Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1205996
Ik heb nog wat vraagjes, hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.
Sinds ik met de honden barf doen ze af en toe rare dingen.

* Kaya eet bijvoorbeeld poep, toen ze kvv en brokken at deed ze dat niet. Ze eet trouwens wel alleen maar haar poep en dat van Kay. Frolic drollen laat ze liggen. Betekent dit dat ze gewoon zo dol is op barf  :D? Of zou dit meer kunnen betekenen?

* Het drinken is bij de honden een stuk minder geworden. Kaya ziet d'r waterbak helemaal niet meer staan. Die drinkt alleen nog maar uit de sloot. Niet echt goed lijkt me. Waarom zou ze dit doen?

* Verder eten ze van alles wat op straat ligt, maar ook heel veel gras en riet. Zou het kunnen dat ik ze te weinig voer en dat ze dus nog gewoon honger hebben? Los uitlaten vóór het eten is dan ook echt geen succes hier. Kay eet ruim 4% van zijn lichaamsgewicht en Kaya iets minder dan 3,5%. Best veel zou je zeggen...

Ik had nog een vraag, maar daar kan ik even niet opkomen..
Hoop dat julie me meer kunnen vertellen!
Door Jockular
#1206013
ja, dat tweede punt heb ik ook met mijn hond sinds ze KVV eet: niet of nauwelijks drinken uit de bak met vers water maar wel buiten het 'oude' water uit die gieter drinken als ze de kans krijgt! Vreemd hoor, hoe kan dat?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1206017
omdat er in de kvv vocht genoeg zit.
hier vinden ze de vieste smerige groene slootjes het lekkerst, ze hebben er nog nooit wat van gekregen..
hier hebben ze nog nooit poep gegeten.......
dat van straat eten moet je gewoon afleren....gras eten heeft alleen weirdo gedaan--die vondt het gewoon heerlijk en ik liet hem dat gewoon doen, hij spuugde er nooit van oid..
maar andere dingen van straat eten zou ik afleren, je kan niet weten..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1206018
Kay en Kaya schreef: Ik heb nog wat vraagjes, hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.
Sinds ik met de honden barf doen ze af en toe rare dingen.

* Kaya eet bijvoorbeeld poep, toen ze kvv en brokken at deed ze dat niet. Ze eet trouwens wel alleen maar haar poep en dat van Kay. Frolic drollen laat ze liggen. Betekent dit dat ze gewoon zo dol is op barf  :D? Of zou dit meer kunnen betekenen?

* Het drinken is bij de honden een stuk minder geworden. Kaya ziet d'r waterbak helemaal niet meer staan. Die drinkt alleen nog maar uit de sloot. Niet echt goed lijkt me. Waarom zou ze dit doen?

* Verder eten ze van alles wat op straat ligt, maar ook heel veel gras en riet. Zou het kunnen dat ik ze te weinig voer en dat ze dus nog gewoon honger hebben? Los uitlaten vóór het eten is dan ook echt geen succes hier. Kay eet ruim 4% van zijn lichaamsgewicht en Kaya iets minder dan 3,5%. Best veel zou je zeggen...

Ik had nog een vraag, maar daar kan ik even niet opkomen..
Hoop dat julie me meer kunnen vertellen!
Als dat zou betekenen dat de dol is op barf dan kan ze het beter uitkotsen, heeft ze er in ieder geval echt 2 x plezier van ;D  In combi met het gras/riet-eetverhaal denk ik dat jouw hond wat vezels te kort komt.

Dat water, tja. Ze drinken minder als ze vers eten als je het vergelijkt met brok, maar ze hoeven er niet persé van uit de gore sloot te gaan staan tanken. Dat is gewoon persoonlijke smaak van je hond. Hier is er precies eentje die de voorkeur geeft aan goor water, de rest heeft het het liefste vers in de bak.
Door Linda & Kay
#1206021
Kay drinkt ook gewoon netjes vers water uit z'n bak. Kaya is wat dat betreft altijd een beetje raar!

