Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kiba
#1208192
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik aan het zoeken ben om mijn hond eindelijk van z'n darmklachten af te helpen. Graag roep ik jullie adviezen in om dit te verhelpen. Dat kan natuurlijk niet zonder dat jullie wat weten dus hier een hopelijk korte beschrijving.

Het gaat om een Zwitserse witte herder, reu, ongecastreerd, 4 jaar. Hij woont sinds 4 maanden bij ons en heeft sinds het begin last van diarree en probeert heel vaak (4-5 x) per wandeling, 4 keer per dag, z'n ontlasting kwijt te raken wat heel vaak niet lukt. Hij zit dan echt te persen. Soms komt er een ieniemienie beetje diarree uit en soms is het een hoop diarree. We hebben verschillende dingen geprobeerd, de ene keer leek het effect te hebben doordat de ontlasting iets steviger leek maar het is nog nooit weggeweest. Hij heeft de eerste 2 weken bij ons gewoon gehad wat hij bij zijn oude baasjes kreeg, maar de problemen had hij toen ook al . Hij kreeg overigens Cavom (goed geschreven??) en blikvoer van de Aldi....

Hieronder wat we hebben geprobeerd:

- Ontwormen (nu 2 x)
- Kuur tegen een dikke darm ontsteking
- Ontlasting onderzocht op verteringsproblemen
- Ontlasting onderzocht op giardia (negatief..)
- Verschillende dieetvoeren van Hills (DD), zelfs voor honden die net geopereerd zijn en bijna niets kunnen verdragen.
- Speciale brokken van Hills voor een langere periode
- Zelf koken (doen we nu een week), 1,5 kg rijst en 300 gr gekookte kip

Dit alles op advies van de dierenarts. Het lijkt allemaal niet beter te worden en hij heeft dit weekend nu 2 x echte 'spuitpoep' gehad. Jullie begrijpen misschien dat ik nu langzaamaan een beetje wanhopig begin te worden. Nu ben ik aan het overwegen om dan maar vers te voeren.

Hebben jullie tips??? Alvast heel hartelijk dank en excuus voor het toch wat lange verhaal :)

Groetjes,
Marije en een poot van Kiba
Door geer
#1208255
Ik zou sowieso vers gaan voeren!! Absoluut, 100%!! En na al die wormkuren en antibiotica denk ik dat het geen kwaad kan om de darmflora wat te ondersteunen. Je kunt, als de diarree aanblijft, misschien Darmclear proberen? (http://www.nmlhealth.com/p,36,553/Darmclear.aspx) Dat remt, ontgift en bouwt op (probiotica). En als het goed gaat een goed probioticum geven (gunstige darmbacterien). Maar eerst rustig over op vers! Ik zou het koken langzaam afbouwen en zo het vers introduceren.
Door Antonia
#1208270
Ik zou direct stoppen met die gekookte rijst! Dat is géén hondenvoer, zeker niet in die hoeveelheden. Ook ik zou overgaan op verse, rauwe voeding. Er zijn heel veel kant-en-klare complete merken uit de vriezer verkrijgbaar. En wellicht al je een beetje bent ingelezen, dan overstappen op zelf samenstellen.
Door tieneke
#1208387
Geef voorlopig geen onnodige wormkuren en/of inentingen/vlooienmiddellen,het is nu zaak om de zeer gevoelige darmen tot rust te krijgen.
Dus vooral een goed kompleet versvoer(kvv)zonder graan.Vooral de eerste dagen zeer licht aankoken.
Rijst =koolhydraat en koolhydraat is de allergrootste bagger...zelfs voor de mens weet ik uit ervaring.
Laat je Da vooral lekker uit zijn nek kleppen,vooral NIET meer naar luisteren(want hij moet geld verdienen met de dure brokkies toch?) en lees mijn pb nog maar eens heel goed door  ;)
Binnen een paar weken heb je een kompleet nieuwe hond.....maar daar moet je wel wat voor doen!
Door conleeuw
#1210212
ook ik zeg, meteen stoppen met rijst en kip gekookt, rijst hoort niet in een honden dieet, bovendien zijn dit soort koolhydraten ongewenst voor een zieke darm (ervan uitgaand dat jouw hond niet al te gezonde darmen heb op dit moment) dus ik zou over vaan op vers, hoe sneller hoe beter, ik zou zeker zoeken naar een variant waar GEEN granen in zit om mee te beginnen ;) Beterschap ;)
Door Borke
#1210281
Wij hadden een kat met diarree problemen en alle dieetbrokken op dat gebied van de DA geprobeerd.
De DA zei probeer Prednison, maar daar geloofde ik niet in.
Ik heb haar overgezet op Carnibest, dat is complete verse voeding (kvv noemen we dat hier) en binnen 24 uur had ze i.p.v. die slechte ontlasting prachtige ontlasting, ik geloofde mijn ogen niet.
Ik had 2 jaar lopen tobben met haar en die diaree...

