Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MirandaK
#1214489
Na ruim een jaar KVV heb ik nu besloten om eens zes weken volledig op BARF over te gaan. Ik heb onderstaand menu voor de dames gemaakt, ik zou graag willen weten hoe jullie er tegenaan kijken. De hoeveelheden staan alsof het een hond van 24 kg is, maar in werkelijheid zijn het 3 Cairns van tussen de 8 en 9 kg. De jongste zal ietsje meer krijgen, de oudste (die ik iets dunner wil) ietsje minder.

De eerste dag (gisteren) hebben ze gehad:
500 gram zalmmix Herby
100 gram CB Natuur (was nog over)
3 konijnenpoten (ongeveer 120 gram per stuk)

Vanochtend in totaal 200 gram milt aangevuld met 300 gram en vanavond krijgen ze in totaal 350 gram konijnepoten.
Morgen gaan we verder met dag 3 uit ons weekmenu.

Het weekmenu zoals we dat nu opgesteld hebben:
Dag 1 zalmmix Herby 500 gram + lamsspier 100 gram
Dag 2 konijnepootjes 600 gram
Dag 3 eenderug 500 gram + lamsspier 100 gram
Dag 4 eendevleugel 300 gram + schapenpens 300 gram
Dag 5 wildmix Herby 300 gram + groente 250-300 gram
Dag 6 kip of lamshart 300 gram + groente 250-300 gram
Dag 7 lamsribben 300 gram + lamsspier 300 gram

Ik heb een groentemix gemaakt van: bloemkool, broccoli, wortel, bietjes, andijvie, sla en alfalfa met daar doorheen 1 appel en 1 banaan. Die groentemix kan een week of 3 mee, dus daarna maak ik een andere mix, het is de bedoeling om daar flink in te varieren.

Het menu laat extraatjes als een beetjes Biogarde of kwark, ei (op zondag), een beetje fruit, tafelrestjes groente, afsnijsels van ons eigen vlees ed buiten beschouwing.

Als voedingssupplement krijgen ze Vetzyme tabletten 1x per week, 1x per week vitaminepil (eigen merk Kruitvat), per dag 2 ml Velcote en die vervang ik 1x per week door visolie en 1x per week door zonnebloemolie.

Ik las toevallig op wiki iets over boreage-olie en het effect op de huid en zag het net ook in een ander topic staan. Een van de dames heeft een droge huid met lichte jeukklachten, dus misschien dat het voor haar een optie is. Ik denk er ook over om gedroogde brandnetels aan haar te geven, ik heb daar bij een dalmatiërteef binnen een week een fantastisch resultaat mee gezien.

Oja ik twijfel nog over de lamsribben, ik vond ze op het oog behoorlijk hard, maar misschien moet ik het gewoon proberen en kijken wat ze ermee doen. In het ergste geval eten ze alleen het vlees ertussen uit en moet ik het compenseren met ander vleesbot.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, adviezen en tips!

Edit: het overzicht was niet zo best leesbaar, even aangepast
Laatst gewijzigd door MirandaK op ma 23 mar 2009, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MirandaK
#1214494
Nog even een aanvulling:

In de vriezer liggen ook kippevleugels, kippenekken, kippemaagjes en kippelevertjes ter afwisseling. Ik heb het menu gemaakt aan de hand van de dingen die ik besteld had bij Herby. Ook heb ik nog bevleesd haaskarkas.
Door pallas
#1214517
Ik heb je menu even na gerekend. (ik hoop dat ik het allemaal goed heb...)
Daarbij ben ik vanuit gegaan dat de zalmmix vleesbot gerekend kan worden en de wildmix alleen vlees is.
Pens reken ik bij het orgaan.

Dan kom ik op de volgende % uit:
vleesbot 40%
orgaan 15%
groenten 15%
spiervlees 25%

Ik zou het% vleesbot nog wat omhoog doen en groenten en spiervlees iets minder geven.
Verder zou ik bij dag 5 en 6 nog wat bot geven, je hebt daar nu veel groenten en spiervlees staan, sommige honden gaan dan aan de dunne, zeker als er orgaan bij zit.
Op maandag heb je naar verhouding dan weer veel bot staan , misschien nog een beetje schuiven?

De lamsribben zou ik nog niet geven, dat is toch best wel zwaar botten werk.

Je hebt nu groente/ fruit mix gemaakt, er zijn honden die fruit samen met vlees niet zo goed verdragen , kwestie van uitproberen.

