Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Peter79
#1210153
Beste lezers,

Ik heb een probleem en wil graag een advies.
Ik wil graag dat mijn hond barft, maar die heeft daar zo haar eigen mening over en denkt, bekijk het maar!! :'(

Het is een Lakeland terriër van zes maanden oud.
Ze weegt zes kilo en moet ongeveer zeven kilo gaan wegen.

Ze staat nu volledig op kvv en eet dat met smaak, echter iets grotere stukken in de kvv laat ze gewoon liggen.
Ze krijgt afwisselend Bandit (vleesmix, lam en wild), carnibest en ahv (pens compleet).
Soms Energique of smuldier.
Daarnaast een ei, vis en zuivel met honing en fruit. Deze zaken is ze gek op.

Het probleem is dat alles op barfgebied ook iets grotere stukken zijn, en die laat ze dus liggen
Zodra het een hap-slik-weg formaat heeft, is het geen probleem.

Spiervlees aan een lap laat ze gewoon liggen.
Spiervlees kan ik echter wel malen en ruim voldoende afwisselen.
Kip, Rund, Eend, Lam, Geit, Paard, Kwartel, Struisvogel, Haas, Kalkoen, Konijn, Fazant en Wild eet ze allemaal, mits hapklaar.

Orgaan is ze helemaal niet zo gek op, maar gemalen door het vlees of de groente gemengd is het geen probleem.

Wat betreft het bot:

Kip eet ze met smaak, vooral nekjes.
Datzelfde geldt voor eend. (nek en rug)
Deze dingen pakt ze altijd direct en die ligt ze heerlijk te kraken en weg te kauwen.
Hazerug lust ze in principe ook, maar dat gaat alweer iets moeilijker en laat ze dus soms gewoon liggen.
Al het andere wat ik geprobeerd heb (en dat is veel), trekt zij haar neus voor op.

Vis is een lekkernij voor haar en die wordt wel in zijn geheel aangepakt. (sardientjes, forel en panharing)

Penslappen kijkt zij niet naar om!!

Groentemix (met knoflook) lust ze graag.

Nu heb ik drie vragen:

Vraag 1:

Krijgt mijn hond voldoende bot als zij alleen kippe en eendenekken krijgt en is dat voldoende gevarieerd om altijd te voeren.
Met een beetje goeie wil eet ze soms dus ook hazerug, maar niet altijd.
Je moet je realiseren dat het maar een klein hondje is, dus de hoeveelheid die zij nodig heeft kan ik met nekken en ruggen wel bij elkaar krijgen, maar nogmaals, is dit gevarieerd genoeg???

Vraag 2:

Zouden jullie gaan "barfen", dwz lekker laten kauwen op kippe en eende nekken en ruggen en vis.
Gemalen vlees voeren (met orgaan) met als voordeel dat je ruim kan variëren en weet wat je voert.
1x per week een complete kvv pensmaaltijd.
Groentemix + extra's (eitje, yoghurt, fruit)

of

Vraag 3:

Beter om kvv te blijven voeren en af en toe een nekje of een rug daar bij te geven.

Wat is wijsheid:
Mijn voorkeur gaat uit naar barfen.
Ik vind het geen probleem om het vlees te moeten malen, maar hoop dat ik het in steeds iets grotere stukken aan kan bieden.
Ik weet alleen niet of ik haar met het bot tekort doe.

Alvast bedankt, ik stel jullie mening zeer op prijs.

Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1210185
Peter79 schreef: Beste lezers,

Ik heb een probleem en wil graag een advies.
Ik wil graag dat mijn hond barft, maar die heeft daar zo haar eigen mening over en denkt, bekijk het maar!! :'(

Het is een Lakeland terriër van zes maanden oud.
Ze weegt zes kilo en moet ongeveer zeven kilo gaan wegen.

Ze staat nu volledig op kvv en eet dat met smaak, echter iets grotere stukken in de kvv laat ze gewoon liggen.
Ze krijgt afwisselend Bandit (vleesmix, lam en wild), carnibest en ahv (pens compleet).
Soms Energique of smuldier.
Daarnaast een ei, vis en zuivel met honing en fruit. Deze zaken is ze gek op.

Het probleem is dat alles op barfgebied ook iets grotere stukken zijn, en die laat ze dus liggen
Zodra het een hap-slik-weg formaat heeft, is het geen probleem.

