Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1210584
Hallo allemaal,

Mijn kat Tommy een gecastreerde kater van 6 jaar heeft al sinds december flink struviet in zijn urine. Eerst ook blaasontsteking en na 3 AB kuren is dat nu wel over maar er zit nog steeds struviet in. Hij kreeg brokken van Origin waar alleen vlees, vis en kruiden e.d. inzitten en geen granen.
Heb contact gehad met Origin en die zegt dat het eigenlijk niet door de brokken kan komen omdat de zuurgraad van het voer rond de 5 ligt. Maar hoe komt hij er dan aan.
Er is wel wat stress geweest met een dominante wilde kat in de tuin maar die is alweer een tijd weg maar nog steeds gruis.

Nu zit ik steeds meer te denken om mijn kat over te zetten op KVV maar ik heb een bang vermoeden dat hij daar helemaal niets aanvindt. Hebben jullie ervaringen met katten die struviet hadden en daardoor positief veranderd zijn? En hoe zet je een kat over en welk voer is het smakelijkst dan?

Mijn hond zit op Carnibest, hoe is daar het kattenvoer van?

Groetjes,
Janny
#1210623
Ja, ik heb ervaring met 4 katten die op brokken struviet, blaasontstekingen en nierproblemen hadden en door overzetten op vers nu al weer zo'n 7 jaar redelijk probleemloos door het leven gaan. De brokken van Origin ken ik niet maar elke brok is verhit, waardoor de samenstelling van de eiwitten verandert, en elke brok is droog, terwijl een kat nu juist z'n vocht uit z'n eten haalt.

En idd vonden mijn katten het in eerste instantie een heel dom idee van mij. Maar aangezien ze geen inspraak en geen ander voer kregen zijnz e maar overstag gegaan  ;D
Als je ff zoekt in de bestaande topics dan vindt je heel vele informatie over alle manieren die mensen hebbeng ebruikt om hun weigerachtige katten op vers over te zetten. De steekwoorden zijn geduld, geduld en inventiviteit.
#1211246
orijen is nog steeds gore brokkenmeuk. ondanks dat ze geen granen of rijst gebruiken, zit er nog steeds wel een andere koolhydraatbron in, namelijk piepers!
en die dingetjes zijn gortdroog, zo kan de blaas nooit lekker doorspoelen.

begin met lekker kvv te voeren aan de poes.
misschien is het in het begin niet makkelijk (honden zijn makkelijker over te zetten, want die eten meestal alles), maar de aanhouder wint!
#1212827
Nou ik heb een beetje carnibest lam/rijst geprobeerd, nou puur eet hij het zowieso niet :-[. Toen daarna een beetje schesir voor de kat er door heen. Nog steeds niets.
Maar ik heb buiten wel de resten van een dode muis gevonden dus hij BARFt zelf al.

Ik denk dat het daar ook mis gegaan is. Omdat het deze winter zo koud is geweest waren er waarschijnlijk weinig prooidieren en at hij voornamelijk binnen zijn brokjes die hij overig erg lekker vond. Misschien kan ik hem voortaan beter op natvoer (zoals schesir -helaas wel gekookt- of iets dergelijks zonder rare toevoegingen) zetten mocht ik hem echt niet aan de KVV krijgen. Maar of hij dan alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft.

Zijn er ook mensen die zelf samenstellen voor de kat uit dat wat ze lekker vinden en wat toch verantwoord is.
#1212923
is die lam-rijst voor honden? dan is het niet raar dat hij het niet eet. in honden-cb zit pens en pens ruikt naar poep en de meeste katten moeten dat niet.
alleen hier en daar een zelfgevangen muis is niet afdoende om het vocht- en vitaminegebrek van de brokken/blikjes te compenseren.
een gekookt commercieel voer is platgekookt en daar is later een soort vitaminepilletje aan toegevoegd. voor mensen zou dat hetzelfde als je iedere dag bij de mac of zo'n magnetronmaaltijd eet met een vitaminepil erbij. daar zal je best oud op kunnen worden, maar gezond is anders.

er zijn heel veel mensen die zelf samenstellen.
kijk even in de katten-barfafdeling voor ideetjes en ter inspiratie voor menuutjes.
#1213035
hallo,

ik heb twee poezen. een daarvan heeft toen ze klein was een blaasontsteking gehad en meerdere problemen met spugen en ontlasting. ik ben toen kvv gaan geven. alle problemen verdwenen, ze heeft ook nooit meer last gehad van blaasontsteking. op een gegeven moment wouden ze de kvv niet meer en ik ben toen ook orijen brok gaan geven. paar maanden later weer een poes met blaasontsteking en later bleek dus ook blaasgruis. nu ben ik weer overgestapt op kvv en probeer langzaamaan ook te gaan barfen.... gaat hartstikke goed en de blaasgruis is weer weg.... dus ik ga nooit meer iets anders voeren als kvv en barf!!!!

groetjes katinka
#1213399
Nou ik heb speciaal Carnibest voor de kat gehaald maar hij haalt zijn neus er voor op. Ja, hij lust heel graag wat runderlapjes rauw maar dat is het enige. Geen kipfilet, geen rauwe vis. Helemaal niets. Wat moet ik hier nou mee. Moet ik hem dan alleen runderlappen geven dat is toch ook wel heel eenzijdig. Orijen geef ik hem nooit meer maar wat moet ik dan geven.

