Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenche
#1215732
Denk je alle ellende rond 1 kat te hebben gehad (zie katvermist in de bar) kon ik hem vanavond bij de dierenarts laten wegens verstopping...
Ik dacht, dat wordt net als e vorige keer uitknijpen, pijnstiller en antibioticum er in en weer naar huis... Maar nee, hij zat nu zo verstopt dat hij gecatheteriseerd moest worden en een nactje moet blijven...
Tot overmaat van ramp kan ik hem pas om 4 uur morgenmiddag ophalen, omdat ikmoet werken en niet eerder weg kan..


Nou ja, anderzijds weet ik nu in elk geval waar ie is...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1215733
jeetje, wat een zorgen.
wat eet hij?

katten durven soms in stresssituaties en onbekende gebieden niet te plassen. sien bv piest ook niet buiten, vindt ze eng.
misschien heeft loki die 2 dagen dat hij buiten zat ook niet durven te plassen. de urine blijft dan in de blaas en gaat kristalliseren -> gruis.
Door wenche
#1215741
Hij krijgt brokken, hij wi absoluut niks anders... resulteerd in een 3 weeke hongerstaking, waarin ie zo vel afvalt, dat ik het ook maar niet meer probeer... Nu moet ie dus blaasgruisdieet hebben, maar dat kost klauwen met geld... Zit nu te bedenken hoe ik dat zo op kan lossen dat het me niet heel veel meer geld kost dan wat i nu geef, maar dat ie toch lekker blijft eten... (misschien maar blaasgruisbrokjes vermengd met kvv ofzo)

Het zou inderdaad zo kunnen dat hij 2 dagen niet geplast heeft... zo'n mieperd is het wel....
Door brie
#1215899
goh, klinkt als een gevalletje eigenwijze poezel  ::)

ze weten ook niet wat goed voor ze is af en toe hè  ;)

maaaaarrr goed nieuws: je bent nog altijd 10x slimmer dan je kat en er moet vast wel een manier zijn waarop ie wel kan worden overgehaald om vers te eten.

hoest nu met m?
Door wenche
#1216264
nou brie, ik heb hem al gefopt met van alles (zelfs vlees door zn yoghurt gepureerd, zelfs dat liet ie staan, terwijl ie normaal een moord doet voor zn yohurt)

Hij is nu nog bij de da... hij heeft vanacht zn catheter er uit getrokken (ondanks de kap) en ik moet nu dus even afwachten of hij zelf plast, of dat er weer een catheter ingezet wordt...
Wanneer hij zelf plast mag ie naar huis met de nodige pijnstillen/ab, wanneer hij weer een catheter moet, moet ie eigenlijk blijven, maar ik heb al gevraagd of ik hem dan niet hier thuis mag hebben in een bench (van de hond, formaatje enorm) zodat hij in zn eigen omgeving is (dan flikt ie niet zo snel van die dingen als de catheter eruit trekken)
Ik krijg in elk geval voor pijnstilling/ab langsurige spuit mee naar huis (ik kan/mag zelf ook spuiten onder de zogenaamde "verlengde arm-constructie") aangezien hij zeer moeilijk is met het nemen van pillen...

Ik hoop zo dat ik hem straks gewoon op kan halen, wat er ook gebeurt, met of zonder catheter.... (desnoods kan ik hem dan morgen mee naar mn werk bij een andere da nemen om hem daar in de gaten te houden)
Door brie
#1216341
Ach, wat een drama met het kleine manneke!! Als de dierenarts akkoord gaat zou ik zeker weten willen dat hij mee naar huis zou gaan.
eigen omgeving is altijd beter.
Als ik 1 van mijn balineesjes bij de dierenarts achter moest laten in een hokje zouden ze wegkwijnen van ellende, ook al is het maar voor 1 nacht..

eet hij alleen maar brok? Of ook wel natvoer? Ik denk dat het zowieso belangrijk is om elke keer een flinke plens water over zn voer te gooien zodat hij lekker doorspoelt. Dan maar voorlopig het duren dieet voer zodat je (with a little help) een plan de campagne kan bedenken.

wat eet hij wel en wat heb je geprobeerd? soms lusten ze iets waarvan je het niet verwachtte..

onze rode poes, Minoes, weigerde stelselmatig om vers te eten. Elke keer probeerde ik het weer opnieuw. Brokken de deur uit, begonnen met vis (wat ze wel at) maar na een paar dagen liet zo ook de vis staan en at ze gewoon niet meer..
Van ellende gaf ik haar dan na 2 weken maar weer brokjes omdat ze zo mager werd  :-[
Tot vorig jaar zomer..
Ik had haar brokjes gegeven en legde er voor de grap een kippennekje neer.. Ik liep weg en toenik later terug kwam was het nekje op..
Vol verbazing ging dit een paar dagen zo door. Eerst wat brokjes, daarna iets om uit te proberen.
Na een poos liet ik de brokjes weg, maar madam weigerde weer!!
Ze heeft dus toen een hele poos een combi van brok en vers gehad. Niet ideaal, maar beter iets dan niets..
we zijn nu een 3/4 jaar verder en de brokjes zijn nmiddels de deur uit. Ze eet nog steeds niet alles, maar dat vind ik niet heel erg..ze is al 8 dus beter iets dan niets.
Door wenche
#1216372
Waer drinken doet ie so wie so goed... blik krijgen ze af en toe, maar omdat beide heren nogal snel aanslag op de tanden krijgen van blik, krijgen ze het niet vaak...
Ik heb (omdat ik DeeJay ook op bar fheb) alles al geprobeerd... hertenvlees, geitenvles, kippennekken, kippenorganen, struisvogelvlees... Alles laat ie staan... Het enige wat ik er aan "vlees" ik krijg is een iniminie stukje van een plak ham... (nog niet eens ter grootte van een postzegel)
Als je hem groente en fruit voorzet daarentegen, dat eet ie wel...

