Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jockular
#1212103
Ik moet toch even terugkomen op mijn opmerking in een ander topic over het eten van botten.

Waarschijnlijk omdat bij mijn vorige hond een hoektand is afgebroken krijg ik nog steeds kippenvel als mijn hond een kippenvleugel hoor v e r b r i j z e l e n . . . . . .

Wat kan zo'n hondengebit nu hebben? Ik weet dat bepaalde botten te hard zijn, maar is er bij de juiste botten geen enkel risico? Heeft het ook met gewenning of leeftijd te maken?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1212114
Leeftijd, aanleg zwak/sterk gebit, voeding in de jeugd enz. Op een kipvleugel zal niet snel een gebit breken, harder slijten dan bij de buurhond kan natuurlijk wel, maar bij de grotere dingen zoals ribben e.d. kun je pas na opname van de schade bepalen...gut het was blijkbaar toch te hard. 
Hier lopen er een paar met redelijk afgesleten voortandjes, terwijl de anderen het hele zaakje nog strak hebben staan, maar die eerste functioneren er niet minder om.
Door Lizzy
#1212121
Tja. Garantie krijg je niet van me, ook niet als je alleen "de juiste botten" voert.

Brutus is bijna 13 jaar en heeft 1 kapotte kies. Die is afgebroken op een runderbot. Fout bot dus, foutje van de slager (en van mij. Ik zou ze nu direct herkennen). De rest is niet eens afgesleten.

Pinkel is bijna 12 en die heeft alleen hele tanden en kiezen. Haar hoektanden zijn afgesleten maar dat was bij de vorige baas al. Ze kreeg daar gekookte mergpijpjes en tennisballen.

Linga is bijna 4 jaar. Zij heeft een punt-gaaf gebit.

Ze eten alle soorten geschikte vleesbotten hier.
Door Elles0512
#1212396
Lizzy schreef: Tja. Garantie krijg je niet van me, ook niet als je alleen "de juiste botten" voert.

Brutus is bijna 13 jaar en heeft 1 kapotte kies. Die is afgebroken op een runderbot. Fout bot dus, foutje van de slager (en van mij. Ik zou ze nu direct herkennen). De rest is niet eens afgesleten.

Pinkel is bijna 12 en die heeft alleen hele tanden en kiezen. Haar hoektanden zijn afgesleten maar dat was bij de vorige baas al. Ze kreeg daar gekookte mergpijpjes en tennisballen.
Linga is bijna 4 jaar. Zij heeft een punt-gaaf gebit.
Gekookte mergpijpjes :o

Even off-topic Lizzy; Je 2-de hond heb je niet van pup af aan begrijp ik? En barfde zij toen al wel verder of br*k? Gewoon even nieuwsgierig hoor  :-[
Door Lizzy
#1212406
Elles0512 schreef: Gekookte mergpijpjes :o

Even off-topic Lizzy; Je 2-de hond heb je niet van pup af aan begrijp ik? En barfde zij toen al wel verder of br*k? Gewoon even nieuwsgierig hoor  :-[
Nee, zeker niet! Ik heb haar geadopteerd toen ze 3 was. Ze at de ergste gorigheid bij haar vorige eigenaar. Maar toen ik haar kreeg, waren de punten dus van haar hoektanden afgesleten. Dit is in die 9 jaar zeker niet erger geworden. Haar voortandjes zijn wel een beetje versleten. Maar ach, ze hoeft er nog maar een jaar of 5 mee :)
Gebruikersavatar
Door pike
#1212619
Pike heeft ook behoorlijk afgesleten hoektanden en dat is van de tennisballen waar hij zo graag mee speelde. Ik wist toen nog niet wat een schade die stomme ballen aanrichten aan het gebit. Min of meer gelijk met de komst van barf zijn de tennisballen in de ban gedaan en wordt alleen nog maar gespeeld met ballen van touw. En zijn scheurkiezen zien er na enkele jaren barf nog perfect uit  :D
Door Jockular
#1212862
Goedemorgen allemaal!

eeeeeeh, wat is er met tennisballen (zeg ik terwijl mijn hond ermee rond loopt te sjouwen)?

Is dat enkel schadelijk als ze kauwen en/of slopen, of ook als er alleen mee gespeeld wordt (apporteren etc)??
Door Tanna
#1212891
Jockular schreef: Goedemorgen allemaal!

eeeeeeh, wat is er met tennisballen (zeg ik terwijl mijn hond ermee rond loopt te sjouwen)?

Is dat enkel schadelijk als ze kauwen en/of slopen, of ook als er alleen mee gespeeld wordt (apporteren etc)??

Mijn hond heeft er echt alleen mee gespeeld enhaar hoektanden zijn flink afgesleten. Ga maar eens na, dat vachtje om zo'n tennis bal is haast onverslijtbaar, dus heel hard. Ik vind het een soort schuurpapier. Lozen die dingen!
Door tiny
#1212892
Tessa, nu bijna 10, heeft een los voortandje en afgesleten hoektanden onder. Ze heeft geflybald (met tobyballen) en tot ze 7 was brokken gegeten :-[
Haar kiezen zijn puntgaaf.
#1212901
tiny schreef: Tessa, nu bijna 10, heeft een los voortandje en afgesleten hoektanden onder. Ze heeft geflybald (met tobyballen) en tot ze 7 was brokken gegeten :-[
Haar kiezen zijn puntgaaf.
Wat zijn tobyballen?!?
Door Peter79
#1212910
tiny schreef: Tessa, nu bijna 10, heeft een los voortandje en afgesleten hoektanden onder. Ze heeft geflybald (met tobyballen) en tot ze 7 was brokken gegeten :-[
Haar kiezen zijn puntgaaf.
Wat zijn brokken?!? :-\
Door Jockular
#1212941
quote author=Peter79 link=topic=54045.msg1212910#msg1212910 date=1237625376]
Wat zijn brokken?!? :-\
[/quote]

Hahaha!

maar even serieus: de tennisbal is weggegooid en de dierenwinkel heeft rubberen balletjes, balletjes van touw en balletjes van rubberen strengen die in elkaar gevlochten zijn. De dierenzaak wil verkopen dus vindt alles even goed, mijn hond wil iets wat stuitert en ik wil een hond met een goed gebit.

De touwballetjes stuiteren niet. Wat is het beste , puur qua gebit?
#1213016
De dierenwinkel heeft ook speciale tennisballen voor honden. Tennisballen om te tennissen hebben glasvezel in hun jas, dat schuurt prima, ook hondentanden en -kiezen.
Mijn honden vinden de zachte rubber "tennis"ballen het fijnst. Die moet je alleen niet laten slingeren want ze kunnen er stukken uitbijten als ze erg hun best doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door