Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1209459
Hallo BP-ers!

Wij zijn sinds een paar weken aan het BARF-en met onze twee Britse Korthaar kittens van 4,5 maand.
Opzich gaat het goed. Sinds een week of twee eet de oudste kippennek niet echt meer, hij eet `m sowieso niet zelfstandig op.
Hij begint eraan, laat het liggen en daarna kijkt `ie er niet meer naar om. In het begin begon hij eraan, even pauze, wassen en daarna weer verder én `t ging op. Omdat je toch wil dat ze het opmaken geven we `t uit de hand en dan neemt `ie wel een paar hapjes. Maar zodra je los laat (soms kauwt `ie nog even door) maar als `ie eenmaal weer op de grond ligt gaat hij niet verder met eten. De jongste daarentegen eet het helemaal op (soms ook in twee keer), maar het gaat zelfstandig helemaal op.

Enig idee waar het aan ligt? Is het herkenbaar vor (één) van jullie? En hebben jullie tips om dit iets soepeler te laten verlopen. Na veel geduld begin ik het toch een beetje te verliezen  :o..

Groetjes Linda
Door Mevroi Kruim
#1209492
Ja, herkenbaar. Het blijven katten tenslotte  :P
En een paar weken en dan al geduld verliezen? Tssssk  ;D  Sommige mensen zijn een jaar bezig met hun mutskatten  :-X 
Meestal is de kat aan het proberen wat 'ie de baas zoal kan laten doen  ;) en soms vind 'ie het idd niet meer lekker. Je zou de nekken plat kunnen slaan en in stukken knippen zodat hij niet hoeft te kauwen, misschien dat dat het probleem is.
Ik persoonlijk doe aan dat soort dingen niet zoveel, en meestal gaat het ook wel weer over als je je er als baas niet druk over maakt.
Door IzMi
#1209507
Kruimel schreef: Ja, herkenbaar. Het blijven katten tenslotte :P
En een paar weken en dan al geduld verliezen? Tssssk ;D Sommige mensen zijn een jaar bezig met hun mutskatten :-X
Meestal is de kat aan het proberen wat 'ie de baas zoal kan laten doen ;) en soms vind 'ie het idd niet meer lekker. Je zou de nekken plat kunnen slaan en in stukken knippen zodat hij niet hoeft te kauwen, misschien dat dat het probleem is.
Ik persoonlijk doe aan dat soort dingen niet zoveel, en meestal gaat het ook wel weer over als je je er als baas niet druk over maakt.
Hihi! ;D...
Alles voor m`n katjes hoor... ik houd het zo nog een jaar vol als het moet. Maar liever niet natuurlijk ;-)!
Ik vroeg me gewoon af of katten zo slim zijn dat ze denken:"dit ga ik mooi niet meer eten tenzij ze het in d`r hand houdt..". Anders stop ik daar direct mee. Maar je wil natuurlijk gewoon dat ze het eten. (Daarbij deed hij het in het begin wel gewoon een heel aantal keren :-\)
En ik vind eigenlijk ook gewoon dat `ie het moet eten, hoe dan ook. Dus ik heb het restje van gisteren, gewoon vandaag weer aangeboden. Terwijl de ander z`n gewone 'dinsdagochtend menu' krijgt. Hij heeft uiteindelijk nog de helft op gegeten. En de rest heb ik toen maar aan de jongste gegeven. Twee keer knipperen met je ogen en het is op.
Ik probeer een keer plat slaan wel een keer. Als je het in je hand houdt, hoor je dat `ie `t bot kraakt en hij eet `t ook op. Dus dat is `t ook niet. Hij laat het gewoon snel liggen, tenzij je het in je hand houdt, dan wil die dus wel weer verder gaan..
Pff :D
Door Mevroi Kruim
#1209509
Ja, hij is baasje aan het dresseren volgens mij  ;D als hondenmens herken ik die trucs natuurlijk gelijk  8)

Platslaan in een betegelde ruimte, of in een stevige plastic zak, tegen het spatten van het bloed zoals mijn vader placht te zeggen  ;D
Door maddoc
#1209537
Kan ook gewoon zijn dat ie niet voldoende kaakkracht heeft om een hele kippennek (makkelijk) weg te krijgen;
dat merk ik bij mijn katten duidelijk, de twee die het wel kunnen en doen zijn ook veel forser, groter dan de rest.

