Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gonny
#120436
Hoe weet je of een hond groeipijn heeft? en wat is er aan te doen? Als Boris heeft liggen slapen en als hij aan t wakker worden is en gaat verliggen jankt hij af en toe een beetje. De ene keer denk ik hij zal wel dromen, maar soms denk ik dat hij jankt van pijn. ??? ???
Door Ordell
#120442
Groeipijnen



Regelmatig worden wij geconfronteerd met jonge honden die mank lopen. Aangezien het opgroeiende honden betreft worden deze kreupele honden al vaak bestempeld als dieren die last van "groeipijnen" hebben. Slechts een enkeling heeft last van groeipijnen zoals wij die als dierenarts kennen.

Wat verstaan wij onder groeipijnen of enostosis/panosteïtis??

De ware groeipijnen die met name bij grote hondenrassen voorkomen worden veroorzaakt door ontstekingen in het bot. Het betreft meestal grote hondenrassen tussen de 5 en 12 maanden oud. Duitse Herders worden het meest getroffen door deze ziekte en in 75% van de gevallen betreft het mannelijke dieren.

Naast Duitse herders zijn ook de andere herderachtigen (witte herder/Belgische Herder), Doggen, Retrievers en ander grote honden gepredisponeerd (=voorbestemd) om groeipijnen te krijgen. Vreemd genoeg zien we het bij de Berner Sennenhond erg weinig. (Alhoewel hier wel vaak de diagnose groeipijnen op wordt "geplakt").

De ontsteking die zich in het merg van het bot afspeelt zorgt ervoor dat het beenvlies aan de buitenkant van het bot onder druk komt te staan. Dit geeft geweldige pijnen in de botten waar dit optreedt. Het gevolg hiervan is dat deze honden daadwerkelijk kreupel lopen. Ze krijgen bij elke stap, bij wijze van spreken, een schop voor hun schenen. Tijdens de ziekte kan de acute pijnlijke fase van één tot drie weken variëren en na een aantal weken kan hetzelfde proces in een andere poot optreden. Deze wisselende kreupelheid kan erg frustrerend zijn voor zowel eigenaar als dierenarts.

De waarschijnlijkheids diagnose wordt gesteld door druk uit te oefenen op de aangetaste plekken en hierdoor pijn op te wekken. De echte diagnose moet echter altijd door middel van een röntgenfoto worden bevestigd. Er zijn immers nog tal van redenen waarom een jonge hond kreupel kan worden.

Als de diagnose eenmaal gesteld is zal deze behandeld moeten worden. Allereerst zal de voeding moeten worden aangepast. Te hoge concentraties calcium in het voer zullen moeten worden voorkomen, daar deze vaak de aanleiding zijn voor groeipijnen. De meeste pupvoeders bevatten dan ook te veel calcium.


Verder kan een ondersteunende therapie met pijnstillers en ontstekingsremmers nodig zijn in ernstige gevallen.

Er wordt tegen eigenaren van een jonge hond al gauw verteld dat hun hond last heeft van groeipijnen en dat ze het maar even rustig aan moeten doen. Deze "deskundigen" zitten er helaas maar al te vaak naast. Zolang de echte diagnose niet d.m.v. een röntgenfoto is bevestigd blijft altijd het risico bestaan dat er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.
Laat u niet te veel leiden door mensen op verenigingen of haar deskundigen met jarenlange ervaring. Een groeipijn moet echt worden uitgezocht.

Naast de reguliere behandeling die vaak uit pijnstilling bestaat is er ook de mogelijkheid om met homeopathische middelen de ziekte onder controle te krijgen. Deze dienen echter wel door een homeopathisch werkende dierenarts te worden voorgeschreven. Het voordeel hiervan is dat er weinig tot geen chemische middelen worden gebruikt, de klacht bij de oorzaak wordt aangepakt en niet zoals bij de reguliere behandeling alleen een symptoombestrijding plaats vindt. Daarnaast treden weinig tot geen recidieven op bij homeopathische behandeling, terwijl je er bij een reguliere behandeling op moet rekenen dat de hond regelmatig terug valt, soms zelfs tot een leeftijd van wel 2,5 jaar.
Laatst gewijzigd door Ordell op za 03 jul 2004, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#120443
Dankjewel voor de snelle reactie, Boris loopt niet mank dus dan zal het wel niet gaan om groeipijn?!?!?
tis ook wat?!?!
van iemand kreeg ik het advies om extra kalk te geven (fosforvrije zure kalk) maar volgens mij moet hij dat juist weer niet!!!Volgens jouw stukje ook niet!
zou t dan toch gewoon dromen zijn??
Laatst gewijzigd door gonny op za 03 jul 2004, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#120455
Je moet zeker gEEn extra kalk bij gaan geven..
Ik geloof dat je Carnibest voert, dan denk ik niet dat het echt groeipijnen zullen zijn.... ;)
Door gonny
#120459
Nee dacht ik zelf ook al wel! maar als iemand t tegen je zegt (heeft stbernards gefokt) dan ga je dus weer twijfelen. :-\
Zou t gewoon wat spierpijn zijn ofzo??
Door Ordell
#120460
Nou groeit een dog natuurlijk wel erg hard dus het is moeilijk te zeggen maar een hond met groeipijn die heeft daar dus echt last van. Dat zou wanneer hij dan loopt veel erger moeten zijn dus zolang dit niet is zal het allemaal wel meevallen... ;)
Door gonny
#120462
nou dan zal ik er maar niet zo over in zitten!!!
want t lopen gaat gewoon goed!!!
dank je wel!!!!!!!!!!! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door