Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marjoleine
#1216719
Vriendin van me heeft een teefje dat ze op vers en brok heeft (80-20 ongeveer).
Nu heeft dat hondje een blaasontsteking.
DA heeft BA gegeven en heeft dieetvoer voorgeschreven, Royal Canin unicary s/o.
Zelf wil ze liever alleen vers geven, maar ja, ze twijfelt vanwege het advies van de DA. Je wilt toch het beste voor je hondje.
Als ze alleen vers zou gaan geven, wat kan ze dan het beste voeren, waarop moet ze precies letten?

Bijkomend "probleem" waardoor ze extra twijfelt over wat te doen is dat het hondje 5 weken drachtig is.
Gepland hoor, daar niet van, maar dan wil je dus wel dat ze gezond is en blijft.
Deze blaasontsteking kwam precies gelijk met het moment dat ze ivm de dracht haar volledig op vers wilde zetten.

Iemand tips?
Door Lizzy
#1216786
Heeft de hond alleen blaasonsteking of ook struviet? In geval van bacterieen in de urine, ben ik bang dat er misschien een AB aan te pas moet komen. Liever niet nu natuurlijk.

In ieder geval is het een goed idee om de hond helemaal over te zetten op vers. Liefst een KVV zonder graan (en dus ook zonder rijst) en liefst zonder een premix en graag ook een natuurlijke calciumbron (de hond mag nu geen onnatuurlijke vitamines en mineralen). Bandit of Bibi Natuurmix of Haaksbarf is prima.

Ik denk dat de urine toch aangezuurd zal moeten worden. Hoe hoog was de pH waarde van de urine? Cranberry en appelazijn lijken mij nu het meest geschikt om te gebruiken. Cranberry Monarda van Dr Vogel is prima. Een vitamine C supplement op basis van Acerola (bes) is ook prima geschikt op dit moment, om de weerstand te verhogen en de urine te verzuren.

Verder moet de hond veel drinken. Liefst gewoon echt doorspoelen. Bouillon (mag best een heel klein beetje zout in zitten - niet te zout natuurlijk) mag nu gegeven worden. Het zout zorgt er namelijk voor dat de hond wat meer gaat drinken en dat is nu alleen maar goed. De meeste brokken die bij blaasontsteking/struviet gegeven worden, bevatten ook ietsjes meer zout.
Door Marjoleine
#1216825
Dank je wel.
Ja, het was struviet, en ze heeft AB, er was weinig keus natuurlijk.

Die brok blijkt ook nog eens niet te mogen voor drachtige en zogende teven (ivm de nieren neem ik aan?).
Beetje slordig van die DA, maar ze heeft de brokken al in een hoek gegooid ;)

Ik ga het doorgeven, dank voor de tip van de cranberry want daarvan vroeg ik me wel af hoe je dat dan geeft!
Wat zijn de doses daarvan en van de Vit. C?
Of maakt dat niet veel uit? C is natuurlijk wateroplosbaar,maar de cranberry, hoeveel ma daarvan?
Door Lizzy
#1216830
[quote="Marjoleine"]
Dank je wel.
Ja, het was struviet, en ze heeft AB, er was weinig keus natuurlijk.

Die brok blijkt ook nog eens niet te mogen voor drachtige en zogende teven (ivm de nieren neem ik aan?).
Beetje slordig van die DA, maar ze heeft de brokken al in een hoek gegooid ;)

Ik ga het doorgeven, dank voor de tip van de cranberry want daarvan vroeg ik me wel af hoe je dat dan geeft!
Wat zijn de doses daarvan en van de Vit. C?
Of maakt dat niet veel uit? C is natuurlijk wateroplosbaar,maar de cranberry, hoeveel ma daarvan?


[/quote]

Nee, ik denk eerder dat dat mag niet omdat de voedingsstoffen in die brokken niet zijn zoals ze moeten zijn voor een drachtige teef.

Van de Cranberry van Vogel kan ze 1 tablet per dag geven. Dit mag zelfs aan kinderen gegeven worden en ook zwangere vrouwen mogen dit gewoon hebben. Dus ik ga er vanuit dat een drachtige hond dit probleemloos kan nemen. Andere merken Cranberry: ik zou beginnen met de helft van de mensendosering. Vers cranberry sap is helaas gewoon geen optie, dat gaat ze nooit opdrinken.....

Vitamine C: ik zou voor de Acerola bes kiezen. Dit bevat heel veel vitamine C, verhoogt de weerstand, verzuurt de urine is maar is zeer natuurlijk. De bes kan gewoon los gekocht worden (o.a. bij http://www.chlorella-alg.com en volgens mij zag ik ze laatst ook bij de Tuinen).
Door Marjoleine
#1216933
[quote="Lizzy"]
Nee, ik denk eerder dat dat mag niet omdat de voedingsstoffen in die brokken niet zijn zoals ze moeten zijn voor een drachtige teef.

Van de Cranberry van Vogel kan ze 1 tablet per dag geven. Dit mag zelfs aan kinderen gegeven worden en ook zwangere vrouwen mogen dit gewoon hebben. Dus ik ga er vanuit dat een drachtige hond dit probleemloos kan nemen. Andere merken Cranberry: ik zou beginnen met de helft van de mensendosering. Vers cranberry sap is helaas gewoon geen optie, dat gaat ze nooit opdrinken.....

Vitamine C: ik zou voor de Acerola bes kiezen. Dit bevat heel veel vitamine C, verhoogt de weerstand, verzuurt de urine is maar is zeer natuurlijk. De bes kan gewoon los gekocht worden (o.a. bij http://www.chlorella-alg.com en volgens mij zag ik ze laatst ook bij de Tuinen).
[/quote]
Okee... ik dacht aan de nieren omdat het voor zogende teven ook niet mag.
Nou, hoe dan ook, ze geeft het toch niet ;)

Dat cranberrysap gebruik ik zelf ook... nee, dat gaat ze niet opdrinken. Een aparte smaakbeleving noemen ze het en daar sta ik wel achter  :o ;)

Dank voor de hulp!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door