Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1200361
hallo,

ik heb een vraagje. Wij kweken sinds 4 jaar bull terriers, ze zijn altijd groot gebracht met combinatie vers en brokken. Nu zijn we sinds kort volledig aan het barfen en zou  ik de pups ook al barfend groot willen brengen. Hebben jullie hier ervaring mee en hoe ziet zo'n pupy menu er uit? Als alles goed gaat komt ons teefje loops in april en wordt zij dan gedekt dus ik heb nog ff tijd maar wilde alvast op tijd beginnen met info vragen. Heb in de bibliotheek op het forum al gelezen over het hoe en wat maar ik zou graag specifieker weten wat/hoeveel de pups juist krijgen vanaf ze overgaan van moedermelk op vast voedsel.

Alvast bedankt!
groetjes sofie
Door Lizzy
#1200378
Hartstikke goed, dat je nu al nadenkt over hoe je het dadelijk moet gaan doen!

Tot de 4de week drinken de pups bij de moeder. Als de moeder niet voldoende melk heeft, is het raadzaam ze alleen bij te voeren met puppy-melk. Farmfood is een goed merk. Ga niet eerder afspenen opvast voedsel, want tot 4 weken kunnen pups namelijk heel moeilijk vlees verteren. En als je ze dan toch met vlees gaat voeren (of ander vast voer zoals brok of blik :-X), dan vergroot je de kans dat je pups voedsel allergieen ontwikkelen.

Met dat de pups 4 weken zijn, geef je eerst wat gemalen vlees. Geef bijv. tartaar of gemalen kopvlees. Gewoon 1 keertje. De dag erop geef je 2 keer een beetje gemalen vlees. Dat voer je zo een beetje op, totdat de puppen na 1 week alles eten. Vlees, gemalen vleesbot en orgaanvlees. Geef dus iedere dag iets nieuws erbij. Je voert dan zo ongeveer 50% gemalen vleesbotten (ik zou zelf eerst met gemalen spul beginnen, ook al kunnen pups vanaf 4 weken vaak prima zelf zachte vleesbotjes eten), 20% orgaanvlees (hart, nier, lever, pens, etc) en 20% spiervlees. En 10% dingetjes als rauw eitje, stukje fruit, wat gekookte/geprakte groenten, visje, etc. Als de pups 5 weken oud zijn, kun je het vlees en het orgaanvlees in grotere stukjes snijden en kun je ongemalen vleesbotjes gaan geven. Vanaf 6 weken kun je er ook gepureerde rauwe groentemix bij gaan geven. Ik zou beginnen met 5% en dit opbouwen naar 10% a 15%.

Je kunt de pups zo'n 4 a 5 keer per dag voeren. Het is niet nodig om alle componenten in alle maaltijden te stoppen, dus je kunt gerust 2 keer vleesbot en 1 keer orgaan en 1 a 2 keer spiervlees met groente voeren. Je mag natuurlijk wel 4 a 5 maaltijden geven waar je alles in stopt. Het is maar net wat jij makkelijker vindt.

Je kunt qua hoeveelheid prima naar behoefte voeren. Vaak komt dat bij pups van deze leeftijd neer op zo'n 5% a 8% van het huidige lichaamsgewicht. Maar makkelijker is de bakken/trog volstorten en te laten eten tot ze genoeg hebben.

Ik ga dit trouwens wel even in de bieb zetten.
#1200380
Je hoeft ze in ieder geval niets te leren, dat is een kwestie van voer neerzetten en aanvallen.

