Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jopie
#1213729
Jopie eet nu lekker botjes (lam, haas, eend en kwartel) maar poept nu eigenlijk standaard hele lichte poep.
Geef ik dan teveel bot?
Door Mevroi Kruim
#1213749
Tja, wat is te veel? Van lam eend en kwartel hebben ze hier sowieso wat lichtere poep, ook van het spiervlees. Ik vind het te veel bot als de kat de poep niet kwijt kan en er last van heeft.
Door flin
#1214009
Jopie schreef: Jopie eet nu lekker botjes (lam, haas, eend en kwartel) maar poept nu eigenlijk standaard hele lichte poep.
Geef ik dan teveel bot?
...maar geef je nu karkas? of zijn 't complete beessies? wat geef je precies?
Door brie
#1214479
van sommige vleessoorten hebben ze hier ook lichtere poep, met name de vettige soorten. geen ramp zolang de poep lekker smeuig en stevig is.
als het korrelig/ krijtachtig wit is dan is er iets niet goed gegaan en zou ik het percentage bot in je menu nog eens onder de loep nemen
Door IzMi
#1214972
Wij zaten ons precies hetzelfde af te vragen. Ik vind de laatste tijd wat creme kleurig in de bak, maar ook gewoon bruin.
We geven 5x in de week bevlees bot (tot nu toe nog alleen kippennek) en is in percentages 35,7 % van het hele menu.
Niet te veel.. Hoe kan het dan dat de ontlastig toch zo licht is? Daarbij ziet het er ook wel behoorlijk hard uit. Maar ze lijken geen last te hebben want ik vind regelmatig ontlastig in de bak. Tot nu toe geen zorgen maken?
Ik zat er namelijk over te denken om misschien een keertje extra bevleesbot te geven en één keer minder vis.
Of is dat niet verstandig omdat ze er misschien toch behoorlijk? op reageren?

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 23 mar 2009, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1215044
wLindaw schreef: Wij zaten ons precies hetzelfde af te vragen. Ik vind de laatste tijd wat creme kleurig in de bak, maar ook gewoon bruin.
We geven 5x in de week bevlees bot (tot nu toe nog alleen kippennek) en is in percentages 35,7 % van het hele menu.
Niet te veel.. Hoe kan het dan dat de ontlastig toch zo licht is? Daarbij ziet het er ook wel behoorlijk hard uit. Maar ze lijken geen last te hebben want ik vind regelmatig ontlastig in de bak. Tot nu toe geen zorgen maken?
Ik zat er namelijk over te denken om misschien een keertje extra bevleesbot te geven en één keer minder vis.
Of is dat niet verstandig omdat ze er misschien toch behoorlijk? op reageren?

Groetjes Linda
Jopie schreef: Jopie eet nu lekker botjes (lam, haas, eend en kwartel) maar poept nu eigenlijk standaard hele lichte poep.
Geef ik dan teveel bot?

'k snap nog steeds niet wat je voert? zijn 't nou alleen kippenekken, of ook karkassen van lam, haas, eend en kwartel?

voer je daar nog spiervlees of orgaan naast?
en hoeveel vis voer je?


sorry, maar 'k vindt 't heel onduidelijk :-[
Door IzMi
#1215054
flin schreef:
'k snap nog steeds niet wat je voert? zijn 't nou alleen kippenekken, of ook karkassen van lam, haas, eend en kwartel?

voer je daar nog spiervlees of orgaan naast?
en hoeveel vis voer je?


sorry, maar 'k vindt 't heel onduidelijk :-[
tot nu toe alleen kippennek. Andere soorten bevlees bot is in bestelling.
Verder 5x in de week spiervlees. 2x orgaan pakketje, 2x vis

Wat is daar onduidelijk aan... Het ging mij even om de lichte ontlastig. En die krijg je VOORNAMELIJK van (bevleesd)bot vandaar dat ik alleen dat gedeelte van m`n menu omschreven heb..

En `t citaat wat je gaf over karkassen is niet van mij, vandaar dat je misschien een beetje in de war bent.........
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 23 mar 2009, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1215086
wLindaw schreef: tot nu toe alleen kippennek. Andere soorten bevlees bot is in bestelling.
Verder 5x in de week spiervlees. 2x orgaan pakketje, 2x vis

Wat is daar onduidelijk aan... Het ging mij even om de lichte ontlastig. En die krijg je VOORNAMELIJK van (bevleesd)bot vandaar dat ik alleen dat gedeelte van m`n menu omschreven heb..

En `t citaat wat je gaf over karkassen is niet van mij, vandaar dat je misschien een beetje in de war bent.........
klopt, 'k had 't als post van jou gelezen , excuzes..!
Door Jopie
#1215102
Jopie krijgt vleesbot: karkassen/ruggen en hele kwartels
Mijn vraag is eigenlijk deze, kun je teveel bot voeren en zo ja wat is het effect hiervan op de poes?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1215107
ja, je kunt teveel bot voeren.
volgens mijis het effect ervan hetzelfde als bij honden; witte poep als stoepkrijtjes en keihard. botverstoppingen zijn theoretisch ook mogelijk.
Door flin
#1215398
[quote="wLindaw"]
Wat is daar onduidelijk aan... Het ging mij even om de lichte ontlastig. En die krijg je VOORNAMELIJK van (bevleesd)bot vandaar dat ik alleen dat gedeelte van m`n menu omschreven heb..
[/quote]

'k wil hier toch nog even op terugkomen...:

'k denk nml niet dat 't alleen/voornamelijk vleesbot/karkas betreft, maar wel degelijk alles samenwerkt in't hele menu ;
verteerd katzel karkas goed, maar is de ontlasting errug droog, is't een idee, om daarnaast (de zelfde maaltijd dus)  ook spiervlees te geven,
dan hangt 't er natuurlijk ook nog vanaf of 't kale karkassen zijn of goed bevleesde....

normaal gesproken, zal een kat uit zichzelf niet gauw een kaal karkas verorberen; hij zal toch liever voor die dikke muis gaan....
Door flin
#1215403
[quote="Jopie"]
Jopie krijgt vleesbot: karkassen/ruggen en hele kwartels
Mijn vraag is eigenlijk deze, kun je teveel bot voeren en zo ja wat is het effect hiervan op de poes?
[/quote]

[quote="koekje"]
ja, je kunt teveel bot voeren.
volgens mijis het effect ervan hetzelfde als bij honden; witte poep als stoepkrijtjes en keihard. botverstoppingen zijn theoretisch ook mogelijk.
[/quote]


daarnaast; als je teveel bot voert, blijft er weinig variatie/ruimte over om verschillende vleesjes  (lees: voedingsstoffen) binnen te krijgen
Gebruikersavatar
Door koekje
#1215409
ook dat ja.
als ik vleesbot en spiervlees geef, doe ik dat bij voorkeur van 2 verschillende diersoorten. bv een kipvleugel en een stukje rundvlees.
maar ik geef soms ook konijnenvoorbenen en stukken eendenrug. die zijn zo goed bevleesd dat ik een portie als vleesbot en spiervlees samen zie. maar ik geef ongeveer 10 diersoorten per kat, dus maak me in mijn geval weinig zorgen om de variatie.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door