Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1202579
De vrouw van de hondenschool waar ik train is dit weekend naar een training over vers voeren geweest. Toen ik er begon gaf ze brok, dat werd 1 vlees dag in de week en de nieuwe pup volledig op vlees en nu dus alle honden op vers. (ben best goed in vers promoten :D )
En weer terug naar wat ik wilde vragen...
Ze had daar gehoord dat vlees/botten wat je geeft bewogen moet hebben. Om die reden moet je dus geen legbatterijkip voeren maar biologisch.. Kan me er helemaal in vinden dat biologisch beter is maar zit er een kern van waarheid in het bewogen deel!? Een koe beweegt toch ook niet veel :'( :'(
Gebruikersavatar
Door pike
#1202789
Ik weet het niet. Botten bewegen niet (tenzij ze breken  ::)), spieren wel. Maar, spieren die veel gebruikt worden hebben heel taai vlees. Denk bijvoorbeeld aan staartvlees. De staart wordt continu gebruikt om vliegen te meppen. Of het vlees aan de kaken. Die kaakspieren worden voortdurend gebruikt om gras tussen de kiezen te kauwen. Dat vlees is allemaal heel erg taai.
Feit is natuurlijk wel dat een dier dat lekker buiten loopt in de "frisse" lucht veel gezonder en prettiger geleefd heeft dan een dier dat in een donker hokje met nauwelijks daglicht zit. Dus misschien dat inderdaad gewoon bedoeld werd dat biologisch beter is. 
Wanneer een koe in het weiland staat, loopt hij trouwens best wel veel. Niet snel natuurlijk, maar met elke hap gras doet hij ook weer eens stapje voorwaarts, net als een paard. Grazers stappen heel veel.  ;)
Door Lizzy
#1202836
MarijeEnBoomer schreef: De vrouw van de hondenschool waar ik train is dit weekend naar een training over vers voeren geweest. Toen ik er begon gaf ze brok, dat werd 1 vlees dag in de week en de nieuwe pup volledig op vlees en nu dus alle honden op vers. (ben best goed in vers promoten :D )
En weer terug naar wat ik wilde vragen...
Ze had daar gehoord dat vlees/botten wat je geeft bewogen moet hebben. Om die reden moet je dus geen legbatterijkip voeren maar biologisch.. Kan me er helemaal in vinden dat biologisch beter is maar zit er een kern van waarheid in het bewogen deel!? Een koe beweegt toch ook niet veel :'( :'(
Heeft ze zelf uitgelegd waarom ze dit vindt? Kijk, sec gezien willen we natuurlijk allemaal liefst biologisch voeren. Op zich is dat voor de botten die de honden eten niet altijd zo gunstig hoor. Want de botten zijn harder. En dus lastiger te verteren. Voor de gevorderde barfhond zonder spijsverteringsproblemen is dat prima. Maar niet voor alle.
#1202957
Lizzy schreef: Heeft ze zelf uitgelegd waarom ze dit vindt? Kijk, sec gezien willen we natuurlijk allemaal liefst biologisch voeren. Op zich is dat voor de botten die de honden eten niet altijd zo gunstig hoor. Want de botten zijn harder. En dus lastiger te verteren. Voor de gevorderde barfhond zonder spijsverteringsproblemen is dat prima. Maar niet voor alle.
Ik krijg de handout van de training. Misschien dat het daar in staat. Maar ik dacht misschien weten de allesweters het hier ook  :) ;)
Als het de logica is van biologisch vlees is beter dan snap ik hem ook. Maar waarom het perse bewogen moet hebben snapte ik niet zo. Het ging er ook over dat je een doodgeboren lam kon voeren maar niet te vaak want het moest het liefst wel bewogen hebben?!?
Ik denk dat het wachten op de handout word  ;)
Door Nyncke
#1202958
Dit is zoals ik het heb gehoord.
Ik ga ervan uit dat het bij mensen hetzelfde werkt als bij dieren.

