Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1217645
sjonge jonge jonge jonge!!!

noezels heeft wéér blaasontsteking..
en nee.. er is geen noodzaak om wéér naar de d.a. te rennen..
want er is al verschillende keren bepaald dat noez dr blaasontsteking puur stress gerelateerd is..
dus noez krijgt zodra er tekenen zijn dat het weer zo ver is.. een tolfedine tabletje en een capsule blaasontspanner..
nu heb ik mijn befaamde dwangbuis erbij gepakt natuurlijk.. dat ding heb ik speciaal voor haar gemaakt..
dus noez erin verpakt.. en dan kan ze geen kant meer op..
prima!
maar dan nog die capsule erin!!!
die pil gaat prima.. maar die capsule is groot..
en de vorige keer stikte ik haar zowat om dat stomme ding erin te krijgen..
dus nu dacht ik.. ik los hem op in water..
spuitje erbij.. klaar..
nou.. niet dus..
ze schuimt alles weer naar buiten..
zowel zij als ik zitten onder de slijm mét medicijn!
noezels helemaal over de zeik.. echt niet normaal..
en ondertussen ziet ze eruit alsof ze een halve liter afwasmiddel heeft gezopen..
kortom.. medicijn komt er weer uit..
dus ik een hele capsule gepakt.. dan maar die proberen..
lukt ook niet..
steeds schuimt ze dat ding naar buiten.. en moet ik keer op keer met gevaar voor vingers dat ding terugdouwen..
niet gelukt dus.. t gaat echt niet..  :'(
ik word hier zo moedeloos van!
die arme kat heeft het gevoel dat ze stikt.. en ik heb het gevoel dat ik haar nooit van die blaasontsteking af ga krijgen..
met een pillenschieter krijg je die capsule er niet in.. die is te groot..
ik vind pillenschieters ondingen.. maar in gevalletjes als noezels is het soms noodzakelijk..
maar met grote capsules past dat niet..

iemand nog enig idee??
op haar poten smeren zou wel kunnen.. maar tegenwoordig likt ze dat er ook niet meer af..
ik ben eigenlijk ten einde raad met haar..  :'(
Door brie
#1217647
ach gossie, het arme ding..
mn zusje heeft ook een poesje dat slecht tegen verandering kan en dat resulteert in blaasontsteking en plasjes op allerlei plekken behalve de kattenbak.
bij haar helpt een felineway stekker erg goed icm valeriaan
laatst had ze ook wat bach bloesem.
ze kan nu redelijk inschatten wanneer er een stresssituatie op gaat treden en legt dan handdoekjes neer op bepaalde plekjes waarvan ze weet dat ze daar wel eens kan gaan plassen. die handdoeken kunnen dan makkelijk weer in de was.

heb je de kattenbakken wel eens veranderd? open bak, meerdere bakken, ander grit, bak op een andere plek..
Door maddoc
#1217653
balen,
wat voor medicijn was dat in de capsule?
Het is dus iig iets wat heel bitter smaakt, dan krijg je die reactie, dan nog iets proberen in te geven heeft geen zin,
later nog eens proberen (als het gekwijl etc dus voorbij is) en dan dus niet uit de capsule halen,
roomboter oid aan de capsule zorgt dat ie makkelijker glijdt en dan spuitje water er achteraan.
Door DeDiana
#1217677
Hoi spreeuwtje,
Ik weet niet of je dit al eens hebt geprobeerd, het is het enige dat bij mijn kat werkt om haar zelf een medicijn te laten opeten: vitaminepasta van Gimpet. Ik had alles al geprobeerd, maar ze rook haar medicijn overal meteen doorheen en dan at ze geen hap meer. Ik las ergens de tip over die vitaminepasta en blijkbaar vindt mijn kat dat zó lekker, dat ze het ondanks het medicijn dat erdoorheen zit, meteen opeet. Het is een dikke, kleverige pasta, dus je kunt de inhoud van de capsule er waarschijnlijk goed mee mengen.
Mijn andere kat vindt er overigens niet veel aan, dus het is (zoals altijd met katten) wel per kat verschillend. Maar misschien het proberen waard, want ik kan me voorstellen dat je haar meer stress wilt besparen.
Door Borke
#1217717
Hoi Lyda,

Ligt het aan mij, of heb jij wel heel veel problemen met de katten telkens, wat een pech zeg!
Ik moet bekennen dat ik niet altijd alles lees, maar ik heb de indruk dat kattenstress wel een issue is bij jou in huis?
Katten zijn natuurlijk hartstikke stressgevoelig.
Misschien moet je eens kritisch naar je kattenhuishouding kijken of je dingen kan veranderen?

Wij hadden vroeger toen wij nog katten fokten 10+ katten, allemaal volledig hormonaal, met ook verschillende dekkaters en nestjes en nooit zoveel gedoe gehad als jij steeds lijkt te hebben.

