Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door choopy
#1199739
Hoi allemaal,

na heel veel lezen, ben ik aardig om.
Ik heb eerst een "kleine" bestelling gedaan bij gelukkig dier en hiermee een menu samengesteld. Bestelling komt 28 maart, dus dan gaan we echt om.

Djody is 16 kilo en Darky 20 kilo. Ben voor beide van hetzelfde menu uitgegaan, omdat Darky gecastreerd is en echt de neiging heeft om dikker te worden. Djody is behoorlijk ADHD en met CB voerde ik haar ook als een hond van 20 kilo en daarmee bleef ze mooi op gewicht.

Het is mijn eerste menu, zonder ervaring, en met een kleine bestelling. Als de eerste bestelling bevalt, dan zal er uiteraard meer variatie volgen.

50% vleesbot van 2800 gram voer in totaal = 1400 gram vleesbotten
15% groente van 2800 gram voer in totaal = 420 gram groentemix
15% orgaan van 2800 gram voer in totaal = 420 gram orgaanvlees
20% spiervlees van 2800 gram voer in totaal = 560 gram spiervlees


Vleesbotten Orgaanvlees Spiervlees
Haaskarkas Lamsnier                 Lamssnippers
Geitenribben Runderpenslap Kalfssnippers
Kippennekken Runderhart Grof gemalen rundergehakt
Kippenruggen Kippenmaagjes
Eendagskuikens Kippenlevertjes
Sardientjes

1x haas (200 gram)
Groentemix + orgaanvlees (105 gram)

1x nekken (200 gram)
Groentemix + orgaanvlees (105 gram)

1x geit (200 gram)
Spiervlees (190 gram)

1x nekken (200 gram)
Groentemix + orgaanvlees (105 gram)

1x sardientjes (200 gram)
Spiervlees (190 gram)

1x ruggen (200 gram)
Groentemix + orgaanvlees (105 gram)

1x geitenribben (200 gram)
Spievlees (190 gram)

Als extraatjes krijgen ze ei, penslap, notenmix, yoghurt. Dit zal ik per keer bekijken wanneer dit gegeven wordt.
Ik weet dat de gewichten zullen gaan variëren, maar omdat ik nog niet weet hoe zwaar alles zal zijn, heb ik maar voor het gemak 200 gram per dag gekoze.
Omdat we (de honden en ik) beginnende Barfers zijn, heb ik bewust voor wat meer kip gekozen.
De afgelopen weken hebben ze al wel kennis gemaakt met diverse soorten vlees en bot.


Graag jullie reacties en tips.

Groetjes Chantal
Laatst gewijzigd door choopy op wo 18 mar 2009, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1199743
Ziet er goed uit Chantal! Het enige dat ik nog mis is lever. Dat vind ik wel een belangrijk orgaan om te voeren, vanwege de vitamines A en D. Verder zou ik aan een beginnende vers-etende hond inderdaad nog geen geitenribben geven. Dat is meer voor de wat meer gevorderde hond.
Gebruikersavatar
Door pike
#1199951
Ik weet niet hoe anderen hier tegenover staan, maar kuikens zou ik niet als vleesbot voeren. Het is dan wel een compleet diertje, maar het bot dat er in zit dat stelt toch helemaal niets voor. Ik geef ze enkel als lekker snackje.

Ik vind het spiervlees wat beperkt. Kalfsvlees is niet zo voedzaam en arm aan ijzer. Dat zou ik toch door rundvlees vervangen.

En waarom geef je pens als extraatje? Pens vormt onderdeel van het orgaanvlees en hoort dus gewoon in het menu thuis.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1200029
Ik weet dat zeker het spiervlees nog wat beperkt is.
Ik heb eerst wat besteld om te kijken wat het is en hoe groot het is, dit om te kijken of dit in mijn vriezer past.
Nu heb ik waarschijnlijk een vrieskist die ik as week ga ophalen en kan dan mijn soorten uitbreiden.

De kuikens was ik ook niet helemaal zeker over, maar het zijn beginnende Barfers en dacht dat het voor het wennen wel goed was. Zodra ze echt gewend zijn, zullen er zeker ook andere botten met vlees bijkomen.

Groetjes Chantal
Door Lizzy
#1200099
[quote="pike"]
Ik weet niet hoe anderen hier tegenover staan, maar kuikens zou ik niet als vleesbot voeren. Het is dan wel een compleet diertje, maar het bot dat er in zit dat stelt toch helemaal niets voor. Ik geef ze enkel als lekker snackje.

