Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door superzonica
#1217754
Toen ik gisteren na mijn werk thuiskwam sprong Bokbur zoals gewoonlijk van de bank af om mij te begroeten maar in plaats van hard naar me toe te rennen zwalkte ze door de kamer  :'( Daar ben ik nogal van geschrokken en daarom direct naar de DA gegaan, die heeft haar uiteraard uitgebreid onderzocht en bloedonderzoek gedaan, de uitslagen daarvan verwacht ik ieder moment.

Natuurlijk ga ik eerst afwachten waar de da mee komt maar ik zou jullie willen vragen even mee te denken over de mogelijke oorzaken. Even wat achtergrond: Bombur is een dame van een jaar of 13, 14 die sinds 3,5 jaar bij mij woont. Sinds een jaar of 3 eet ze alleen nog maar Bandit katmix, afgewisseld met een kippevleugel, stuk runderhart of iets anders om lekker op te kunnen kauwen. Haar voortanden zijn 1,5 jaar geleden getrokken en ze heeft een geschiedenis van (licht) verhoogde nierwaarden. Tijdens het onderzoek gaf de DA aan dat ze dacht aan een neurologische afwijiking, iets dat versterkt wordt door het feit dat ze haar kopje scheefhoudt en met haar ogen 'flits' De da kwam met een aantal mogelijke oorzaken: een tumor in haar koppie, een ontsteking waardoor de druk in haar koppie te hoog wordt, vergiftiging (bijvoorbeeld door slechte werking van de nieren. Herkent iemand van jullie deze verschijnselen en hebben jullie nog tips? Mijn ervaring met da's is dat ze vaak wel hun best doen maar ook niet alles kunnen weten...

Alvast superbedankt!
Door Borke
#1217760
Wat vervelend!

Dit klinkt als de kat van vrienden van ons, die had ook ongeveer deze leeftijd en kon echt schuin lopen, dus de looprichting was niet van kop tot staart (kop voor) maar met de flank naar voren, geen gezicht.
Er werd niet duidelijk wat de oorzaak was en daar de kat verder geen klachten had, hebben ze het zo gelaten en zij heeft nog jaren gelefd, ik meen dat ze 18 was toen ze stierf. Soms had ze goede momenten en soms was het wat erger.

Betreffende de nieren, weet je dat er ook Bandit nierdieet bestaat, misschien een idee om dat te geven?

Ik ben benieuwd of de bloeduitslagen je nog informatie geven?
Door brie
#1217776
vooropgesteld: ik ben geen dierenarts, heb er ook geen "verstand" van  ;)  maar deze symptomen klinken me bekend..

ik dacht aan een uit de hand gelopen middenoorontsteking waardoor een vestibulair syndroom kan ontstaan.
kenmerkend van dit syndroom is het scheef houden van het koppie, zwalken en het snelle "flitsen"van de ogen

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=373

succes met je poezenkind, is niks niet leuk!  :-*
#1217785
Dankjulliewel voor de snelle reacties! Tis al een fijn gevoel om te weten dat anderen erover meedenken.

Het Bandit nierdieet ken ik, een tijdje geleden heb ik daar nog contact over gehad met Tannetje, de nierwaarden van Bombur waren toen niet geweldig maar volgens haar nog niet hoog genoeg om met nierdieet te beginnen, uiteraard stap ik direct daarop over als blijkt dat de waarden nu (veel) hoger zijn.

Het zwalken is niet alleen zwalken maar ook steeds bijna omvallen, vooral als ze door de bocht wil of ergens op wil springen (wat ze nu dus even niet mag van mij). Als het zo blijft weet ik niet of dat voor mij en haar acceptabel is, ze is er duidelijk door ontdaan en lijkt zich steeds af te vragen waarom sommige dingen ineens niet meer lukken. Het vreemde is dat ze verder redelijk zichzelf lijkt, gisteravond toen we terug waren van de da heeft ze nog lekker een kipvleugel weggeknabbeld en ze praat nog steeds even veel als normaal...

