Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door karin.b
#1207883
Hoi, ik heb een nestje met 8 pups van mijn eigen hond
waarvan ik er twee wil houden
Het betekent dat er 6 pups een nieuw baasje gaan krijgen als
ze weggaan 
Twee nieuwe baasjes ken ik maar die kan ik niet overhalen op kvv of barf over te gaan 
Het worden dus brokkenhondjes helaas  :'(
Nu vraag ik me af wat te doen, over een week ga ik ze bijvoeren
Ik ga ze dan eerst pap geven met geitenmelk
en daarna wil ik ze duck gaan geven
Het lijkt me verstandig de hondjes die op brok verder gaan
ook al wat aan brokjes te laten wennen
Kan ik dan bv in de ochtend kvv geven en bv in de middag puppybrokjes
Of is dit niet zo'n goed idee??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1207890
Ik zou de brokkenpupjes hooguit af en toe wat brokjes geven, maar er zeker geen hele maaltijden van maken.  Overigens kun je ze ook gewoon 0 brokken geven, want de overgang of acceptatie van jouw brok naar hun brok is vaak nog "ingrijpender" dan van jouw vers naar hun brok en honden zijn opportunisten, helaas, dus eten doen ze uiteindelijk toch wel.
Pap voer ik hier zowieso niet, zijn allemaal granen, daarmee doe je alles teniet wat je met vers wilt opbouwen.
Door karin.b
#1207907
hoi Angelique,
Eigenlijk dacht ik het ook al
beter doe ik mijn eigen ding, dus kvv geven
Maar dan denk ik dat de pups slechter af zijn als ze ineens brokken krijgen
Weet je wat  ik doe ...
Geef ik de nieuwe eigenaren gewoon kvv mee
Kunnen ze ook eens meemaken hoe smakelijk de hondjes eten  :bigwink:
Alleen ben ik bang dat ze dat weer niet zien omdat pups meestal
alles op kunnen eten wat ze voor hun neusjes gezet krijgen, dus ook die brokken  :-\
Maar geef ik ze dan de tip eerst 50/50 te doen of ineens over te laten schakelen
op die brok ?
Okee nu iets anders.... geen pap wat kan ik dan het beste geven
Ik ga proberen ze over een week wat bij te gaan voeren
Dan zijn ze 3 weken oud
Moederhond geef ik nu ook iedere dag geitenmelk met pap en daar is ze helemaal wild van  :thumbup:
Gebruikersavatar
Door choopy
#1208119
Hoi Karin,

mjn nestje heeft vanaf de leeftijd van 2 1/2 week CB gekregen. Wel de puppenvariant, want die is wat fijner gemalen.
De eerste dag trokken ze hun neus ervoor op. De 2e dag aten de meiden met smaak en de 3e dag hadden de heren ook zoiets, dat moeten wij ook proeven.
Op advies van CB heb ik de eerste paar keren het vlees overgoten met gekookt water, maar dit werd zo'n zooi, dat ik het binnen 2 dagen al zo gaf. Wel op kamertemperatuur laten komen
Het heeft hier niet tot spuitluiers of andere problemen geleid. Het enige "probleem" was dat ze het zo lekker vonden, dat de kilo's erdoor vlogen!!

Groetjes Chantal
Door karin.b
#1208496
bedankt voor de antwoorden
Het zit me toch dwars want vanmorgen toen ik wakker werd dacht ik als eerste...
Ja ik kan de nieuwe eigenaars kvv meegeven, heel leuk dan kunnen zij zien hoe goed....je weet wel
Maar als mensen overgaan van het ene brokmerk naar het andere gaan ze eerst wat mengen enz..
Langzaam overgaan
Maar met kvv overgaan en er langzaamaan brokken door mengen geeft juist problemen lijkt mij
Want dan ligt dadelijk de hele spijsvertering overhoop toch?
Beter geef ik ze het advies eerst die kvv te geven zodat hopelijk er een nieuwe eigenaar is die het dan ook wil gaan proberen
Maar de eigenwijze  brokkenbaasjes moeten ws direkt overgaan op alleen brok toch?
Zijn jullie het ermee eens dat ik het zo moet zeggen :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1208564
[quote="karin.b"]
bedankt voor de antwoorden
Het zit me toch dwars want vanmorgen toen ik wakker werd dacht ik als eerste...
Ja ik kan de nieuwe eigenaars kvv meegeven, heel leuk dan kunnen zij zien hoe goed....je weet wel
Maar als mensen overgaan van het ene brokmerk naar het andere gaan ze eerst wat mengen enz..
Langzaam overgaan
Maar met kvv overgaan en er langzaamaan brokken door mengen geeft juist problemen lijkt mij
Want dan ligt dadelijk de hele spijsvertering overhoop toch?
Beter geef ik ze het advies eerst die kvv te geven zodat hopelijk er een nieuwe eigenaar is die het dan ook wil gaan proberen
Maar de eigenwijze  brokkenbaasjes moeten ws direkt overgaan op alleen brok toch?
Zijn jullie het ermee eens dat ik het zo moet zeggen :D
[/quote]

Eigenlijk is het in fokkersland heel gebruikelijk dat je voer meegeeft wat de pup bij de fokker gevoerd heeft zodat de pup thuis niet meteen hoeft te switchen. Maar, jij moet gewoon doen waar je je goed bij voelt. Als jij bang bent dat pup problemen krijgt met de switch daar van vers naar brok dan geef je de pup brok, maar je zult dan bij jou thuis al zien dat die pup daar hoogstwaarschijnlijk 0,niks moeite mee heeft. Ik geef enkel het voer mee wat ze hier kregen en diegene die deels overgegaan zijn op brok hebben dat gewoon zelf opgeknapt en dat is overal zonder problemen gegaan.

Tussen de 3de en 4de week kun je een goede pupmelk erbij geven. Ik ben zeer tevreden over die van FF. Geef geen vastvoer voor de 4 weken. De darmen kunnen dan nog nutriënten lekken waarbij de basis voor voedselallergiën/intoleranties gelekt worden. Tevens is de darmwerking dan nog niet optimaal en kan er teveel achterblijven in de darmen wat een geweldige voedingsbodem is voor spoelwormen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door