Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door craenentheo
#1198242
Wij hebben een berner sennen pupje van 8,5 weken.  Op 7.5 weken zijn we hem gaan halen bij de fokster.  Onze pup kreeg toen brok.  Omdat we reeds meerdere honden gehad hebben op brok, en ook omdat deze honden ons vrij vroeg hebben verlaten door allerhande ziekten, zijn we ons gaan verdiepen in voeding.  Zo kwamen we op dit forum terecht. Overtuigd van de meerwaarde van kvv, zijn we dan ook met onze nieuwe pup IKO omgeschakeld naar carnibest natuur.  Op de website van carnibest staat dat je best een kom brokken vermengd met een gedeelte carnibest, en zo geleidelijk de overgang maakt.  Dit hebben we de eerste 3 dagen geprobeerd.  Tot onze spijt had IKO groenachtige platte poep.  Ongerust zijn we met hem naar de dierenarts geweest.  Deze dierenarts was niet vertrouwd met kvv.  Omdat ze de samenstelling van carnibest wel OK vond, en ook omdat de pup nog levendig was, vond ze het verstandig om het nog even aan te zien.  Ze heeft ook ondersteunende pilletjes meegegeven voor de darmen te stabiliseren.  Maar onze pup heeft na 5 dagen nog steeds erg platte poep.  We hebben ook al geprobeerd om alleen maar carnibest te geven.  Maar ook dat helpt niet.  Geven we echter een kom brokken, dan is de poep direct terug vaster.  Zou het kunnen dat onze pup carnibest niet verdraagt?  Ook als we hem carnibest geven (60gr/ kilo gewicht) dan heeft hij daarna nog altijd een hongergevoel.  Als hij echter een kom brokken(de gepaste hoeveelheid) krijgt, lijkt hij meer voldaan.  We zijn nog steeds overtuigd dat kvv beter is dan brok, maar is het ook verdraagbaar voor onze pup? Heeft iemand hier nog ervaring mee? Is het misschien beter om een ander merk kvv te geven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1198252
Omdat jouw pup geen kvv gewend is kan de overschakeling toch te abrupt geweest zijn omdat de Carnibest best vet is. Ik zou om over te schakelen een minder vette kvv halen zoals Rodi of Smuldier en als dat goed gaat langzaam overschakelen op de Carnibest.
Die brokken zou ik toch maar meteen overboord kiepen, zeker niet mengen, want dat heeft zich in deze al bewezen als nutteloos. 
Die brokken zijn een zware brei in zijn maag en daardoor lijkt hij voldaner, maar het kan best zijn dat hij aan die 60 gr/kilo tekort komt.

Onderaan op dit forum is er ruimte om je eigen en je honden even voor te stellen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1198279
Je zou inderdaad voor een ander merk kunnen kiezen, maar mocht dat nu even niet gaan, dan zou je de carnibest ook even kunnen overgieten met kokend water, dat wil ook nog wel eens helpen. Dan bouw je het gedeelte dat je rauw geeft langzaam op. Je geeft dan bv eerst alles met gekookt water erover (wel laten afkoelen ;)), daarna 3/4 en 1/4 deel rauw, dan 50/50 enz...

Fedor had als pup in het begin ook moeite met CB (terwijl hij uit een 'vers' nest komt) en heb ik hem een tijdje op half AHV en CB gezet, toen ging het ook stukken beter.

Ik zou trouwens geen brokken meer geven. En eventueel probiotica toevoegen als ondersteuning van de darmflora.
Door K&D
#1198429
Gefeliciteerd met je pupje! Veel plezier ermee en hopelijk een lang leven. Vers is geen wondermiddel, maar het draagt zeker bij aan een goede gezondheid.
Ik sluit me aan bij mijn voorgangsters. We lezen het hier wel meer dat het overzetten dunnere ontlasting kan geven. De darmflora is nog niet sterk genoeg. Het kost even wat tijd om een gezonde balans op te bouwen. Rodi ligt bij de meeste C1000 en inmiddels ook bij de grotere AH in het vriesvak. Op de verpakking staat het vetgehalte (dat wisselt per smaak). Om de overgang te verzachten kun je het inderdaad de eerste dagen met gekookt water overgieten, (af laten koelen) en geven. En het overgieten kun je dan per dag afbouwen zodra je ziet dat zijn ontlasting beter wordt, maar dat staat hierboven ook al. En probiotica geven om de darmflora te ondersteunen.
Het is zowiezo niet verkeerd om, als hij goed gewend is aan vers, diverse variaties kvv te geven. Elk merk is toch wat anders van samenstelling.
Door Esmeeskeoh
#1198836
Mij werd bij de overschakeling geadviseerd om in het begin de Carnibest nog even in de magnetron te doen, zodat er wat bacterien dood gaan. Het kan zijn dat de pup de grote hoeveelheid goede bacterien nog niet aan kan, omdat hij dit niet gewend is met brokken. Ik weet niet of dit alles waar is, maar dit is mij in ieder geval verteld bij de aanschaf van Carnibest. Misschien dat iemand anders hier meer ervaring mee heeft? Wellicht heeft het overgieten met kokend water hetzelfde effect?
Door **Jolanda**
#1199433
Ik heb alle 3 de honden (4,5jaar, 3 jaar en 8maanden) in 1x over gezet op CB.  De Sint Bernard had vanaf het eerste moment veel betere ontlasting, de border collies hadden in het begin grijze ontlasting met slijm. Na een aantal dagen werden dit mooie donkere ontlasting zonder slijm.
Ik zou dus nog een aantal dagen volhouden en niet meer mengen.
Misschien dat je wat warm water er overheen kunt doen, door het water zal de hond misschien eerder een 'vol' gevoel hebben.

