Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bionda
#1194098
:) Hoi!

Het is al een behoorlijke tijd gaande dat onze reu, Phantom, niet tot weinig eet. Het is begonnen met het vuurwerk ( :o jaaa...ik weet het...inmiddels 2 maanden geleden), hij was daar vreselijk angstig voor. Het was hun (we hebben ook zijn zus, Caoimhe) eerste keer dat ze vuurwerk meemaakten, dus wij wisten ook niet wat te verwachten. We hadden het kunnen weten...het zijn allebei (en dan met name Phantom) angsthazen, dit heeft bij Phatom de das om gedaan, hij schoot helemaal in de stress. Caoimhe at nog, gewoon zo snel mogelijk zodat ze zich weer terug kon trekken...weg van het vuurwerk. Phantom at gewoon helemaal niet! Dit heeft een paar dagen geduurd.

Daarna begon hij beetje bij beetje weer wat te eten, maar het is nooit meer geweest zoals het was voor het vuurwerk. Dan is Caoimhe ook nog eens loops geworden, eind januari zo'n beetje. We hebben Phantom chemisch laten castreren omdat we geen risico wilden lopen op ongelukjes. Dat is ons eigenlijk allemaal heel erg meegevallen voor een eerste loopsheid (half januari werden ze 1 jaar).

Vanwege de vuurwerkstress hebben we ergens in januari ook nog druppels van hun homeopathe gekregen om de scherpe kantjes eraf te halen. Weet niet zeker of dit wat gedaan heeft.

In ieder geval is het nu begin maart en zijn we niets opgeschoten. Hij is nu in 4 weken tijd 4 kilo afgevallen. Verder is er niets aan de hand, geen diarree, geen misselijkheid. Hij eet zijn kauwsnacks gewoon (bullepezen, gedroogde witvis e.d.). Hun normale maaltijd bestaat 2-maal daags uit Kivo. Ik heb voor de verandering weer Carnibest gekocht, dat vond hij voorheen altijd erg lekker...geen succes. Ik heb hem een keer een bord havermoutpap voor gezet...geen succes...ja, hij begon er vrolijk aan, maar halverwege zat hij me echt zo aan te kijken van "je denkt toch niet dat ik dit ga eten". We zijn bij de dierenarts geweest, eerst maar wat pilletjes meegekregen tegen misselijkheid. Ook al geeft hij niet over, hij zou zich wel misselijk kunnen voelen. Geen verandering.

Vanmorgen contact gehad met de d.a., moeten tot woensdag aankijken. Als er dan nog geen verbetering is langskomen voor bloedonderzoek.

Zijn er nog tips? Suggesties? Anderen die iets soortgelijks hebben meegemaakt en hun ervaring? Alles is welkom!!!

Groetjes,

Annabelle
Door conleeuw
#1194232
Ik denk dat er nogal veel is gebeurt, nauwelijks is hij bijgekomen van vuurwerkgedoe of hij is chemisch gecastreerd en dan nog is zijn huisgenoot loops, ook al is hij gecastreerd het kan ook een invloed hebben net als de chemische castratie. Ik denk dat je niet moet afvlakken wat dat allemaal kan veroozaken.
Maar goed, daar vroeg jij niet om... tips.

Is er iets wat hij erg lekker vindt? Hier is de onweerstaanbare eetgoedje toch Mc Donnalds voor katten (je weet wel de kuipjes die stijf staan van de smaak en geurstoffen die je gewoon bij de lidle kan kopen) ik zou even een of twee kuipjes kopen om te kijken of hij het wel lust, ze zijn 100 gram per kuipje, lust hij het wel, dan zou ik het gebruiken als lust opwekker zeg maar.
Dus... halfve kuipje zo laten eten, andere helft half om half met zijn kvv mengen, eet hij het wel, even niets meer geven. Over een paar uurtjes doe je dezelfde, en nu geef je een extra kuipje met KVV (liefst als hij het goed eet iets meer KVV, of iets minder kattenvoer) en zo voort. niet te snel te veel op een keer, je geef het als hij goed eet, stop je.... wil hij het niet, weghalen, en over een uur of twee opnieuw proberen, niet gaan proberen of hij het niet toch van jou vinger of uit jou hand wil, gewoon niets, simpel, eet of niet, niet, dan is het jammer dan, weg met die handel.
Stel hij gaat goed, dan kan je proberen om de porties vergroten en de frequentie verlagen, en dan ook langzaam maar zeker minder kattenvoer en meer kvv... zo zou ik het proberen. STel dat hij dat niet wil, dan kan je ook nog proberen om iets als lever te koken of bakken, dat willen ze hier ook graag eten, of blikjes vis, sardientjes... dat is ook een smaakmaker.... verder heb ik geen tips, sterkte ermee ;)
Door Antonia
#1194688
Ierse Wolfshonden zijn over het algemeen gevoelig van aard. Uit jouw eerdere berichten leid ik af dat die van jou die gevoeligheid wat meer dan gemiddeld te hebben. Tel daarbij op dat er in korte tijd nogal wat dingen hebben gespeeld die stress veroorzaken, en je hebt het plaatje compleet. Als ik dit laatste bericht zo lees, dan word ik bezorgd en verdrietig: ik denk dat Phantom schreeuwt om hulp.

