Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jis
#1204062
Zo'n 4 weken geleden las ik iets over Barfen en ik schaamde me  :-[ Mijn labrador reu Mac van 9 jaar heeft altijd brokken gehad in de veronderstelling dat alle voedingswaarden daar in zaten! Ik ben wel om nu,  en vorige week dinsdag met een menu begonnen, ook met wat Kvv erdoor, omdat ik nog niet kon krijgen wat ik wilde hebben!  Eerst bij de islamitische slager geweest in Purmerend, kreeg ik wat lamsribben gratis mee, bij de visboer aan de andere kant een zak met 8 zalmkoppen, ook gratis.  Op donderdag naar de poelier hier in de buurt geweest en eendennekken, kipkarkassen gehaald. Dus aan de slag gegaan, hier komt mijn menu vanaf vorige week dinsdag t/m vandaag. Mac weegt zo'n 35-38 kilo. Graag zou ik willen weten wat ik vergeet, toe moet voegen of moet veranderen.

dinsdag
400 gram pens compleet smuldier
400 gram hart smuldier
110 gram lamsrib (voor de eerste keer uitproberen)

Woensdag
350 gram lamsrib en 2 gebroken kippevleugels met 1 rauw ei en wat gesneden verse knoflook
400 gram kipvleugels

donderdag
400 gram vlees compleet smuldier
500 gram zalmkop (hij vond het heerlijk !)

Vrijdag
250 gramEnergique (duur !) + 200 gram kipvleugels
330 gram kalfsribvlees (zonder bot) met 1 ei, 2 klontjes groentepuree (wortel, koolraap, broccoli,knoflook, waar ik ijsklontjes van heb gemaakt)

Zaterdag
400 gram pens smuldier
400 gram eendennekken + 2 klontjes groentepuree

Zondag
400 gram eendennekken
500 gram zalmkop

Maandag
200 gram Energique 1 lamsrib van ongeveer 110 gram
450 gram kipdelen (bot en vlees)

Dinsdag
400 gram vlees compleet smuldier
200 gram rundergehakt met 1 eitje

Woensdag
120 gram restant Energique en 240 gram lamsribben
500 gram zalmkop

Voor morgen staat kalfshart zo'n 200 gram in de ochtend op het menu met nog 1 lamsrib.  Avond moet ik nog bedenken !

Ben ik zo op de goede weg? Ik heb niet zoveel ruimte in mijn vriezer en ben dan ook echt van plan om een vriezer erbij te kopen. Bij de poelier  (en Herby) is er zoveel te koop en juist bij afname van meerdere kilo's (bv. 5 kilo kipvleugels voor 2,70 ) wordt het goedkoper. Ik heb uitgerekend dat ik afgelopen week incl. smuldier (excl. Energique, want die kreeg ik van een kennis en zag in de dierenwinkel dat dit erg duur was) zo rond de 10,- kwijt was.  Over 2 weken komt er een pup labrador teefje bij en die wil ik ook meteen op Barf (Kvv) zetten.  Had overigens gister bij de supermarkt een runderstaart meegenomen, niet zo groot, zo'n 250 gram, na  het lezen hier op de site heb ik er maar bouillon van gemaakt !

Mariska en poot van Mac
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1204187
Wat leuk dat je zo enthousiast bent! :D
Ik heb even een kritische blik op je menu geworpen en dat is nog wel voor verbetering vatbaar ;).

Ik heb het kvv niet meegerekend en kom dan ongeveer op het volgende rekensommetje:

4360 gr. Vleesbotten = 73% (incl. 1500 gr zalmkop)
800 gr. Orgaanvlees = 13 % (pens en hart)
530 gr. Spiervlees = 9 %
100 gr. groentes = 2%
180 gr. diverse = 3% (eieren)

Totaal 5970 gr.

Ik vind dat je van plan bent te veel vleesbotten te gaan geven, 50 % bevleesde botten zou een een mooi percentage zijn. Ik vrees dat je hond erge verstopping kan krijgen op zo'n hoog percentage vleesbotten. Het aandeel vis vind ik te groot, ik denk dat 1x inde week wel voldoende is.
Je orgaanpercentage is erg laag en ik mis daar nier en lever.