45% van de brokken word niet verteerd door de hond en dus uitgepoept. Ook zit er met de brokken veel 'maagopvulling' bij waardoor de hond een 'vol' gevoeld krijgt en dat heb je met het vlees niet.

Hier is de CB ook binnen no-time op en zouden ze er wel minimaal het 3dubbele van kunnen eten, maar dan kan ik ze over 3 maanden naar buiten rollen.
Door craenentheo
#1199790
Bedankt voor jullie reacties en tips!  We zijn direct een minder vette kvv gaan kopen nml duck. (Deze is hier dichtbij te verkrijgen, vandaar!) De brokken hebben we niet meer gegeven.  We geven nu 100gr duck met een 30-40 gr carnibest vermengd (4x/dag).  Dit geeft goede ontlasting.  Het hongergevoel blijft echter.  Iko blijft na elke maaltijd zeuren en janken.  Om hem af te leiden geven we hem direct daarna een strookje runderhuid van farmfood om op te knagen. Zijn er eventueel nog andere gezonde snacks?  Ik las hier ergens dat er stukjes kaas worden gegeven? Welke kaas? En is dat gezond voor honden? Wij willen naar de puppyles gaan en vermits je er telkens moet belonen, zijn we dus op zoek naar gezonde snacks.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1199840
[quote="craenentheo"]
Bedankt voor jullie reacties en tips!  We zijn direct een minder vette kvv gaan kopen nml duck. (Deze is hier dichtbij te verkrijgen, vandaar!) De brokken hebben we niet meer gegeven.  We geven nu 100gr duck met een 30-40 gr carnibest vermengd (4x/dag).  Dit geeft goede ontlasting.  Het hongergevoel blijft echter.  Iko blijft na elke maaltijd zeuren en janken.  Om hem af te leiden geven we hem direct daarna een strookje runderhuid van farmfood om op te knagen. Zijn er eventueel nog andere gezonde snacks?  Ik las hier ergens dat er stukjes kaas worden gegeven? Welke kaas? En is dat gezond voor honden? Wij willen naar de puppyles gaan en vermits je er telkens moet belonen, zijn we dus op zoek naar gezonde snacks.
[/quote]

Probeer 'm eens drie keer per dag te geven, dan heeft hij per keer een grotere maaltijd waardoor de kans groter is dat hij wel of meer voldaan is. Nu krijgt hij 4 x een "appetizer" en blijft dan ook honger houden. Met kaas bedoelt men gewoon de kaas die wij op brood doen, dus een stukje is geen ramp, maar om echt mee te gaan trainen, neuh. Je kunt eventueel kleine stukjes vlees drogen in de oven/magnetron. Mischien is dat ook wel ergens kant en klaar bij een DSZ te krijgen.
Door **Jolanda**
#1202676
Wat ik nog wilde zeggen...

Er zijn honden die altijd honger hebben. Mijn BCreu pup heeft ook altijd honger. Ik kon hem bijwijze van spreken 500gram brokken geven (toen ik dat nog voerde) en nog wilde hij het eten van de andere honden opeten.
Dit krijg je er maar moeilijk uit.

Ik weet niet of je hem een vleesbot kunt geven zodat hij afleiding heeft, daar zullen de barfers wel het antwoord op hebben.
Door petra-amsterdam
#1202708
Die combinatie brok/vlees zou weleens de boosdoener kunnen zijn ipv de Carnibest. Die combi is m.i. voldoende om dat systeem omver te helpen, resultaat diarree. Zeg niet dat het zo is maar ,t zou kunnen.
Mijn pup is van de een op de andere dag op CB gegaan ( 3x p.d.) toen ik haar kreeg en dat ging prima.
Om dat eeuwige ''honger''gevoel te sussen gaf ik haar regelmatig ,n runderstrot waar ze ,n tijd mee bezig was. Echt opeten deden de grotere honden naderhand.
Duck ben ik zelf niet zo weg van. Teveel granen en ik vind ,t niet echt op vlees meer lijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door