Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1208467
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben hier beland omdat ik informatie zocht over mijn kat met nierinsufficiënte die haar nierdieet niet lekker vindt. Mongwai is 16,5 jaar oud en twee weken geleden is bij haar beginnende nierinsufficiëntie geconstateerd tijdens een controle waarbij een echo is gemaakt (naar aanleiding van een hartruisje) en bloed geprikt is (Ureum normaal, creatine 165). Ze heeft Bentakor voorgeschreven gekregen en dus een nierdieet (brokken en blikvoer). De eerste twee dagen at ze dat nog wel, maar daarna wilde ze er niets meer van weten. Voorheen kreeg ze Royal Canin brokken tegen blaasgruis. Ze is nooit een hele moeilijke eter geweest (af en toe wat nukken, maar het meeste voer at ze wel). Dus ik vond het verontrustend dat ze nu ineens niet meer wilde eten en ze voelde zich duidelijk ook niet lekker (lusteloos, sloom).
Heb haar wel weer vrij makkelijk aan het eten gekregen met gekookte kipfilet, stukjes tonijn uit blik en ander blikvoer (zonder granen). Nu eet ze weer prima en voelt ze zich zichtbaar beter, maar het nierdieet hoeft ze nog steeds niet. De Bentakor gaat er wel in met wat vitaminepasta en sinds drie dagen doe ik ook Ipakitine over haar voer, plus twee keer per dag nier-/blaasdruppels van de Groene Os. Rauwe kipfilet heb ik ook geprobeerd, maar daarvan leek ze niet eens te begrijpen dat het eetbaar was. Mijn eerste insteek was om haar weer aan het eten te krijgen en haar daarna in kleine stapjes te laten overgaan op een lekkere en zo gezond mogelijke voeding. Omdat ze alle soorten blikvoer graag eet, ben ik op dit moment meer geneigd haar blikvoer zonder granen te geven (altijd met een plens water eroverheen) en daarnaast te proberen of ze ook rauw wil eten (door het bijvoorbeeld door het blikvoer te mengen). Mijn andere kat Lola (2,5 jaar) krijgt nu ook geen brokken meer en alleen hoogwaardig blikvoer. Ook zij wil geen rauwe kip eten.

Ik moet zeggen dat hier een wereld voor me is opengegaan wat betreft kattenvoeding. Ik wou dat ik me er eerder in had verdiept, want ik heb ze altijd Royal Canin brokken gegeven (en dacht dat ik ze daarmee 'goed voer' gaf). Maar, beter laat dan nooit.

Nou is me aan Mongwai wel opgevallen dat haar ademhaling aan de snelle kant is. Maar ik vind overal tegenstrijdige informatie over wat een normale ademhalingsfrequentie is. Als ze slaapt lijkt haar ademhaling me vrij normaal (ongeveer 17 per minuut), maar soms zie ik haar duidelijk sneller ademen en dan heeft ze ongeveer 37 ademhalingen per minuut. Misschien heeft dit te maken met haar hartruis of heeft ze misschien een hoge bloeddruk? Haar bloeddruk is niet opgemeten bij de dierenarts (hij heeft daar geen apparaat voor), maar volgens hem gaat de bloeddruk sowieso al omlaag door de Bentakor. Ze heeft ook al sinds een jaar of zes vreemde rood-bruine kringen in de iris van haar rechteroog. Ze lijkt er geen last van te hebben en ziet nog prima met het oog, maar ik vroeg me af of dit misschien een symptoom kan zijn van hoge bloeddruk? Heeft iemand hier zoiets ook wel eens gezien?

Het is een heel verhaal geworden, maar wat ik me dus afvraag is of haar klachten verband met elkaar (kunnen) hebben? En als er nog tips zijn wat betreft de voeding en het overstappen naar (meer) rauw vlees, dan zijn die natuurlijk ook heel welkom.

Groetjes,
Diana
#1208653
Hoi en welkom!
Ja, barf is een heel aparte wereld  :D ff wennen! Maar da tkomt helemaal goed.
Ik heb reuze haast dus ik ga nu niet uitgebreid op je bericht in, maar later wel, beloofd! En iig vast ff snel: blik zonder graan is iig beter dan brok en voorlopig ook beter dan nierdieetbrok. Aan vers moeten vooral oudere katten vaak heel erg wennen dus geen paniek dat ze niet gelijk aanvallen. Een kvv (compleet vers voer) is vaak een goede tussenstap naar compeet barf en er zijn graanvrije varianten.
Ademhaling in de slaap kan ook door dromen sneller worden, en is idd sowieso vaak wat sneller bij katten met hartproblemen. En die bruine kleur in de iris heeft Sjors van mij ook, al behoorlijk lang (hij wordt 19 dit jaar). Volgens de da is dit een normaal ouderdomsverschijnsel. Ik zal foto's van Sjors z'n oogjes opzoeken.
#1208667
ik heb geen ervaring met nierkatten, dus weet verder niet wat je daar aan moet doen.
vers (vochtrijk!) is volgens mij wel beter voor de nieren, want deze spoelen zo beter door. en er zitten meer hoogwaardige eiwitten in, zodat de spieren niet teveel afbreken.