Je kent me Lied, het is opbouwende kritiek he  ;)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1217806
de situatie van mijn kattenpopulatie is al drastisch verbeterd sinds pumba en droopy zijn overleden..
noezels is een overgevoelig katje.. en 1 andere kat plaagt haar nog wel eens..
daarom zitten ze gescheiden..
noezels gezellig in de woonkamer.. en ienie.. die vervelend is.. meestal buiten en in de bijkeuken..
dat gaat eigenlijk altijd wel goed..
maar heel soms.. ben ik zo dom om weg te gaan en de tussendeur niet goed dicht te doen..
het ging best een paar weken goed..
maar door 1 foutje.. en dan dus 1 uurtje waarop ienie de kans krijgt noezels te plagen.. is gelijk mis..

noezels is geen lekkerbek..
dus of de vit. pasta gaat helpen weet ik niet..
maar ik denk dat ik dat wel ga proberen..
door blikvoer hoef ik niet te doen.. madame lust dat niet meer sinds ze barft..  :D
door haar overlekkere barf ruikt ze alles gelijk heen.. dus dan eet ze niet meer..

ik denk dat ik ook maar ga vragen naar andere blaasontspanners..
gewoon in tabletvorm..
de tolfedine krijg ik er wel redelijk in.. ze mauwt.. en dan plop!
gister zat ik er even doorheen..
je wilt lief zijn voor je katjes.. en dan moet je zon beessie half stikken om er voor te kunnen zorgen..

@ astrid..
het gedoe is grotendeels voorbij omdat de echt zieke katten dus nu overleden zijn..
maar noezels IS gewoon een gedoe!
ze krijgt al bach.. maar dat helpt niet echt voldoende..
ik heb zelfs een tijdje ienie bach gegeven om haar wat rustiger te krijgen..
feliway stekker heeft hier 2 jaar terug ofzo.. ook niet geholpen..
en die krengen zijn zo duur.. dat ik dat niet nog eens ga proberen..
valeriaan heb ik ook gehad.. noez vindt dat vies..
ienie vindt dat lekker.. maar wordt er niet rustiger van.. maar eerder obstinaat..

ik vind katten echt op t moment heel vervelende beessies hoor!!!
strakjes nog maar een tolfedine in noezje doen..
pijnstillers zou toch ook voldoende moeten wezen.. dat ontspant de blaas ook ten dele lijkt mij..
toch?
Door ibbi
#1217860
ik heb voor als Tom weer blaasontsteking heeft, ook blaasontspanners,  dat zijn superkleine pilletjes!
( spasmoglucinol comprimés )
Door boskat
#1217878
Lola krijgt alleen pijnstiller bij stressblaasontsteking,in vloeibare vorm,van tabletjes raakt ze nog gestresster, over een theelepeltje blikvoer en dat eet ze lekker op dan:-)
Een dag of 2  soms 3,dan is het weer over
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1217964
@ ibbi..
die zal ik noteren!
thanks!

@ boskat..
hoe heet dat spul van jou??
hier is het meestal binnen een dag of wat weer over..
als ik er op tijd bij ben..
maar ik merk gewoon dat ik het heel moeilijk vind om mezelf zover te krijgen gelijk te reageren op haar beginnende blaasontsteking..
puur omdat het pillen zon enorm drama is!
Door Borke
#1217989
Over dat pillen...
Als je die pil fijnmaalt onder een lepen (of een vijzel als je die hebt) meng er dan een klein beetje roomboter doorheen en smeer dat op een lekker fijngehakt barfhapje (kvv is makkelijker) - zou dat voor haar helpen?
Of mengen met een beetje mensen pate of leverworst als ze dat lust?
Door Ine
#1217994
Een medicijn, wat in een capsule zit, zit daar niet voor niets in.
Het is de bedoeling, dat dat pas in de maag open gaat/oplost.
Het lijkt me dus een immens probleem, om zo'n capsule te geven.
Als er een alternatief voor is, wat makkelijker te geven is, zou ik daar zeker achteraan gaan.
Sterkte!
Door boskat
#1218138
@ boskat..
hoe heet dat spul van jou??
hier is het meestal binnen een dag of wat weer over..
als ik er op tijd bij ben..
maar ik merk gewoon dat ik het heel moeilijk vind om mezelf zover te krijgen gelijk te reageren op haar beginnende blaasontsteking..
puur omdat het pillen zon enorm drama is!
[/quote]

Dat heet Metacam
1x per dag een beetje per gewicht gaat het en meestal met een dag of 2 ,soms 3 is het over en dan duurt het vaak een maand soms langer ,soms korter voordat ze weer blaasontsteking krijgt,je doet lang met zo`n flesje
Is in ieder geval beter dan steeds een AB kuur halen:-(
Door Adriana+Mo
#1218768
arme noezels, steeds maar weer die ellende.
is het volgende iets waar je wat aan hebt?

Onbegrepen oorzaak
Heeft uw kat een idiopathische blaasontsteking, dan zijn er naast de medicijnen zoals hierboven besproken (ontstekingsremmer en blaasontspanner) nog andere mogelijkheden. Er zijn bij ons tabletten verkrijgbaar die een beschermend laagje op de blaaswand leggen en zo een blaasontsteking helpen voorkomen (Cystease®). Dit is een voedingssupplement. Probeer, wanneer mogelijk, de stress voor de kat te verminderen. Dit kan bijvoorbeeld door geruststellende feromonen te gebruiken. Feromonen zijn stoffen die het onderbewuste beïnvloeden. Er zijn bij ons verdampers verkrijgbaar, die in het stopcontact geplaatst worden en geruststellende feromonen verspreiden in de woonruimte.Tot slot kunnen bij erg bange of gestreste katten medicijnen (tabletten) gegeven worden die angstremmend werken.


artikel komt van
http://www.paltrok.nl/veelbesprokenonde ... index.html
en voor de middelen moet je denk ik even googelen.

veel succes!

Adriana en rusjes
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door