Lastig hoor zo'n kieskeurige kat.
Zou eend/rijst of kip/rijst van Carnibest voor de hond wat zijn, daar zit volgens mij geen pens in. Nou ja ik kan het allicht proberen. Maar het is van de hond wel grover.

Ik ga eens verder lezen op deze site wat ik eventueel nog meer allemaal kan proberen. Want hoe meer ik er over lees hier en elders hoe meer ik overtuigd ben dat als ik mijn kat gezond wil houden dat ik over moet gaan op KVV/BARF.

Groetjes,
Janny
#1213406
in de katten-medischhoek staat een draadje van dediana (ik geloof dat ze zo ongeveer heet).
ik heb daar wat tips gegeven over hoe je kat op vers te zetten en hoe je dit in stappen kunt aanpakken als je een kat met een zeer eigen willetje hebt  ;)
#1213557
hoi hoi,

ik heb ook twee kieskeurige meiden hoor... sommige smaken eten ze zonder problemen en sommige krijg ik er ook niet in. wat bij mij nu wel helpt is gekookt water over het eten. wordt het even wat smeuiger en het ruikt wat sterker. dan eten ze ook de wat mindere smaken wel op. maar lam krijg ik er ook echt niet in wat ik ook doe, maar dat geeft niet, je mag ook best iets echt niet lustten. en een eendagskuiken of kippennek tussendoor is een ware traktatie....daar maak ik ze echt weer heel blij mee....

bij mij zijn ze ook niet heel gek op carnibest, maar bandit vinden ze heerlijk.....

succes ermee....
#1213970
Nou vandaag heb ik hem alleen blik gegeven. Had geen Carnibest meer dus maar besloten om hem wat rundergehakt te geven. Het blik ging erin maar ook een beetje gehakt :). Dus  het begin is er. Dat eerst koken en dan afbouwen lijkt me ook wel wat. Zal ik eens met vis proberen. En ik kan aan Bandit voor de kat komen dus dat wil ik ook wel eens proberen. Welke merken hebben nog meer vlees voor katten en welke wordt het lekkerst gevonden. Nu wil ik hem voorlopig nog wel ook aan blik gewend houden ivm onze vakantie in de zomer. Hij gaat naar een pension. Welk merk blik kan ik dan het beste nemen. Zo natuurlijk mogelijk denk ik.

Ik weet dat ik op de goede weg ben maar aan de andere kant vind ik het ook heel eng, eigenlijk heel gek want ik heb de hond al vanaf dat we hem hebben op KVV en barf maar dat vond ik in het begin ook eng.
#1214056
janHS schreef: Nou vandaag heb ik hem alleen blik gegeven. Had geen Carnibest meer dus maar besloten om hem wat rundergehakt te geven. Het blik ging erin maar ook een beetje gehakt :). Dus  het begin is er.
Misschien is dat wel DE manier voor hem... veel [koolhydraat-vrij] blik en een beetje kvv, de hoeveelheid vers steeds wat verhogen
janHS schreef: Ik weet dat ik op de goede weg ben maar aan de andere kant vind ik het ook heel eng, eigenlijk heel gek want ik heb de hond al vanaf dat we hem hebben op KVV en barf maar dat vond ik in het begin ook eng.
Als t de mijne was.. zou ik nu gewoon doorzetten, vers [in welke vorm dan ook] is zo veel beter dan brok..
#1219177
We zijn inmiddels een paar dagen verder maar steeds is het hangen en wurgen. Hij eet nu wel zijn kipfilet halfrauw (maar dan moet het wel warm zijn) maar heeft ineens besloten dat rauw rund niet meer te pruimen is. Ondertussen voer ik hem nu nog steeds blik en vandaag had ik een stukje over van een kippenkarkas (voor de hond) en daar heeft hij wel vreselijk aan staan likken :P maar knagen ho maar.

Ik zou eigenlijk beginnen met Bandit maar degene die het levert is momenteel op vakantie. Dus vanaf woensdag als ik weer tijd heb gaan we weer met de Carnibest aan de gang.
Eigenlijk ben ik best wel bang dat hij tekorten gaat krijgen in zijn voeding op deze manier. Hebben jullie nog tips voor me. Ik begrijp nu wel dat dit heel lang kan gaan duren.

Groetjes,
Janny
#1219238
Het beste zou natuurlijk Bandit zijn.
Als hij dat niet wil eten, dan zou je BIBI kunnen proberen, dat is behoorlijk bloederig.
Hier waren ze er gek op, mar ik had toen een poes met voedselintolerantie en die kon geen rund verdragen.
Als hij rundergehakt zo lekker vindt, misschien dan BIBI ook wel?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door