Ik denk niet dat je met Phantom bij een (reguliere) dierenarts aan het juiste adres bent, ik heb het gevoel dat er lichamelijk niets aan de hand is. Volgens mij vertoont Phantom (ongewenst) gedrag dat wordt veroorzaakt door emoties en mist hij de voor hem zo broodnodige, passende begeleiding en ondersteuning. Als dit om mijn knul ging dan zocht ik hulp bij een holistisch werkende dierenarts en / of iemand die zeer bedreven is met Bach bloesems. Daarnaast zou ik om advies vragen aan een goede gedragstherapeute over de wijze waarop ik deze hond met dit karakter en dit gedrag zo goed mogelijk kan begeleiden.
Door Juul
#1194839
Hij eet zijn kauwsnacks wel, zeg je? Eet hij die op een andere plaats als zijn normale eten?

Zou het kunnen dat ie eten op de voerplek nog verbind aan de vuurwerkstress van een paar maanden geleden, en dat ie dat als zeer onveilig ervaart?

Dan zou je misschien kunnen proberen om eten op een ander "veilig plekje" te geven?
#1195071
Vervelend hoor, ik zou het niet zo gauw weten eerlijk gezegd,
Maar het is natuurlijk niet goed, dat ie zo afvalt, vind het alleen raar dat ie wel zijn kauwsticks enzo eet, misschien alle snoep dingetjes, voorlopig even weglaten,

Mijn kleine hondje heeft gedurende een half jaar zo slecht gegeten, dat ik op een gegeven moment ook radeloos was, heb alles geprobeerd, zelfs kuipjes (ceasar)
En toen bleek dus na een tijdje, dat ie wat slechte kiezen en tanden had, en hij was bang voor het geluid van de metalen etensbak!!
Ik heb toen een plastic bakje gegeven, en natuurlijk zijn gebit laten schoonmaken, slecht kiezen eruit,,, en hij eet weer als een tierelier!
Door bionda
#1196171
:)dank jullie wel voor al julie reacties! Geweldig!

Ik besef heel goed dat er erg veel gebeurd is in hele korte tijd, daarom heb ik het ook allemaal benoemd omdat ik gevoelsmatig aanvoel dat het allemaal meespeelt.

Conleeuw: ik ga proberen wat jij voorstelt. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik heb hier ook 3 katten rondlopen, dus zo'n kuipje komt wel op!  ;)

Antonia: ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Hij is supergevoelig, het is ook echt onze baby. Hij hersteld heel moeizaam/langzaam van stress/trauma. Het vuurwerk heeft er heeel erg ingehakt. Juist omdat er zoveel gebeurde in zo korte tijd is het voor ons heel moeilijk om de vinger erop te leggen. We wilden zijn gezondheid niet buitensluiten, vandaar een d.a. (ik heb wel erg vele vertrouwen in haar, er komen veel Ieren bij haar). Gisteravond uitslag bloed: alles in orde. Dus, tenzij er iets is wat niet uit bloed naar voren kan komen ga ik er even vanuit dat hij gezond is en dat het daar niet aan ligt. Grappig dat je een holistische d.a. noemt, ik was me al aan het inlezen op Tannetje Koning. Er zullen  er nog wel veel meer zijn , maar ik geloof dat zij erg goed bekend staat.
Wij maken ons ook vreselijk druk om hem, met name omdat we weten wat een gevoelige zielen dit zijn. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen. Ik kreeg gisteravond van de d.a. een advies voor een gedragstherapeute, zij heet Simone v.d. Hoeven uit Laren.