Wat is de reden dat je er nog vit. bij geeft?
Een stukje lever en nier elke week en dan zit je prima met de vitiamintjes.
Zonnebloem en visolie hoef je niet te geven, je hebt een ruime hoeveelheid vis in je menu staan.


Dus:

nog een beetje schuiven en uitproberen en dan ben je er :) :) :)
Door MirandaK
#1214711
Pallas bedankt voor je reactie!

Ik schrok van de percentages die je noemde, ik dacht veel hoger te zitten qua vleesbot. Ik heb het nu 2x nagerekend en ik kom op de volgende verdeling (zalmmix inderdaad bij botten en pens bij orgaan):

vleesbot 2200 gram  -> 52%
groente 600 gram -> 14%
orgaan 600 gram -> 14%
spier 800 gram -> 19%

Totaal 4200 gram

Dat van die groentemix, tja, dat zullen we moeten afwachten. Bedankt in ieder geval voor de tip. En die lamsribben, die gaan alleen voor een knaagbotje, ik zal ze uit het menu schrappen.

Je vraagt ook nog waarom ik vitamine geef, tja, daar heb ik eigenlijk geen onderbouwing voor. Het is voor mij gewoon 'voor het geval dat' eigenlijk. Twee van de drie houden niet bepaald van groente, dus zodoende eigenlijk. Dat blijft een beetje de angst, dat de beestjes toch niet genoeg binnen krijgen.
Door pallas
#1214783
[quote="MirandaK"]
Pallas bedankt voor je reactie!

Ik schrok van de percentages die je noemde, ik dacht veel hoger te zitten qua vleesbot. Ik heb het nu 2x nagerekend en ik kom op de volgende verdeling (zalmmix inderdaad bij botten en pens bij orgaan):

vleesbot 2200 gram  -> 52%
ik heb de konijnepoten en de eenderug niet als 50/50 vleesbot gerekend dan kom je direct al een heel eind anders uit net de %
de eenderuggen zijn wel heel erg goed bevleesd! ;)

groente 600 gram -> 14%
orgaan 600 gram -> 14%
spier 800 gram -> 19%

Totaal 4200 gram

Dat van die groentemix, tja, dat zullen we moeten afwachten. Bedankt in ieder geval voor de tip. En die lamsribben, die gaan alleen voor een knaagbotje, ik zal ze uit het menu schrappen.

Je vraagt ook nog waarom ik vitamine geef, tja, daar heb ik eigenlijk geen onderbouwing voor. Het is voor mij gewoon 'voor het geval dat' eigenlijk. Twee van de drie houden niet bepaald van groente, dus zodoende eigenlijk. Dat blijft een beetje de angst, dat de beestjes toch niet genoeg binnen krijgen.
[/quote]

Ik zou ivm de huidproblemen toch zoveel mogelijk supplementen weglaten , kan allemaal reactie geven.
Met voldoen variatie in vlees en orgaan ben je er echt wel (er zijn ook  barfers die helemaal geen groente geven.)
Door MirandaK
#1216881
Hmm daar heb je wel een punt, met dat elke toevoeging reactie kan geven. Daar ga ik nog eens over nadenken.

Begrijp ik het goed dat je de konijnenpoten niet als 50/50 vleesbot rekent en dat ik daar dan een beetje extra spiervlees bij zou moeten geven?
Door pallas
#1216897
[quote="MirandaK"]
Hmm daar heb je wel een punt, met dat elke toevoeging reactie kan geven. Daar ga ik nog eens over nadenken.

Begrijp ik het goed dat je de konijnenpoten niet als 50/50 vleesbot rekent en dat ik daar dan een beetje extra spiervlees bij zou moeten geven?
[/quote]


Nee , ik vind juist dan je bij de eende karkassen en konijnepoten geen vlees meer extra  bij hoeft te geven, ik schat het op ong 30% bot/70% vlees.

Vandaar dat ik ook lager uit kom met de % vleesbot in de berekening.
Door pallas
#1216899
Mocht je nog vit. bij willen voeren , dan zou ik perdonlijk voor de multi vit. voor honden van de groene oss kiezen.
Is dan speciaal voor honden gemaakt.
Maar nog beter is om elke dag een beetje groentemix te geven; lekker mengen met wat vleesnat of pens en dan lusten ze het wel ;)
Te veel groente in één keer willen de meeste honden liever niet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door