Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#1204341
Ik heb al meerdere malen gezocht onder de 'zoek' functie, maar wilde toch nog even hier de vraag stellen.
Chendo ( beauceron reu +/- 40 kg) heeft sinds ongeveer 2 weken 2 kleine kale plekjes op zijn achtervoeten. Aan beide kanten op dezelfde plek. De huid is iets donkerder en iets stugger dan de rest van de huid.
Verder is hij vrijwel zichzelf, binnen is hij wel een stuk rustiger geworden, slaapt ook iets meer maar dit kan ook komen door zijn leeftijd ( 18 mnd) komen.

Mijn vraag is dus kan dit een tekort aan Joduim zijn?
Hij krijgt zijn BARF in de juiste verhoudingen, eet ruim voldoende afwisseling aan groente en diersoorten, en extra's zoals kuikens en zuivel.

is het misschien een idee om de eerst komende tijd wat zeewier bij te geven en kijken of de plekjes verdwijnen? Of zit ik er misschien compleet naast en zou het een allergie voor iets kunnen zijn?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door nova
#1204444
Kunnen het geen ligplekken zijn?
Noxy heeft dat ook op een hak. Een kale plek door veel in de zelfde houding te liggen waardoor de haren wegschuren tot op de huid. Daar vormt zich dan een eeltlaagje
Door 202Spots
#1204445
stephany schreef: Ik heb al meerdere malen gezocht onder de 'zoek' functie, maar wilde toch nog even hier de vraag stellen.
Chendo ( beauceron reu +/- 40 kg) heeft sinds ongeveer 2 weken 2 kleine kale plekjes op zijn achtervoeten. Aan beide kanten op dezelfde plek. De huid is iets donkerder en iets stugger dan de rest van de huid.
Verder is hij vrijwel zichzelf, binnen is hij wel een stuk rustiger geworden, slaapt ook iets meer maar dit kan ook komen door zijn leeftijd ( 18 mnd) komen.

Mijn vraag is dus kan dit een tekort aan Joduim zijn?
Hij krijgt zijn BARF in de juiste verhoudingen, eet ruim voldoende afwisseling aan groente en diersoorten, en extra's zoals kuikens en zuivel.

is het misschien een idee om de eerst komende tijd wat zeewier bij te geven en kijken of de plekjes verdwijnen? Of zit ik er misschien compleet naast en zou het een allergie voor iets kunnen zijn?
Alvast bedankt!
'n beetje kelp kan nooit geen kwaad.
Omdat de plekjes op dezelfde plaats zitten,kan het best wel komen door het liggen..
Hier nog 'n paar topics gevonden met zoeken op"kale plekjes" die eerder over kale plekjes gingen,
en over "olifantenhuid".
misschien heb je er wat aan?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg65206

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg50802
Door stephany
#1204772
Oke, hoef me dus niet zo veel zorgen te maken over eventuele tekorten? Ik zal van de week eens wat kelp of zeewier halen en dat in kleine beetjes toevoegen.
Hier een paar foto's 28-02 toen ik het voor het eerst zag
Afbeelding
Afbeelding