Oorontsteking is ook het eerste waar ik aan dacht maar de da achtte die kans niet zo groot, ze heeft uitgebreid in de oren gekeken en trof daar niets raars aan. In het bloedonderzoek worden ook de ontstekingswaarden meegenomen, als het dus toch een (oor)ontsteking is zal dat zo wel aan het licht komen. Overigens heb ik daar de afgelopen tijd geen enkel symptoom van gezien, niet met de kop schudden of veel aan de oren krabben, wat je volgens mij toch meestal wel ziet bij katten die dit hebben. In ieder geval bedankt voor de link, ik ga zo eens even rustig lezen daar.
Door brie
#1217788
door het vestibulair syndroom is het evenwichtsorgaan aangetast, het zwalken kan dus ook omvallen en niet meer recht kunnen lopen betekenen..

maar goed, de resultaten zullen wel het een en ander uitwijzen.
#1217843
brie schreef: door het vestibulair syndroom is het evenwichtsorgaan aangetast, het zwalken kan dus ook omvallen en niet meer recht kunnen lopen betekenen..

maar goed, de resultaten zullen wel het een en ander uitwijzen.
Bedankt voor de link, heb het net even goed doorgelezen en herken er wel veel in. Inmiddels zijn de uitslagen ook binnen: nierwaarden licht verhoogd maar niet anders dan de laatste keer, leverwaarden goed, ontstekingswaarden negatief, fiv/felv negatief. Alleen de suikerwaarde was verhoogd (mag max 8.8 zijn en is nu 12) maar dat kan ook stress zijn. Het bloed gaat nu naar een lab om de suikerwaarden beter te kunnen testen, dat moet dan uitwijzen of ze suikerziekte heeft.

De da noemde een van de zaken uit de link: idiopathisch vestibulair syndroom, vrij vertaald: evenwichtstoornis zonder duidelijke oorzaak. Dat zou het ook kunnen zijn, dan zouden het de komende dagen vanzelf beter moeten worden. Daar hoop ik dus enorm op.

Om er zeker van te zijn dat een eventuele middenoorontsteking niet onbehandeld blijft wil de da toch beginnen met antibiotica, ik kan zo Doxoral ophalen en moet daar direct mee beginnen.

Nog niet veel wijzer dus maar ik ben wel blij dat het niet aan de nieren ligt... Ze ligt nu lekker te slapen op een handdoekje op de luie stoel, mooi in het zonnetje ziet ze er wel heel vredig uit, ik moet haar er wel op en af tillen maar dat vind ze niet erg, ze geeft zelf wel aan waar ze op of af wil en wacht netjes tot ik haar kom tillen. De komende dagen ben ik gelukkig thuis en we zien wel weer hoe het maandag is, als ik were naar mijn werk moet...
#1218730
brie schreef: afwachten dus hoe dit gaat aflopen.
sterkte!!!!
Ja, inderdaad, we kunnen op dit moment weinig anders doen dan afwachten en hopen. Vandaag weinig verandering, mevrouw ligt het liefst ergens in een hoekje op de grond, ze wil zowaar op de deken liggen die ik op haar favoriete plekje heb gelegd. Gisteren zijn we begonnen met Doxoral, een kuur van 10 dagen. De pilletjes gaan er gelukkig gemakkelijk in bij haar en ze houdt ze ook binnen. Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat ze niet veel meer eet. Normaal is een kipvleugel haar favoriete hapje maar nu likt ze er alleen een beetje aan en sleept ze hem door de kamer, wat ze anders eigenlijk nooit doet. Heb nu runderriblappen gehaald om in stukjes te snijden, misschien wil ze dat. En als laatste redmiddel een kuipje van de Super, wel zonder plantaardige ingredienten (wel raar, kom nooit op die afdeling in de supermarkt en nu stond ik ineens alle blikjes van dichtbij te bekijken) hopelijk stinkt het goed genoeg en gaat er ineens een lichtje bij haar branden dat eten toch wel een goed idee is :-) Hebben jullie nog tips over hoe ik haar weer een beetje aan het eten krijg? Ze is niet heel kieskeug maar als ze mag kiezen tussen haar Bandit en een stukje riblap dan wordt het dat laatste.
Lizzy schreef: Het klinkt een beetje als acute (perifere) polyneuropathie. Zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 33.30.html
Heb net het hele topic zitten lezen, wat moet dat akelig zijn geweest! Uiteindelijk is Snuf er weer (tijdelijk?) van genezen, toch? Overigens is het bij Bombur minder extreem, zij loopt nog wel en kan zelfs een beetje springen, wat ze eigenlijk niet mag van mij. Ook zijn haar reflexen nog redelijk goed, de da heeft daar donderdag op getest...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door