Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1204921
Het duurt nog even voordat ik weer een nieuwe lading vlees mag halen, maar ik zat alvast een lijstje te maken. (haha, ik heb een nieuwe hobby :D). Ik was benieuwd of ik dit keer wel genoeg diversiteit aan soorten heb. Vorige keer vroeg ik het achteraf, nu vooraf, dan kan ik het evt. nog bijstellen :)
Ik heb het volgende bedacht:

17 kg vleesbotten
- Kippennekken 5 kg
- Parelhoenkarkas 5 kg
- Hele kwartels 5 kg
- Fazantkarkas / iets van eend 2 kg

8,5 kg spiervlees
- ongemalen rundergehakt 2,5 kg
- kalfskopvlees 2 kg
- geit snippers (in hele lappen) 2 kg
- schapenstrotjes 2 kg

5 kg orgaanvlees
- vuile pens lam/geit 2 kg
- lamslever 500 gr
- kalfshart 1,5 kg
- lamsnieren 1 kg

De percentages kloppen wel, dat heb ik net allemaal al berekend. Het gaat me meer om de diversiteit.
(ik had al eerder gehoord dat runderkopvlees beter is dan kalfskopvlees, maar daar kan ik helaas niet aan komen)
Door Lizzy
#1204931
Ik tel 7 diersoorten. Dat is uitstekend!

Wat is ongemalen rundergehakt? (gehakt is toch altijd gemalen of zie ik dat verkeerd?).

Runderkopvlees is inderdaad beter dan kalf. Maar ja, als je daar niet aan kunt komen: houdt het op.
Door Linda & Kay
#1204934
Lizzy schreef: Ik tel 7 diersoorten. Dat is uitstekend!

Wat is ongemalen rundergehakt? (gehakt is toch altijd gemalen of zie ik dat verkeerd?).

Runderkopvlees is inderdaad beter dan kalf. Maar ja, als je daar niet aan kunt komen: houdt het op.
Haha, ik wist even niet hoe ik het voor mezelf moest verwoorden. Maar ik bedoelde het vlees waar ze gehakt van maken. Snap je?
Door Linda & Kay
#1204939
En qua orgaanvlees? Maakt het dan ook nog uit van wat voor dier (en jong/oud) het is?

En zijn die schapenstrotjes makkelijk in stukjes te snijden?
Laatst gewijzigd door Linda & Kay op do 12 mar 2009, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#1205146
Kay en Kaya schreef: En qua orgaanvlees? Maakt het dan ook nog uit van wat voor dier (en jong/oud) het is?

En zijn die schapenstrotjes makkelijk in stukjes te snijden?
ja hoor!
Gebruikersavatar
Door pike
#1205341
De schapestrotjes, ik weet niet hoeveel vlees daarbij jou aan zit? Maar persoonlijk reken ik strot niet tot spiervlees omdat het doorgaans meer kraakbeen is dan vlees.

Wat het orgaanvlees betreft dat kan je best van jonge dieren voeren, zeker lever omdat die nogal wat afvalstoffen opslaat, en hoe jonger het dier hoe minder afvalstoffen er in zitten. Maar zo heeft kalfshart  bijvoorbeeld dezelfde voedingswaarde als runderhart, en de hoeveelheid vit en mineralen is plusminus gelijk, soms een beetje meer, soms een beetje minder.  ;)
Door Linda & Kay
#1205394
pike schreef: De schapestrotjes, ik weet niet hoeveel vlees daarbij jou aan zit? Maar persoonlijk reken ik strot niet tot spiervlees omdat het doorgaans meer kraakbeen is dan vlees.

Wat het orgaanvlees betreft dat kan je best van jonge dieren voeren, zeker lever omdat die nogal wat afvalstoffen opslaat, en hoe jonger het dier hoe minder afvalstoffen er in zitten. Maar zo heeft kalfshart  bijvoorbeeld dezelfde voedingswaarde als runderhart, en de hoeveelheid vit en mineralen is plusminus gelijk, soms een beetje meer, soms een beetje minder.  ;)
Oké, thanx!
Schapenstrotjes heb ik nog nooit geprobeerd. Ik had een topic geopend over wat men mooi spiervlees van de IC vind en toen kreeg ik dit als advies.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door