Ik begin aan het eind van de 3de week met gemalen spiervlees en doe daar dagelijks het een en ander bij zodat het aan het eind van de 4de week een redelijk  komplete maaltijd is. Ik maak eigenlijk een basis van spiervlees en gemalen kipkarkas en daar doe ik per maaltijd de andere dingen bij. Alleen de groenten krijgen ze ongeveer vanaf week 5,5, á 6 en dan vooral de makkelijk eetbare. Ze drinken dan naast het voer ook nog bij mams en krijgen in dien nodig (of zoalng de emmer strekt)  nog een melkmaaltijd bij.
Ga tijdens het afspenen gerust uit van 10% per kilo pup.
Naarmate ze groter worden ga je in plaats van gemalen vlees stukjes geven en zo groeit het vlees met je puppen mee ;D Hier zijn ze nooit zo vlot met hun tanden, dus hebben ze met 8 weken niet veel meer gehad dan kipnek of karkas voor de eet en wat afkluifribben e.d. voor de leut.
#1200409
hoi,

alvast bedankt voor de uitleg. Geven jullie dan ook beendermeel bij (heb het eens ergens gelezen) of is het met de gemalen karkassen of nekken voldoende kalk dat ze binnen krijgen? Blijven jullie ze melkproducten (geitenmelk of volle kaas), wij gaven namelijk voordien toen ze nog combi brokken-vers kregen smorgens een papje van melk met rijstmeel of bambixgranen, smiddags rauw vlees met rijst en groentjes, namiddag platte kaas met geplet fruit en rose vicee en savonds brokjes met vlees. Of is dit ook niet meer nodig om papjes bij te geven eens ze volledig geen moedermelk meer drinken? Ik had bij de vorige nestjes een beetje bang om gemalen karkassen te geven, er zaten nog kleine stukjes bot in, zo'n stukjes van maximum 3mm, maar in principe kunnen de pups dit dus wel al eten vanaf 4 weken? Als ik het goed versta de groentjes eerst voorkoken en dan malen...vanaf welke leeftijd kunnen ze dan rauwe groentenpuree krijgen? Best veel vragen maar wil het zeker goed doen  ;)
Door Lizzy
#1200434
bulldelicious schreef: hoi,

alvast bedankt voor de uitleg. Geven jullie dan ook beendermeel bij (heb het eens ergens gelezen)
Nee, hoor, absoluut geen beendermeel! Alsjeblieft niet! Ik ben echt fel tegenstander van onnatuurlijke calciumbronnen. Alleen vleesbot. Dat is alles wat ze nodig hebben. Op onnatuurlijke calciumbronnen verpieteren de skeletten. Zie ook: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
of is het met de gemalen karkassen of nekken voldoende kalk dat ze binnen krijgen?
Ja, dat is absoluut voldoende. Mooiste voer je wat verschillende diersoorten zoals bijv. kip, eend, parelhoen ofzo.
Blijven jullie ze melkproducten (geitenmelk of volle kaas), wij gaven namelijk voordien toen ze nog combi brokken-vers kregen smorgens een papje van melk met rijstmeel of bambixgranen, smiddags rauw vlees met rijst en groentjes, namiddag platte kaas met geplet fruit en rose vicee en savonds brokjes met vlees. Of is dit ook niet meer nodig om papjes bij te geven eens ze volledig geen moedermelk meer drinken?
Ik heb nog geen nestje gefokt, maar ik ga niet dagelijks zuivel geven. Melk drinken ze vaak nog tot een week of 6 a 7 bij mams (af en toe een slokje) en ik zie geen reden om melk te voeren. Pap zou ik al helemaal niet geven. Dat is alleen maar koolhydraat en daar kan een pup ook niks mee.
Ik had bij de vorige nestjes een beetje bang om gemalen karkassen te geven, er zaten nog kleine stukjes bot in, zo'n stukjes van maximum 3mm, maar in principe kunnen de pups dit dus wel al eten vanaf 4 weken? Als ik het goed versta de groentjes eerst voorkoken en dan malen...vanaf welke leeftijd kunnen ze dan rauwe groentenpuree krijgen? Best veel vragen maar wil het zeker goed doen  ;)
Mijn pup at vanaf 4 weken al hele vleesbotten. Ongemalen. Dus joh, je hoeft echt niet bang te zijn hoor, voor gemalen vleesbot! Je kunt met 4 a 5 weken bijv. wat gekookte worteltjes geven (en dan prakken). Of sperzieboontjes. Of een beetje gekookte andijvie/witlof ofzo. Maar je kunt ook prima tot 6 weken wachten. Dan kun je rauwe gepureerde groentemix introduceren. Ik zou wel beginnen met een klein beetje.