En wat kan ik ze geven waar extra vezels in zitten?? Want gras eten doen ze beiden en dat deden ze eerst niet zo erg.
Door Lizzy
#1206075
Kay en Kaya schreef: Ik heb nog wat vraagjes, hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.
Sinds ik met de honden barf doen ze af en toe rare dingen.

* Kaya eet bijvoorbeeld poep, toen ze kvv en brokken at deed ze dat niet. Ze eet trouwens wel alleen maar haar poep en dat van Kay. Frolic drollen laat ze liggen. Betekent dit dat ze gewoon zo dol is op barf  :D? Of zou dit meer kunnen betekenen?
Geef je groenten? Als je geen groenten geeft, kan dat de oorzaak zijn. Een hond probeert dan zelf de zuur/basisch verhouding in het lichaam te stabiliseren.
* Het drinken is bij de honden een stuk minder geworden. Kaya ziet d'r waterbak helemaal niet meer staan. Die drinkt alleen nog maar uit de sloot. Niet echt goed lijkt me. Waarom zou ze dit doen?
Omdat ze voldoende vochtrijke voeding binnen krijgt. Linga hier drinkt ook nauwelijks. Dit is dus normaal, voor een hond die barft. Vlees bestaat zomaar voor 70% uit vocht (metabool vocht).
* Verder eten ze van alles wat op straat ligt, maar ook heel veel gras en riet. Zou het kunnen dat ik ze te weinig voer en dat ze dus nog gewoon honger hebben? Los uitlaten vóór het eten is dan ook echt geen succes hier. Kay eet ruim 4% van zijn lichaamsgewicht en Kaya iets minder dan 3,5%. Best veel zou je zeggen...
Deed ze dat hiervoor ook niet? Hoe lang voer je nu zelf samengesteld? Wat voer je? Zijn ze dun of gewoon normaal? Hoe vaak per dag voer je?
Door Linda & Kay
#1206108
@ Lizzy: Ze krijgen, volgens mij, voldoende groente binnen. Ik geef 10% groente. Er zitten behoorlijk wat groentes in, alleen te weinig bladgroente (kwam ik later achter). Dat gaat er dus volgende keer wel genoeg bij.

Ik voer 2 keer per dag. Ik barf vanaf begin januari (met een kleine tussenpoze kvv).
Ik heb zelf zakjes mix gemaakt met:
- kippennekken en poten
- lams en geitenvlees + kalfskopvlees
- lamshart, vuile pens en kippenlever
De percentages zijn goed. (50% vleesbotten, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groente).
3 april ga ik de volgende bestelling halen en daar zitten botten in van meer soorten gevogelte als deze keer.

Hiervoor deed i.i.g. Kaya niet zomaar alles van straat (+ gras en riet) eten. Kay weet ik niet, hij is een herplaatser en heb ik pas sinds december.
Ik hou de gewichten bij van de honden. Kaya woog eergister 15,7 kg, daar mag wel een kilootje bij.
Kay woog 16 kg en daar mag zeker 2 a 3 kilo bij. Dus Kaya is gewoon een slank hondje en Kay is wel een beetje mager. (hij was vorige maand ook behoorlijk ziek geweest, overgeven en diarree).
Door spickenstef
#1206878
ik zou gewoon het percentage dat je voert iets omhoog halen en dan effe afwachten , als ze elke dag alles opeten denk ik dat je iets meer mag gaan voeren voorbeeld naar 5 % gaan
Gebruikersavatar
Door pike
#1207065
HIer wordt thuis ook niet veel gedronken, tijdens  de wandelingen wel graag uit sloot of plas als ze het warm hebben, verder halen ze hun vocht veel uit het eten. Als ze thuis al willen drinken dan bij voorkeur uit de vijver in de tuin (vooral na training met kaas (=zout) als beloning gebeurt dit.
Een grasje wordt af en toe gegeten, maar riet is altijd feest. Als ze over de dijk gaan lopen ze alleen maar riet te eten (ze krijgen 10% groente waaronder ook veel bladgroente). Ze trekken het gewoon uit de slootbodem. Gevolg: De dag erna een hele grote rietdrol  (of twee) ::)
Poep eten doen ze ook maar wel selectief: kattedrollen bijv. zijn bij alle drie in trek maar eigen poep eten ze nooit. Ganzepoep, konijne- of hazekeuteltjes zij ook altijd erg lekker en paardepoep (maar Pike lustte die ook allemaal vóór barftijd, de andere twee hebben vanaf het begin dat ze hier kwamen barf gegeten).
Door Linda & Kay
#1207293
Hmmm.. toch lastig hoor!

