Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#119931
Bas likt uit diep respect een paar keer per dag de oren van Mufasa uit. Soms wordt hem dat zelfs opgedragen door 'Herr Obermeister'
(Op een ander moment moet Bas het ook weer toelaten dat Mufasa eens even flink zij bek uit likt. Ik wil niet weten waar die tong dan helemaal blijft.)

Kan ik dat orensoppen toelaten of kan dit op den duur oorproblemen geven bij Mufasa.
KAN ik het wel verbieden? Als ik er niet ben doen ze het waarschijnlijk ook.

Het is wel een zeer zielige onderdanige vertoning hoor :(
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 02 jul 2004, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yalla
#119947
Ineke schreef: Bas likt uit diep respect een paar keer per dag de oren van Mufasa uit. Soms wordt hem dat zelfs opgedragen door 'Herr Obermeister'
(Op een ander moment moet Bas het ook weer toelaten dat Mufasa eens even flink zij bek uit likt. Ik wil niet weten waar die tong dan helemaal blijft.)

Kan ik dat orensoppen toelaten of kan dit op den duur oorproblemen geven bij Mufasa.
KAN ik het wel verbieden? Als ik er niet ben doen ze het waarschijnlijk ook.

Het is wel een zeer zielige onderdanige vertoning hoor :(
Beste Ineke,

Verzorgende handelingen gaan altijd uit van de ranghoogste, dus het is geen onderdanig gedrag. Het is dus precies andersom dan wat jij schrijft.
Of het kwaad kan weet ik niet, maar ik denk het niet. Het is gewoon natuurlijk gedrag.
Door Ineke
#119955
yalla schreef:

Beste Ineke,

Verzorgende handelingen gaan altijd uit van de ranghoogste, dus het is geen onderdanig gedrag. Het is dus precies andersom dan wat jij schrijft.
Of het kwaad kan weet ik niet, maar ik denk het niet. Het is gewoon natuurlijk gedrag.
Hoi Monique,

Daar sla ik stïjl van achterover :o.
Wat Bas zeker niet is, is rang hogere boven Mufasa.
Bas laat Mufasa in ALLES voor gaan. Wordt Bas aangehaald, komt Mufasa daar direct tussenin.
Als Mufasa er maar over denkt om met zijn ogen te knipperen, staat Bas al in de startblokken om benen te maken.
Mufasa is hier zeer zeker de hoogste in rang. Mufasa gaat zelfs op Bas zitten als Bas op de bank ligt.....

Snap ik dus niet waarom Bas wordt opgedragen om de oren van Mufasa uit te likken.
Misschien is het omdat Mufasa Bas dus werkelijk 'opdraagt' om zijn oren uit te likken? Bas doet dit NOOIT uit z'n eigen, maar wel met overgave ;D

Het belangrijkste is dat het geen kwaad kan.
Voor de rest zoeken ze het maar lekker zelf uit ;), maar Mufasa is het Opperhoofd hier (na mij dan ;))
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 02 jul 2004, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#119963
Hoi Ineke, onze Brutus sopt bij tijd en wijlen meedere malen per dag de oren van Pinkel uit (onze andere Dalmaat). Ook sopt hij meerdere malen per dag de oren van de kat uit. Soms is het zo erg dat de kat een hele natte harses heeft!

Vorig jaar heeft Pinkel wel een oorontsteking gehad. Volgens Leo kwam dat door dat eeuwige gesop van Brutus, maar volgens mij kwam het van het zwemmen. In ieder geval is deze ontsteking verdwenen met prodier oordruppels. Brutus sopt nog steeds en zij heeft prachtig schone oren, dus ik denk dat ik gelijk had ;D.

Volgens mij kan het dus ook geen kwaad.
Door serradomar
#119972
Hoi Ineke,

Hier gebeurd precies hetzelfde hoor !!
En het allerlaagste hondje in de roedel (onze bordercollie) is bij ons ook het orensopslaafje....
Heeft er iemand last van zijn/haar oren dan lopen ze soms gewoon naar haar toe, draaien het gewenste oor naar haar en dan begint ze ze keurig te wassen...!
We hebben ook twee Newfreuen (broers) die elkaars kop aflebberen inclusief kwijlslierten... :-X :-X Echt te smerig om naar te kijken, hoewel ook wel handig want dan smeren ze hem daarna in ieder geval niet aan jouw broek af ;D ;D

Helaas moet ik je erbij vertellen dat het wél kwaad kan...dit vooral in het geval wanneer een hond gevoelig is voor bijv oorproblemen...ze kunnen de huid dan kapot likken of hele verdikkingen likken en van het één komt dan weer het ander en zo krijg je een circel die moeilijk te doorbreken is.
In het geval dat Mufasa mooie gave oren heeft en geen problemen kan het weinig kwaad en is het inderdaad gewoon natuurlijk gedrag, waar jezelf niet bijkan doet een ander voor je, net als bij vlooiende aapjes.
Maar heeft je hond een probleem dan kan het van kwaad tot erger. Zo had een van onze broers laatst een wondje op zijn kop. Broerlief heeft zo zitten lebberen aan het korstje dat er daarna een flinke hotspot op zijn kop zat.... :'( :'(
Onze da vertelde laatst dat iemand met een hond met chronische oorklachten vertelde dat toen hij met de hond voor een paar weken weg was voor een dekking en shows in het buitenland terug kwam met hele gave, mooie oren. Binnen no-time had hij weer een ontsteking toen hij terug was omdat de andere hond altijd zijn oren uitlebberde en nu dus weer zijn kans greep....