(tis gewoon stiekum een vegetarier denk ik)

Ik heb zojuist bij de dierenwinkel carnibest besteld, om eens uit te proberen, dus eerst maar 1 pakje (de mevr van de dierenwinkel wil de rest dan wel voor haar eigen katten, wat ik erg aardig vind, want hun zitten toch met een minimale afname)
Kijken of ie dat lust... en dan eventueel van daaruit verder borduren op vers...
De rooie kater (Dick) die wil nog wel eens dingen eten als ene kippennek, een eendagskuikentje, of een stukje pens ;)
Dus die krijg ik wel snel over...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1216391
blik is niet slechter dan brok. brok namelijk ook niets voor de tanden, een kat heeft geen maalgebit maar schaargebit net als een hond. van blik zijn er verschillende soorten merken en smaken zonder koolhydraten te vinden.
dus als je dan toch brok geeft, kan je net zo goed ook blik geven (qua tanden dan). in blik zit meer vocht, das weer veel beter voor de nieren en blaas dan gortdroge brokjes.
blik lijkt qua structuur ook meer op spiervlees. dus als ze eenmaal goed aan blik zijn gewend, kan je misschien weer eens proberen de overstap te maken.
Door brie
#1216400
je zou de carnibest kunnen mengen met blikvoer!!

75% blikvoer 25% carnibest

eet hij dit, kun je het gaan opbouwen tot 50% blik 50% carnibest

na een poos weer verhogen tot 25% blik 75% carnibest etc etc.
Door wenche
#1216416
Ik heb net de dierenarts gebeld... De bange man wil daar niet plassen...
Dus nu gaan ze zn blaas enzo onderzoeken door palpatie en dan kijken hoe of wat...
Vanochtend was de blaas soepel... Dus ik hoop dat dat nu nog is...
Hij heeft vanaf gisteravond af tot nu ongeveer 500 ml infuus gehad, dus dat plassen moet ie vanzelf wel doen, maar dus niet bij de da...

Ik heb aangegeven dat ik het dan fijner vind, dat als alles soepel voelt, dat ie dan gewoon naar huis komt, dan kan ik hem zelf goed in de gaten houden... En dat ze me dan spul meegeeft om in geval van nood toe te dienen...

En natuurlijk de pijnstiller/ab...

Vermoedelijk gaat het dan wel goed komen... Aangezien hij hier wel gewoon durft te plassen ;) Dan maar ff met een kattenbak op de logeerkamer (met lekker luxe bed ;))
Door wenche
#1216456
Om 6 uur mag ik mijn mannetje weer ophalen...
Hij wil dus nog steeds niet plassen (en gaat dat ook niet doen daar) maar zn blaas voelt wel soepel...
Ik krijg katkor-korrels mee om in zn bak te doen, zodat ik urine op kan vangen om te brengen (vrijdag, woensdag, vrijdag) en dieetvoer en dus pijnstiller/ab en dan kijken ze vrijdag-woensdag-vrijdag hoe de urine is en of het verbeterd... verbeterd het, dan kan ik oorzichtig weer terug mengen naar zn gewone brok (en dan nog een keer urine laten testen) wanneer de waarden van de urine dan hetzelfde blijven als met dieet voer, dan kan ik zn eigen voer weer gaan geven (en dan af en toe urine testen bij de da waar ik nu momenteel werk) Wanneer ik zie dat de waarden weer verhogen moet ik weer terug gaan mengen naar het dieetvoer...

Dus al met al gaat het een heel gepuzzel worden, maar ja, dat heb ik er wel voor over ;)

Nu nog eens zien wat de rekening is vanavond...
Door Borke
#1216680
Wat een toestand zeg, ik hoop dat hij snel naar huis mag!
Ik zou inderdaad toch blijven proberen of je hem aan de kvv kan krijgen.
Als je wat kvv in zijn bek doet (heel klein beetje), eerste paar keer over de tong wippen en dan gewoon in het bekje - likt hij het dan wel weg of kiept hij het er uit?
Door wenche
#1216716
Meneer is weer lekker thuis... we hebben maar besloten om hem voor in elk geval een nachtje bij ons op de slaapkamer te doen... dan kan ik hem een beetje in de gaten houden...
Hij viel aan op de s/d-brokjes alsof ie al kweet niet hoelang niet gegeten had... die geef ik nu de eerste paar dagen even, en dan rustig over/mengen...
De kvv eet ie alleen als ik het heel erg klein maak of roer met wat ei... zodat hij het makkelijk kan eten...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door