Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ilse frettenbende
#1214742
Ik ben een groentje op gebied van Barf (en KVV) bij honden.
Ik heb wel fretten die regelmatig prooidieren krijgen, de honden (nog ) niet.

Ik heb 3 honden
1 amerikaanse bulldog(4 jaar) van 39 kilo, 1 kruising rotweiller(2 jaar) van 33 kilo en 1 kruising am. stafford(1 jaar) van 30 kilo

Ik start vanaf nu met 1 maal daags brokken(heb nog een zak van 15 kilo, zonde om weg te mikken) en 2 maal daags KVV smuldier pens en vlees compleet, verder ben ik nog even zoekend hoe verder maar smuldier kon ik vandaag bij de supermarkt halen, snelste manier om te starten.

Nu vraag ik me af kan ik ze wel af en toe een kipkarkasje of kippennek geven als bijv beloning of is dat te snel?
Ik wil dat dan gaan geven in plaats van een koekje/mergpijpje
Kippenmaagjes/hartjes/ lever/filet  lijkt me ook geen probleem toch?

Ik wil later misschien ook wel echt Barf gaan proberen maar daar moet ik nog eerst even goed over inlezen. En het moet ook wel betaalbaar zijn, ik heb nog geen idee wat ik kwijt zou zijn voor mijn 3 honden.

Naast de 3 honden heb ik ook nog 18 fretten
Door stephany
#1214779
ik zou de brokken aan de buurman geven, of aan het asiel. Ben zelf ook overgestapt toen ik net een nieuwe zak brokken van 20 kilo had gehaald!!haha. Maar heb er toch nog mensen gelukkig mee kunnen maken.

Kippennekken en karkassen zijn prima beginnersbotjes. Je kunt ze tussendoor geven maar ook als maaltijd. Nou weet ik alleen niet of het een goed idee is om brokken en karkassen door elkaar heen te geven i.v.m. verteren. Maar zijn genoeg mensen die daar wel een goed andwoord op hebben!
Maar ik zou zowieso de brokken er uit doen, heb je daar ook geen last van!

En verder zou ik volwassen honden 1 tot max. 2x per dag voeren.

succes!
Door ilse frettenbende
#1214816
Bij grote honden is het sowieso toch beter om de voeding over meerdere keren te verdelen?

Ik hou de brokken er gewoon nog even in , mijn vriend moet nog een beetje aan mijn idee wennen haha... en die zak brokken kost toch ook weer 55 euro (hills j/d) is zonde om weg te gooien, ik ben tenslotte een echte hollander ;D

Ik voer meestal rond een uurtje of 7, uurtje of 1 en uurtje of 6/7.

Het is ook niet echt zo dat mijn honden problemen hebben van de brokken, ik vind zelf alleen vleesvoeding meer natuurlijker. Ik ben hier via de fretten een beetje ingerold. Ik wil wel van de brok af. en binnen 3 weken is de zak ook wel leeg.
Echter bij hun heb ik ook nog brokken. Ik wil voor hun ook volledig overschakelen op prooi en carnibest maar dat kost me wat meer moeite omdat het er zoveel zijn en ik dan niet zo goed bij kan houden of ze allemaal genoeg binnen krijgen.
Door Nynke
#1214821
ik zou dan, als je de brokken niet aan het asiel wilt doeneren, 2 keer per dag gaan voeren, 3 dagen brokken en 4 dagen kvv en barf. Hoe minder je wisselt tussen brokken en kvv, hoe makkelijker voor de spijsvertering.

Succes !!      :)
Door ilse frettenbende
#1214850
Thanks voor de tip, dan weet ik wat me te doen staat.
Ik weet nu al wel iemand die ik blij kan maken met de brokken.

Is alleen KVV voeding voldoende? Of moeten daar suppelementen bij?

Ik wil zowiezo als beloning alvast iets gaan geven van kipkarkassen/nekjes/maagjes/levertjes dat heb ik toch al in huis voor de fretten.

En is het voor KVV voeding dus beter om maar 2 maal te voeren i.p.v. 3 maal?

