Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#1214002
Beau wordt oud; dat wisten we al. Iedere keer na spelen met andere honden & loslopen in het bos; liep hij dagen kreupel en had zichtbaar veel pijn.
Dus hadden we hem op gepaste beweging gezet; aangelijnde wandelingen & minder spelen met andere hondjes. Zo zou hij nog wel een paar jaar meekunnen.
Helaas, Beau begint ook dement te worden (wrs gevolg van de FSF; eiwitafzettingen in de hersenen); zo nu en dan is hij echt de weg kwijt of begint vanuit het niets (urenlang..) te blaffen.
Daarom toch maar besloten om de tijd die hij nog heeft leuk te laten zijn: loslopen in het bos en spelen met andere honden. Maar goed, dan kreupelt hij weer...kortom een vicieuze cirkel.
Vorige week vrijdag moest hij voor inentingen en controle naar de DA. Vanwege het kreupelen ook zijn heupen en rug gecheckt...linksachter kon 90 graden gestrekt worden, rechtsachter....nog geen 45 graden en Beau gilde het uit, rende met staart op z'n buik weg. Niet goed dus.
Dinsdagavond weer naar de DA voor foto's. DA, assistente en ik; Beau een snuitje om en zonder roesje gepoogd hem op de foto te zetten. Maar een hond met erge pijn is niet voor 1 gat te vangen...met wat gewurm was het snuitje af en hing hij in mijn pols. Dus toch onder narcose (1/2e dosering was genoeg); waar hij gelukkig geen last van heefft overgehouden.
Diagnose: rechtsachter vergevorderde HD en artrose, linksachter is de heup ook niet fantastisch en is al artrosevorming zichtbaar. Rug is trouwens prima in orde.

Maar nu de behandeling:
- speciale HDbrokken van Hills; die heb ik toch vriendelijk geweigerd vanwege Beau zijn allergie, maag-darmontstekingen agv brokken in het verleden
- pijnstilling met metacam/rymadil; wat weer als bijwerking op het maag-darmgebied kan werken. Denk dat ik dit alleen geef wanneer hij zich veel heeft ingespannen en niet als onderhoud. Of is het juist beter om wel pijnstilling in onderhoudsdosis te geven?
- visolie; als aanvulling op Cb. Maar welke dosering is dan effectief?
- glucosamine? Welke; zie nl dat er heel veel verschillende varianten zijn. Maakt dit echt verschil??

Kortom; ervaringsdeskundigen wat raden jullie aan? Toch pijnstilling of toch eerst gaan voor alternatieven?
Gebruikersavatar
Door Dian
#1214004
ik kan je geen advies geven, maar ik wil je wel sterkte wensen met Beau :-* :-* Ik hoop dat hij toch nog een poosje zonder al te veel pijn mag genieten van zijn leven :-* :-*
Door Elvira
#1214013
Mijn dierenarts raadde haaienkraakbeen aan (merk virbac). Hij heeft het pas 2 dagen gehad, dus ik weet niet of het effect heeft. Hij had er goede resultaten mee. Glucosamine werkte bij Zingaro niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1214018
Ik zou hem op een onderhoudsdosering previcox zetten. Op rimadyl of metacam krijgen ze eerder last van bijwerkingen en previcox is veel potenter. Juist door af en toe te geven, schijnen er meer pijnreceptoren aangemaakt te worden, waardoor de pijn in ernst toeneemt. Daarnaast zorgt een ontstekingsremmer er voor dat de artrose niet verergert.
Tsja Hills JD dat kunnen we zelf ook maken, het bevat omega 3 en glucosamine.
Ik geef glucosaminecomplex van de groene os, wanneer de pot op is ga ik over op cosequin, omdat dat meer glucosamine zou bevatten. Daarnaast geef ik visolie van Doils. Tsja visolie is wel een beetje een dilemma eerlijk gezegd, het is nogal milieu-onvriendelijk  :-\ .
Door Lizzy
#1214024
Ach germ, wat triest :'(

Ik zou hem, net als Dorothea beschrijft, op een onderhoudsdosis Previcox zetten (hoewel mijn ervaring met Metacam goed is) en hem daarnaast groenlipmossel geven ter bescherming van de maagwand. En verder zou ik voor Corta RX gaan. En nee, ik heb geen aandelen in dit middel, maar heb wel goede ervaringen. En qua visolie is die van Doils heel potent. En de omega 3-700 van Solgar ook.