voor de overstap is koolhydraatvrij blik een mooie optie.
dat kan je ook gewoon in de supermarkt en dierenwinkel halen. even etiketjes lezen bij de ingredienten.
zolang er geen plantaardige dingen (suiker, granen, rijst, groente, weet ik veel wat) inzitten, is het goed. dus alleen vlees/vis en dierlijke bijproducten en mineralen.

in de tussentijd zou ik ze laten wennen aan de smaak van vers, aangezien ze dat nu nog niet appreciëren.
kipfiletje koken in een beetje water en dan klein snijden. je kan ook het kookwater (geen zout aan toevoegen!) geven, als ze dat lusten. het filetje steeds minder diep koken en op een gegeven moment alleen licht blancheren. de binnenkant is dan rauw en zullen ze na een tijdje ook gewoon opeten. als ze dan ook de filet ook helemaal rauw eten, ben je klaar met stap 1.
je kan dan wat andere dingetjes uitproberen, wel rauw natuurlijk.
lamshartje, stukjes rundvlees, etc. na een tijdje misschien ook iets als carnibest of bibi of kippennekken of vleugels.

vergeet ook niet dat honger rauwe vleesjes zoet maakt. voor de nierkat is dit een beetje tricky natuurlijk, dus voor haar liever de geleide aanpak.
#1208932
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties. Ik geef ze nu inderdaad al blikvoer zonder granen, zo veel had ik hier ondertussen wel opgestoken ;) Goede tip trouwens om de kipfilet steeds iets korter te koken, eens kijken of ze het dan op en duur wel rauw gaan eten.
Ik had inderdaad ook al gezien dat er een kvv is van Bandit speciaal voor katten met nierproblemen, maar dat kan ik hier in de buurt nergens krijgen. Ik wil het zeker wel een keer gaan proberen.

Wat betreft de ademhaling: die snellere ademhaling heeft ze dus niet als ze slaapt (dan lijkt het mij normaal met ongeveer 17 per minuut), maar als ze gewoon een beetje tv ligt te kijken (zonder dat daar spannende vogeltjes of andere diertjes op te zien/horen zijn).

En dan nog het bruine/oranje oogje: ik ben benieuwd naar je foto, want ik heb nog niet eerder een kat gezien die dit ook heeft. De dierenarts ziet er geen probleem in en ik ook niet, zo lang ze er geen last van heeft en nog normaal mee ziet, maar ik vroeg me af of het misschien een symptoom is van hoge bloeddruk.

Groetjes!
#1208997
Dank je Koekje, daar heb ik ook op gelet.
Wat me opviel bij de betere merken zoals Almo nature, is dat daar rijst in zit. Als ik dat vergelijk met een rond kuipje Sheba uit de supermarkt en Kruidvat eigen merk: daar worden geen granen, rijst etc. genoemd op het etiket. Wat is dan de verstandige keuze?
#1209339
voordat sien volledig ging barfen, heb ik ook een lange tijd de gewone kuipjes van het kruidvat o.a. gevoerd. die zijn iig zonder koolhydraten.
let er op dat die sheba volledig voer is, mocht je dat als hoofdmoot gebruiken van de voeding op dit moment.
paté met hart (blikken van 400 gram) en van die zakjes rijk aan vis/vlees van whiskas zijn overigens ook zonder koolhydraten dacht ik.

maar vergeet niet dat dit een versvoerforum is  ;)
buiten het kh-vrij blikvoer voor de overstap gemakkelijker te maken, wil ik je echt aanraden om alvast te beginnen met ze te laten wennen aan de smaak van vers. gekookte kip zal er hoogtwss wel ingaan, want blik eten ze ook en das ook gekookt. mochten ze het niet eten, meng dan wat hele kleine stukjes gekookte kip met blik. het aandeel kip dan opvoeren en minder blik erbij geven.
en dan verder met kip steeds minder koken, etc.