Jalukrifa: grappig, dat hadden we zelf ook benoemd en hebben geprobeerd op allerlei plekken zijn eten aan te bieden. Binnen, buiten, keuken, gang. Momenteel krijg ik er nog het meeste in als ik met de hand voer. Ik lees allerlei adviezen om hier niet aan te beginnen omdat je dan het gedrag in stand houdt. Maar gevoelsmatig denk ik dat dit momenteel het beste is voor hem, kan het niet zo goed uitleggen.

Bullmastiffgek: op een gegeven moment zijn we hem inderdaad veel minder kauwsnacks gaan geven. Toen dat ook geen effect had en de periode dat hij niet tot weinig at steeds langer ging duren, zijn  we hem weer wat meer gaan geven. Hij moet toch wat binnen krijgen. Het is allemaal heel dubbel en heel krom, maar ik denk echt dat zijn probleem geestelijk is, hij is gewoon even de weg kwijt. Voor mijn gevoel is dat toch anders dan een hond die uit baldadigheid of voor aandacht slecht eet, of omdat hij ziek is of e.d. Ik weet niet of ik zo een beetje duidelijk maak wat ik bedoel?

In ieder geval waardeer ik jullie hulp allemaal heel erg!!
Door Antonia
#1196557
bionda schreef: :)dank jullie wel voor al julie reacties! Geweldig!

Ik besef heel goed dat er erg veel gebeurd is in hele korte tijd, daarom heb ik het ook allemaal benoemd omdat ik gevoelsmatig aanvoel dat het allemaal meespeelt.

Antonia: ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Hij is supergevoelig, het is ook echt onze baby. Hij hersteld heel moeizaam/langzaam van stress/trauma.

Grappig dat je een holistische d.a. noemt, ik was me al aan het inlezen op Tannetje Koning. Er zullen  er nog wel veel meer zijn , maar ik geloof dat zij erg goed bekend staat.
Wij maken ons ook vreselijk druk om hem, met name omdat we weten wat een gevoelige zielen dit zijn. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen. Ik kreeg gisteravond van de d.a. een advies voor een gedragstherapeute, zij heet Simone v.d. Hoeven uit Laren.
Ik ken Simone van de Hoeven niet, maar ik hoor wel positieve reacties over haar. Ze is aangesloten bij Alpha, dus ik denk dat dat een goed advies is van je dierenarts.
Niet zo heel ver van jou vandaan in De Bilt is Den Hoek, een praktijk voor holistische dierengeneeskunde. Ook daarover hoor ik veel positieve berichten.

Veel sterkte!
Door bionda
#1207519
:) lief dat je dat vraagt. Ik durf niet te hard van stapel te lopen, maar het lijkt alsof we iets gevonden hebben. Ik koop blikvoer  >:( :-X. Meng er wat doorheen...en ze eten!! Het gaat nog niet allemaal heel erg van harte en zeker nog niet als vanouds, maar ze eten in ieder geval wat..het begin is er!!
Door Antonia
#1207690
Ik reageer nu heel eerlijk en vanuit mijn hart.
Ik toon geen belangstelling omdat ik lief wil doen tegen het vrouwtje van Phantom en Caoimhe, maar omdat ik me echt bezorgd maak over de beide honden.