Sterkte met je ventje :-*
Door Cindy de Wolf
#1214031
zelf zou ik Beau op een zo klein mogelijke dosis nsaids zetten, je moet zelf uitvogelen welke het beste werkt. Previcox doet helemaal niets bij Terry, Deramaxx werkt het beste en Rimadyl en Metacam een gedeelde 2e plaats. Dus theoretisch is previcox degene die de minste bijwerkingen heeft maar die bij Terry van mij tevens niet doet. Terry krijgt overigens al >5 jaar nsaids en haar vitale organen zijn nog tiptop. Je zou een natuurlijk onstekingsremmer kunnen proberen zoals inflamex http://www.cortaflex.nl/catdogproducts.html is het 2e product, stukje naar beneden scrollen. Glucosamine is zeker geen overbodige luxe maar ook hier geld de een is de ander niet en zul je proefsgewijs moeten kijken waar Beau het het beste op doet. Terry doet het het beste op Corta RX uit Amerika, Jesse daarentegen weer niet. Zelf goede ervaringen met Corta RX, Joint max, glyco flex, trm stride en glucobest maar weer waardeloze ervaringen met arthroluxyl, primeval en Sasha's blend.

Je zou hydrotherapie kunnen overwegen om zijn spiermassa op peil te houden.
Door tigger
#1214038
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Dus als ik het goed begrijp is een onderhoudsdosering pijnstilling (nsaid's) eigenlijk wel noodzakelijk; evenals glucosamine.
Maar is visolie niet perse nodig.

Qua het op peil houden van zijn spieren; Beau is echt een harde en rent er op goede dagen nog behoorlijk op los (op een niet verantwoorde manier). Hij haat water; dus ik denk er eigenlijk over om weer kleine stukjes met hem te gaan fietsen. Hij heeft echter wel dermate veel last van de rechterheup dat hij die bij het staan en lopen ook ontlast; zijn spieren zijn daar ook al minder dan links. Wat dat betreft ben ik wel enigzins terughoudend qua fietsen.
Door sandrra
#1214554
Geen advies, maar wil jullie heel veel stertke toewensen.
Hopelijk kan hij nog een hele tijd lekker genieten samen met jullie
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1214575
Ik zou naast alle tips nog wat willen toevoegen.
Omdat je schrijft dat hij aan 1 kant minder spierontwikkeling heeft zou ik naar een goede fysiotherapeut gaan. Vaak kunnen ze je bepaalde oefeningen geven om de beweeglijkheid zo groot mogelijk te maken. Fietsen is denk ik ook een goed plan, maar doe dat in overleg met een fysio, want het kan zijn dat dat nu (nog) te belastend is.
Sterkte met Beau :-*.
Door *Natasja*
#1214765
Ach, arme Beau...  :(

Heel veel sterkte voor hem, ik hoop dat het lukt om hem pijnvrij te krijgen, zodat hij nog lekker kan genieten  :-*
Door michele
#1215366
Ik geef mijn hond primeval voor haar HD...3 maanden na starten met gebruik zijn we helemaal kunnen stoppen met de metacam...ze doet het hier nu al 4,5 jaar heel erg goed op  :D Daarvoor liep ze zo mank dat ik dacht dat het niet meer goed ging komen
verder veel korte stukken gaan wandelen, liever 8 x per dag een kort rondje dan 3 lange, jammer dat hij een hekel heeft aan water, want zwemmen is wel heel goed voor de bespiering
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door