Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nancy
#1212
Hallo allemaal,
Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe zeewier past in een natuurlijk voedingspatroon voor een hond. Een "wilde hond"of wolf , zoiets bedoel ik, zou toch nooit zelf zijn portie zeewier op kunnen scharrelen in de natuur ?
Ik heb zelf ooit (lang geleden) macrobiotisch gegeten dus ik ben nog steeds heel goed bekend met alle goede eigenschappen van zeewier (wel oppassen voor al het zout dat erop zit!), maar ik vind het zo vreemd om dat aan een hond te voeren. Maar eigenlijk geldt dat misschien ook voor het voeren van vis aan een hond, die zou hij natuurlijk ook nooit zelf kunnen vangen in het wild. Kortom , wie reageert met iets waardoor ik de logica ervan inzie ??? :)
Door sylvia
#1213
goede morgen iedereen  ik heb een domme vraag
wat is nu precies lamsoren en zeekraal
hoe ziet dat er uit
kan je het ook zelf eten
hoe geef je dat aan de honden
hoe eet bereidt je dat voor menselijk gebruik
geef de honden gedroogde zeewier door het voer
ik heb ook wel eens van zeewier thee getrokken
maar dit kan ik even niet voor mijn geest halen
gr shiva
Afbeelding Dit is dus zeekraal,lamsoor zijn meer blaadjes.
Zeekraal (lamsoor ook trouwens)ligt hier gewoon bij de C1000 bij de groenten en is hier niet zo duur als in de rest van nederland.
je doet het met een kleinbeetje water even koken niet langer dan een paar minuutjes ,dan giet je het af doet er een klontje boter en wat paneermeel over en smullen maar lekker bij sla of als hoofdgroenten.
lamsoor moet je ook maar heel even koken.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 08 aug 2003, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#1214
Hallo allemaal,
Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe zeewier past in een natuurlijk voedingspatroon voor een hond. Een "wilde hond"of wolf , zoiets bedoel ik, zou toch nooit zelf zijn portie zeewier op kunnen scharrelen in de natuur ?
Ik heb zelf ooit (lang geleden) macrobiotisch gegeten dus ik ben nog steeds heel goed bekend met alle goede eigenschappen van zeewier (wel oppassen voor al het zout dat erop zit!), maar ik vind het zo vreemd om dat aan een hond te voeren.  Maar eigenlijk geldt dat misschien ook voor het voeren van vis aan een hond, die zou hij natuurlijk ook nooit zelf kunnen vangen in het wild.  Kortom , wie reageert met iets waardoor ik de logica ervan inzie ???  :)
Heel goeie vraag Nancy...........

Zelf loop ik me het ook al heel lang af te vragen waar logica gebleven is in dit soort gevallen.

(je snapt zeker wel dat ik GEEN zeekraal, oren en meer van dat soort spul voert aan mijn honden).
Door nancy
#1215
Hi Paul, bedankt voor je reaktie. Maar wat vind jij dan van vis voeren aan honden ? Als je hier nl. een tijdje over doordenkt dan zouden alleen hondenrassen die van zwemmen houden (golden retrievers, labradors, spaanse waterhonden enz.) vis bijgevoerd moeten krijgen maar misschien ga ik nu te ver met doordenken............ ??? ;)
Door Paul_Barte
#1216
Deze honden zwemmen wel graag maar of ze ook vis vangen is nog maar de vraag LOL LOL :D

De reden dat mensen vis voeren is het volgende.
1. Het bevat veel Omega-3 vetzuren
2. Het zijn weer eens andere eiwitten en variatie is een must.
3. Er is vaak makkelijk aan te komen...in ieder geval makkelijker als orgaanvlees van lam, kalf enz.