En deze heb ik net genomen, ziet er wel wat beter uit, en is iets minder dik geworden.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er de afgelopen dagen een beetje sudocreme op gesmeerd, heb het idee dat het wel iets geholpen heeft, in elk geval dat hij er zelf ook niet meer aan zat!
Door lig plekken kan dus niet op deze plek, maar inderdaad door likken kan het wel gebeurd zijn. Maar waarom zou hij zoveel likken daar?? Is me niet eerder opgevallen. gelukkig let ik er nu beter op en likt hij er ook niet meer aan.
Laatst gewijzigd door stephany op do 12 mar 2009, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door stephany
#1204834
De Geijsjes schreef: Kan geen ligplek zijn nee. Heeft hij nou 2 hoge nageltjes ipv 1?
Ik zou denken aan een klein hotspotplekje als ik het zo zie.  :-\
Ja een dubbele wolfsklauw! hoor bij her ras ;) Maar een hotspot is een 'lik' plek toch? of heb ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Door nova
#1204841
Lijken me idd geen ligplekken daar op dat stuk poot.
Misschien een likgranuloom?
Heb ik hier ook wel eens gehad,op de bovenkant van een poot
Gebruikersavatar
Door nova
#1205108
Ja, als het een likgranuloom is, dan gaat het over als ze er vanaf blijven
je kunt er wel wat calendula zalf of zo op smeren.
Door ~anna~
#1205114
@nova heeft gelijk ik dacht gelijk daaraan ;)
een beetje calendula zalf of rescue(bach) smeren voor het wandelen
dan heeft de hond geen tijd om het af te likken.
Door Lizzy
#1205655
stephany schreef: Ik heb al meerdere malen gezocht onder de 'zoek' functie, maar wilde toch nog even hier de vraag stellen.
Chendo ( beauceron reu +/- 40 kg) heeft sinds ongeveer 2 weken 2 kleine kale plekjes op zijn achtervoeten. Aan beide kanten op dezelfde plek. De huid is iets donkerder en iets stugger dan de rest van de huid.
Verder is hij vrijwel zichzelf, binnen is hij wel een stuk rustiger geworden, slaapt ook iets meer maar dit kan ook komen door zijn leeftijd ( 18 mnd) komen.

Mijn vraag is dus kan dit een tekort aan Joduim zijn?
Hij krijgt zijn BARF in de juiste verhoudingen, eet ruim voldoende afwisseling aan groente en diersoorten, en extra's zoals kuikens en zuivel.

is het misschien een idee om de eerst komende tijd wat zeewier bij te geven en kijken of de plekjes verdwijnen? Of zit ik er misschien compleet naast en zou het een allergie voor iets kunnen zijn?

Alvast bedankt!
Waarom denk je zelf aan een jodium tekort? Geef je ook vette zeevis en groenten? Dan is de kans dat je hond te weinig jodium binnen krijgt heel erg klein. Honden hebben ook maar weinig behoefte aan jodium. Mocht je twijfelen aan of het aan het voer ligt: je kunt een topic openen met wat je in een week voert. Dan kijken we daar even naar.
Door pallas
#1205837
Bij Didot ook wel eens van deze plekjes gezien.
ik maar denken wat het kon zijn...bleek het van het rennen naast de fiets te komen!
Dan schuren bij didot nl de nagels van zijn wolfskauwtje tegen zijn pootje aan.

Nu zorg ik dat ze wat korter zijn en netjes rondgevijlt en heeft hij er geen last meer van.

Hoop eigenlijk dat het bij jou ook hiervan komt.
Door stephany
#1206061
Pff ja soms zit je je suf te piekeren en is het zoiets simpels!
Maar heb al weer een tijdje niet met het gefietst dus dat zal het niet zijn.

En Lizzy waarom ik aan jodium te kort dacht, ik heb laatst een heel stuk gelezen over hypothyroïdie ( te weinig aanmaak van het schildklierhormoon) en dat de verschijnselen o.a. gelijkmatige kaalheid is. En daarbij dat hij Chendo binnen een stuk rustiger is geworden en meer slaapt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat hij nu wat rustiger wordt van wege zijn leeftijd, dus maar me er niet heel druk om. Want buiten is hij nogsteeds wel een stuiterbal.
Maar vondt het zo typisch dat hij die kale plekken had en omdat een te weinger aan schildklierhormonen ook door een te kort aan jodium kan komen vroeg ik me af of het kan met het menu wat ik nu geef.

Vette vis eet hij de laatste tijd iets slechter dus dat krijgt hij nu 1 keer in de 2 weken en zeegroenten gebruik ik dus niet! Dus moet ik daar ook maar mee beginnen.

Het ziet er ook al beter uit die plekken, dus misschien (waarschijnlijk) maak ik me wel zorgen om niets.
Sorry, ben snel overbezorgd  :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door