Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1202854
Er steekt soms op het kooikerforum de vraag op over brood dat het giftig is voor honden enz.
Nu geef ik mijn honden heel af en toe een klein korstje van misschien 4 cm en dat 3 x per week dus dat zal wel meevallen.


dit stond er

Zink versterkt de werstand. Zink zit in vers vlees. Dus 1x per week. Maar er staat ook: Gewoon 'bruin' brood bevat Fytine zuur (voor snellere gisting) dat leidt tot een zinkgebrek. Brood is trouwens geen hondenvoer, zeker niet bij honden met een auto-immuunprobleem. Als u toch brood geeft/eet, neem dan 'zuurdeeg'/gestoken brood.'

En dat de conserveringsmiddelen in zitten die giftig kunnen zijn.

Weet iemand hier een antwoord op?
Is dit echt zo of is het een beetje overdreven?
Door Lizzy
#1202863
Hier staat alles wat je weten moet: http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=131 over fytinezuur en de opname van zink. En verder bevat brood conserveringsmiddelen en brood-verbeteraars. Allemaal niet erg gezond. Niet voor jou, niet voor je hond. Maar je honden gaan niet dood van af en toe een klein korstje brood. Dat is nou ook weer een beetje overdreven. Maar, ik ben het wel eens dat brood geen hondenvoer is (je kunt je afvragen of het geschikt mensenvoer is maar dat is een andere discussie).
Door Mevroi Kruim
#1203226
Als je biologisch brood eet heb je dus die problemen met de 'gifstoffen' alvast niet. Of zelluf bakken met biologisch meel van de molen zodat je precies weet wat er in je broodje zit  :D
Door xolopodenco
#1203591
Als u toch brood geeft/eet, neem dan 'zuurdeeg'/gestoken brood.'
Zuurdesembrood heet dat, kun je in iedere natuurvoedingswinkel en biologische markt krijgen of op internet via de hofwebwinkel (niet overal in Nederland).
Maar ik zou niet weten waarom je je hond brood zou geven als je lekker aan het barfen bent. Hier krijgen de zeer mageren wel eens een flinke snee kasteelbrood (een prachtbrood van 1200 gram) ze zouden er een moord voor doen zo lekker als ze het vinden. Maar hondenvoer is het zeker niet. In Spanje krijgen ze vaak niet anders, etensresten en oud brood, wat slachtafval en dan heb je het wel gehad. Sommigen krijgen zelfs alleen maar oud wit brood...
Ik ben opgevoed met duits brood. Dat is zuurdesembrood. Blijft lekker lang sappig en vers. Nederlands brood is eigenlijk maar 1 dag te pruimen, dan schiet het achteruit, ondanks de broodverbeteraar en conserveringsmiddelen.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1203605
Het kwam ook vanaf een ander forum  waar ze niet allemaal barfen met de honden,het ging er meer om of brood giftig is voor honden.

Ik geef ze ook geen brood hooguit een klein korstje :)
Door Nyncke
#1203872
Van zuurdesem ed weet ik niks.

Maar toen Cadiz klein was en heel veel honger had, kreeg hij sperciebonen en bruinbrood door zijn eten. Hij vind het heerlijk en heeft er bij mijn weten niks aan over gehouden.

Op het newf-forum lees ik wel dat honden een brood hebben gejat maar daar is ook nooit iets meegebeurd.
Dus gewoon bruin brood giftig, volgens mij onzin.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door