Volgens mij waren we al tot de conclusie gekomen dat het slechte eten niet (alleen) aan het eten ligt, maar vooral aan het gedrag van je honden. Daarom is alleen het aanbrengen van veranderingen in het voer niet de oplossing van het probleem. Zeker niet als je voer gaat geven van een (naar mijn mening) slechte kwaliteit. Blikvoer is voor geen enkele hond gezonde voeding, maar zeker niet voor dit soort grote rassen en al helemaal niet in hun groeiperiode.
Begrijp ik het goed als ik lees dat niet alleen Phantom maar nu ook Caoimhe aan het miepen is met het eten? Heb je verder al hulp gezocht?
Door bionda
#1207882
;)ik begrijp wel dat je het om de honden vraagt en niet om mij  ;D
Het mengen met blikvoer hoorde ik van veel mensen om een keer te proberen. Ik meng 1 kuipje Cesar (merk maakt eigenlijk niet uit, maar dan weet je ongeveer over welke hoeveelheid we het hier hebben) met hun normale portie KVV (momenteel is dat Kivo (ik wissel nog weleens af)).
Je hebt gelijk, het ligt helemaal aan het gedrag van de honden. Phantom is het meest gevoelig en herstelt heel slecht na stress. Omdat er teveel in te korte tijd gebeurd is, heeft hij een aardige tik (om het maar even simpel te zeggen). Caoimhe zag dat wij Phantom op een gegeven moment met de hand aan het voeren waren (ik roep nu waarschijnlijk de toorn van mening gedragtherapeut over me heen  :-[). Dat heeft ze zo eens aangekeken enkele malen en op een gegeven moment stopte ze met eten en keek echt zo naar mijn hand...ik ook...ik ook. Het is bij haar puur ballorigheid, ze vindt het gezellig en leuk...zo is het begonnen. Nu eet ze gewoon ook slecht.
Ik heb verder e-mail contact met Tannetje gehad, zij zou met Bach Bloesem en Chinese kruiden iets kunnen betekenen. Uiteraard kan zij niets garanderen. Net de dag voor ik een reactie van haar kreeg, gingen ze beiden eten met het blikvoer erdoorheen. Ik heb dit toen aan Tannetje verteld...dat ik dit even aan wil kijken...blikvoer weer wil weglaten na een poosje...kijken hoe het gaat. Als ze dan weer vervallen in hun oude gedoe maak ik een afspraak met haar.
Ik heb een tijd getwijfeld aan een gedragstherapeut, of ik wel of niet contact met haar zou opnemen. Wetende dat Phantom helemaal niet van andere mensen houdt en hij nog zo gespannen is, heb ik besloten dit nog niet te doen. Ik denk dat het op dit moment meer schaadt dan baat.
Geloof me..ik ben nooit te beroerd om ergens naartoe te gaan met mijn dieren, het maakt me niet uit waar ik naartoe moet...hoever het rijden is...wat het kost...hoe vaak ze moeten....maar ik moet er wel een goed gevoel bij hebben wat betreft de dieren. Ik moet het idee hebben dat het iets positiefs brengt, waarde toevoegt en dat heb ik op dit moment niet.
Heb ik dat zo een beetje duidelijk uitegelegd?
Door Fynn
#1207963
Ik heb geen ervaring met het ras wat jij hebt maar Antonia wel.
Maar wat ik lees uit jou verhaal begrijp ik dat je gewoon hulp nodig hebt.
Ik denk dat je  met blikvoer door het eten te mengen je hond(en) aan het eten krijgt maar daar zijn de andere problemen niet mee opgelost.
Wij hebben zelf een teefje wat heel eenkennig en terughoudend naar vreemde mensen is.
Toch had ik een keer hulp nodig van iemand voor haar
Na rondgevraagd te hebben op het forum voor ridgeback eigenaars werd mij iemand aangeraden die ervaring met het ras had.
Deze mevr is in totaal 4x bij ons geweest en ik heb mijn hond nog nooit zo ontspannen zien liggen.
We hebben er echt baat bij gehad.

Zoek aub hulp voordat er teveel schade in het koppie is aangericht.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Antonia
#1208064
Het slecht eten is niet de oorzaak van het probleem, het is een gevolg.

Als je niets aan de oorzaak doet dan heeft Phantom (en daarmee jij) straks een veel groter probleem. Jouw honden zitten emotioneel gezien, niet lekker in hun vel. Ze hebben daarbij ondersteunende hulp en goede begeleiding nodig. Ik geloof direct dat je het beste voor hebt met je honden en dat je alles voor ze over hebt, maar - en ik ben nu dus heel direct - uit alles blijkt dat jij niet in staat bent om jouw honden die hulp en begeleiding te bieden.

Vandaar ook mijn advies om een gedragstherapeut in te schakelen, niet om het probleemgedrag van je honden aan te pakken, maar om jou te helpen hoe je die broodnodige begeleiding wel kunt bieden.
Lizzy heeft ervaring met iemand die Pinkel heel goed op weg heeft geholpen met Bach Bloesems. Je zou haar eens haar ervaringen en om het adres kunnen vragen.