Naar 'mijn logica' is DAT de reden en niet omdat het bij hen hoort.
Door nancy
#1217
Ja, dat klinkt logisch ::) Daarom zijn natuurlijk ook alleen de vette vissoorten het meest geschikt ivm die Omega 3 vetzuren. Maakt het met die vis nou nog wat uit dat het rauw is qua gezondheid voor de hond of is blikmakreel en bliksardines dan net zo'n goede bron van eiwit en Omega 3 ? (wie oh wie is nog wakker op dit late tijdstip ;D ;D Paul, jij nog ?
Door SHIVA
#1218
hallo een beetje laat met reageren maar we hebben vakantie en ons meisie is ook weer thuis en wil graag achter de puttertje muziek down loaden ,dus moeders mag opkrassen hi hi .maar bedankt voor jullie reacties
ik ga het zeker uitproberen
trouwens nog een vraag twee van mijn honden zijn gek op vis
het ga nu ook goed verse sardientjes no problem
niets meer uitgebraakt
maar shiva van mij moet het niet
ik heb een visje tegen zijn vang gehouden maar hij rilde ervan net als een mens die kan rillen
nu hoeft
hij het niet te eten,maar heb nog nooit een hond gezien die rilt van iets eetbaars
zeker een retriever niet gr shiva
Door sylvia
#1219
shiva wil je eens een cocker zien die rilt van eten ,zelfs zo erg dat haar rug huid ervan oprimpeld  ;D

moet je bij Eden (foto hiernaast) een bak lamsvlees met rijst brokken  neerzetten  ;D ;D ;D

even niet ter zake maar ze lust wel lamsvlees en rijst ook, maar lamsvlees brokken ,origineel waar gebeurd ,ze haalt zelfs een kleedje om het onder te verstoppen en ze weigert er langs te lopen als je het open en bloot weer neerzet  ;D ;D ;D Verstandige hond  :D
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 11 aug 2003, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1220
Hallo allemaal,
Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe zeewier past in een natuurlijk voedingspatroon voor een hond. Een "wilde hond"of wolf , zoiets bedoel ik, zou toch nooit zelf zijn portie zeewier op kunnen scharrelen in de natuur ?
Ik heb zelf ooit (lang geleden) macrobiotisch gegeten dus ik ben nog steeds heel goed bekend met alle goede eigenschappen van zeewier (wel oppassen voor al het zout dat erop zit!), maar ik vind het zo vreemd om dat aan een hond te voeren.  Maar eigenlijk geldt dat misschien ook voor het voeren van vis aan een hond, die zou hij natuurlijk ook nooit zelf kunnen vangen in het wild.  Kortom , wie reageert met iets waardoor ik de logica ervan inzie ???  :)
Als ik met mijn honden aan het strand loop, dan eten zij uit zichzelf zeewier... Aangezien zeewier veel mineralen bevat, past het toch wel aardig in een gezonde voeding.
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#1221
Ja, dat klinkt logisch   ::) Daarom zijn natuurlijk ook alleen de vette vissoorten het meest geschikt ivm die Omega 3 vetzuren.  Maakt het met die vis nou nog wat uit dat het rauw is qua gezondheid voor de hond of is blikmakreel en bliksardines dan net zo'n goede bron van eiwit en Omega 3 ? (wie oh wie is nog wakker op dit late tijdstip  ;D ;D Paul, jij nog ?
Goeie vraag! Ik denk dat het niet zoveel uit maakt en dat beide wel goede bronnen zijn. Ik geef het liever rauw, inclusief organen. Lekker natuurlijk ;D.