Barf moet ik me echt even heel goed over gaan inlezen, want het lijkt me erg moeilijk om een dieet samen te stellen.
Door Nynke
#1214898
ilse frettenbende schreef: Thanks voor de tip, dan weet ik wat me te doen staat.
Ik weet nu al wel iemand die ik blij kan maken met de brokken.

Is alleen KVV voeding voldoende? Of moeten daar suppelementen bij?

Ik wil zowiezo als beloning alvast iets gaan geven van kipkarkassen/nekjes/maagjes/levertjes dat heb ik toch al in huis voor de fretten.

En is het voor KVV voeding dus beter om maar 2 maal te voeren i.p.v. 3 maal?

Barf moet ik me echt even heel goed over gaan inlezen, want het lijkt me erg moeilijk om een dieet samen te stellen.
In principe is alleen kvv voldoende en hoeven daar geen supplementen bij, maar je kunt het eten altijd een beetje opleuken door het geven van een eitje of wat groentemix o.i.d. 

Ik zou als ik jou was geen orgaanvlees extra bij kvv gaan voeren, want in kvv zit naar verhouding al veel orgaanvlees.

Als je wilt supplementeren, kun je beter spiervlees en vleesbot toevoegen, en dan nog het liefst diersoorten die niet al in de kvv zitten, zoals bijv. eend of haas. 

Als je tweemaal daags voert, hebben de honden een grotere maaltijd, wat een voldaner gevoel geeft. Hier op BP voeren veel mensen maar 1 keer per dag, meestal 's avonds, zodat de hond daarna lekker kan uitbuiken.

Na de maaltijd moeten je honden sowieso even rustig aan doen, ik neem aan dat je dat wel weet  :) ;)
Door ilse frettenbende
#1214932
Ja dat weet ik wel,  ;)

Ben gewoon groen op het gebied van KVV en Barf.

Ik ben paraveterinair bij een dierenkliniek en doe daar de opnameafdeling. Het is voor mij dus erg interessant om over dit onderwerp bij te leren.
Door sandrra
#1215382
Nou ik zou meteen die brokken doneren ;)
Ik geef onze honden volledig barf en 1x per dag op verschillende tijden.
Wanneer je KVV geeft hoef je er in principe niets bij te doen, het is nl compleet.
Ik zou hier naast geen extra orgaan geven omdat dit al veel in de KVV's zit.
En echt geven van barf is niet moeilijk. Dta dacht ik n; ook in t begin maar als je voor jezelf een maaltijd kan samen stellen hoe moeilijk kan t dan zijn om t ook voor je dieren te doen? Nou niet dus... :)
Lees je lekker in en voor je t weet ben je over op barf.
Suc6
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1215452
waarom voer je 3 x per dag?
zou die brokken desnoods voor iets minder trachten te verkopen, of kan je het niet terug brengen>
zou gewoon een maaltijd kvv vervangen door kippenekken/karkassen met wat pens of spiervlees..en lekker wat diverse bot..
zou niet te happig zijn met orgaan, dat zit al zat in de kvv.
vindt trouwens dat je helemaal niks moet toevoegen aan de kvv, is compleet genoeg..
verder val ik geloof ik in herhaling van wat m'n voorgangers hebben geschreven :-\
Door ilse frettenbende
#1215702
De brokken hebben al een bestemming

en een maaltijd voor mezelf samenstellen ben ik erg slecht in haha.. kook maar 1 a 2 keer in de week.

Denk dat mijn huisdieren betere voeding krijgen als ikzelf.

Ik ben al weer een stukje wijzer, nu thanks voor jullie antwoorden.
Geen extra orgaanvlees als ik KVV geef. Wel kippennekken/karkassen.

Ik had vanochtend muizen voor mijn fretten en was benieuwd wat de honde ermee zouden doen 2 keken me vies aan, de derde (am. Bull) die at hem zo op.

Ik denk dat ik nu eerst op KVV ga met wat extra kippennekjes en karkasjes en na verloop van tijd echt Barf wil proberen maar dan ga ik even op zoek naar goede adresjes. en een goede menusamenstelling.
Tegen die tijd zal ik vast jullie hulp weer nodig hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door