Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Suri&Bohdi
#1208374
Hallo,
ben langzaam bezig met de volgende barf bestelling en nu wilde ik ook graag kalkoennekken er bij bestellen
maar nu meen ik ooit ergens op dit forum gelezen te hebben dat dit erg scherp bot is, klopt dit en is het beter om
dit niet te bestellen??
Ze hebben tot dusver kip karkas en nekken parelhoen en haaskarkas en eende nekken en kwartel gehad verder lams paard rund en geitevlees en dat ging allemaal wel goed
op een paar kotsbuien na, maar de laatste week niet meer..
Willde nu dan die kalkoen ipv de kippenekken omdat die groter zijn denk ik...
verder stonden er ook nog geitenekken is dat ook te doen??
sorry voor al die vragen..
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1208389
Ja, het klopt dat in oude berichten altijd kalkoennekken werden afgeraden. Maar de ervaring van de laatste paar (2?) jaar is dat de kalkoennekken in nederland heel goed te doen zijn, ook voor tamelijk onervaren botteneters. Dus je volgende stap zou heel goed kalkoennek kunnen worden. Laat de geitennekken maar lekker liggen, mijn ervaring daarmee is dat die over het algemeen erg hard zijn, dan zou ik liever jonge geiten- of lamsribben nemen.
Door Suri&Bohdi
#1208391
Nitus schreef: Ja, het klopt dat in oude berichten altijd kalkoennekken werden afgeraden. Maar de ervaring van de laatste paar (2?) jaar is dat de kalkoennekken in nederland heel goed te doen zijn, ook voor tamelijk onervaren botteneters. Dus je volgende stap zou heel goed kalkoennek kunnen worden. Laat de geitennekken maar lekker liggen, mijn ervaring daarmee is dat die over het algemeen erg hard zijn, dan zou ik liever jonge geiten- of lamsribben nemen.
Dan ga ik die kalkoen nekken eens erbij bestellen, kalkoen vleugels weet je of dat ook geschikt is???
Ja die geiten nekken laat ik dan toch maar, lamsribben durf ik ook nog niet, heb toch een zekere angst voor grote botten
die karkasjes vertrouw ik nog wel ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1208393
Vleugels waren dacht ik wel scherp :-\, maar weet ik niet zeker, die heb ik nog nooit gevoerd.
Door Suri&Bohdi
#1208401
Nitus schreef: Vleugels waren dacht ik wel scherp :-\, maar weet ik niet zeker, die heb ik nog nooit gevoerd.
dan gok ik daar maar niet op, en houd het eerst maar eens bij de nekken...
Door 202Spots
#1208405
brunhober schreef: Dan ga ik die kalkoen nekken eens erbij bestellen, kalkoen vleugels weet je of dat ook geschikt is???
Ja die geiten nekken laat ik dan toch maar, lamsribben durf ik ook nog niet, heb toch een zekere angst voor grote botten
die karkasjes vertrouw ik nog wel ;D
Lam nek in de lengte doorgezaagd ging er hier altijd goed in..
Alles van de kalkoen geef ik alleen maar wanneer het gemalen is, alle kalkoenbotten zijn niet alleen erg hard,maar bovendien vlijmscherp.
De nekken zullen misschien wat hardheid betreft door veel honden wel weg gewerkt kunnen worden,maar ik blijft 't
eng vinden om aan schrokkers te geven. Wanneer ze de kalkoen nek zonder te kluiven naar binnen proberen te zuigen,
dan kan de nek in de honden keel vast gaan zitten, dus kijk heel goed naar je eigen honden en hoe ze de kalkoen nek eten!
De kalkoen vleugels zou ik absoluut nooit in z'n geheel geven, hier voorbeeld van kalkoen vleugel, geknipte stukken bot,
en de stukjes die aan de binnekant van de vleesmolen waren blijven plakken.....
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 15 mar 2009, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#1208412
Ik heb vaker kalkoennekken gegeven.
Mijn honden kregen die heel goed weg, een enkele keer zijn wat kleine deeltjes uitgespuugd.
Vleugels heb ik nooit gegeven, en van de kalkoendijen snij  ik het vlees van het bot.
Het bot gooi ik weg.
Door tieneke
#1208413
Wat Dory al zegt:kalkoennekken zijn niet geschikt voor de ongevorderde hondjes die nog in de Barf-leer zitten..... en moeten zeker niet aan schrokkerds worden gegeven.
Hier krijgen ze ook kalkoennekken en godzijdank kauwen ze enigszins op die krengen.
De vleugels,karkassen etc is totaal ONGESCHIKT!!!! om te geven!
Tyfushard!en scherp als glas!Niet geven!
Hier kan ik haast voor niets dergelijke kalkoenbotten krijgen van de farm....nou la maar... :-X
Door tieneke
#1208415
nova schreef: Ik heb vaker kalkoennekken gegeven.
Mijn honden kregen die heel goed weg, een enkele keer zijn wat kleine deeltjes uitgespuugd.
Vleugels heb ik nooit gegeven, en van de kalkoendijen snij  ik het vlees van het bot.
Het bot gooi ik weg.
Zeer verstandig.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1208436
zal voor een hond die nog niet zo gek veel gewend is geen kalkoennekken geven, en zeker geen geitenekken(die nooit eigenlijk)
kalkoenkarkassen vindt ik ook link....
mooie malse lamsribben daarintegen, knagen ze zo weg, die zijn zo mooi zacht, maar dan moet je wel vragen om malse ribben!
Door Nouchka
#1208696
Das de eerste keer dat ik dat hoor van kalkoenvleugels.  Ik heb het al een paar keer gegeven en ze hebben het zonder problemen opgegeten.  Ik vond zelfs dat het er erg lekker uitzag ;-)
Maar als het bot zo scherp is, tja, dan ga ik die laatste kilo die ik heb liggen toch even versnijden en het bot weggooien.  :-X
Of zijn er nog meer goede ervaringen. 
Of net slechte?  Maak me maar even bang  :D :D
Door arlette
#1208888
Ik heb mijn honden al enkele keren kaldoenkarkas gegeven. Ze hebben er geen last van gehad. Ze kauwen rustig.
Ik dacht dat het enkel afgeraden werd voor beginnende barfhonden.

Maar als ik dit zo hoor dan durf ik ze toch niet meer te geven.
Ik heb er nochtans uitgelegd voor vandaag maar nu durf ik niet goed meer.
Door 202Spots
#1208930
Heb je wel is 'n stuk afgebroken of geknipt om te kijken hoe hard 't is?
Wanneer 't lukt dan zie je de vlijmscherpe kanten..
Nee ik vind 't echt niks om zo te geven..sorry
Alleen maar gemalen kalkoen botten dus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door