Doe jezelf en vooral je honden een plezier, wacht niet te lang!
Door smieszka
#1210370
Beste Antonia

Ik ben de fokker van Phantom en Caoimhe en ben het met je eens dat het gedrag dat  vooral Phantom laat zien te maken heeft met zijn (over) gevoeligheid.
Maar laten we eerlijk zijn....ieren zijn niet de allerbeste eters. Dat is een bekend gegeven.
Ik ken erg veel mensen met ieren en het is iets wat ik regelmatig hoor. Vooral de dames tijdens en na de loopsheid, maar ook zeker de heren kunnen er wat van.
Ik begrijp dat dit BARFplaats is en dat de meeste mensen die hier komen moeite hebben met alles wat niet rauw en vers is.
Daar kan ik inkomen, maar.....eet jij ooit een patatje, snoepje, chocola????
Ik denk niet, nee weet zelfs zeker, dat Pahantom en Caoimhe door dat kleine beetje troep ::) ::) door hun voer schade zullen oplopen.
Zoals je ongetwijfeld weet, hoe meer je ongewenst gedrag (want dat is het) bekrachtigt (voeren uit de hand) hoe meer het gedrag toe zal nemen.
Het wordt immers beloond.
Dat zie je aan het gedrag van Caoimhe :o.
Dus ik heb niet zo'n moeite met het Mac Donalds ;D idee van wat blik door het VERSE vlees!!

Ik ben het wel met je eens dat Phantom erg gevoelig is, en gebaat kan zijn bij een holistische behandeling.
Laatst gewijzigd door smieszka op wo 18 mar 2009, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#1211101
Beste Linda,

Ik ben geen fokker, ik deel nu intussen alweer zo'n 20 jaar mijn huis en mijn leven met de fokproducten van anderen. Ierse Wolfshonden en hun eigen aardigheden zijn mij niet geheel onbekend. Ierse Wolfshonden zijn over het algemeen kieskeurige eters, dat herken ik. Het zijn inderdaad niet de allerbeste brokkeneters. Ook mijn honden maak ik niet blij met droogvoer. Als ik ze bijvoorbeeld bij een training een brokje voorhoud "als beloning" of als een van mijn kennissen ze een koekje geeft "om ze te verwennen" dan komt er steevast een blik van "als je niks beters hebt dan laat maar".
Ik nodig je uit om eens te komen kijken als mijn honden eten, ik gun je van harte de aanblik van honden die met genoegen hun maaltijd naar binnen werken, die bezig zijn met eten op een manier zoals het volgens mij bedoeld is. Zelfs mijn oude bink verobert en verdedigt zijn eten met verve. Ik zal eerlijk blijven: het verhaal dat Ierse Wolfshonden slechte eters zijn, dat is een broodje aap verhaal. Het zijn geen slechte eters, de meeste Ieren die ik ken en heb gekend (en dat zijn er toch aardig wat) krijgen slecht eten. En nee, slecht eten dat blief ik ook niet.

Met jou geloof ik ook niet dat welke hond dan ook schade zal oplopen van een klein beetje blikvoer. Overigens bleek pas na mijn reactie dat er maar een klein beetje blikvoer door ander eten gaat, maar dat terzijde.
Ik ben er van overtuigd dat iedere hond, maar zeker een gevoelige Ierse Wolfshond in zijn pubertijd, (verdere) schade oploopt als hij niet de verzorging en ondersteuning krijgt die hij nodig heeft. En ik val in herhaling: het slechte eten van Phantom en nu ook van Caiomhe is niet het eigenlijk probleem, het is een gevolg van een ander probleem.
Verder ben ik niet het type van zachte heelmeesters en tactische verpakkingen. Daarmee ben ik niet altijd even aardig, maar vaak wel heel duidelijk. En daarom nogmaals: de door jou gefokte honden ontwikkelen, voor zover ik dat op basis van de verhalen die hun vrouwtje op dit forum schrijft en op basis van wat ik met mijn ervaring kan inschatten, een stevig gedragsprobleem veroorzaakt door emotionele instabiliteit. Deze honden hebben daarbij dringend hulp en ondersteuning nodig en hun vrouwtje mist de kennis en ervaring om ze dat te bieden. En dus heeft ook het vrouwtje hulp nodig.
Als ik fokster zou zijn geweest dan zou ik hier voor mijzelf ook een rol en een verantwoordelijkheid in zien.
Laatst gewijzigd door Antonia op do 19 mar 2009, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door