Heb je al geprobeerd wat ie met stukken kipkarkas doet?
Of de kippennek in kleinere stukken? Ook dan blijft er voldoende te kauwen over hoor.
Door IzMi
#1209570
maddoc schreef: Kan ook gewoon zijn dat ie niet voldoende kaakkracht heeft om een hele kippennek (makkelijk) weg te krijgen;
dat merk ik bij mijn katten duidelijk, de twee die het wel kunnen en doen zijn ook veel forser, groter dan de rest.

Heb je al geprobeerd wat ie met stukken kipkarkas doet?
Of de kippennek in kleinere stukken? Ook dan blijft er voldoende te kauwen over hoor.
Ja dat was mijn idee ook een beetje. Ze schelen maar ongeveer 100 gram in gewicht maar de één is véél forser en de ander echt slank.
Ik had soms ook `t idee dat `t hem tèveel moeite kostte.. Omdat hij het eerst wel zelf probeert en eet (hij kan het dus wel!) en daarna stopt met eten.
Maar aan de andere kant verklaart dat niet echt waarom hij het dan wel uit mijn hand eet en zodra ik `t los laat (hij even kauwt) en `t op de grond valt dan stopt...
Door NoRo
#1209795
Misschien vindt hij het gewoon reuzegezellig om samen te eten  ;) En hij is er blijkbaar niet heel dol op anders zou hij er zonder dat jij het vasthoudt ook wel op vliegen, tenminste... als hij fysiek oke is (lees: het alleen kán eten). Hoewel ik verwacht dat hij niet meer of minder kracht moet hebben voor het uit de hand eten of van de grond. Ik heb bij mijn katten soms ook het idee dat ze veel van hetzelfde een beetje beu kunnen worden (hoezo verwend). Dus misschien eens iets anders dan kip proberen van vleesbot? Je weet maar nooit met die katten...
Laatst kreeg Noor een spulletje door zijn vlees wat hem niet zo beviel. Normaal vindt hij het vlees geweldig maar dit bliefde hem duidelijk niet zo. Omdat hij het echt binnen moest krijgen en hij niet van plan bleek het uit zichzelf op te eten probeerde ik wat hij deed als ik het hem aangaf in de hand (dat wil bij mijn paard ook nog weleens helpen, vandaar het idee haha). En jawel hoor, lichtelijk met lange tanden maar het ging allemaal naar binnen. Vraag me niet waarom maar het werkte. Dus wie weet kan het voor iets dat niet top-lekker gevonden wordt wel de doorslag geven om het wel op te eten als je het uit de hand aanbiedt?
Door Too
#1209918
Zijn de nekkies [nog steeds] voorgetimmerd?

Wisselen vind ik nl niet zo'n vreemde optie, dan kan t net een beetje te lastig zijn om m zo te knagen.
Door IzMi
#1210565
Het zouden inderdaad de tandjes kunnen zijn, de 31ste worden ze 5 maanden.
Ik heb ze voor `t laatst vorige week ergens gewogen; 2,702 kg & 2,693

Ik zal vanmiddag z`n mondje eens inspecteren.

En wat variatie in het bevleesbot is ook geen gek idee, "i`m on it!"  ;)
Gisteren heeft m`n lieftaligge wederhelft de kippennek gegeven; ze begonnen er beide gelijk aan en hij was even paar minuten op!
Ik ben `t spoor bijster..... We hadden wel een dagje de brokjes weggelaten zodat ze beide genoeg trek zouden hebben. En `t heeft gewerkt!!
Die brokjes, daar gaan we sowieso van af!