Ik vind het spiervlees wat beperkt. Kalfsvlees is niet zo voedzaam en arm aan ijzer. Dat zou ik toch door rundvlees vervangen.

En waarom geef je pens als extraatje? Pens vormt onderdeel van het orgaanvlees en hoort dus gewoon in het menu thuis.
[/quote]

Ja, ik ben het hier helemaal mee eens, met alles wat je schrijft. Omdat pens in het rijtje orgaan stond, dacht ik dat Chantal dat als zodanig had meegeteld. De kuikentjes als vleesbot en het kalfsvlees had ik niet gezien. Op zich geen drama om een keertje kalfsvlees te voeren maar rundvlees is gewoon beter.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1202963
Bedankt voor de tips.

Ik zal de pens opnemen bij het orgaanvlees als maaltijd en niet als extraatje.

Als mijn eerste bestelling bijna op is, zal ik met de 2e bestelling rekening houden om wat gevarieerder spiervlees te bestellen.
Ik denk dat de honden dan ook al aardig gewend zijn, zodat ik de botvariatie ook wel wat meer kan maken en dan de kuikens eruit als maaltijd.

Mocht ik zover zijn, dan plaats ik het nieuwe menu hier wel weer en dan hoor ik de Do's and Don'ts wel van jullie.

Groetjes Chantal
Gebruikersavatar
Door choopy
#1207280
Heb mijn aandeel spiervlees iets aangepast.
Volgende week is de rundergehakt in de aanbieding bij de C1000. Ik heb al een aantal kilo grof gemalen besteld.

Verder heb ik al een groentemix gemaakt. Ze hebben dit al een aantal keer gehad en vedragen het goed. Graag zou ik willen weten of dit voldoende groentes zijn of dat er nog wat mist.
Ik heb gebruikt:
2 komkommers, 1 grote broccoli, 2 winterwortels, 1 bietje, 3 kiwi's, 3 appels, 2 bananen, bakje alfalfa, 2 stronkjes witlof, wat teentjes knoflook.
Bij elkaar een mengsl van zo'n 2 kilo.

Graag jullie reactie erop wat er eventueel mist of eruit moet.

Groetjes Chantal
Door Lizzy
#1207453
Ik meng zelf nooit groente en fruit omdat ze bij mij hier winden van gaan laten (fruit in combinatie met vlees wil nog wel eens voor vergisting in de darmen zorgen). Verder ziet je mengsel er prima uit. Volgende keer kun je ook eens wat bladgroente erdoor doen zoals waterkers, andijvie, etc.
Gebruikersavatar
Door pike
#1207560
Twee komkommers vind ik wel erg veel in deze mix, is voornamelijk water en niet veel nutriënten. Ik zou er eentje door bijvoorbeeld een courgette vervangen. En er zijn natuurlijk zat andere groentes die je kunt gebruiken. Naast de al genoemde bladgroentes bijvoorbeeld ook sperzieboontjes, taugé en pompoen.  ;)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1210693
Heb de kuikens vervangen door de geitenribben. Dan krijgen ze de kuikens als snack.
Ik zag dat ik wel ribben had besteld, maar niet opgenomen in mijn menu.
Ondertussen hebben ze al meerder malen lamsribben gehad en dit verdragen ze goed, dus ik denk als mijn bestelling binnen is,dat de overstap naar geitenribben niet meer zo groot is.

Kan niet wachten tot de bestelling er is. Ben nu al overal en nergens spullen vandaan aan het halen om ze te laten wennen.
Ik wou eigenlijk de brokken eerst opmaken, maar die staan al zo'n anderhalve week onaangeroerd in de kast.

Mijn pup en mijn oudste volwassen hond stonden al op vlees en zijn zelfs al helemaal over naar Barf.
Heb ondertussen een vrieskist erbij die al aardig vol aan het raken is, en dat terwijl mijn bestelling nog niet eens binnen is.

Ik hoop dat het zo leuk blijft, dat het "nieuwe" er niet te snel vanaf is. Want zoals het nu gaat, is het al super!!

Oja , dat van de komkommers, ik moet nog een goede staafmixer/ blender aanschaffen. Die ik nu heb, moet met vocht, anders vliegt die in de fik. En omdat komkommers veel water bevatten, mix ik die eerst en doe dan de rest erdoor heen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door