Je mag alle vragen stellen die je hebt! Wij vinden dat juist alleen maar goed en leuk!
#1200435
bulldelicious schreef: hoi,

alvast bedankt voor de uitleg. Geven jullie dan ook beendermeel bij (heb het eens ergens gelezen)

Nee, want dat is veelal verhit geweest en voegt in mijn ogen niets toe.



of is het met de gemalen karkassen of nekken voldoende kalk dat ze binnen krijgen?

Ja, hier krijgen ze zo'n 50% vleesbot en dat is voldoende.


Blijven jullie ze melkproducten (geitenmelk of volle kaas), wij gaven namelijk voordien toen ze nog combi brokken-vers kregen smorgens een papje van melk met rijstmeel of bambixgranen, smiddags rauw vlees met rijst en groentjes, namiddag platte kaas met geplet fruit en rose vicee en savonds brokjes met vlees. Of is dit ook niet meer nodig om papjes bij te geven eens ze volledig geen moedermelk meer drinken?

Nee, de enige "zuivel" die ze hier krijgen is van moeder of echt puppenmelk.

Ik had bij de vorige nestjes een beetje bang om gemalen karkassen te geven, er zaten nog kleine stukjes bot in, zo'n stukjes van maximum 3mm, maar in principe kunnen de pups dit dus wel al eten vanaf 4 weken?

Ik maal het echt tot pulp voor de eerste week, maar stukjes tot 3mm. ach, moet kunnen hoor.


Als ik het goed versta de groentjes eerst voorkoken en dan malen...vanaf welke leeftijd kunnen ze dan rauwe groentenpuree krijgen? Best veel vragen maar wil het zeker goed doen  ;)
Groenten hoef je niet persé eerst te koken. Meestal is het en/of. Dus of je kookt, of je maalt, want als het gekookt is hoef je het niet meer te malen voor de verteerbaarheid. Vanaf een week of 5,5 á 6 geef ik er groente bij en dat is dan iets van wortel, spinazie, andijvie, broccoli, maar b.v geen uitgesproken smaakgroenten zoals bleekselderij. Dat gaat met eetlepeltjes erbij en dan zo'n 5% van de maaltijd. (niet op een procent vastprikken)
#1201225
zo heb ik weer heel wat bijgeleerd  ;) voorlopig heb ik geen vragen meer maar naarmate het nestje dichterbij komt zullen er  misschien nog wel vragen te binnen schieten en zal ik zeker niet aarzelen ze te stellen! merciekes!
#1291570
hoi hoi, ik heb nog een vraagje,

ons moederke heeft niet meer genoeg melk, eigenlijk nog amper iets, de pups zijn zondag 3 weken geworden dus ben ik toch al begonnen met wat vlees bij te geven, gewoon gemalen kipfilet, en duck rund enkelvoudig., want duck compleet is niet goed zo vroeg denk ik gezien hier ook groenten en granen in zitten...zie ik dat juist?  Nu denk ik dat ze niet genoeg calcium meer binnenkrijgen, of allesinds toch die ene pup die niet tegen kunst en geitenmelk kan, kan het kwaad als ik die wat yoghurt/verse platte kaas bij geef? Hij is sinds dat hij vlees kreeg zondag tot gisteren aan de diaree geweest, heeft nogal gevoelige darmen, maar gisteren was het beter, ik denk dat hij begint te wennen aan het vlees, ik hoop het toch. Voor de volgende 2 en een halve week dus nog altijd geen groenten geven versta ik, ook geen fruit onder wat yoghurt?