Maar zoals jij ook al zei: verbieden kan haast niet en als je ze alleen laat zullen ze het ook doen...Hou in ieder geval de oren van Mufasa in de gaten en als hij er geen last van heeft lekker laten doen... wij vinden troetelen toch ook lekker ???
Door Ineke
#119976
Oh....... Nu doet Bas het dus wel uit zichzelf. Oren, ogen EN bek. Toch is hij zeer ondergeschikt, maar op dit moment is hij zeer zelfverzekerd....

Ik snap er geen snars meer van. Terriers..... ::) ::)
Vooral die witte met van die bruine oortjes.
Door yalla
#119978
Ineke schreef:Daar sla ik stïjl van achterover :o.
Wat Bas zeker niet is, is rang hogere boven Mufasa.
Bas laat Mufasa in ALLES voor gaan. Wordt Bas aangehaald, komt Mufasa daar direct tussenin.
Als Mufasa er maar over denkt om met zijn ogen te knipperen, staat Bas al in de startblokken om benen te maken.
Mufasa is hier zeer zeker de hoogste in rang. Mufasa gaat zelfs op Bas zitten als Bas op de bank ligt.....
Rangorde is niet absoluut en met alle gedragssystemen hetzelfde. Eetsysteem, slaapsysteem, wijken en voorrang nemen, relatief houdingsverschil en dus ook verzorgingssysteem kan allemaal anders zijn. Maar toch is het waar wat ik zeg ;)
Door yalla
#119981
Nou het zou best kunnen dat wanneer het gaat om een ooronsteking, dus een ziekte, er op een andere manier met elkaar wordt omgegaan.
Maar hier thuis zie ik ook altijd dat Rover (ranghoogste) Max helemaal schoonlikt als ze bijv. nat binnenkomen. Dit gebeurt NOOIT andersom.
Door Ineke
#119985
yalla schreef: Rangorde is niet absoluut en met alle gedragssystemen hetzelfde. Eetsysteem, slaapsysteem, wijken en voorrang nemen, relatief houdingsverschil en dus ook verzorgingssysteem kan allemaal anders zijn. Maar toch is het waar wat ik zeg ;)
Oh, maar daar twijfel ik dan ook geen seconde aan ;)

Maar dat Bas in (bijna) alles ranglagere is, staat als een Mufasa boven een Omega ;D
Door 202spots
#119988
Onze Tor heeft 'n obsessie met oren.. :-\
Elke kans die hij krijgt zit hij Cis d'r oren aan de binnen kant te likken,en wanneer er 'n mens met hem aan 't knuffelen is dan grijpt hij elke gelegenheid aan om niet alleen in je oren te likken ,maar als 't effe kan het liefts nog effe aan de lelletje te "knabbelen" ;D

en Cis zat bij onze vorige hond altijd IN z'n mond zijn tanden te likken,kijken of ze nog wat voer kon vinden.. 8)
Door Eef+Stippels
#119996
Ik heb altijd gedacht dat de onderdanige hond de hogere in rang zijn oren uitlikte. De gedragsdeskundige waar wij met Wandor de puppy- en jongehondencursus hebben gevolgd heeft in ieder geval in haar boekwerk vermeld dat oren uitlikken een teken van genegenheid is. Ik snap er nu niets meer van ???.

Wandor vindt het ook leuk om oren uit te likken, en dan het liefst flink diep.
Door Ineke
#120010
Evelyn schreef: Wandor vindt het ook leuk om oren uit te likken, en dan het liefst flink diep.
Bas verdwijnt helemaal met zijn kop in/onder Mufasa's oor. Ik zal eens kijken of zijn tong niet uit het andere oor weer naar buiten komt ;D
Gebruikersavatar
Door Sonja
#120111
Hier is het ook altijd Stan (de ranghogere) die de oren van de teven (met name die van Nena) uitlikt. Andersom doen die teven dat nooit bij hem. Ik ben de enige die zijn oren wel eens schoonmaakt, maar niet met m'n tong ;) De teven hebben overigens nog nooit oorproblemen gehad.
Oortjes soppen hoort hier dus ook bij dominant gedrag. Bek aflikken zie ik hier eigenlijk nooit gebeuren, maar dat zou ik vertalen als onderdanig gedrag. Het komt voort uit bedelen om voedsel en pups doen het ook vaak bij hun ouders.
Door Anna Penta
#120326
Tja ik zie het ook altijd heel ruim, dat rangengedoe. Hier drie teefjes maar wie nu de ranghogere is ???

De ene is op het gebied van eten de baas, de andere op het gebied van spelen, dan laat die de ander weer voorgaan, dan die... het wisselt en niemand staat helemaal boven- of onderaan.

Hier likt Poncho Kit d'r oren uit, helemaal uit zichzelf, ik heb ook altijd gedacht dat dit genegenheid was.
Door avalon
#120346
Avalon is ook zo'n verzorgend type. Als ze haar kans schoon ziet likt ze zelfs mijn oren uit, ik moet haar ook niet op schoot hebben als ik gaap, anders gaat ook daar gelijk die tong in. Avalon heeft bij Angie een keer een hele kale plek om haar oog gelikt. Je kan dat idd niet tegenhouden, of je moet ze altijd gescheiden van elkaar houden. De afgelopen tijd heeft Avalon zichzelf steeds afgelebberd. Aangezien ze melkgift had vanwege de schijnzwangerschap had ze heel wat te lebberen en dat gesmak irriteerde mij wel eens. Ook kussens worden hier uitgebreid aan een sopbeurt onderworpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door