Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1200269
Ik heb me al een hele tijd geleden aangemeld en voorgesteld, maar zal het nog eens doen  :)

Ik ben Jessica en heb een dalmatier teefje van 8 jaar, Sammy.

Een aantal maanden (3-4) geleden heb ik in een huis een aantal druppeltjes bloed gevonden.
Ik heb toen wat urine opgevangen en naar de DA geweest.

Ze bleek toen teveel kristallen (struviet) in haar urine te hebben.
Ik heb toen een AB kuurtje mee gekregen en dit heeft toen geholpen.

Vorige week heb ik weer druppeltjes bloed gevonden.
Weer urine opgevangen en weer naar de DA geweest.
Hij heeft het onderzocht en de PH waarde was 7, maar weer struviet.

Hij heeft me weer een kuurtje meegegeven en moet volgende week terug komen om de urine te laten onderzoeken.
Ik heb vrijdag zelf PH strips gekocht en de urine van gistermiddag en van vanmorgen gecontroleerd en de PH waarde is gestegen naar 8.

DA gaf vorige week ook al aan dat het aan het voedsel kon liggen en stelde voor om over te gaan op speciaal dieet voer wat zij verkochte.

Nou wil ik best veranderen van voer maar ik wil niet het voer van de DA gaan geven.
Op dit moment krijgt Sammy enkele dagen KVV en de rest krijgt ze brokken (Farm Food).

Wat ik me afvroeg is of ik nu alleen KVV kan geven of dat het verstandiger is om meteen te gaan barfen.

En als ik KVV kan geven, zijn er dan nog merken die ik beter niet kan geven?

En wat kan ik Sammy geven om de PH waarde weer naar beneden te brengen?

Misschien een hoop vragen maar ik wil graag het beste voor Sammy  :)
Door Mevroi Kruim
#1200321
Sowieso is het het beste om de brokken aan het asiel te doneren en volledig over te gaan op vers. En dan liefst een kvv zonder granen; granen maken de urine basisch en hij moet zuurder.
Verder kun je verzurende stoffen toevoegen om het struviet op te laten lossen: vit C en/of appelazijn. Tegen blaasontsteking is cranberry ook goed, de capsules, niet de besjes zelf, die zijn niet te knagen zo zuur *knijpmondsmilie*

Het is wel belangrijk om te weten of ze ook een echte blaasontsteking, met bacterien heeft. Zomaar een AB kuur vind ik zelf niet zo;n goed idee als de hond wel struviet heeft (vanwege te weinig zure urine) maar geen infectie. Heeft ze wel een infectie dan is natuurlijk AB wel een goed plan, anders krijg je de pH niet naar beneden.

Barf is uiteraard altijd een heel goed idee omdat je dan echt weet wat je voert. Maar essentieel is het niet mits je dus een graanvrije kvv voert.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1201012
Brokken gaan inderdaad naar het asiel  :)

De stijging van haar PH zou dus veroorzaakt kunnen zijn door de AB Kuur?
Vitamine C heb ik in huis dus die kan ik wel geven, maar hoeveel mag ze hiervan hebben?

Ga morgen maar eens op zoek naar graanvrije KVV  :thumbsupup:
Door Mevroi Kruim
#1201456
[quote="Sammy1980"]
Brokken gaan inderdaad naar het asiel  :)

De stijging van haar PH zou dus veroorzaakt kunnen zijn door de AB Kuur?
Vitamine C heb ik in huis dus die kan ik wel geven, maar hoeveel mag ze hiervan hebben?

Ga morgen maar eens op zoek naar graanvrije KVV  :thumbsupup:



[/quote]

Nee, AB doet verder niks met de zuurgraad. De bacterien wel, als ze er zijn: die houden de urine basisch, daar voelen ze zich beter bij  :-X. Dus wil je de urine kunnen verzuren dan moeten eventuele bacterien wel weg. Maar als er geen infectie is, alleen struviet door te hoge pH, dan heeft een AB-kuur geen zin. En AB is niet onschuldig, het is geen snoepje, het doodt ook lichaamseigen bacterien bv. Ik zou dus zelf alleen AB geven als er ook aantoonbaar sprake is van een infectie.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1206376
Vandaag weer naar de DA geweest om de urine te laten controleren.

