Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1218981
Bij ons kitten van 4,5 maand is maandag blaasonsteking geconstateerd (we ontdekte het door bloederige plasjes in huis).
Urine getest op blaasgruis, was gelukkig niet het geval. Nu zijn we inmiddels 5 dagen verder, kuur is zo goed als afgelopen.
Vanmiddag ging hij zomaar plassen op de fatboy (we dachten dat `t misschien logisch was, omdat hij de korreltjes voelt, net als in de kattenbak  ;D). Maar nu vonden we net weer iets waarvan we denken dat het urine is.

Iemand ervaring? Kunnen het naweeen zijn? Moet `ie weer even wennen dat hij weer 'normaal' kan plassen.
Of zou er iets anders aan de hand zijn. We maken ons beetje zorgen...

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op za 28 mar 2009, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#1218998
Zijn dat plaatsen waar hij eerder ook heeft geplast? Want dan kan het zijn dat de lucht er nog hangt en dan zit 'ie er zo weer. Het valt niet mee om kattenplaslucht zo weg te krijgen dat katten het ook niet meer ruiken. Er zijn wel middelen voor, oa azijn schijnt goed te helpen, en bepaalde schoonmaakmiddelen me enzymen. Vooral geen amoniak of chloor want dat schijnen ze juist aantrkkelijk te vinden  >:(

Wat bij mij ook hielp was op de plekken waar geplast werd een bak neer te zetten. Dat betekende dus een kattenbak op het aanrecht  :-X maar gelukkig was dat maar tijdelijk.
#1218999
Kruimel schreef: Zijn dat plaatsen waar hij eerder ook heeft geplast? Want dan kan het zijn dat de lucht er nog hangt en dan zit 'ie er zo weer. Het valt niet mee om kattenplaslucht zo weg te krijgen dat katten het ook niet meer ruiken. Er zijn wel middelen voor, oa azijn schijnt goed te helpen, en bepaalde schoonmaakmiddelen me enzymen. Vooral geen amoniak of chloor want dat schijnen ze juist aantrkkelijk te vinden  >:(

Wat bij mij ook hielp was op de plekken waar geplast werd een bak neer te zetten. Dat betekende dus een kattenbak op het aanrecht  :-X maar gelukkig was dat maar tijdelijk.
Het zijn geen plaatsen waar hij eerder geplast heeft. Op de fatboy wel, daar deed hij het vanmiddag twee keer kort achter elkaar.
Direct op de bak gezet en daarna heeft hij het niet meer gedaan. Daarnet vonden we een plasje naast de bank, niet eerder op die plaats gevonden.
Hij gaat ook nog gewoon op de bak, zoals vanmiddag.

Daarbij ruiken de plasjes helemaal niet. D`r zit echt bijna geen geur aan?!....

We weten dus eigenlijk niet zo goed waar nu het probleem zit. Want hij zijn geen bloederige plasjes meer én de kuur is ook klaar.
Zou hij zijn zindelijkheid kunnen verliezen na blaasontsteking? Maar dan zou hij helemaal niet meer op de bak gaan en dat doet hij dus nog wel....

:-\
#1219003
wLindaw schreef: Het zijn geen plaatsen waar hij eerder geplast heeft. Op de fatboy wel, daar deed hij het vanmiddag twee keer kort achter elkaar.
Direct op de bak gezet en daarna heeft hij het niet meer gedaan. Daarnet vonden we een plasje naast de bank, niet eerder op die plaats gevonden.
Hij gaat ook nog gewoon op de bak, zoals vanmiddag.

Daarbij ruiken de plasjes helemaal niet. D`r zit echt bijna geen geur aan?!....

We weten dus eigenlijk niet zo goed waar nu het probleem zit. Want hij zijn geen bloederige plasjes meer én de kuur is ook klaar.
Zou hij zijn zindelijkheid kunnen verliezen na blaasontsteking? Maar dan zou hij helemaal niet meer op de bak gaan en dat doet hij dus nog wel....

:-\
Dat denk jij ... katten denken daar heel anders over helaas  :P die neuzen zijn 100en keren beter dan de jouwe, die ruikt over 3 weken nog waar hij een plasje had weggelegd.
#1219004
Kruimel schreef: Dat denk jij ... katten denken daar heel anders over helaas  :P die neuzen zijn 100en keren beter dan de jouwe, die ruikt over 3 weken nog waar hij een plasje had weggelegd.
Ow ja hihi. Ik weet het ... Wij ruiken het niet echt, maar vroeg me dus ook af of dat een beetje normaal is.
Wij hebben nog nooit katjes gehad namelijk :-)
Laatst gewijzigd door IzMi op za 28 mar 2009, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#1219065
Toen wij vroeger kittens hadden, haalden wel alle kussens met korrelvulling weg, voor jonge katten is dat hetzelfde als een kattenbak.
Katten ruiken zo ontzettend goed, daar hebben wij mensen geen weet van.
Dus even flink gaan poetsen en zet tijdelijk even extra kattenbakken neer.
Ieder afwasteiltje of grote plantenbak kan je als kattenbak gebruiken, je kitten moet er weer even aan wennen dat het op de bak moest en dat graven in grit het leukste is wat er is.

Het kan ook zijn dat hij pijn heeft gehad met plassen en de gewone kattenbak nu met die pijn associeert en er daarom niet op gaat.
Daar kom je vanzelf achter als je wat extra (open) bakjes neerzet. Het geeft wel meer troep, maar het is maar tijdelijk.
Niets is zo vervelend als een kat die het naast de bak blijft doen, helaas weet ik daar alles van....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door