Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deja
#1209521
Ik heb nog steeds niet goed door wat er met spiervlees word bedoeld .
Er word gezegd gewoon kipfilé gehakt rundervlees , maar als dan iemand
zegt dat ze veel kipproducten voert dan word er gezegd, waar is je spiervlees.
Wie kan mij duidelijkheid geven wat er precies met spiervlees word bedoeld.
Groeten Marjan Zanoni.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1209549
mzanoni schreef: Ik heb nog steeds niet goed door wat er met spiervlees word bedoeld .
Er word gezegd gewoon kipfilé gehakt rundervlees , maar als dan iemand

Dat is het. Je kunt ook nog zeggen...dat vlees wat het skelet bij elkaar houdt.

zegt dat ze veel kipproducten voert dan word er gezegd, waar is je spiervlees.


In die gevallen zal iemand b.v. veel kipkarkassen en/of nekken voeren en als je daar geen los spiervlees bijvoert dan kom je qua botpercentage te hoog te zitten.

Wie kan mij duidelijkheid geven wat er precies met spiervlees word bedoeld.
Groeten Marjan Zanoni.
Door deja
#1209969
dus ook alles wat aan de botten zit waarom  word er dan over 20 procent spiervlees per dag gesproken dan zit het spiervlees toch ook wel aan de botten  ik heb bv. kalkoekvlees besteld is dat ook spiervlees.
Gebruikersavatar
Door nova
#1210027
Kalkoenvlees is goed spiervlees, en van het totaal wat je aan voeding per dag geeft, moet er ong. 20% spiervlees zijn.
En daarbij ook nog eens vleesbotten. Met vleesbotten bedoelen we bijv karkasjes, dus bot met vleesresten aan. En daarbij ook nog organen. Beetje duidelijk zo?
Door Boez
#1210034
Ik vind de termen ook niet helemaal zuiver. Het klinkt alsof er met vleesbot een ander soort vlees wordt bedoeld dan met spiervlees. Dat is dus niet zo.
Door deja
#1210115
Ik heb vanavond voor het eerst een hele maaltijd barf gegeven ze vonden het fantastisch.
Als ik jullie goed begrijp en je moet 50 % bot/vlees geven dat is 25 om 25 en dan nog eens 20 % spiervlees, als je goed bevleesde botten hebt  dan heb je 50 % bot/vlees als je bv. kipkarkassen heb daar zit wat vlees aan dan moet je bv. nog 15 % vlees toevoegen en dan nog 20 %.
Als ik het goed begrijp en dan ook nog ong. 10 a 15 % orgaan en nog 10 % groente.
Maar wat voor soort spiervlees je geeft doet niet ter zake, heb nu speciaal haaspier en runderspier besteld maar kan dus ook met gewoon paardevlees of kalkoenvlees of wildafsnijsel.
Sorry dat ik zoveel vraag maar sta nog helemaal aan het begin en heb er heel veel zin in.
Hond van 11 jaar en een van 1 jaar vinden het allebei fantastisch.
Door ibbi
#1210120
deja schreef: Ik heb vanavond voor het eerst een hele maaltijd barf gegeven ze vonden het fantastisch.
Als ik jullie goed begrijp en je moet 50 % bot/vlees geven dat is 25 om 25 en dan nog eens 20 % spiervlees, als je goed bevleesde botten hebt  dan heb je 50 % bot/vlees als je bv. kipkarkassen heb daar zit wat vlees aan dan moet je bv. nog 15 % vlees toevoegen en dan nog 20 %.
Als ik het goed begrijp en dan ook nog ong. 10 a 15 % orgaan en nog 10 % groente.
Maar wat voor soort spiervlees je geeft doet niet ter zake, heb nu speciaal haaspier en runderspier besteld maar kan dus ook met gewoon paardevlees of kalkoenvlees of wildafsnijsel.
Sorry dat ik zoveel vraag maar sta nog helemaal aan het begin en heb er heel veel zin in.
Hond van 11 jaar en een van 1 jaar vinden het allebei fantastisch.
klopt  :thumbup:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1210188
Boez schreef: Ik vind de termen ook niet helemaal zuiver. Het klinkt alsof er met vleesbot een ander soort vlees wordt bedoeld dan met spiervlees. Dat is dus niet zo.
Klopt, maar met vleesbot wordt bedoelt dat het bot met vlees moet zijn en geen kaalgespoten bot. Maar het vlees wat daaraan zit is spiervlees. Maar aangezien veel mensen vleesbotten geven in de vorm van karkassen waar de filets van afgesneden zijn zou het botpercentage dus verhoudingsgewijs te hoog worden als je daar geen extra spiervlees aan toevoegt. Voer je een hele kip dan zit daar zoveel spiervlees aan dat er niks meer extra bij hoeft.
Door deja
#1210238
Mij honden hebben gisteravond voor het eerst  alleen maar barf gehad ik heb alleen nog maar kip en dan kvv uit Abcoude.
Heb karkas gegeven aangevuld met nekken en wat kippenhart ze hebben dat heel goed verdragen ontlasting was prima vleugeltjes krijgen ze ook al.
Van de week komt Herby met wild dan gaan we natuurlijk echt aan de slag.
Bij de Vomar zijn de kippenbouten in de aanbieding 2,50 kilo dat is dus ook veel vlees dan hoef je dus ook geen spiervlees bij te geven alleen orgaan en groente en dan in verhouding.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door