PH waarde is nog steeds 8 en er is nog steeds te veel struviet aanwezig.

Sammy sinds maandag aan de vit C en graanvrije KVV.

Klopt het dat het wat langer duurt voordat de PH waarde normaal is en de struviet minder word of hadden we nu al wel al verschil moeten zien??
Door Lizzy
#1206561
[quote="Sammy1980"]
Vandaag weer naar de DA geweest om de urine te laten controleren.

PH waarde is nog steeds 8 en er is nog steeds te veel struviet aanwezig.

Sammy sinds maandag aan de vit C en graanvrije KVV.

Klopt het dat het wat langer duurt voordat de PH waarde normaal is en de struviet minder word of hadden we nu al wel al verschil moeten zien??
[/quote]

Is de urine nu wel vrij van bacterieen? Zo niet, dan is het niet onverstandig om de urine op kweek te laten zetten zodat er bepaald kan worden welke bacterieen er in de urine zitten (zodat er ook een gerichte AB kuur gegeven kan worden).

Ik weet niet wat voor vitamine C je geeft en hoeveel? Je hebt ascorbinezuur nodig (en geen ester-C of calcium ascorbaat of iets dergelijks) en verder heb je meestal wel 1000 a 2000 mg per dag nodig om de urine aan te zuren. Soms is zelfs dat nog niet genoeg en moet je er appelazijn of cranberry bij geven.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1206589
Of de urine nu helemaal vrij is van bacterieen is nog niet zeker.
Aangezien mijn DA het niet zelf op kweek zet maar het opstuurt ga ik maandag 'verse' urine inleveren.

Op dit moment krijgt ze inderdaad 1000 mg Vit C (ascorbinezuur).

Kan ik dit gewoon verhogen of is het misschien verstandiger om de uitslag van de kweek af te wachten??
Door gerritte
#1206592
Een tijdje terug ben ik ook zo aan het kwakkelen geweest met Sting van ons. Op een bepaald moment heeft de da ook sterielle urine opgestuurd en op kweek gezet. Om zo te kijken welke antibiotica op de bacterie goed zou reageren, uiteindelijk kwam er èèn soort antibiotica uit en daar zijn wij toen gelijk mee gestart en vanaf dat moment ging het weer toppie met mijn ventje ;). En tot op heden geen problemen meer gehad!

groetjes gerritte
Door Lizzy
#1206625
[quote="Sammy1980"]
Of de urine nu helemaal vrij is van bacterieen is nog niet zeker.
Aangezien mijn DA het niet zelf op kweek zet maar het opstuurt ga ik maandag 'verse' urine inleveren.

Op dit moment krijgt ze inderdaad 1000 mg Vit C (ascorbinezuur).

Kan ik dit gewoon verhogen of is het misschien verstandiger om de uitslag van de kweek af te wachten??

[/quote]

Ik zou het verhogen. En cranberry of appelazijn erbij geven. De pH waarde kun je dan zelf meten. Overigens kan Sammy dunne ontlasting van de vitamine C krijgen. Daar moet je niet van schrikken, gewoon wat minder gaan geven. Je kunt de tabletten eventueel doorknippen om per 250 a 500 mg te doseren. Ik zou ook het drinken stimuleren. Door wat lekkere bouillon voor haar te maken. Zodat ze 'door kan spoelen'. En als er nog bacterieen inzitten, zou ik het ook zeker op kweek laten zetten!
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1206785
[quote="Lizzy"]
Ik zou het verhogen. En cranberry of appelazijn erbij geven. De pH waarde kun je dan zelf meten. Overigens kan Sammy dunne ontlasting van de vitamine C krijgen. Daar moet je niet van schrikken, gewoon wat minder gaan geven. Je kunt de tabletten eventueel doorknippen om per 250 a 500 mg te doseren. Ik zou ook het drinken stimuleren. Door wat lekkere bouillon voor haar te maken. Zodat ze 'door kan spoelen'. En als er nog bacterieen inzitten, zou ik het ook zeker op kweek laten zetten!
[/quote]

Ok, dan ga de vitamine C verhogen en straks meteen nog even cranberry of appelazijn erbij halen  :)

Op kweek laten zetten laat ik ook zeker doen, dat kan zeker geen kwaad.

