Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door xolopodenco
#1213884
Ik heb me vandaag (voor de zoveelste keer) laten verleiden tot een luchtige discussie over barfen met een leuke vent, een ervaren hondentrainer, zeer belezen en in het bezit van een prachtige pup die hij royal canin gaf.
Hij wilde best luisteren maar kwam met de geëikte reacties.
Nou vraag ik me af wat kan antwoorden op argumenten als:

.Praktisch alle honden krijgen diarree van vers vlees omdat hun darmen er niet op zijn ingesteld.
.Honden zijn zo doorgefokt dat ze het niet goed kunnen verteren.
.Droogvoer is zo streng gecontroleerd en zoveel honden doen het er goed op.
.Ik train mijn hele leven al politiehonden die nooit vers hebben gekregen en prima functioneren.

Ech die man was niet dom, maar ik was weer eens te enthousiast, kon alleen maar zeggen dat mijn honden nog nooit diarree hadden gehad van vers, zich ongans smulden elke dag weer en dat de magere eindelijk aankwam en niet alles er weer uitpoepte.
Moet ik er gewoon over ophouden? Het er niet meer over hebben?
Wat moet je nu met een man die zegt, "ik zou niets liever dan vlees willen geven maar dit ras is nogal gevoelig en daarom geef ik puppybrokken, als jij wilt dat je hond aankomt, dan moet je puppybrokken geven". Ik kon alleen maar antwoorden dat ik met vet geitenvlees binnen 2 dagen al effect zie, wat die man prachtig vond en heel fijn voor mij  ;D ;D ;D ;D.
We zijn vredig uit elkaar gegaan onder het mom van iedereen moet zelf uitzoeken wat het beste is voor zijn hond...en dat is natuurlijk ook zo.
Maar ja toen ik zijn hond zag dacht ik oh oh oh, wat zou die smullen van vers vlees!
Hoe kom ik van mijn evangelisatieneigingen af?
Laatst gewijzigd door xolopodenco op zo 22 mar 2009, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1213938
xolopodenco schreef: .Praktisch alle honden krijgen diarree van vers vlees omdat hun darmen er niet op zijn ingesteld.
Hier drie honden cold turkey probleemloos overgezet, twee er van hadden snel diarree als ze eens een ander brokje aten.
.Honden zijn zo doorgefokt dat ze het niet goed kunnen verteren.
Wat een flauwekul. Leg een maagdarmkanaal van een herder naast die van een wolf, en niemand kan je vertellen welke van de wolf is.
Hebben honden ineens knobbelkiezen gekregen door de evolutie? Een lange dikke darm?
.Droogvoer is zo streng gecontroleerd en zoveel honden doen het er goed op.
Nou dat vraag ik me dus af die controles, volgens mij is het een mooie manier om troep te lozen. Kijk naar al die recalls, er is zelfs euthanasiemiddel in brok gevonden. Ik heb meer vertrouwen in de controle van het vlees wat ik voer, dat is tenslotte geschikt bevonden voor humane consumptie.
.Ik train mijn hele leven al politiehonden die nooit vers hebben gekregen en prima functioneren.
Ik ken ook mensen die roken en 90 werden. Je weet natuurlijk nooit hoe die honden het doen op vlees.

Ik heb overigens helemaal geen evangelisatieneigingen, die tijd heb ik gehad.  ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1214049
Eigenlijk moet je pas gaan evangaliseren als je je verhaal spik en span klaar hebt staan, anders wordt je binnen 10 minuten ingepakt. Eigenlijk moet je ook alleen evangaliseren bij mensen die zelf aangeven interesse te hebben, de rest is l*llen als brugman, kost veel tijd en energie en "leverd" zelden tot iets op.
Door millyckk
#1214053
Misschien hoef je minder te evangeliseren dan je denkt ;) : was afgelopen zaterdag in de DSZ en raakte aan de praat met de verkoopster ( ging over al dan niet heersend virusje in de omgeving) Om een lang verhaal kort te maken: het barf en versgebeuren kwam ter sprake en ze vertelde dat dat steeds meer in opkomst was en er steeds vaker naar gevraagd werd. Direct daarop zei ze : " het is wel een echte hobby hoor, je kan dat niet zo maar doen" Zeker naar die bijeenkomst geweest die in een ander topic stond genoemd over argumentaties  van brokjesfabrikanten tegen vers... ;D  

Wat ik er maar mee wil zeggen: het dringt dus langzamerhand steeds verder door!
Door Borke
#1214107
Mensen die uiterst tevreden zijn over hoe hun hond het op brokken doet, die overtuig je niet, ik verspil daar mijn energie niet aan  ;)

