Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoRo
#1206712
Wat vinden jullie van mijn menu? Het is voor 2 katten, een kater van 4,7 kg en een kattin van 3,8 kg. Ze krijgen op het moment 280g per dag, dat is dus voor 2 katten.

Maandag    2 kuikens
                 50 gram eendenhart
                 50 gram hertvlees
                 100 gram parelhoenkarkas
Dinsdag     50 gram konijnenlever
                 100 gram struisvogelvlees
                 130 gram eendenrug
Woensdag 50 gram konijnennier
                 100 gram haasvlees
                 130 gram kippennek, -vleugel of 'soepkrabben'
Donderdag 2 kuikens
                  50 gram eendenhart
                  50 gram hertvlees
                 100 gram parelhoenkarkas
Vrijdag       50 gram konijnenlever
                 100 gram wildvlees
                 130 gram eendenrug
Zaterdag    compleet dagje, bijvoorbeeld kwartel of konijn of vis (makreel of sardien een hele van de visboer)
Zondag      50 gram konijnennier
                 100 gram kalkoenvlees
                 130 gram kippennek, -vleugel of 'soepkrabben'

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden dus brand los!
Laatst gewijzigd door NoRo op za 14 mar 2009, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1206815
zietter prima uit!

  misschien kun je nog aan maagjes komen, of kwartel koppen, nijnekoppen
je voert nu zo'n 19 % ingewanden, (vindt 'k best veel: zelf houdt 'k zo'n 15 % aan; en zeker de lever iets rond de 4 %) met meer variatie zou je naar afwisseling 2-wekelijks kunnen gaan

houd even de keutels in de smiezen;
je geeft zo'n 47 % vleesbot, mochten de keutels tè hard, of tè wit zijn, kun je je vb % naar beneden aanpassen...

  vindt je 't niet ingewikkeld om alles in zulke mooie porties aan te bieden/verdelen?
      hier krijgen ze't aanmerkelijk meer random, kwa hoeveelheden op 'n dag en afgemeten porties....
Door NoRo
#1209362
Thanks flin!
Aan kippenmaagjes kan ik makkelijk komen bij de poelier op de markt. Ik dacht alleen dat ik ooit ergens had gelezen dat katten geen maageters zijn? Ik heb geen idee waar ik kwartelkoppen kan krijgen..? Konijnkoppen heb ik weleens gehad toen ik een heel konijn had besteld, maar dat was zo hard dat ze het niet weg kregen... kunnen jouw katten dat aan?

De keutels zijn inderdaad soms best heel wit, of ze hard zijn geen idee, nooit in geknepen  :D
Geen idee trouwens hoe het minder ingewikkeld kan hihi. Wat ik zelf wel ideaal vind aan dit menuutje is dat ik makkelijk een dagje kan vervangen door een compleet beest zonder dat ik de percentages in de gaten moet houden.

Ik heb eens wat zitten puzzelen met jouw tips voor de percentages en kom dan op het volgende weekmenu voor de 2 katten (even zonder diersoort, dat is hetzelfde als hierboven):

2 dagen: 2 kuikens, 30 gram lever, 50 gram spiervlees, 100 gram vleesbot
4 dagen: 40 gram orgaan (2 dagen hart en 2 dagen nier), 150 gram spiervlees, 100 gram vleesbot
1 dag compleet (kwartel of vis)

OF (makkelijk als ik er nog een orgaansoort bij doe zoals maag)
1 dag: 2 kuikens, 200 gram spiervlees
1 dag: 2 kuikens, 200 gram vleesbot
2 dagen: 60 gram orgaan (lever, hart), 250 gram spiervlees
2 dagen: 60 gram orgaan (nier, maag), 200 gram vleesbot
1 dag compleet

Met dit menu heb ik ongeveer 15% orgaan (waarvan 4% lever), 45% spiervlees en 40% vleesbot. Is dat beter?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1209379
klinkt goed!

ot en sien eten graag kippenmaagjes. deze zijn gespoeld, dus zonder graantjes of verteringsdingen oid.
poet vindt ze niet lekker, maar door de molen met genoeg andere dingen eet ze het wel.
Door Mevroi Kruim
#1209498
Maagjes zijn van de binnenlaag ontdaan en daar gaan de graantjes e.d. gelijk mee de kliko in. Ze zijn behoorlijk taai maar hier vinden ze ze wel lekker.
Als je ooit een hele prooi-vogel scoort moet je maar eens in de maag kijken, daar zit een gelig/grijzige hele taaie rimpelige laag in met daarin de steentjes die de vogel als substituut voor de tandjes gebruikt. Je kunt die laag er zo afpellen.
Door flin
#1209617
Aan kippenmaagjes kan ik makkelijk komen bij de poelier op de markt. Ik dacht alleen dat ik ooit ergens had gelezen dat katten geen maageters zijn? Ik heb geen idee waar ik kwartelkoppen kan krijgen..? Konijnkoppen heb ik weleens gehad toen ik een heel konijn had besteld, maar dat was zo hard dat ze het niet weg kregen... kunnen jouw katten dat aan?
die kwartelkoppies ( en soms nijn) bewaart de poelier voor me; hij verkoopt redelijk wat kwartels, alleen willen de meeste kopers ze zonder koppie ;D