Drinken doet ze goed, ongeveer een halve bak per dag, maar een lekker bouillontje zal ze vast niet af slaan  ;D
Gebruikersavatar
Door choopy
#1208130
Hoi hoi,

mijn Bordercollie teef heeft nu bijna 3 jaar last van blaasgruis (struviet).
Eerst op een speciaal dieet van de dierenarts, wat me handenvol met geld koste. Dit werkte wel, geen plasjes meer in huis. Struvietjes ook weinig meer te zien.
Daarna weer overgestapt naar haar oude brok, maar dit ging na een paar weken weer mis. Toch maar weer dieetbrok. Ging natuurijk weer goed, maar weer veel geld kwijt.
Een brok gevonden met ongeveer de zelfde waarden, namelijk Cavom Senior.
Dit is 1 1/2 jaar goed gegaan, maar vorig zomer begon ze weer te kwakkelen. ook hebben we in oktober spondylose ontdekt in haar rug, op de plek waar ook haar blaasspieren/ zenuwen lopen.
Vanaf eind oktober zit ze volledig op CB. Dit gaat tot nog toe super. Geen plasjes door struviet en ook geen oceanen door uitvallen van blaasspieren/ zenuwen.

Nu krijgt ze dus Carnibest met dagelijks glucosamine + 1 vitamine C tabletje (C60). Hier doet ze het super op.

Groetjes Chantal
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1216752
eindelijk de uitslag van de kweek gekregen  ::)

Ze heeft er gelukkig geen bacterieen meer inzitten, maar er is nog wel wat struviet aanwezig.
DA adviseerde me om Sammy op dieet brokken te zetten, maar ik heb hem gezegd dat ze nu volledig op KVV staat en dat ik haar geen brokken meer ga geven.

Had me er al op voorbereidt dat hij met allerlei argumenten aan kwam zetten, maar dat had ik verkeerd gedacht.
Hij vond het een goed idee  :thumbup:
Door Lizzy
#1216755
[quote="Sammy1980"]
eindelijk de uitslag van de kweek gekregen  ::)

Ze heeft er gelukkig geen bacterieen meer inzitten, maar er is nog wel wat struviet aanwezig.
DA adviseerde me om Sammy op dieet brokken te zetten, maar ik heb hem gezegd dat ze nu volledig op KVV staat en dat ik haar geen brokken meer ga geven.

Had me er al op voorbereidt dat hij met allerlei argumenten aan kwam zetten, maar dat had ik verkeerd gedacht.
Hij vond het een goed idee  :thumbup:
[/quote]

Bel de krant ;D!

Fijn dat er geen bacterieen in zit. Meet je zelf de pH waarde van de urine? Zuur je de urine ook aan met iets?
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1217519
[quote="Lizzy"]
Bel de krant ;D!

Fijn dat er geen bacterieen in zit. Meet je zelf de pH waarde van de urine? Zuur je de urine ook aan met iets?
[/quote]

Was inderdaad ook zeer verbaasd en had het ook niet gedacht dat ie het mee eens was  :)

Ik meet de PH waarde elke 3 / 4 dagen en hij is vrij stabiel, zo rond de 7 / 7,5.

Ze krijgt op dit moment Vit C en appelazijn en daar doet ze het dus goed op.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1222136
Sammy zit nu een aantal weken op KVV en ze doet het er goed op  :)

Ik kan ook merken dat Sammy er blij mee is dat ze nu KVV krijgt.
Ze staat te stuiteren als ze eten krijgt en ze komt me elke keer weer 'bedanken' als ze klaar is met eten.
PH waarde is ook goed, daar ben ik dan ook weer heel erg blij mee.

Wat me alleen wel opvalt is dat ze af en toe een hele rommelende maag heeft na het eten.
Is dit normaal??

En wat geven jullie als beloning?
Ik heb gezocht naar graanvrije koekjes, maar die kan ik dus niet vinden  :whistle:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door