Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1216873
Hallo allemaal, ik stel deze vraag voor een vriendin van me. Ik hoop dat er iemand goede raad heeft !!

"Ik zit met een probleem waarvan ik hoop dat het iemand bekend voorkomt. Mijn Chico wordt in juni 10 jaar oud, hij heeft syringomyelia en de bekende cavalier hartkwaal. Al enige tijd heeft hij steeds bruine korstjes rondom zijn anus. Als ik het iets te hard schoonpoets, gaat het bloeden. Er zat ook een groter bultje (doorsnee halve centimeter) en wat kleinere. Ik heb hem laten onderzoeken, volgens de dierenarts zijn dit tumoren die onder invloed van hormonen, testosteron, ontstaan. De enige remedie is volgens hem castratie. Maar gezien zijn leeftijd en zijn slechte hart zie ik hier heel erg tegenop, hoezeer de da me ook heeft benadrukt dat ze het risico heel klein kunnen houden. Daarbij speelt zijn syringomyelia; voor een hond met die aandoening is grote stress heel slecht en dit kan een aanval in werking zetten, nou, daarvan heeft hij er een paar gehad in zijn leven en als dat door de operatie zou ontstaan, dan zijn we erg ver van huis. Als tussenoplossing heeft hij nu een chemische castratie gehad. Over 3 weken moet ik voor controle komen en als het geholpen heeft, raadt de da me toch ernstig aan hem te laten castreren. Zou ik het namelijk laten zitten, dan kunnen die gezwellen groter worden en dat zou een nog veel ingrijpender operatie nodig maken. Als het niet geholpen heeft, dan heeft een castratie geen zin. Heeft iemand ervaring met deze aandoening? En zo ja, hoe is dat verlopen en wat is eraan gedaan?"
#1217546
Lizzy schreef: Heeft het hondje er eigenlijk last van, van die "bruine korstjes"?
Antwoord van Ingrid:

"Chico heeft er dus absoluut geen last van. Als ik de link bekijk en het fotootje, nou, dat ziet er wel erger uit dan het bij Chico is. Bij Chico zit een kleiner bultje en dan nog wat hobbeltjes. We moeten eerst maar even afwachten wat de dierenarts bij het volgende controlebezoek ervan vindt. Ik ben bang dat als ik zeg "laat maar zitten" dat het erger wordt in de loop van de tijd, hij er wel last van krijgt en dan is het een veel ingrijpender operatie om én de bultjes weg te halen én de castratie uit te voeren. Voorlopig wacht ik maar de komende 2,5 week af tot het controlebezoek"
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door