ik ben van mening dat iedere kat op vers over te zetten valt. de ene wat makkelijker dan de ander natuurlijk.
ik heb 3 katten met succes op vers over weten te zetten, en die waren niet allemaal even gemakkelijk. vooral aan otje (toen nog kitten!) had ik een stevige kluif, zeker ook omdat zij geen blikvoer lust. maar de aanhouder wint.
in het begin kan je het de kat makkelijker maken door wat smeermiddelen toe te passen. katten die teveel gedwongen worden, willen nog wel eens hun kont tegen de krib gooien. voor otje waren die smeermiddelen kattenmelk en rauwe tartaar.
er zijn overigens weinig katten die geen rauwe tartaar lusten. zelfs otje toen ik het in haar bekje had gepropt.
het is gemalen, dus makkelijk eetbaar, zelfs likbaar. het is puur rundvlees waar weinig vet inzit.
#1209357
Hoi Koekje,

Gekookte kip vinden ze hartstikke lekker, dus ik denk dat ik daarmee kan beginnen (het steeds iets minder lang koken). Dan kunnen ze zo langzaam wennen aan de smaak van rauw vlees en als ze de kip eenmaal rauw eten, kan ik ook andere dingen proberen.
Nadeel is wel dat ik in april een hele maand in Valencia ben en ik de zorg voor mijn katten aan een oppas in huis moet overlaten. Dus ik denk dat ik pas na april écht kan gaan experimenteren met vers voer.
Heel erg bedankt alvast voor je goede adviezen en het meedenken,  na april zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Groetjes!
#1209506
Als ze kvv willen eten tegen de tijd dat je op reis gaat dan zou dat ook een optie zijn voor de oppas. Niks eng, gewoon pakje ontdooien en in de bakkies kieperen, moet te doen zijn, zeker als de oppas zelf carnivoor is  :D

Wat hier altijd in de smaak valt is rundergehakt, gewoon van de super. Hoef je niet te kauwen en de smaak is kennelijk goed  :D dus dat zou je ook kunnen proberen.
Je kunt ook een blikje zalm op water opentrekken (letterlijk  ::)) en daar beetjes van door de kvv mengen.

Ik zoek de foto van Sjors z'n oogjes!
#1213055
Hoi Kruimel,

Ja, dat lijkt heel erg op Mongwais oog, inderdaad met oranje-rood-bruine kringen door de iris. Daardoor lijkt ze twee verschillende kleuren ogen te hebben, maar jij zult dus ook wel vaak meemaken dat mensen zeggen: 'Hé, wauw, jouw kat heeft twee verschillende kleuren ogen!'  :o
Mijn dierenarts zag het ook nooit als iets zorgwekkends (en ikzelf ook niet), maar omdat ik ergens las dat katten door hoge bloeddruk oogproblemen konden krijgen, dacht ik dat het daar misschien een symptoom van was.

Ondertussen is de eerste hier gezwicht voor rauw vlees dankzij jouw tip over het gehakt. Lola smult er echt van. Maar Mongwai wil er niets mee te maken hebben. De iets korter gekookte kipfilet gaat er wel in, dus nu in stapjes richting rauwe kipfilet en andere rauwe hapjes!
#1213759
Nou, Sjors heeft het in beide ogen maar ik had eigenlijk maar 1 foto van 1 oog waarop je het echt goed ziet  :D Als je heel goed kijk zie je mij staan fotograferen  ;D
Hij ziet overigens prima, alleen horen doet hij bijna niet meer.

Ha, mooi dat de eerste over de streep is! Geduld, veel mediteren, doorzetten  ;)
#1214123
Toen onze Franny (Maine Coon poes) 10 jaar was werden haar nieren slechter.
Zij had daarvoor al voedselintolerantie (spuitpoep op alle brokken , ook dieetbrokken) en ik ben ahar Carnibest gaan geven en van de DA kreeg ze Fortekor. Ze leefde enorm op en heeft nog een prima leven gehad totdat ze vorig jaar op de leeftijd van 14.5 jaar is overleden aan de nieren.
Inmiddels is er ook een vers nierdieet van Bandit, wat ik je van harte kan aanbevelen!
#1217675
Hoi Borke,
Goed om te lezen dat Franny nog een fijn leven heeft gehad met Carnibest en fortakor. Ik had dat nierdieet van Bandit ook al gevonden en dat wil ik zeker gaan proberen. Ondertussen is er wel een doorbraak: Lola, de jongste, heeft rauwe kipfilet gegeten. Het bleek ineens wel als eten gezien te worden toen ik blokjes kipfilet aan het snijden was op het aanrecht. Ze wilde er met een hele rauwe kipfilet vandoor gaan (dat was nou ook weer niet de bedoeling) en ik heb er een stuk voor haar afgesneden en dat heeft ze heerlijk opgepeuzeld. Maar Mongwai, de oude poes met de nierproblemen, is nog niet zover. Ik denk dat dat ook lastiger is dan bij een jonge kat, die is misschien wat makkelijker van oude gewoontjes af te brengen. Maar ik blijf gewoon proberen...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door