Die zien alleen de nadelen: het is gedoe om het te kopen (is in het begin ook zo), je moet er een vriezer voor hebben, je moet je er in verdiepen...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1214122
milik schreef: Misschien hoef je minder te evangeliseren dan je denkt ;) : was afgelopen zaterdag in de DSZ en raakte aan de praat met de verkoopster ( ging over al dan niet heersend virusje in de omgeving) Om een lang verhaal kort te maken: het barf en versgebeuren kwam ter sprake en ze vertelde dat dat steeds meer in opkomst was en er steeds vaker naar gevraagd werd. Direct daarop zei ze : " het is wel een echte hobby hoor, je kan dat niet zo maar doen" Zeker naar die bijeenkomst geweest die in een ander topic stond genoemd over argumentaties  van brokjesfabrikanten tegen vers... ;D  

Wat ik er maar mee wil zeggen: het dringt dus langzamerhand steeds verder door!
Hoezo moet ze naar die bijeenkomst zijn geweest ???. Als je zelf gaat samenstellen kun je dat zeker niet zomaar doen. Is toch best handig als je weet waar je mee bezig bent. Dus wat dat betreft heeft ze helemaal gelijk. En wil je niks doen, koop je fijn een pakje kant en klaar spul.
Door millyckk
#1214134
Had last van een "overspringende gedachte" .... een tijdje geleden was ik in dezelfde DSZ en daar werd toen het versgebeuren erg afgeraden....zowel KVV als vers , fijn een pakje vers kopen was er dus ook niet bij.  Mijn associatie was dus dat nu het argument is dat je dat niet zomaar kunt doen.
Klopt ook wel,dat bedoel ik niet, maar je kan het ook als argument gebruiken om het versgebeuren af te remmen....
Bij deze dame niet aan de orde, maar kan me zo voorstellen dat dat wel een  tegenargument is: het is zo moeilijk! Dat vond ik zelf in het begin ook ( en nu nog soms)
Toch merk je dat het steeds meer gaat leven!
Door xolopodenco
#1214456
Angelique schreef: Eigenlijk moet je pas gaan evangaliseren als je je verhaal spik en span klaar hebt staan, anders wordt je binnen 10 minuten ingepakt. Eigenlijk moet je ook alleen evangaliseren bij mensen die zelf aangeven interesse te hebben, de rest is l*llen als brugman, kost veel tijd en energie en "leverd" zelden tot iets op.
Tja, ik vind mijn verhaal best goed en ik loop daar met 5 levende bewijzen die er fris en fruitig uitzien. Denk maar niet dat die van bijna 11 er uit ziet als bijna 11. Ik ben nog nooit ingepakt door een brokkengever gelukkig maar dat lullen als brugman kost inderdaad veel energie. Ik doe het eigenlijk ook liever niet (kan het soms alleen niet laten), alleen wanneer mensen er zelf naar vragen of een bepaald probleem hebben dan ga ik echt loos. Ik heb er ook al meerdere hier in de buurt aan de carnibest gekregen (tussenstadium tussen brokken en barf) en die mensen zijn hartstikke tevreden.
Met het argument van meneer dat de huidige huishond zo gedegenereerd  is dat het grootste deel aan de diarree gaat met vlees (daar was hij echt heilig van overtuigd) daar was ik vrij snel klaar mee. De spijsvertering van mensen heeft zich na 100en jaren eten van vlees niet gewijzigd en is nog steeds niet optimaal ingesteld op het snel en goed verteren van vlees dus waarom zou het spijsverteringsstelsel van honden wel zijn veranderd en nu geschikter zijn voor die megadosis aan koolhydraten?

Het probleem met dit soort gesprekken is eigenlijk dat mensen zich gauw aangevallen voelen, ze willen het beste voor hun hond, geven de duurste puppybrokken en dan zegt daar zomaar iemand dat al dat oververhitte vleesmeelpoeder en die bulk aan koolhydraten nou niet echt levend en enzymrijk is en dat het kluiven op botten en vlees het meest ultieme geluksgevoel bij menig hond naar boven roept...
En dan breng ik het altijd voorzichtig hoor, zo van, kijk, dit zou ook een mogelijkheid zijn, wat vind je ervan?

