Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mcSnurk
#1203078
ik heb een hele zak walnoten staan die ik een hele tijd geleden gekregen heb van iemand met een notenboom. Heb er nog niks mee gedaan want ik was tot gisteren die hele noten vergeten....

Maar nu heb ik 2 dingen gelezen:

Dat in de schil van onrijpe noten veel blauwzuur zit.... zit dat dan ook in de noot zelf of is die veilig?

En dat er een schimmel bestaat die op het velletje van de noot kan bestaan (bij aangetaste bomen) en met het blote oog niet zichtbaar is en ook gevaarlijk kan zijn.

Hoe weet ik dat? Toch maar beter de noten kant en klaar kopen? :-\
Door Nyncke
#1204418
Wil je ze aan je beesten geven ( weet niet of dat goed is )

Of voor jezelf....mjammie
Door tieneke
#1204420
Als de schil aan de buitenkant niet beschimmeld is of zwarte plekken heeft zijn ze nog goed,is de vrucht binnenin schimmelachtig of verschrompeld meteen weggooien.
Dit is waarom ik de pest heb aan onze 3 zeer grote notenbomen,je moet ze vooraf zeer goed drogen en dan nog het rapen.
Ga er maar eens aan staan met vreselijk veel opbrengst,dit jaar laat ik alles gratis rapen.
De paar kilo die ik zelf gebruik is te verwaarlozen.
Voor de honden is dit een heel gezonde snack of je maalt ze zeer fijn voor in de groentenmix.
Door 202Spots
#1204425
Wanneer de noot niet rijp is dan komt die groene buitenschil (die om de harde schil van de noot zit) er niet vanaf geloof ik, en wanneer de gepelde noten er goed uitzien, dan kan je ze gewoon aan je hond geven.
Om er 'n paar zo geven is niet erg,maar ze komen er dan ook grof gemalen weer uit, ;)
wanneer je ze samen met wat andere zaadjes en nootjes fijn maald,dan word er meer opgenomen.
Door tieneke
#1204430
202Spots schreef: Wanneer de noot niet rijp is dan komt die groene buitenschil (die om de harde schil van de noot zit) er niet vanaf geloof ik, en wanneer de gepelde noten er goed uitzien, dan kan je ze gewoon aan je hond geven.
Om er 'n paar zo geven is niet erg,maar ze komen er dan ook grof gemalen weer uit, ;)
wanneer je ze samen met wat andere zaadjes en nootjes fijn maald,dan word er meer opgenomen.
Ik haalde de noten soms uit die ver opengebarsten groene schil als ze op plukhoogte in de boom hingen....nou dat heb ik geweten....mijn vingers waren de eerste week bruin van het sap van die schil  ::) leek wel of ik in de carboleum had geroerd  :-[
Ik wacht nu maar geduldig tot ze er zelf uit worden gelanceerd....weleens met storm walnoten geraapt???
En er 1 of meerdere op je hoofd gekregen?  :-X >:(
Door 202Spots
#1204432
tieneke schreef: Ik haalde de noten soms uit die ver opengebarsten groene schil als ze op plukhoogte in de boom hingen....nou dat heb ik geweten....mijn vingers waren de eerste week bruin van het sap van die schil  ::) leek wel of ik in de carboleum had geroerd  :-[
Ik wacht nu maar geduldig tot ze er zelf uit worden gelanceerd....weleens met storm walnoten geraapt???
En er 1 of meerdere op je hoofd gekregen?  :-X >:(
Kannonne balletjes  >:( en als je d'r met blote voeten op trapt dan hebben ze stekels!!
Afbeelding
Door tieneke
#1204433
202Spots schreef: Kannonne balletjes  >:( en als je d'r met blote voeten op trapt dan hebben ze stekels!!
Afbeelding
;D ;D leuke boom blijft het  ;D ;D
Door mcSnurk
#1223714
hij was er nog dus ga ik maar even verder met mijn walnoten.............. ;)

ik geef  iedere dag een beetje walnoot door de groenteprut. Is er een maximum aan de hoeveelheid, om een of andere reden? Hij krijgt niet veel, een halve per dag, fijn gemalen. Hoeveel mag hond er per dag van hebben, is dat een theelepel, of een eetlepel..........

Blijkbaar heeft walnoot ook bepaalde eigenschappen voor maag en darmen, ook bepaalde vitamines, hebben andere noten dit ook?
Door Lizzy
#1223803
gemmaa schreef: hij was er nog dus ga ik maar even verder met mijn walnoten.............. ;)

ik geef  iedere dag een beetje walnoot door de groenteprut. Is er een maximum aan de hoeveelheid, om een of andere reden? Hij krijgt niet veel, een halve per dag, fijn gemalen. Hoeveel mag hond er per dag van hebben, is dat een theelepel, of een eetlepel..........

Blijkbaar heeft walnoot ook bepaalde eigenschappen voor maag en darmen, ook bepaalde vitamines, hebben andere noten dit ook?
Gewoon af en toe een lepel. Maakt niet zoveel uit, komt niet zo krap. Walnoten bevatten gezonde vetzuren en vitamine E enzo. Paranoten bevatten bijv. weer veel zink en selenium. Hier staat best veel: http://www.globetrotter.nl/productinfonoten.html
Door mcSnurk
#1224258
Lizzy schreef: Gewoon af en toe een lepel. Maakt niet zoveel uit, komt niet zo krap. Walnoten bevatten gezonde vetzuren en vitamine E enzo. Paranoten bevatten bijv. weer veel zink en selenium. Hier staat best veel: http://www.globetrotter.nl/productinfonoten.html
bedankt!
Goh, interessant, dat over walnoten en ijzer beschikbaar maken.
Ik vroeg me af of iedere dag walnoot misschien zoiets was als niet iedere dag spinazie geven, maar daar hoef ik dus niet bang voor te zijn  :D
Eens kijken wat ik er nog bij kan kiepen.......
Door mcSnurk
#1226828
nou ben ik toch al een aantal weken bezig met die walnoten, heb heel langzaam opgebouwd......
maar die halve per dag lijkt niet goed te gaan. Zondagavond groenteprut. Maandagmorgen diarree, 4x in een uur, daarna was het over. Ik dacht ok, het lam was inderdaad erg vet :-\. Verder alles weer in orde, vandaag voelde hij zich prima.
Vanavond 5 minuten na de groenteprut met halve walnoot, krampen, diarree, smakken, hijgen, paniek. Hij had de hele tijd persdrang maar er kwam niks meer. Dat duurde een half uur, we zijn iedere 5 minuten naar buiten gerend. Toen was het over. En had ie weer interesse in hapjes :-\ Ik heb verder niks verandert in het menu.

Heeft walnoot dergelijke heftige bijwerkingen? :o  Dit was niet toen hij er minder van kreeg.

Ik dacht dat die dingen gezond waren maar dit is niks ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door