De botten van mensen, de periode van de pubertijd is erg belangrijk, die hebben veel hardere en stevige botten.
Mn bij meisjes/ vrouwen merk je dit op latere leeftijd als de botontkalking begint, degene die in de pubertijd minder hebben bewogen hebben sneller last ervan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1203105
MarijeEnBoomer schreef: De vrouw van de hondenschool waar ik train is dit weekend naar een training over vers voeren geweest. Toen ik er begon gaf ze brok, dat werd 1 vlees dag in de week en de nieuwe pup volledig op vlees en nu dus alle honden op vers. (ben best goed in vers promoten :D )
En weer terug naar wat ik wilde vragen...
Ze had daar gehoord dat vlees/botten wat je geeft bewogen moet hebben. Om die reden moet je dus geen legbatterijkip voeren maar biologisch.. Kan me er helemaal in vinden dat biologisch beter is maar zit er een kern van waarheid in het bewogen deel!? Een koe beweegt toch ook niet veel :'( :'(
Ik vraag me in deze ook af hoeveel mensen er legbatterijkippen voeren. Volgens mij voert het gros vleeskuikens.
Gebruikersavatar
Door nova
#1203199
Dit is wat ik naar mensen toe kan vertalen:
Mensen die niet bewegen door bijv bedlegerigheid , hoge dwarsleasie of rolstoelgebondenheid,  deze mensen hebben veel meer kans en last van botontkalking.
Een bekend probleem voor  bij deze groep patiënten.
Als ik dat dan moet doortrekken naar bijv batterij kippen, dan kan ik me  voorstellen dat batterijkippen een wat lager calcium gehalte hebben in hun bot.
Maar batterijkippen zijn bij slacht vaak oude dieren, en worden na bewezen dienst  nog wel s verkocht als soepkip.
En zoals Angelique al aangeeft, hier geeft men veelal vleeskuikens of hun karkassen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1203215
nova schreef: Dit is wat ik naar mensen toe kan vertalen:
Mensen die niet bewegen door bijv bedlegerigheid , hoge dwarsleasie of rolstoelgebondenheid,  deze mensen hebben veel meer kans en last van botontkalking.
Een bekend probleem voor  bij deze groep patiënten.
Als ik dat dan moet doortrekken naar bijv batterij kippen, dan kan ik me  voorstellen dat batterijkippen een wat lager calcium gehalte hebben in hun bot.
Maar batterijkippen zijn bij slacht vaak oude dieren, en worden na bewezen dienst  nog wel s verkocht als soepkip.
En zoals Angelique al aangeeft, hier geeft men veelal vleeskuikens of hun karkassen
Ik zie wel een logica, maar als ik naar een soepkip kijk, of belangrijker, ik voel 'm, dan is het bot toch wel knoerhard en volgens mij is calcium datgene wat hardheid aan de botten geeft. Wellicht dat qua calciumgehalte het gebrek aan beweging wordt gecompenseerd door leeftijd.
Door Mevroi Kruim
#1203216
Nee  :D ... maar dat zijn eigenlijk altijd plofkip-onderdelen. Dus geen uitgelegde legkippen maar kuikens.
Ik kan me op zich best in die redenering vinden. Botten verkalken en behouden hun kalk doordat ze gebruikt worden. Qua samenstelling zitten ze dan vast meer in de richting van wat een hond nodig heeft dan plofkuikenbotjes die weinig verkalkt zijn omdat de beessies heel jong zijn en omdat ze niks met hun pootjes hebben gedaan. Idem natuurlijk voor kalfjes uit de kist en dat soort zaken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1203217
MarijeEnBoomer schreef: ik zou echt niet weten van wat voor kippen de nekken en karkassen zijn die ik voer.. Ben ik nu een slechte hondenmama  :) :) :(
Neu, wel een slechte kippenmama ;D

Soepkippen zijn groot en hard en het vlees is veel taaier en donkerder dan van een vleeskuiken. Jij zult, net als de rest van het gros ook gewoon vleeskuiken voeren, anders had je allang al een keer gedacht......wat zemelen die lui met kip heeft zachte botjes...die dingen zijn knoerhard ;D
#1203235
Angelique schreef: Neu, wel een slechte kippenmama ;D

Soepkippen zijn groot en hard en het vlees is veel taaier en donkerder dan van een vleeskuiken. Jij zult, net als de rest van het gros ook gewoon vleeskuiken voeren, anders had je allang al een keer gedacht......wat zemelen die lui met kip heeft zachte botjes...die dingen zijn knoerhard ;D
;D ;D Wat ik voer is inderdaad zacht.. Ga er zo met m'n wildschaar doorheen.. Heb wel een keer een kippenbout van een soepkip gekocht voor de soep. Wat was dat een enorm ding zeg hahaha. Maar de nekken die we voeren zijn dus ook soepkipvrij?!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1203242
MarijeEnBoomer schreef: ;D ;D Wat ik voer is inderdaad zacht.. Ga er zo met m'n wildschaar doorheen.. Heb wel een keer een kippenbout van een soepkip gekocht voor de soep. Wat was dat een enorm ding zeg hahaha. Maar de nekken die we voeren zijn dus ook soepkipvrij?!
Die nekken komen uit dezelfde vleeskuikens.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1203327
MarijeEnBoomer schreef: en dat zijn dan weer plofkippen geweest?!?!
Je word spontaan vegetarisch van dat Barfen  :o
Dat zijn plofkippen ja :-\  met (ik dacht)  6 weken groot. (of was het nou 16 :( )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door