Je zou dus wat minder vleesbotten moeten gaan voeren en iets meer spier en orgaan vlees (en dan ook nier en lever toevoegen).
Je zou ook wat meer groentes kunnen geven.

Voor mij is de ideale verdeling:
50% bevleesde botten (deze bestaan gemiddeld uit voor de helft vlees en de helft bot)
15- 20 % orgaanvlees
15-25 % spiervlees
5-10 % groentes
eventueel 5 % diversen (eieren/ huttekase/ noten e.d.)

Ik moet wel zeggen dat ik je inzet bewonder en dat je zelf al aan zoveel vlees(botten) bent gekomen! :D. Als de lamsribben niet boterzacht zijn (dus als je ze niet met de hand kunt buigen) zou ik die nog even in de vriezer bewaren, want dat kan voor een beginnende hond te hard zijn. Liever begin je eerst met kippenbotten (en die heb je op je menu staan zag ik) en eendennekken zijn vaak ook goed te doen. En gaat dat allemaal zonder problemen dan zou ik de lamsribben proberen.
Liever iets te voorzichtig dan dat het mis gaat ;). Ook heel verstandig dat je bouillon van de runderstaart hebt gemaakt! 8)

Kun je hier iets mee?
Door Jis
#1204238
Hee dank je wel !
Ja zeker heb ik hier wat aan! Denk ook dat ik pas na een aantal weken een goed rekensommetje kan maken, het is echt nog uitzoek en rekenwerk!  Heb, doordat ik smuldier compleet heb gevoerd me eigenlijk niet zo druk gemaakt om orgaanvlees. Ik lees hier op de site dat juist daar veel orgaanvlees in wordt verwerkt.  Zalmkop vindt hij echt heerlijk, maar inderdaad, 1 x in de week. Morgen ga ik bij de poelier langs om ook orgaanvlees mee te nemen, hij heeft van alles liggen in 500 gr/kilo, vind het nog wel moeilijk die balans te vinden, maar al doende leert men. Alles beter dan brokken!  Groentepuree ga ik van het weekend weer maken, ik geef hem soms tussendoor zo'n ijsklontje groentepuree, vindt hij heerlijk, is als een ijsje!  Straks met een pup erbij zal het nog meer rekenwerk worden!
#1205850
[quote="Jis"]


Voor morgen staat kalfshart zo'n 200 gram in de ochtend op het menu met nog 1 lamsrib.  Avond moet ik nog bedenken !
[/quote]

Je bedoeld toch niet met 1 lamsrib, 1 enkele rib, want dat is nooit goed om te geven. Je moet altijd wat ribben aan elkaar geven i.v.m. stikgevaar.

Groetjes Trudie
Door Jis
#1206245
Dacht dat het lamsribben waren :o, maar ze waren vrij groot, met vlees eromheen.  Mac heeft ze met smaak opgegeten, met mijn wakende oog er bij, ik vond het doodeng! Maar het gaat hartstikke goed ! Volgende week weer richting islamitische slagerij en even vragen.
Het leuke vind ik dat Mac geniet van alles wat ik hem geef.  Vandaag heeft hij 800 gram kalfbot/vlees verorberd, ook een topper. Morgen staat een kilo vuile pens op het menu. Ligt in de schuur te ondooien  ;D . Moet deze morgenochtend nog wel in 2 stukken knippen/snijden, omdat hij nog en op 2 x per dag voer staat. Leuk klusje  :-\ :o en doe ik dan maar buiten!

Ben pas 1,5 week bezig, maar ik heb er zo'n plezier in om Mac zo te zien eten. Goede beslissing is dit geweest, al doe ik het ongetwijfeld nog niet helemaal goed! Over kleine 2 weken  pup erbij die ik ook meteen op vers ga zetten.  Ook dat wordt nog een hoop rekenwerk!
Door pallas
#1207464
Fijn dat jullie er allebeo zo van genieten :)
Even opletten of de vertering wel goed gaat bij de lamsribben!
Geef er iig genoeg vlees bij want je hond is nog maar heel kort aan het barfen . Het kan dus zijn dat hij dat zware botten werk nog niet aan kan. Je zou dus  zoals Nitus al zegt beter met wat zachtere botten kunnen werken (kip, parelhoen enz)
Van een hele kilo pens en geen vleesbot erbij gaan die van mij aan de race, ik hoop dat het bij jou wel goed gaat. ;)
Door Jis
#1207534
Geen diarree van de pens tot nog toe !
Ik probeer de rekenhulp van deze site te downloaden, maar krijg 't niet geopend, zou iemand mij die kunnen mailen?
Mijn hond weegt ruim 35 kilo (iets te zwaar) , als ik uitga van 50 % vleesbot, 15% groente, 15% orgaan, 20% spiervlees kom ik op het volgende zelf uitgerekend:

