Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1216976
Sinds Beau zijn klachten begonnen eind december, is hij te zwaar. Logisch natuurlijk, als je van een tamelijk actieve hond verandert in een hond die nog maar de helft of minder aan kan qua lichaamsbeweging. En sindsdien ben ik al bezig om hem af te laten vallen, wat wel lukt, maar hij moet nog steeds wat kwijt. Want overgewicht kan hij nu al helemaal niet gebruiken natuurlijk.

Beide honden kregen altijd zo'n 900 gram per dag. Beau staat inmiddels op 650 gram, maar dat is dus blijkbaar nog steeds te veel. Ik ben bang dat hij naar 550 gram per dag moet (of misschien nog wel minder  :-X), maar dan blijft er zo verdomd weinig over voor hem. Hij krijgt ook nog eens 2 keer per dag eten, omdat hij makkelijk gal spuugt 's ochtends en snel last heeft van zijn maag. En dan blijft er niet veel over in je bakje natuurlijk, zeker niet als je altijd anders gewend was  :-\

Hij zou 27 kilo moeten wegen, ik denk dat hij er nu nog steeds 29 weegt.

Heeft iemand tips of adviezen?
#1216996
Lizzy schreef: Magere dingen gaan geven?

Je had al eens geprobeerd om 1 keer per dag te gaan voeren, op wisselende tijdstippen?
Ik let er al op dat hij zoveel mogelijk magere diersoorten krijgt.

Met het 2e breng je me wel op een idee. Ik heb nog niet geprobeerd om hem 1 keer per dag te voeren (heb ik nooit aangedurfd), maar nu krijgen ze eind van de ochtend hun groentemix, als tussendoortje zeg maar. Ik ga gewoon proberen om de groentemix naar 's ochtends vroeg te verschuiven, zodat hij toch wat vulling in zijn buik heeft. En dan krijgt hij 's middags zijn complete dagportie vlees en vleesbotten.

Wat denk je dat ik qua hoeveelheid moet aanhouden? 550 gram? Of nog minder?
#1217149
vanaalst schreef: zimba weegt 27 kilo en krijgt 400gr..
hij is mooi zo, niet dik maar zeker ook niet mager..
hij krijgt 1x per dag zijn prakje en 1x per dag wat extra's(vanwege zijn maag) bv, 2 eitjes, joghurt oid..
Wat een verschil kan er toch tussen zitten he? Beau deed het altijd prima op die 900 gram, was geen grammetje te vet. En zelfs Benthe, die maar 22 kilo weegt, heeft aan 900 gram echt niets te veel.

Ik ga voorlopig maar op 500 gram, ik zie dan snel genoeg of het voldoende of te weinig is, denk ik  :-\

Oh ja, en nu de klok dit weekend naar de zomertijd gaat, wil ik vanaf volgende week 2 tot 3 keer in de week 's avonds een ronde met de honden lopen door de polder (aan de riem). Wie weet is hij 's avonds wel te porren voor een extra rondje, 's ochtends krijg ik hem echt niet mee. En het baasje kan dan ook mooi mee, die kan ook wel wat extra lichaamsbeweging gebruiken  ;)
Laatst gewijzigd door *Natasja* op do 26 mar 2009, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#1217169
Pinkel was 's morgens ook nog wel eens niet lekker. Gras eten, spugen. Sinds zij 1 keer per dag eten krijgt (ergens tussen 14 en 19 uur), heeft ze nergens last meer van. Ze krijgen hier 's morgens dus niks.

Ik denk dat je ergens tussen de 500 a 600 gram kunt proberen.
#1217182
Ach, die Beau....
Misschien heeft ie wat meer voldoening van het 'weinige' wat ie krijgt als je een deel in zijn kong stopt?? Of is ie zo al lang met zijn eten bezig??
Weet niet wat hij krijgt...
Ik merk aan Yuki ook dat ie dikker wordt...dus ga ook minderen, van 1 kg eerst maar eens naar 850 gram per dag....
Ik merk zelfs aan mijzelf (gewicht) dat wij minder wandelen..maar dat gaat nu weer goed komen met de 4daagse training.
#1217327
Beau is niet zo van het Kongerige, zeg maar  :P Hij BARFt volledig, en doet er niet al te lang over om zijn maaltijd naar binnen te werken.

Maar ik ga het gewoon zoals hierboven beschreven proberen, dan krijgt hij 's middags toch nog een lekkere volle bak voor zijn (afgesleten) kiezen  ;)
#1217481
*Natasja* schreef: Nee, prednison heeft hij maar anderhalve week gehad. Hij krijgt nu alleen Previcox.
Ok dan is dat niet de reden van z'n gewichtstoename, bij langdurig gebruik zie je toch vaak dat dieren dikker worden.
#1217487
*Dorothea* schreef: Ok dan is dat niet de reden van z'n gewichtstoename, bij langdurig gebruik zie je toch vaak dat dieren dikker worden.
Ja, dat stond mij inderdaad bij, dat dat een bijwerking van prednison is. Maar dat is het dus niet. Ik denk dat het puur door de plotselinge afname van lichaamsbeweging is. Vanaf morgen gaat zijn nieuwe "dieet" in, hopelijk gaat het werken en is hij over niet al te lange tijd weer mooi (en gezond) slank.
#1217530
*Dorothea* schreef: Ok dan is dat niet de reden van z'n gewichtstoename, bij langdurig gebruik zie je toch vaak dat dieren dikker worden.
Gek is dat he onze Fynn heeft zeker 4 maanden prednison gebruikt en die werd er mager van,

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#1217673
Fynn is een korte gedrongen reu en inderdaad had hij spier verlies.
Hij werd heel schraal.
Gelukkig konden we na het afbouwen stoppen en sindsdien niet meer nodig gehad.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door