Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1202728
hallo gij allen,

Ik heb een asielhond waarvan niet bekend is welke brok zij voorheen had zodat ik 3,5 week geleden ben overgestapt op Carnibest (1000 gram per dag, zij weegt 29 kilo en is 2 jaar oud). Ik ben dus in 1 keer moeten overstappen en dat is zonder echte diarree gebeurd.

Ik heb geen enkele ervaring met KVV en moet dus uitgaan van wat ik gehoord of gelezen heb. En dat is dat de ontlasting minder moet worden en ook droog.

Nu is er gemiddeld 3 x per dag ontlasting, en het valt mij met name op dat de ontlasting helemaal niet droog, zelfs vrij nat is. Geen diarree! Ook maken haar darmen best veel lawaai.

Is dit normaal of is het mogelijk dat ze na 3,5 week nog aan het wennen is?

groet en bedankt
#1202734
Kan best dat de darmen nog helemaal op orde moeten komen. Is die 1000 gram niet wat aan de hoge kant voor 29 kilo hond :-\


Edit:  lees net dat ze ondergewicht heeft, dus dan zal die kilo wel goed zijn.
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 09 mar 2009, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#1202736
Dit kan door de overgang komen van brok naar de Carnibest. Het is een ontgifting wat even z'n tijd nodig heeft. Je zou de Carnibest in het begin met een beetje warm water kunnen overgieten zodat het goed op temperatuur is en dan langzaam afbouwen. Overigens is het altijd beter om het op kamertemperatuur te geven. Kijk het nog een tijdje aan en anders kan je altijd nog overstappen op een ander merk Kvv.
Succes en wat fijn dat deze hond weer een fijn leven krijgt !
#1202742
hallo,
Ik zou niet weten of het wennen is want bij mij die van mij ging het vanaf dag één goed...
Mischien moet je eens een andere variant van carnibest gebruiken..of een heel ander merk
Ik weet niet welke variant  je nu hebt???
Heb je het trouwens ook al met kokend water geprobeerd, schijnt ook vaak te helpen??
Veel succes ermee...
#1202754
Met kokend water overgieten dient enkel om het aantal bacteriën te verminderen als blijkt dat de hond daar nog niet tegen kan of just in case. Geloof niet dat dit hier aan de orde is. :-\ Wat ik ervan begrijp doet de hond het op zich ook goed alleen de ontlasting is nog niet zoals die voorspelt was te worden. Volgens mij hoef je op CB niet echt droge ontlasting te verwachten en als het zoveel blijft dan krijgt ze misschien toch teveel te eten en kiept ze een deel er weer min of meer ongebruikt uit. Of ze is nog wat restant brok aan het opruimen.  Ik zou er verder eigenlijk niet al teveel mee doen.
#1202988
Sorry, ik vergat inderdaad te vermelden dat ze enig ondergewicht heeft en dat dit de 1000 gram verklaart

Ik probeer het nog een tijdje, de symptomen zijn immers niet echt alarmerend, ik had alleen geen idee hoe lang het duurt voordat ze een echte KVV-er is.

Het is de goedkoopste Carnibest Natuurvoer en omdat ik die duur genoeg vind hoop ik het erbij te kunnen houden eerlijke gezegd.

Bedankt voor jullie reacties!
#1203185
Zit er slijm om de ontlasting? Het kan heel goed zijn dat de darmen zich nog aan het aanpassen zijn en de oude slijmlaag afstoten. Heb je al probiotica gegeven? Dat ondersteunt de darmflora.
#1203568
de hond zou 38-45 kg kunnen wegen als volwassen hond (rasstandaard), ze is nu twee en zal alleen nog wat breder worden

maar ze is iets kleiner dan een normale Cane Corso teef zodat ik niet goed kan inschatten wat het huidige gewicht moet zijn.

de ribben zijn duidelijk zichtbaar, mij werd 2-3% van het gewenste gewicht geadviseerd en zo kwam ik op 1000 gram met daarbij de gedachte dat ik zou minderen als ze te dik zou worden

ik moet er wel bij zeggen dat ik -vanwege algemene gezondheidsmotieven- voorkeur heb voor een slanke(re) hond, ook als dat niet volgens de rasstandaard zou zijn

vraag m.b.t. die probiotica: is dat speciaal hondenspul, of gewoon bij de reformzaak te verkijgen?
#1203841
Een reformzaak heeft zeker probiotica. Ik koop zelf altijd die van Orthica maar er zijn meer merken. Als je met de 'zoekfunctie' bovenaan het forum 'probiotica' intikt, dan krijg je de topics te zien die erover gaan.
Persoonlijk houd ik ook van een wat schralere hond. Het beste is de ribben te voelen. Als daar een lekker vetlaagje op ligt zonder dat het vadsig of scherp aanvoelt is het goed. Te mager of te dik voel je gelijk, en dan is het een kwestie van wat meer of minder voeren. Ik moet wel voelen, want door al dat haar van Shelties zie je niet snel of ze te dik of dun zijn  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door