4900 gram totaal per week

50% vleesbot = 2450 gram 
15% groente  =  735 gram
15% orgaan  =  735 gram 
20% spier      =  980  gram

zalmkop kan ik onder vleesbot rekenen.
Klopt dit zo'n beetje ? Ik vind het percentage groente best veel namelijk.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1211827
Met de rekenhulp kan ik je helaas niet helpen, want ik heb 'm niet.

Je hebt het trouwens zelf al helemaal goed uitgerekend! 8) Dus de rekenhulp heb je niet eens nodig ;).
Het ziet er heel goed uit, groente is wat aan de hoge kant en zou je naar 5-10 % kunnen doen (net wat jij wilt en handig vind) en dan het orgaanvlees iets omhoog net als het spiervlees, dan zou je iets kunnen krijgen als:

50% vleesbot  = 2450 gram
  8 % groente  =  392 gram (zou ik lekker afronden naar 400)
17 % orgaan    =  833 gram (afronden naar 850 of 800)
25 % spier      = 1225  gram

Zalmkop reken ik ook altijd tot vleesbot, haring en sardien weer als spiervlees.
Succes ermee!
Door Jis
#1212019
Hoi  ;)
Zoiets dacht ik al en heb ik ook toegepast! Oke, sardientjes dus onder spiervlees, heb dat nog niet geprobeerd, maar ga ik volgende week op de markt halen.
Kilo pens had ik gehaald, iets te veel (orgaan), maar hij vond het heerlijk en heeft nergens last van gehad, gelukkig.  Dag erna weer vleesbot gegeven. Heb nog nooit zoveel gelet op de poep  ;D ;D van m'n hond! Maar het is de beste maatgever + dat ik nu na 3 weken zie hoe z'n vacht zachter wordt en dat z'n ribben bijna weer te zien zijn. Hij heeft nog wel af en toe last van een vies oog.
Ik krijg een vriezer van een familielid, duurt nog paar weekjes totdat die komt. Best lastig, want mijn huidige vriezer zit vol! Even bij de poelier langs voor kipvleugels en hij had ook een barfpakket, voornamelijk kipkarkas en stukken kalfsbot met vlees. Lekker groot in de vriezer !! Ik moet daarom nu nog even met KVV erbij voeren. Maar vind het nu al lastig omdat je idd niet helemaal zeker weet wat erin zit! Dus nog een paar weken en dan helemaal aan de Barf!
Vandaag de kleine meid (pup labrador) ophalen, voor haar heb ik zo'n vleesworst (glutenvrij) bij de dierenwinkel gehaald, kipvleugels liggen klaar om te proberen. Zijn de korste stukjes van de vleugel, dus zonder het V-bot. Ze krijgt nog brokjes (helaas) bij de fokker, maar als ik alles zo lees hier kan ik haar zo omzetten naar vers. Zie vanzelf wel wat ze lekker vindt ! Als ze net als Mac alles lekker vindt moet dat geen probleem zijn  ;D

Top, je tip over groente wat minder doen (vindt hij overigens ook lekker  ;) ) en dan orgaan wat hoger, dit komt ook goed uit met een kilo pens, resterende 200 gram kan dan naar de pup, mag die dan al zo'n lap hebben of moet je dan in stukjes knippen?
De pup (Mexx) moet die alles nog gemalen krijgen of gewoon uitproberen ? Heb nog 2 zalmkoppen in de vriezer, als ik die door de helft snij (wegen rond de 500 gr) is dat een lekker maaltje voor haar. Of is het beter om met sardientjes te beginnen?
Hoop vragen weer ! Met de pup mag ik geen fouten maak, alhoewel ik zie hoe ik verspreid over 2 weken Mac heb gevoerd komt hij ook aan alles wat hij nodig heeft.
In Aartswoud zit Bob Bakker, iemand ervaring met vlees etc. wat daar vandaan komt? 
Nitus, nogmaals bedankt voor de tips en mocht je nog extra info hebben voor me ivm pup voeren dan lees ik dat heel graag  :)
#1213021
Gefeliciteerd met je pup! Uiteraard willen wij FOTOOOOOS  :D
Heb je zo'n Rodi-worst gehaald? Of uit de vriezer bij de dierenwinkel, Carnibest ofzo? Die worsten van Rodi zijn een soort blikvoer, heel leuk als beloningkjes in kleine hoeveelheden maar niet echt geschikt als dagelijkse maaltijd.

