Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Humbert
#1212938
Wat barfen betreft zijn mijn hond en ik `groentjes`en vinden we het nog moeilijk om spreekwoordelijk `door het bomen het bos te zien`!
Hij heeft sinds januari (door een ongeval en medische ingrijpen) om de 14dgn een epileptische aanval en gisteren voor het eerst na een week alweer de volgende aanval.
Aangezien ik nog niet weet hoe precies een maaltijd moet samen stellen geef ik hem  voor 36 kg lichaamsgewicht 900 gr rodi/compleet in vele variaties afgewisseld met smuldier.Hij vind het zalig!Hij is veel vitaler en eet nu weer met smaak.
Met 20 maanden is hij een goed gepropotioneerde hond vol levenslust.Stilletjes had ik gehoopt dat de aanvallen langer weg zouden blijven maar daar is het  misschien nog te vroeg voor.
vraag1 : kan ik hem om te knabbelen ook een mergpijp geven?Tot voor kort geef ik hem niets omdat ik niet weet of deze intense kauwbewegingen hem misschien kunnen triggeren.
vraag2: zijn kant en klaar produkten slechter dan dat je zelf alle ingredienten klaarmaakt?Ik moet er eerst nog meer van weten.
hartelijke groet,Humbert en Janneman
Door Nynke
#1212943
Ik zou geen mergpijp geven, nooit. Dat is veel te hard.

Kvv is makkelijker weg te werken voor je hond, dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel, hij slurpt het zo naar binnen i.p.v. dat ie er voor moet werken. Daarnaast weet je nooit precies wat er in de kvv zit, t.o.v. dat je zelf samenstelt.

Afgezien daarvan staat je topic in een verkeerde rubriek; ik denk dat de moderators hem wel zullen verplaatsen  ;)

By the way: Wat is het voor hond ??
Door Humbert
#1213020
Bedankt voor je reaktie,Nynke!

Janneman is een golden retriever. Achteraf gezien heb je gelijk, een mergpijpje is te hard, gelukkig zag ik dat hij het door had gebeten nadat hij het merg eruit had gehaald  daarnaheb ik het weggenomen.Ik heb hem iets  willen geven om op te kauwen om zijn gebit te reinigen.
Ik zal in het vervolg beter kijken waar ik een bericht plaats.Ik had gehoopt iets terug te lezen over triggers bij honden met epilepsie.Heeft jouw hondje hier ook mee te maken,King Charles spaniels zijn er toch ook gevoelig voor?

groet, Humbert
Door Mevroi Kruim
#1213023
Er zijn aardig wat onderwerpen over epilepsie geweest, als je de zoekfunctie gebruikt kom je al heel veel te weten.
IIg is bij veel honden graan/koolydraat in alle vormen verdacht van het triggeren van aanvallen. Sowieso is het dus verstandig om een kvv zonder granen te zoeken (bv diabetes-varianten).
Mergpijpen zijn van poten en poten van koeien, kalveren, lammeren, schapen, geiten e.d. zijn veel te hard om lekker op te knagen. Als je hond nog nooit botten heeft gegeten dan moet hij dat eerst leren met zachte veilige botten. Kippennekken en eendennekken zijn daarvoor bv heel geschikt.

Zijn kant en klare producen slechter dan zelf samengesteld? Ja, ik vind van wel, dwz, eigenlijk omgekeerd: kvv is 1000 x beter dan brokken, en dus absoluut niet slecht, maar barf, dus zelf samengesteld, is beter. Dan weet je precies wat je je hond voert, en het is niet gemalen dus je kunt het zo geven dat je hond er goed en veilig op kan knagen en z'n gebit gebruiken zoals moeder natuur het bedoeld heeft. Je kunt je menu precies aan jouw hond aanpassen qua samenstelling en verhoudingen.
Door Humbert
#1213034
Bedankt voor de adviezen,  Kruimel .Ik heb zo te lezen nog een heleboel werk voor de boeg.Het is ook de bedoeling om uiteindelijk alles zelf te bereiden, maar nu voor het moment,is het in ieder geval een redelijk alternatief!
groet, Humbert
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1213103
Humbert schreef: Wat barfen betreft zijn mijn hond en ik `groentjes`en vinden we het nog moeilijk om spreekwoordelijk `door het bomen het bos te zien`!
Hij heeft sinds januari (door een ongeval en medische ingrijpen) om de 14dgn een epileptische aanval en gisteren voor het eerst na een week alweer de volgende aanval.
Aangezien ik nog niet weet hoe precies een maaltijd moet samen stellen geef ik hem  voor 36 kg lichaamsgewicht 900 gr rodi/compleet in vele variaties afgewisseld met smuldier.Hij vind het zalig!Hij is veel vitaler en eet nu weer met smaak.
Met 20 maanden is hij een goed gepropotioneerde hond vol levenslust.Stilletjes had ik gehoopt dat de aanvallen langer weg zouden blijven maar daar is het  misschien nog te vroeg voor.
vraag1 : kan ik hem om te knabbelen ook een mergpijp geven?Tot voor kort geef ik hem niets omdat ik niet weet of deze intense kauwbewegingen hem misschien kunnen triggeren.
vraag2: zijn kant en klaar produkten slechter dan dat je zelf alle ingredienten klaarmaakt?Ik moet er eerst nog meer van weten.
hartelijke groet,Humbert en Janneman
Hoewel vers natuurlijk altijd beter is denk ik dat je in deze qua hoeveelheden aanvallen niet teveel moet verwachten. Als honden aanvallen krijgen omdat ze slecht reageren op anti-oxidanten of kleurstof eof granen o.i.d. dan wil de overgang van brok naar vers nog wel eens leuke verbeteringen laten zien. Maar als de aanvallen van jouw hond veroorzaakt zijn door een ongeval dan zal het verse voer net als bij mijn hond geen verbetering geven.  :-\
Door Humbert
#1214198
Bedankt Angelique, naast,hopelijk, kleine succesjes  zal er niet meer in zitten.Hij is in ieder geval wat zijn eten betreft er op vooruit gegaan .Hij is veel vitaler dan voorheen!Zijn enthousiasme om te eten en ook zijn gewicht is toegenomen, nu is hij weer goed in vorm.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door