Spiervlees aan een lap laat ze gewoon liggen.

Doen ze hier ook niks mee hoor

Spiervlees kan ik echter wel malen en ruim voldoende afwisselen.
Kip, Rund, Eend, Lam, Geit, Paard, Kwartel, Struisvogel, Haas, Kalkoen, Konijn, Fazant en Wild eet ze allemaal, mits hapklaar.


Dan maar hapklaar.

Orgaan is ze helemaal niet zo gek op, maar gemalen door het vlees of de groente gemengd is het geen probleem.

Die hond van jou is zo lastig nog niet ;D

Wat betreft het bot:

Kip eet ze met smaak, vooral nekjes.
Datzelfde geldt voor eend. (nek en rug)
Deze dingen pakt ze altijd direct en die ligt ze heerlijk te kraken en weg te kauwen.
Hazerug lust ze in principe ook, maar dat gaat alweer iets moeilijker en laat ze dus soms gewoon liggen.
Al het andere wat ik geprobeerd heb (en dat is veel), trekt zij haar neus voor op.

Vis is een lekkernij voor haar en die wordt wel in zijn geheel aangepakt. (sardientjes, forel en panharing)

Penslappen kijkt zij niet naar om!!

Groentemix (met knoflook) lust ze graag.

Nu heb ik drie vragen:

Vraag 1:

Krijgt mijn hond voldoende bot als zij alleen kippe en eendenekken krijgt en is dat voldoende gevarieerd om altijd te voeren.
Met een beetje goeie wil eet ze soms dus ook hazerug, maar niet altijd.
Je moet je realiseren dat het maar een klein hondje is, dus de hoeveelheid die zij nodig heeft kan ik met nekken en ruggen wel bij elkaar krijgen, maar nogmaals, is dit gevarieerd genoeg???

Ja, ze krijgt voldoende binnen. Dit is dan met de wetenschap dat je nog meer variatie aanbiedt in de vorm van je spiervlees. Anders zou het aan de krappe kant geweest zijn.

Vraag 2:

Zouden jullie gaan "barfen", dwz lekker laten kauwen op kippe en eende nekken en ruggen en vis.
Gemalen vlees voeren (met orgaan) met als voordeel dat je ruim kan variëren en weet wat je voert.
1x per week een complete kvv pensmaaltijd.
Groentemix + extra's (eitje, yoghurt, fruit)


jajjajajajajajajajajajajjajajaja altijd 100% maar ik zou wel met de tijd stiekem proberen van gemalen naar iets groter gesneden te gaan.  Maar, ruime variatie en weten wat je voert, kan niks tegen op.

of

Vraag 3:

Beter om kvv te blijven voeren en af en toe een nekje of een rug daar bij te geven.


Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding

Wat is wijsheid:
Mijn voorkeur gaat uit naar barfen.
Ik vind het geen probleem om het vlees te moeten malen, maar hoop dat ik het in steeds iets grotere stukken aan kan bieden.
Ik weet alleen niet of ik haar met het bot tekort doe.

Alvast bedankt, ik stel jullie mening zeer op prijs.

Groeten Peter.
Graag gedaan. Jouw hond is zo lastig nog niet. Geef 'm even tijd en het komt helemaal goed. De variatie die jij gaat bieden kan geen kvv tegenop.
Door Mevroi Kruim
#1210186
Je hond is wsch aan het wisselen en dan kan kauwen behoorlijk vervelend wezen. Dus dat zou een oorzaak kunnen zijn voor het slechte knagen. En verder kan het zijn dat ze te veel krijgt en dus niet voldoende honger heeft. Met 6 maanden groeien ze een stuk langzamer dan daarvoor en dan hebben ze dus ook minder nodig, ook al vindt jij als baas dat ze eigenlijk wel iets meer zou kunnen wegen.

Wat ik zou doen: eens in d'r bekkie kijken hoe het met het gebit gesteld is. Is ze idd aan het wisselen dan zou ik voorlopig ff bij de kvv blijven, aangevuld met dingen die ze wel wil knagen. Op kvv komt ze niks tekort dus da's geen probleem.

Wat ik zelf ook zeker zou doen is aantal en/of formaat van maaltijden verminderen. Niet allebei tegelijk maar bv de maaltijden eens wat kleiner maken en kijken of dat effect heeft op haar eetlust. Daar kan een hondje van 6 maanden prima tegen, eens wat minder eten, en dat werkt vaak zeer motiverend  8) Het kan ook goed zijn dat ze al met bv 2 maaltijden toe kan; dan kun je geleidelijk 1 maaltijd steeds kleiner maken en de 2 andere groter.