Ik ben gelukkig nog nooit iemand tegengekomen die vers afraadt. Gelukkig maar, want dan zou ik echt heel hard moeten lachen. De meesten weten er gewoon niks vanaf. In DSZ komt ik zelden en nooit om voer te kopen, dus wat daar verkondigt wordt weet ik niet. Ik weet wel dat een aantal zaken hier verschillende merken KVV verkopen en dat zouden ze zeker niet doen als er geen vraag naar was.
Juist omdat het bij de meeste mensen onwetendheid is, zowel wat betreft de kwaliteit van de brokken als wat KVV of barf nu eigenlijk is blijf ik toch een enthousiaste evangelist, vrees ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1214679
xolopodenco schreef: Tja, ik vind mijn verhaal best goed en ik loop daar met 5 levende bewijzen die er fris en fruitig uitzien. Denk maar niet dat die van bijna 11 er uit ziet als bijna 11. Ik ben nog nooit ingepakt door een brokkengever gelukkig maar dat lullen als brugman kost inderdaad veel energie. Ik doe het eigenlijk ook liever niet (kan het soms alleen niet laten), alleen wanneer mensen er zelf naar vragen of een bepaald probleem hebben dan ga ik echt loos. Ik heb er ook al meerdere hier in de buurt aan de carnibest gekregen (tussenstadium tussen brokken en barf) en die mensen zijn hartstikke tevreden.
Met het argument van meneer dat de huidige huishond zo gedegenereerd  is dat het grootste deel aan de diarree gaat met vlees (daar was hij echt heilig van overtuigd) daar was ik vrij snel klaar mee. De spijsvertering van mensen heeft zich na 100en jaren eten van vlees niet gewijzigd en is nog steeds niet optimaal ingesteld op het snel en goed verteren van vlees dus waarom zou het spijsverteringsstelsel van honden wel zijn veranderd en nu geschikter zijn voor die megadosis aan koolhydraten?

Het probleem met dit soort gesprekken is eigenlijk dat mensen zich gauw aangevallen voelen, ze willen het beste voor hun hond, geven de duurste puppybrokken en dan zegt daar zomaar iemand dat al dat oververhitte vleesmeelpoeder en die bulk aan koolhydraten nou niet echt levend en enzymrijk is en dat het kluiven op botten en vlees het meest ultieme geluksgevoel bij menig hond naar boven roept...
En dan breng ik het altijd voorzichtig hoor, zo van, kijk, dit zou ook een mogelijkheid zijn, wat vind je ervan?

Ik ben gelukkig nog nooit iemand tegengekomen die vers afraadt. Gelukkig maar, want dan zou ik echt heel hard moeten lachen. De meesten weten er gewoon niks vanaf. In DSZ komt ik zelden en nooit om voer te kopen, dus wat daar verkondigt wordt weet ik niet. Ik weet wel dat een aantal zaken hier verschillende merken KVV verkopen en dat zouden ze zeker niet doen als er geen vraag naar was.
Juist omdat het bij de meeste mensen onwetendheid is, zowel wat betreft de kwaliteit van de brokken als wat KVV of barf nu eigenlijk is blijf ik toch een enthousiaste evangelist, vrees ik.




Wat een heel ander verhaal dan je eerste posting ???. In dit geval heb ik natuurlijk helemaal niks gezegd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1214785
ach ik nok ermee, heb weer een verhitte discussie op een ander forum gehad en ik heb het er ook mee gehad..
ze stoppen er maar in wat ze zelf willen..
vanmorgen kwam ik een vrouw tegen in het park die gisteren hals over kop naar de da is gegaan, haar hond had de rauwe kipfilet van het aanrecht gejat, heb alleen gezegd dat ik het een hele slimme hond vondt..
de da had gezegt dat ze haar hond heeeeel goed in de gaten moest houden en ze had vast diarree pillen mee gekregen.......
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1214852
vanaalst schreef: ach ik nok ermee, heb weer een verhitte discussie op een ander forum gehad en ik heb het er ook mee gehad..
ze stoppen er maar in wat ze zelf willen..
vanmorgen kwam ik een vrouw tegen in het park die gisteren hals over kop naar de da is gegaan, haar hond had de rauwe kipfilet van het aanrecht gejat, heb alleen gezegd dat ik het een hele slimme hond vondt..
de da had gezegt dat ze haar hond heeeeel goed in de gaten moest houden en ze had vast diarree pillen mee gekregen.......
Levensgevaarlijk rauwe kip  :o :o , je kunt beter zo'n lekkere gerookte knie geven uit de dierenwinkel van een hele oude koe :nerves: of een nylabone  :-X
Door Lizzy
#1215137
Borke schreef: Die hond wordt natuurlijk ziek van de salmonella in de rauwe kip....
Ja joh, hier zitten ook bijna 7000 mensen met alsmaar zwaar zieke honden met salmonella vergiftigingen enzo :o!
Door Marjet
#1215271
Lizzy schreef: Ja joh, hier zitten ook bijna 7000 mensen met alsmaar zwaar zieke honden met salmonella vergiftigingen enzo :o!
Ik vroeg me steeds al af of bekend is om hoeveel honden het eigenlijk gaat in Nederland die nu barfen.
Maar iig 7000 dus?  :D Dat is toch fantastisch (en nog lang niet genoeg natuurlijk..)!!!
Ik ga niet proberen mensen te overtuigen, als iemand er niet aan toe is, dan heeft dat volgens mij weinig zin. Zo werkt dat bij mezelf ook.
Ik vertrouw er wel op dat door fora als deze de barf'olie'vlek zich wel heel snel verder verspreid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door