Wat betreft het riet en gras eten: ze kotsen het er nooit uit, maar de riet en gras drollen zijn hier wel bekend! Soms trek ik er hele slierten uit!  :-X

Maar Angelique zegt: meer vezels geven. Maar wat voor vezels? Ik heb ook een groentemix gemaakt met pecannoten en ik las net dat daar ook veel vezels in zitten. Maar ik wil graag andere alternatieven proberen.
En als dat niet werkt... Dan zal het misschien niet veel betekenis hebben. Ze hebben nooit door het riet gerend, maar nu ik verhuist ben doen ze het wel iedere dag, dus misschien is het de nieuwigheid?

Over het poep eten. Ganzenpoep is hier ook dikke pret. Konijnenkeutels e.d. laten ze gewoon liggen. Ze eten volgens mij echt verder alleen hun eigen poep of alleen dat van de ander (dat zou ook kunnen, zo goed let ik niet op :P), geen andere hondendrollen.

En als laatste: ik heb de hoeveelheid voor Kay iets opgeschroeft, kijken hoe dat gaat! Maar ik denk wel dat hij altijd alles op eet wat hij krijgt (ookal zou ik een kilo geven). Wat dat betreft zijn het echte vreetzakken die helemaal niet kieskeurig zijn. Wat natuurlijk ook wel weer z'n voordelen heeft.  :). Kaya heeft altijd alles gegeten, Kay was een moeilijke eter toen hij brok kreeg, vooral 's ochtens wou hij niet eten. Maar sinds ze barfen zijn ze niet te houden. Als ik het klaar maak in de keuken blijven ze maar rond lopen en kwispelen. Echt zo leuk! Ik beleef er zoveel plezier aan als ik zie hoe zij er op reageren!
Gebruikersavatar
Door pike
#1207381
Ik weet het ook niet hoor, maar het riet eten komt in elk geval niet door te weinig voer. Ze eten hier ook best veel, de volwassen honden 3,5% en de 1-jarige 5%. 10% van het voer bestaat uit groentemix. Geef ik meer worden ze tonnetjes ofwel laten het staan of gaan het begraven. Riet levert daarnaast geen voedingsstoffen maar wordt onverteerd weer uitgepoept. Net als gras gaat een portie riet hier heel snel door de darmen en is het meer het idee van "de bezem erdoor halen". Volgens mij vinden ze het gewoon lekker. Duc at het al als pup zonder dat hij de andere twee het had zien doen.
Door Linda & Kay
#1207413
pike schreef: Ik weet het ook niet hoor, maar het riet eten komt in elk geval niet door te weinig voer. Ze eten hier ook best veel, de volwassen honden 3,5% en de 1-jarige 5%. 10% van het voer bestaat uit groentemix. Geef ik meer worden ze tonnetjes ofwel laten het staan of gaan het begraven. Riet levert daarnaast geen voedingsstoffen maar wordt onverteerd weer uitgepoept. Net als gras gaat een portie riet hier heel snel door de darmen en is het meer het idee van "de bezem erdoor halen". Volgens mij vinden ze het gewoon lekker. Duc at het al als pup zonder dat hij de andere twee het had zien doen.
Oké, das duidelijk en fijn om te weten. Ik was een beetje bang dat riet niet goed voor ze was. Zeker niet omdat ze het uit de sloot trekken met vieze drek eraan. Maar ze zijn er nooit ziek van geworden hoor! Was meer mijn idee..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door