Maar toch denk ik dat een combinatie is van: niet echt lekker vinden, in combinatie met weinig trek door de brokken en last van de tandjes.
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 18 mar 2009, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1210616
gelukkig hebben ze dat lekker gegeten! Bij Borre kreeg ik er geen kippenekje in, maar één tand zit nu echt los, hoop dat die er straks uitvalt... anders even helpen. ik geef hem maar een paar dagen wat zachte dingen nu.
had eendenvleugels in de vriezer voor deze week en kwartel en rat , maar heb maar een kuiken en CB gegeven... alhoewel een ratje misschien wel gaat als die niet te groot is, kan ik morgen wel proberen.

als t goed gaat kan ik je zeker prooidiertjes aanraden, da's zo'n succes! ik ben begonnen met kuikens hoor, vond de rest maar eng :-[ maar alles went ;) dan zie je ze gewoon genieten, dat is echt leuk.

mooie gewichten ~ Borre is wat zwaarder, ik probeer een beetje idee te krijgen hoe groot hij gaat worden, want ik ken z'n vader niet - moeder was een zwerfkatje, qua uiterlijk en gewicht vermoeden we iets in de richting van een maincoon. wordt een flinke knul!
Door IzMi
#1210618
Too schreef: Zijn de nekkies [nog steeds] voorgetimmerd?

Wisselen vind ik nl niet zo'n vreemde optie, dan kan t net een beetje te lastig zijn om m zo te knagen.
Ik heb trouwens, tot nu toe, de kippennekjes nog nooit voor-getimmerd..
Door IzMi
#1210627
ibbi schreef: gelukkig hebben ze dat lekker gegeten! Bij Borre kreeg ik er geen kippenekje in, maar één tand zit nu echt los, hoop dat die er straks uitvalt... anders even helpen. ik geef hem maar een paar dagen wat zachte dingen nu.
had eendenvleugels in de vriezer voor deze week en kwartel en rat , maar heb maar een kuiken en CB gegeven... alhoewel een ratje misschien wel gaat als die niet te groot is, kan ik morgen wel proberen.

als t goed gaat kan ik je zeker prooidiertjes aanraden, da's zo'n succes! ik ben begonnen met kuikens hoor, vond de rest maar eng :-[ maar alles went ;) dan zie je ze gewoon genieten, dat is echt leuk.

mooie gewichten ~ Borre is wat zwaarder, ik probeer een beetje idee te krijgen hoe groot hij gaat worden, want ik ken z'n vader niet - moeder was een zwerfkatje, qua uiterlijk en gewicht vermoeden we iets in de richting van een maincoon. wordt een flinke knul!
Ze doen het ook best goed hoor voor beginners. De orgaanpakketjes vinden ze heerlijk. En spiervlees: kopvlees en kipfilet, vinden ze ook heerlijk. Het schaapsvlees met vet vinden ze DRIE X niks, maar moeten ze toch eten van mij! Het moet tenslotte toch op ;D
Ik laat het gewoon tijdje staan, uiteindelijk gaat drie kwart op en laten ze paar stukjes liggen. Dan vind ik dat ze het al héél goed gedaan hebben, omdat ze het dus eigenlijk niet lusten.

Ik ben wel benieuwd of ze aan het wisselen zijn. De jongste eet alles wat los en vast zit dus daar heb ik nog weinig aan gemerkt, maar misschien is dat ook wel gewoon een enorme bikkel ;-)!

Eendevleugels? Die zijn toch juist harder qua bot of ben ik nu in de war?

Prooidiertjes... Tsja ik weet `t nog niet zo echt hoor! Héél misschien een kuikentje, maar eigenlijk vinden we het niet echt wat. Eigenlijk heeft mijn lieftallige- wederhelft al min of meer gezegd dat hij dat écht niet ziet zitten.

De fokker was ook aangenaam verrast over de gewichten. Het zijn Britse Kortharen en die zijn natuurlijk al vrij fors van zichzelf (de effe kleuren dan), de tabby`s hebben dat iets minder. Maar die van ons zijn heel goed op gewicht. Zo`n beetje de zwaarste tabby`s die ze geloof ik ooit gehad heeft en daarbij hebben ze ook nog een echte Britten look, wat meestal bij de tabby`s minder is. Dus wij zijn heel blij en trots op de mannen :D
Hoe oud is Borre en wat weegt hij? MainCOOL hoor :)
Door ibbi
#1210925
eendenvleugel is harder ja, daarom blijft dat nu even in de vriezer ;)

Borre is van 9 okt. en weegt 3,5 kilo -

afgelopen week is hij niks aangekomen dankzij 't tandenwisselen :o ...
hij gaat iedere week op de weegschaal :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door