En ja, ik zou op termijn zeker gaan barfen! En dan zonder malen  :D
Door Lizzy
#1210219
Peter79 schreef: Beste lezers,

Ik heb een probleem en wil graag een advies.
Ik wil graag dat mijn hond barft, maar die heeft daar zo haar eigen mening over en denkt, bekijk het maar!! :'(

Het is een Lakeland terriër van zes maanden oud.
Ze weegt zes kilo en moet ongeveer zeven kilo gaan wegen.

Ze staat nu volledig op kvv en eet dat met smaak, echter iets grotere stukken in de kvv laat ze gewoon liggen.
Ze krijgt afwisselend Bandit (vleesmix, lam en wild), carnibest en ahv (pens compleet).
Soms Energique of smuldier.
Daarnaast een ei, vis en zuivel met honing en fruit. Deze zaken is ze gek op.

Het probleem is dat alles op barfgebied ook iets grotere stukken zijn, en die laat ze dus liggen
Zodra het een hap-slik-weg formaat heeft, is het geen probleem.

Spiervlees aan een lap laat ze gewoon liggen.
Spiervlees kan ik echter wel malen en ruim voldoende afwisselen.
Kip, Rund, Eend, Lam, Geit, Paard, Kwartel, Struisvogel, Haas, Kalkoen, Konijn, Fazant en Wild eet ze allemaal, mits hapklaar.

Orgaan is ze helemaal niet zo gek op, maar gemalen door het vlees of de groente gemengd is het geen probleem.

Wat betreft het bot:

Kip eet ze met smaak, vooral nekjes.
Datzelfde geldt voor eend. (nek en rug)
Deze dingen pakt ze altijd direct en die ligt ze heerlijk te kraken en weg te kauwen.
Hazerug lust ze in principe ook, maar dat gaat alweer iets moeilijker en laat ze dus soms gewoon liggen.
Al het andere wat ik geprobeerd heb (en dat is veel), trekt zij haar neus voor op.

Vis is een lekkernij voor haar en die wordt wel in zijn geheel aangepakt. (sardientjes, forel en panharing)

Penslappen kijkt zij niet naar om!!

Groentemix (met knoflook) lust ze graag.
OK, duidelijk!
Nu heb ik drie vragen:

Vraag 1:

Krijgt mijn hond voldoende bot als zij alleen kippe en eendenekken krijgt en is dat voldoende gevarieerd om altijd te voeren.
Met een beetje goeie wil eet ze soms dus ook hazerug, maar niet altijd.
Je moet je realiseren dat het maar een klein hondje is, dus de hoeveelheid die zij nodig heeft kan ik met nekken en ruggen wel bij elkaar krijgen, maar nogmaals, is dit gevarieerd genoeg???
Op zich is kippennek en eendennek genoeg. Mooi zou zijn wanneer ze ook nog eens een ander onderdeel van kip wil eten, bijv. een vleugel. Alleen nek is ook zo.... zo alleen nek. Het kan wel hoor. Lust ze geen kwarteltjes?
Vraag 2:

Zouden jullie gaan "barfen", dwz lekker laten kauwen op kippe en eende nekken en ruggen en vis.
Gemalen vlees voeren (met orgaan) met als voordeel dat je ruim kan variëren en weet wat je voert.
1x per week een complete kvv pensmaaltijd.
Groentemix + extra's (eitje, yoghurt, fruit)
Ja.
of

Vraag 3:

Beter om kvv te blijven voeren en af en toe een nekje of een rug daar bij te geven.
Nee.
Wat is wijsheid:
Mijn voorkeur gaat uit naar barfen.
Ik vind het geen probleem om het vlees te moeten malen, maar hoop dat ik het in steeds iets grotere stukken aan kan bieden.
Ik weet alleen niet of ik haar met het bot tekort doe.
Ik kan me voorstellen dat je liever gaat barfen. Ik zelf zou daar ook altijd voor kiezen. Zelf het voer voor je hond samenstellen valt gewoon niet te overtreffen. Veel variatie, je weet welke kwaliteit je voert en je weet ook wat er in zit. Dus ja, ik zou zeker te weten gaan barfen. En ja, ik zou ook gaan proberen de stukjes vlees te gaan snijden. Eerst in mini-stukjes, daarna steeds groter. Wie weet, overtuig je haar nog eens dat grote stukjes OOK heel lekker zijn ;D. Maar zo niet: ook best, dan maar gemalen. Maar zelf malen is niet te vergelijken met voorgemalen spul door een fabrikant!
Door Peter79
#1210848
Angelique , Kruimel en Lizzy, hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoord.
Het was een heel verhaal, je moet er toch maar even de moeite voor willen nemen!!
Jullie antwoorden geven mij in ieder geval de steun in de rug die ik even nodig had.