weer heel wat vragen, maar zou niet willen dat de kleintjes iets te kort komen als de natuur het laat afweten....
#1291582
bulldelicious schreef: hoi hoi, ik heb nog een vraagje,

ons moederke heeft niet meer genoeg melk, eigenlijk nog amper iets, de pups zijn zondag 3 weken geworden dus ben ik toch al begonnen met wat vlees bij te geven, gewoon gemalen kipfilet, en duck rund enkelvoudig., want duck compleet is niet goed zo vroeg denk ik gezien hier ook groenten en granen in zitten...zie ik dat juist?  Nu denk ik dat ze niet genoeg calcium meer binnenkrijgen, of allesinds toch die ene pup die niet tegen kunst en geitenmelk kan, kan het kwaad als ik die wat yoghurt/verse platte kaas bij geef? Hij is sinds dat hij vlees kreeg zondag tot gisteren aan de diaree geweest, heeft nogal gevoelige darmen, maar gisteren was het beter, ik denk dat hij begint te wennen aan het vlees, ik hoop het toch. Voor de volgende 2 en een halve week dus nog altijd geen groenten geven versta ik, ook geen fruit onder wat yoghurt?

weer heel wat vragen, maar zou niet willen dat de kleintjes iets te kort komen als de natuur het laat afweten....
Als ze toch al aan het vaste voer zijn dan zou ik gemalen kipbot gaan voeren en/of eierschaalpoeder aan het voer toevoegen. Duck kompleet zou ik niet geven, daar zit me iets teveel goed bedoelde rotzooi in.
Kwark e.d mag wel, maar dan echt als extraatje en niet als hoofdmaaltijd. Groente/fruit e.d. allemaal pas in een later stadium, zo tegen de 6 weken aan. Ik zou wel zo snel mogelijk (binnen een week) een beetje volledige maaltijd geven, dus gemalen bot, spiervlees, orgaanvlees.

Het is te hopen dat pupje snel bijtrekt, want als hij niet tegen melk kan en niet tegen vlees dan kun je je af gaan vragen waar hij straks wel tegen zou gaan kunnen :-\
#1291585
Angelique schreef: Als ze toch al aan het vaste voer zijn dan zou ik gemalen kipbot gaan voeren en/of eierschaalpoeder aan het voer toevoegen. Duck kompleet zou ik niet geven, daar zit me iets teveel goed bedoelde rotzooi in.
Kwark e.d mag wel, maar dan echt als extraatje en niet als hoofdmaaltijd. Groente/fruit e.d. allemaal pas in een later stadium, zo tegen de 6 weken aan. Ik zou wel zo snel mogelijk (binnen een week) een beetje volledige maaltijd geven, dus gemalen bot, spiervlees, orgaanvlees.

Het is te hopen dat pupje snel bijtrekt, want als hij niet tegen melk kan en niet tegen vlees dan kun je je af gaan vragen waar hij straks wel tegen zou gaan kunnen :-\
bedankt voor je snelle reactie, ik ga morgen alvast gemalen kipkarkas halen zodat ze dat al kunnen krijgen, ik heb de indruk dat hij stilletjes aan betert op het vlees, en misschien met de extra calcium in het karkas dat zijn poep ook nog vaster wordt, hij krijgt dan ook een wat platte kaas bij. Ik hoop dat ie het goed gaat doen want het zo een beetje het zorgenkindje van de nest, arm ding! Ik heb ook pens enkelvoudig van duck in huis, dus tegen het einde van de week krijgen ze ook dat. duimen omhoog dus  ;)
#1291608
bulldelicious schreef: bedankt voor je snelle reactie, ik ga morgen alvast gemalen kipkarkas halen zodat ze dat al kunnen krijgen, ik heb de indruk dat hij stilletjes aan betert op het vlees, en misschien met de extra calcium in het karkas dat zijn poep ook nog vaster wordt, hij krijgt dan ook een wat platte kaas bij. Ik hoop dat ie het goed gaat doen want het zo een beetje het zorgenkindje van de nest, arm ding! Ik heb ook pens enkelvoudig van duck in huis, dus tegen het einde van de week krijgen ze ook dat. duimen omhoog dus  ;)
Ik zou voor dat pupje de platte kaas achterwege laten. Wie niet tegen kunstmelk kan, kan ook maar zo niet tegen platte kaas.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door