Toen Sofi hier kwam vanuit Spanje en opvang had ze ook diarree, ze kreeg Hill's brokken.
Direct overgezet op Barf net als Borke en nooit problemen meer mee gehad  ;)

Dus ik sluit me bij al bovenstaande adviezen aan: ga anders voeren: vers!
Door Ons Elftal
#1211039
Wij hebben exact hetzelfde gehad met onze witte herder. Vanaf dat we over zijn gegaan op rauw voeren waren de klachten over. Geen diarree meer gehad.
Door Kiba
#1213845
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Nee, Kiba staat niet meer op de rijst met kip, ik heb nu een ander soort brok maar zoals verwacht slaat dat niet aan...
Deze week ga ik iemand vragen om een Barfmenu voor Kiba te maken. Waarschijnlijk begint hij dan met eend en als dat aanslaat later ook ander vlees. Ik ben benieuwd!

Groeten,
Marije
Door Kiba
#1214603
Nou, omdat ik hier dan weer veel verschillende reacties krijg en ik al de hele tijd heen en weer geslingerd word :). Maar hij gaat nu inderdaad beginnen met Carnibest en dan kan ik wellicht na een tijdje zelf samen gaan stellen.
Nu is het vooral nog zaak om hem van die diarree af te helpen....
Gebruikersavatar
Door pike
#1214715
Kiba schreef: Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Nee, Kiba staat niet meer op de rijst met kip, ik heb nu een ander soort brok maar zoals verwacht slaat dat niet aan...
Deze week ga ik iemand vragen om een Barfmenu voor Kiba te maken. Waarschijnlijk begint hij dan met eend en als dat aanslaat later ook ander vlees. Ik ben benieuwd!

Groeten,
Marije
Ik zou gewoon met de kippenekken beginnen. Pike kon ook geen ene brok verdragen, kreeg gekookte rijst met kip op advies van da, en kwam daar ook van aan de spuitpoep. Kippe-eiwit-allergie riep de da vervolgens en hij moest aan de dieetbrok. Nou, hij eet nu gewoon complete kippen weg en produceert keurige barfdrolletjes.

Ik zou de hond direct op vers vlees zetten (diepvries en bij voorkeur zonder graan) en lees je intussen in hier bij de beginnersdocumentatie, dan kom je er vanzelf achter wat en hoe je moet voeren  ;)
Door conleeuw
#1215514
Kiba schreef: Nou, omdat ik hier dan weer veel verschillende reacties krijg en ik al de hele tijd heen en weer geslingerd word :). Maar hij gaat nu inderdaad beginnen met Carnibest en dan kan ik wellicht na een tijdje zelf samen gaan stellen.
Nu is het vooral nog zaak om hem van die diarree af te helpen....
carnibest is prima hoor, maar het moet een variant zijn zonder granen, soms zit er rijst in en dat moet jij en jouw hond niet hebben, dus door naar de diabetes variant volgens mij, er zijn genoeg carnibest kenners die dat precies kunnen vertellen ;)
Door Odin
#1216070
Ik heb ook een witte herder met van pup af aan een verschrikkelijke spijsvertering. Het overzetten van brok naar kvv gaf heel veel verbetering. Ik doe er een scheutje kokend water overheen. Verder geef ik geen liflafjes want het minste of geringste kan bij deze honden verkeerd uitpakken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door