Het is mij duidelijk dat kippe en eendenekken op zich voldoende basis is, daar ging het mij om. :)
Duidelijk dus dat ik ga barfen. (Mijn hond dan.):P :P :P

Kruimel,

in reactie op jouw vraag, ze is al lang en breed uitgewisseld. dus daar kan het niet aan liggen.
Het is inderdaad eerder zo dat ze niet teveel honger heeft.
Ben blij te lezen dat je een hondje van 6 maanden wel al een beetje honger kan laten hebben, dat zal zeker schelen.

Lizzy,

kipperug en eenderug gaat inderdaad ook wel, en een kwartel heeft ze ook gegeten, maar dan moet ik wel een beetje helpen en stimuleren.
Vandaag ging de hazerug ook weer met pijn en moeite, maar hij ging uiteindelijk wel op.
Vandaar dat ik even van het slechtste scenario uit ben gegaan, want kippe en eende nekken gaan erin als koek.
Alles wat ze verder eet is op dit moment meegenomen.

Het is bijzonder prettig om te weten dat jij ook op deze basis zou gaan barfen, dus dat ga ik dan ook doen.
Ik ga inderdaad proberen om de stukken steeds groter aan te bieden, wie weet.
Ik kreeg overigens vandaag een prachtige vleesmolen (nr acht) van een collega, gratis en voor niets.
Slechts 1 x gebruikt. :)

Ik zal zo snel mogelijk een menuutje in het daarvoor bestemde topic plaatsen.
Jullie horen van mij.

Groeten Peter.
Laatst gewijzigd door Peter79 op wo 18 mar 2009, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Butch
#1211026
Beste Peter,

Goed van je dat je toch doorzet met barfen ondanks de problemen.
Heb je wel eens aan parelhoen, konijn, fazant of haas gedacht als vleesbot? Dat kan je allemaal bij Herby bestellen, maar waarschijnlijk ook bij andere adressen.

Pas ook op dat je niet teveel aandacht besteed aan het eten als ze moeilijk doet; ze heeft het haarfijn door als ze meer aandacht krijgt als ze miept, dus waarom zou ze dan gewoon gaan eten?
Misschien doe je het helemaal niet, maar je zou niet de eerste zijn die op zijn knieen alles doet om het eten erin te praten/knuffelen/smeken.
Ik ben zelf ook bijna in die valkuil gestapt toen Butch weigerde eend te eten. Totdat ik zonder enige vorm van aandacht het na 5 minuten weghaalde. Toen hij elke keer voor de maaltijd diezelfde eend weer kreeg en die na 5 minuten weer wegging begreep hij dat het niet lukte. Na 24 uur vasten at hij het gewoon maar op.

Succes, rustig opbouwen, komt goed!
Door Peter79
#1211038
Hoi Butch,

>parelhoen, konijn, fazant of haas gedacht als vleesbot<

Alleen parelhoen heb ik nog niet geprobeerd.
Konijn en fazant eet ze niet, behalve als ik het gemalen heb.
Haas eet ze echter wel, maar soms wat moeizaam.

>Misschien doe je het helemaal niet, maar je zou niet de eerste zijn die op zijn knieen alles doet om het
eten erin te praten/knuffelen/smeken.<

Ik wilde inderdaad wel erg graag!!
Durfde ook een pup niet te laten hongeren.

>Totdat ik zonder enige vorm van aandacht het na 5 minuten weghaalde. Toen hij elke keer voor de maaltijd diezelfde eend weer kreeg en die na 5 minuten weer wegging begreep hij dat het niet lukte. Na 24 uur vasten at hij het gewoon maar op.<

Vandaag heb ik dat ook voor het eerst gedaan.
Vanochtend haas aangeboden, waarvan ik weet dat ze het lust, maar ze at het niet.
Vanavond begon ze er pas aan, ze kreeg toch een beetje honger, denk ik.