nijnkop hak 'k in stukken (uhm, nee, da's geen feest...) maar de binnenkant schijnt zeeer smakkelijk te zijn.. :P

en waarom koppies voeren? 'k denk dat als je niet vaak een heel prooidiertje geeft, 't wèl nuttig is soms wat orgaan in de vorm van hersenen enzo te geven...

Met dit menu heb ik ongeveer 15% orgaan (waarvan 4% lever), 45% spiervlees en 40% vleesbot. Is dat beter?
prima hoor!
en ja, ook makkelijker denk ik, zoals je 't nu hebt bedacht!
Door NoRo
#1209787
Bedankt voor jullie reacties! Had even wat tips en bevestiging nodig  ;)
Misschien was ik met de maagjes in de war met pens ofzo. In elk geval kan ik het makkelijk eens proberen, er liggen er genoeg bij de poelier. Ik heb weleens een fazantenmaag (per ongeluk) door midden zitten hakken toen ik van koekje een stuk fazant had gekregen. Daar zaten inderdaad allemaal steentjes in...
Ik ken wel een aardige poelier, hij doet ook heel leuk over het feit dat ik spul voor de katten kom halen. Ik zal hem eens vragen of hij weleens dingen als koppen over heeft, wie weet. Goeie tip in elk geval!
Nou, als straks de Herby bestelling binnen is kan ik mijn nieuwe menuutje gaan doen, hiphoi! Nu weet ik al watvoor porties ik moet maken dus kom maar op met dat vlees :)
Door Henkje
#1210158
Hier worden ook graag kippenmaagjes opgepeuzeld. Alleen volle maagjes uit duiven worden vermeden. Frits laat ook maagjes en darmen van zelfgevangen spul liggen.
Konijnenlever is vooral bij Grendel favoriet. Die duwt daar zelfs Frits voor aan de kant. Zij is ook de enige die kwartel en duivenkoppen eet (of ze in mijn tas of in Riks schoen gooit).
Door NoRo
#1210940
Vandaag even langs de poelier geweest voor kippenvleugels en kippenmaagjes. Hij had jammergenoeg geen koppen maar als ik zou kunnen aangeven wanneer ik weer zou komen kon hij wat voor me bewaren, fijne kerel!
Meteen maar even geprobeerd wat de katzels van de maagjes vonden. Noor vond het héél goed te pruimen  :) Roosje liep met van die schuddepootjes weg, ze vond het niet erg aantrekkelijk, zal wel even wennen zijn. Ze zijn hier trouwens grote fan van lever, hart en nier is ook prima te eten vinden ze.
Laatst gewijzigd door NoRo op wo 18 mar 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1210981
kijk! fijn zo'n beste man ( 't zijn bijna altijd mannen...)

  hier trouwens ook 1 katzel die niet van maagjes houdt; en onze Miep Muts (de nuffe BARF-er) word er helmaal blij van...
vooral nijne lever en lamshart vinden ze hier allemaal lekker
Door Too
#1211020
Fijne poelier... de mijnse verontschuldigt zich ook als ie koppies aan een ander heeft meegegeven...
Zal m binnenkort weer s een doosje chocola schenken! ;)

Effe qua nijnkop techniek.. nijnenhoofd [zolang t geen vlaams-hoofd ala flin is] tussen 2 snijplanken er even op hangen.. daarna zijn ze met een keukenschaar te knippen.. mijn dames krijgen t dan probleemloos weg
Gebruikersavatar
Door koekje
#1211229
ik heb ook alleen nog maar hoofd van vlaamse reuzen gehad. 1 zo'n hoofd was groter dan het hoofd van ot. dat krijgen ze nooit zelf goed gekauwd, dus ik wilde het in de molen doen. maar dat paste natuurlijk ook niet, dus moest het worden gehakt.
ik neem tegenwoordig geen nijnenkoppen meer, want dan krijg ik het liedje van waterschapsheuvel (briiiiight eeeeyes) in mn hoofd. is heel vies hoor, nijnenhersens tegen je keukenkastjes omhoog. en dan van die oogjes die je waterig aanstaren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door