Even over die zeewier: er zijn eigenlijk wel veel dingen die ik aan mijn honden geef die een wolf niet zou eten. Maar, aangezien er veel voedingsmiddelen (volgen mij dan he) tekorten hebben aan mineralen (doordat bijv. de grond arm aan mineralen is en doordat het vlees daardoor ook minder rijk aan mineralen is als bijv. bij wilde dieren), vul ik dat aan met voedingsmiddelen die veel mineralen en/of vitamines bevatten zoals zeewier en alfalfa.
Groetjes, Lizzy
Door nancy
#1222
Leuk dat jouw hond uit zichzelf aan zeewier gaat knabbelen Lizzy. Toch heb ik nog wat bedenkingen bij het gebruik van zeewier voor de hond als voedingssupplement. Jouw argument dat de (landbouw)grond tegenwoordig zeer arm is aan voedingsstoffen en dat er dus snel een tekort aan vit/mineralen kan ontstaan in de voeding is een belangrijk argument om een hond (net als een mens) een apart voedingssupplement te geven bij de voeding.
Ben ik het helemaal mee eens. Maar juist van zeewier weet ik dat er destijds diverse tegengestelde meningen en onderzoeken waren of al die goede stoffen die aantoonbaar in de verschillende zeewieren bleken te zitten, ook daadwerkelijk opneembaar waren voor de mens (volgens mij zijn ze daar nog steeds niet uit).
Ik kan me dan ook voorstellen dat juist honden, die gewone groentes al niet goed opnemen als ze niet gepureerd zijn, zeewier helemaal niet kunnen benutten. Omdat de zeewierprodukten ook vrij duur zijn en erg zout, vraag ik me af of een andere mineralen/kalk supplementie niet beter is. Ik zag wel dat zeewier ook in versvleesprodukten zit (Carnibest en Bibi dacht ik), dus misschien hebben zij dat al wel helemaal uitgezocht of dit opneembaar is voor de hond maar dat is mij niet bekend.
groetjes,
Nancy
Door Lizzy
#1223
Hoi Nancy, jij hOEft toch geen zeewier of lamsoren of zeekraal te gebruiken? Als jij het niks vindt, dan geef je het niet? De hoeveelheden zout in zeewier of andere zeegroentes is naar mijn mening erg laag en, een beetje zout kan niet veel kwaad, zeker als je bedenkt dat er in droogvoer zouten zitten en in mijn eigen samengestelde voeding niet. Ik geef overigens beslist niet dagelijks zeewier of zeegroentes. Maar, wel soms. Naar mijn mening kunnen honden ook wel wat jodium gebruiken en jodium zit in kelp of zeewier. Maar, als jij dat niet nodig vindt, dan zou ik zeggen: gebruik het niet. Volgens mij is het geen noodzaak.

Bij mijn weten zit er geen zeewier of kelp of anderzijds in de versvleesvoedingen die jij noemt.
Door avalon
#1224
Ik voeg altijd zeewier toe aan het vlees dat de honden krijgen. Ze krijgen energique met gedroogd ijslands zeewier met cartogeen. Verder doe ik er nog een theelepel veendrenkstof en knoflook bij (poeder). Momenteel ook wat biotine-plus omdat ze altijd schijnzwanger worden na een loopsheid. Dit voorkomt dat ze veel vacht verliezen. Ze krijgen bij mij niet elke dag vlees dat wordt mij te duur. Ze krijgen brokjes van Hill's alleen niet die variant met wuivende graanhalmen, maar de sensitive skin variant.
Door sylvia
#1225
Ik vind zeewier/kelp/chlorella een  MUST omdat dit nergens anders uit voeding komt en je hond heeft het gewoon nodig (jodium en andere mineralen en spore elementen )  
ik denk dat het zeewier neit direkt een noodzaak is voor je hond omdat hij op natuurlijke wijze ook niet aan zeewier zou komen.Maar.... de mineralen en al dat wat hij anders uit andere dingen moet halen wat misschien in mindere mate is als hoe het in het wier zit,is het niet verkeerd om als baas wier te verstrekken,honden krijgen wel meer voor de hond gezonde dingen die zijn wilde verwant nooit te eten zou krijgen,maar die het er waarschijnlijk wel heel goed op zouden doen
Door SHIVA
#1226
goede avond
je moet echt een paar uur uitrekken om alles te lezen
maar goed man en kindlief slapen
mijn honden eten ook af en toe zeewier uit het water ze hebben er niets van
nu hebben wij een zoute kant en een brakwaterkant
in het voorjaar zit er in het brakwatergedeelte een soort van noten [denk ik weet het niet zeker]
die kraken ze en eten het op ze hebben er geen last van
hou het wel in de gaten dat ze er niet te veel van eten
want ze zijn behoorlijk hard
wat het is geen idee
weet iemand hier een antwoord op ? gr shiva
zag dat er een ster bij was leuk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door