>Succes, rustig opbouwen, komt goed!<

Dank je, ik heb er alle vertrouwen in.
Ben nu met een menu bezig!!

Groeten Peter.
Door Too
#1211053
hihihi je laat nu zien dat jij eigenwijzer bent dan een terrier,
er kunnen natuurlijk dingen zijn die ze echt niet te eten vindt....volgens mij zijn er meer honden die bv fazant geeneten vinden
maar als ik t zo lees valt dat nog wel mee..

Succes en standvastigheid!
Door henneke
#1211067
moed houden hoor , ik kreeg Storm toen hij bijna 2 jaar was en die was vers opgegroeid maar vond het eerste half jaar dat ik alles in hapklare brokken moest knippen nu is hij bijna 4 en eet alles met smaak en snel , ik heb hem wel de eerste tijd ruim de tijd gegeven om te eten hoor ik haalde de bak pas na een half uur weg maar drong niet aan , hij moest zelf beslissen of het te eten was of niet .
wat betreft het orgaan bleek dat hij biologisch veel lekkerder vond en vind dan ander orgaan .
Door Butch
#1211082
Peter79 schreef: Hoi Butch,

>parelhoen, konijn, fazant of haas gedacht als vleesbot<

Alleen parelhoen heb ik nog niet geprobeerd.
Konijn en fazant eet ze niet, behalve als ik het gemalen heb.
Haas eet ze echter wel, maar soms wat moeizaam.

>Misschien doe je het helemaal niet, maar je zou niet de eerste zijn die op zijn knieen alles doet om het
eten erin te praten/knuffelen/smeken.<

Ik wilde inderdaad wel erg graag!!
Durfde ook een pup niet te laten hongeren.

>Totdat ik zonder enige vorm van aandacht het na 5 minuten weghaalde. Toen hij elke keer voor de maaltijd diezelfde eend weer kreeg en die na 5 minuten weer wegging begreep hij dat het niet lukte. Na 24 uur vasten at hij het gewoon maar op.<

Vandaag heb ik dat ook voor het eerst gedaan.
Vanochtend haas aangeboden, waarvan ik weet dat ze het lust, maar ze at het niet.
Vanavond begon ze er pas aan, ze kreeg toch een beetje honger, denk ik.

>Succes, rustig opbouwen, komt goed!<

Dank je, ik heb er alle vertrouwen in.
Ben nu met een menu bezig!!

Groeten Peter.
Ha, aan jou ligt het dus niet! Ik moet trouwens wel zeggen dat ik een berner sennen heb, die zijn denk ik toch wat minder eigenwijs dan een terriër, dus ik heb makkelijk praten! :D
Maar goed, elke puber geeft dezelfde problemen denk ik. ::)

Hoe heet ze eigenlijk?
Door Peter79
#1211614
Butch schreef: Maar goed, elke puber geeft dezelfde problemen denk ik. ::)

Hoe heet ze eigenlijk?
Ik denk het ook, heb er wel weer vertrouwen in.
Haar naam is Elza.

Groeten Peter.
Door Peter79
#1211615
henneke schreef:
wat betreft het orgaan bleek dat hij biologisch veel lekkerder vond en vind dan ander orgaan .
Da's ook weer een goeie tip.
Kan ik inderdaad wel eens proberen, wie weet.
Bedankt voor je reactie.

Groeten Peter.
Door K&D
#1211626
Kruimel schreef: Wat ik zelf ook zeker zou doen is aantal en/of formaat van maaltijden verminderen. Niet allebei tegelijk maar bv de maaltijden eens wat kleiner maken en kijken of dat effect heeft op haar eetlust. Daar kan een hondje van 6 maanden prima tegen, eens wat minder eten, en dat werkt vaak zeer motiverend  8) Het kan ook goed zijn dat ze al met bv 2 maaltijden toe kan; dan kun je geleidelijk 1 maaltijd steeds kleiner maken en de 2 andere groter.

En ja, ik zou op termijn zeker gaan barfen! En dan zonder malen  :D
Ik zou zowiezo overgaan op 2 maaltijden. Dat kan best op die leeftijd. En met een maand of 11 kun je overgaan op 1 flinke maaltijd. Zo heb ik het in elk geval wel gedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door