Kalfsbotten raden wij ernstig af. Of ze moeten van een pasgeboren kalf komen en echt suprezacht zijn. Dragende delen (dus pootbotten) van de grote grazers (koe, kalf, lam, geit, schaap) zijn knetterhard, dus niet geschikt om op te eten voor honden. En doordat ze zo hard zijn kan het makkelijk gebeuren dat je hond er een tand of kies op breekt. Eventueel zou je ribben, bekken of schouderblad kunnen voeren maar dan moeten die wel heel zacht zijn, je moet ze kunnen buigen of knippen met een snoeischaar. En ze moeten niet kaal zijn: kale botten kunnen honden in grote stukken naar binnen werken en als die ergens blijven steken heb je een heel ernstig probleem.

Wat je pup aankan qua barf kun je gewoon uitproberen. Een lap pens vindt 'ie vast geweldig, gewoon eens kijken hoever hij ermee komt. Zalmkopen idem, een hele is natuurlijk veel te veel maar een halve of kwart kun je proberen. Vind je dat toch eng (en dat zou ik denk ik ook vinden met zo;n nieuw beessie) dan zou je idd beter met de sardienen kunnen beginnen en de zalmkoppen voorlopig ff bewaren.
Voor de meeste puppen zijn kippennekken prima om mee te leren botten knagen dus ik zou daar mee beginnen.
Door Jis
#1213194
Het kalfsvlees/bot ga ik nog even navragen bij de poelier, anders wordt dat een ragoutje voor baasje ;D
Foto zou ik niet weten hoe die hier op te zetten, omdat het via URL  ??? moet???
De worst van de dierenwinkel was van Dick Rood, verse natuurworst, glutenvrij, ingredieenten:
rundvlees, pens, lever, hart, schapenvet, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Zowel Mac als Mexx smullen ervan.
Kippennekken had de poelier niet, helaas, maar wel eendennekken, denk dat die nog iets te groot voor de pup zijn, of zijn hier mensen die dat met een labrador pup wel geprobeerd hebben? 
Mijn labrador van 9 jaar Mac is trouwens giga aan het verharen (doet hij altijd wel) maar hij is nu 3 weken op vers voer, zou dat voor extra verharen kunnen zorgen?
Het valt niet mee om de oudere labrador te laten wennen aan de nieuwe pup, hij vindt 't maar een raar wollig ding, en gromt en grauwt als ze wil spelen. En jaloers, het moment dat je met de pup bezig bent wil hij aandacht. Probeer hem te belonen als hij niet gromt en hij krijgt de meeste aandacht. Is niet helemaal het juiste forum bedenk ik me nu, maar voor wie dit leest en een tip heeft, hoor ik het graag :o
#1215347
Meestal geeft je internet provider je wel een plekje voor een website. Daar kun je foto's plaatsen (via een ftp-programma dat de provider meestal ook wel in huis heeft) en dan kun je die URL hier in je profiel zetten.
Alternatief is de foto's op een fotosite plaatsen, bv Photobucket. Dan kun je de URL daarvan gebruiken.

Die worst van de dierenwinkel, was die uit de vriezer of gewoon uit het schap? Als uit het schap: is het dus niet vers maar gekookt en voorzien van conserveermiddelen, anders blijft het nl nooit goed zonder koeling. Zo'n worst is dus geen barf of kvv maar een vorm van blikvoer. Je kunt hele kleine stukjes als beloning gebruiken bij het trainen maar als maaltijd is het ongeschikt.
Als hij uit de vriezer komt is het wel vers, maar ik persoonlijk wil geen schapenvet of zonnebloemolie voeren, en ook geen toegevoegde mineralen maar op z'n minst gemalen bot.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 24 mar 2009, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door