per dag eten geeft, heb je hier een speciale reden voor?

Die van mij (Borders) krijgen drie keer: 9.00 uur, 15.30 uur en 10.30 uur. Ze krijgen Carnibest.

Ik ben een hele poos geleden begonnen met drie keer voeren, toen ze nog alleen brokken kregen en ik eerder twee keer per dag eten gaf. Mijn reu van toen 2 jaar ging vaak spugen als ik eerst ging wandelen en daarna pas ging eten geven.

Ook ging hij vaak laat in de middag spugen wanneer zijn maag dus weer leeg was.
Mijn DA heeft toen aangeraden om hem drie keer per dag eten te geven. Het spugen is daardoor inderdaad gestopt. Hij spugde altijd alleen maar gal.

Nu durf ik nog steeds niet twee keer per dag eten te geven.

Maar goed ik was dus inderdaad benieuwd of er een speciale reden is dat jij 1x p.d. eten geeft?

Alvast dank,
Groetjes Gaby
Door sylvia
#12199
Bij mij krijgen ze ook maar 1 keer per dag hun maaltijd,mijn reden is dat het al niet teveel is wat ze krijgen als ik dat ook nog in drieen moet verdelen krijgen ze drie keer per dag 1 hap voer :-/  geef ik meer dan groeien ze dicht.maar ze krijgen nog wel een koekje voor het slapen gaan en vaak krijgen ze ook een gedroogd stukje pens (niet iedere dag) en af en toe een stukje brood,korstje die kleintje hier niet opeet  ;)
Hoi Paul,

Ik las dat jij je hond maar 1 keer per dag eten geeft, heb je hier een speciale reden voor?

Die van mij (Borders) krijgen drie keer: 9.00 uur, 15.30 uur en 10.30 uur. Ze krijgen Carnibest.

Ik ben een hele poos geleden begonnen met drie keer voeren, toen ze nog alleen brokken kregen en ik eerder twee keer per dag eten gaf. Mijn reu van toen 2 jaar ging vaak spugen als ik eerst ging wandelen en daarna pas ging eten geven.

Ook ging hij vaak laat in de middag spugen wanneer zijn maag dus weer leeg was.
Mijn DA heeft toen aangeraden om hem drie keer per dag eten te geven. Het spugen is daardoor inderdaad gestopt. Hij spugde altijd alleen maar gal.

Nu durf ik nog steeds niet twee keer per dag eten te geven.

Maar goed ik was dus inderdaad benieuwd of er een speciale reden is dat jij 1x p.d. eten geeft?

Alvast dank,
Groetjes Gaby
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door