Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1214693
We vonden een klein plekje helder bloed op de grond bij de waterbak en nader onderzoek leerde dat Haley een stukje weefsel had wat nog het meeste op een grote maar niet gevulde teek leek, maar het was geen teek maar een soort wildgroei.
We zijn net even met haar bij de DA geweest en die noemde het ouderwets een bloedblaar, want het is gevuld met bloed.

Morgenochtend gaat ze onder het mes, tenzij haar nieronderzoek niet goed is.
Daar ik haar wel eens water zie drinken en de andere kvv etende katten nooit, wilde ik dat even laten checken, je weet maar nooit.
Als het goed is dan word ik vanmiddag gebeld met de uitslag van het bloedonderzoek.

Haley is ruim 5.5 jaar en een zeer levendige, aanhankelijke en vocale Maine Coon poes.
Haar over-overgrootmoeder Franny en haar overgrootmoeder Toma zijn beiden gestorven aan nierfalen, dus ik hoop maar dat haar nieren OK zijn.

Als ze geopereerd wordt, dan laten we het in Utrecht onderzoeken en dan maar hopen dat het niet kwaadaardig is  :-\

Ik vind het best een beetje eng, vorig jaar zijn we in 9 maanden tijd 3 katten kwijtgeraakt.

Edit: Ik ben net gebeld door de dierenarts, de hoogste normaalwaarde voor kreatine is 164 en Haley heeft 176, wat ietsje verhoogd is. Advies van de DA om haar op nierdieet te zetten.
Echter... zij eet al nierdieet van Bandit, dat had ik nog in huis van onze vorig jaar overleden nierpatiënten.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is Fortekor te gaan geven of niet?

Ze wordt in ieder geval morgen wel geopereerd, die cyste moet natuurlijk zo snel mogelijk weg en de nierwaardes zijn niet dramatisch slecht.
Laatst gewijzigd door Borke op ma 23 mar 2009, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
#1214712
Hier wordt geduimd dat het inderdaad iets onschuldigd is en dat de nieren OK zijn. Kan me voorstellen dat je gelijk hier nieren wilt laten checken.
Door flin
#1214716
eerst bloedonderzoek, en dan wordt (na uitslag bloedonderzoek) de cyste/bloedblaar naar Utrecht opgestuurd?

  en denk je dat nierfalen erfelijk is?

sterkte...
Door Borke
#1214720
Nierfalen komt bij enorm veel katten voor, maar in haar moederlijn vaker dan ik bij het fokken in andere lijnen gezien heb.

Uiteraard laten wij de cyste opsturen naar Utrecht.

Overigens heb ik inmiddels de nierwaardes, ik heb het met een 'edit' in het eerste bericht erbij gezet, kreatine is licht verhoogd en dat ondanks het feit dat ze al Bandit nierdieet eet....
#1214914
ilse frettenbende schreef: Een belangrijke parameter voor de nieren is het ureum, wat is die waarde?
Morgen heb ik alle uitslagne, maar ik vermoed dat alleen het kreatine licht verhoogd is en het ureum binnen de normaalwaarde valt.
#1214960
De cyste (formaat van 1.5 grote teek die niet vol is) zit aan haar achterpoot, heeft op zich dus niets met haar nieren te maken.

De bloedwaarden verwacht ik verder allemaal binnen de normaalwaardes, daar de DA zei dat alleen kreatine licht verhoogd was.
Morgenmiddag als Haley naar huis komt na de operatie dan krijg ik een print mee van de uitslagen.
#1214986
Dieren op versvleesvoer mogen een 10% hogere waarde hebben. Dus die 164 mag dan 180 zijn en dan valt ze er nog binnen. Zeker als de ureum niet afwijkend is zou ik niets doen.
Wel iets om in de gaten te houden en haar over een half jaartje nog een laten controleren.
#1215005
Bedankt voor je reactie Tannetje, ik dacht al dat het hoger mocht zijn, maar wist niet hoeveel om nog binnen de marge te vallen.
Deze dame viel me op omdat zij de enige kat is die ik water zie drinken en hiervoor de waterdrinkers nierproblemen hadden. Overigens waren dat katten die ik dagelijks water zag drinken en bij haar zie ik het zo nu en dan.

Ik denk dat eht dan wel wijs is om haar op het Bandit nierdieet te houden.
Jammer want ik heb nog 20 kg Carnibest in de vriezer liggen en wilde het afwisselen met de Bandit...
#1215902
Succes bij het onderzoek morgen!!

nierdieet lijkt me altijd goed bij twijfel! en zelf samenstellen? hoe sta je daar tegenover?

edit: ik zie nu pas je bericht van gister was  :-[
ik kan dus beter vragen hoe het is gegaan?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door