Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ineke
#119788
Wat doen jullie als de hond niet wil kluiven?

Bas krijgt vervlees (opeten is een ander verhaal :o).
Hij stinkt behoorlijk uit zijn bek. Hij heeft wel iets bruine tanden en zeer licht ontstoken tandvleesrandjes. Hij zou als mens naar de mondhygienist moeten ;D

Bas is 3,5 jaar en heeft 3,5 jaar lang vers/brokken gegeten.

Het geval is dat Bas niet kluift. Als hij een stukje rib krijgt gaat hij er de hele dag bij liggen bibberen, totdat ik het 's avonds maar weer afpak.
Hij komt dan doodmoe en zeer opgelucht weer van zijn plekje, maar gekloven heeft hij 0,niks.

Hoe krijg ik zijn gebit en tandvlees weer gezond?
Poetsen vind ik een beetje TE, maar als er geen andere manier is moet het maar.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#119905
Misschien heeft Bas last van zijn tanden en/of kiezen en kluift hij daarom niet? Misschien doet het wel heel erg zeer? Dat zou ik eerst eens na laten kijken bij de DA.
Eet hij al wel kippennekken en vleugeltjes?
Door Lizzy
#119908
Wat gek joh! Een hond die niet wil kluiven... hij kluift ook niet op andere dingen zoals buffelhuid (niet dat ik daar kapot van ben) of Nylabones?

Probeert hij de kluif te beschermen? Tegen andere honden?

Heeft hij misschien pijn in zijn bek?

Heb je al eens een botje geprobeerd waar veel vlees aan zit (en dit een beetje lauw maken door het eerst in warm water te leggen)?

Als hij nergens op wil kluiven en dat heeft geen medische oorzaak: dan ben je bijna genoodzaakt om te gaan poetsen, maar da's balen!
Door Ineke
#119919
Nitus schreef: Misschien heeft Bas last van zijn tanden en/of kiezen en kluift hij daarom niet? Misschien doet het wel heel erg zeer? Dat zou ik eerst eens na laten kijken bij de DA.
Dat denk ik niet. Hij vreet varkensoren of zijn leven er vanaf hangt. Ook pensdrops, die dus keihard zijn, eet hij graag en goed.
Eet hij al wel kippennekken en vleugeltjes?
Dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Hij heeft ooit wel eens een stuk kalfsrib op, maar verder ligt hij het alleen te beschermen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#119922
mmm, vreemd hoor. Krijgt Bas die kluif in dezelfde ruimte als Mufasa? Misschien kun je proberen om hem in een aparte ruimte z'n kluif te geven? En die na een uurtje weer weg halen.
Of zoals Lizzy zei, met veel vlees eraan, en overgieten met warm water?
Als het mijn hond zou zijn zou ik beginnen met kippenekjes, dan eens vleugeltjes dan zachte ribjes met veel vlees en misschien dat ie dan snapt dat dat allemaal eetbaar is?
Ik heb hier trouwens ook gelezen dat vuile pens (aan één groot stuk) ook een goede tandenborstel is, idee misschien?
Door Ineke
#119924
Lizzy schreef: Wat gek joh! Een hond die niet wil kluiven... hij kluift ook niet op andere dingen zoals buffelhuid (niet dat ik daar kapot van ben) of Nylabones?
Hij kluift soms op buffelhuid. Meestal gaat hij daar ook alleen maar bij liggen. Bibberend.
Hij eet wel graag varkensoren. Dan is hij niet bang ::)
Probeert hij de kluif te beschermen? Tegen andere honden?
Ja, dat dus wel. Hij is zeer onder de indruk van Mufasa. Als Mufasa op zijn geliefde plekje bij de gangdeur ligt, zal Bas NOOIt door de keuken naar de kamer komen. Dat durft hij dus echt niet. Ondertussen angstig naar Mufasa kijkend, die dus met een half oog Bas in de gaten houdt.
Heeft hij misschien pijn in zijn bek?
Waarschijnlijk niet. Hij eet varkensoren en pensdorps.
Heb je al eens een botje geprobeerd waar veel vlees aan zit (en dit een beetje lauw maken door het eerst in warm water te leggen)?
Zou ik eens kunnen proberen.
Als hij nergens op wil kluiven en dat heeft geen medische oorzaak: dan ben je bijna genoodzaakt om te gaan poetsen, maar da's balen!
Daar was ik dus ook al bang voor.......

Zouden zijn tanden schoon worden met runder- of varkensoren? Het is natuurlijk maar een klein hondje.
Het is wel niet het beste, maar misschien beter dan niets.
Misschien een kleine nylabone. Ik kan hier toch niets laten liggen aan kluiven. Dan haal ik de hel in huis en dat is niet de eerste keer >:(
Door Ineke
#119925
[quote="Nitus"]
mmm, vreemd hoor. Krijgt Bas die kluif in dezelfde ruimte als Mufasa? Misschien kun je proberen om hem in een aparte ruimte z'n kluif te geven? En die na een uurtje weer weg halen.
Of zoals Lizzy zei, met veel vlees eraan, en overgieten met warm water?
Als het mijn hond zou zijn zou ik beginnen met kippenekjes, dan eens vleugeltjes dan zachte ribjes met veel vlees en misschien dat ie dan snapt dat dat allemaal eetbaar is?
Ik heb hier trouwens ook gelezen dat vuile pens (aan één groot stuk) ook een goede tandenborstel is, idee misschien?
[/quote]
Tja.Voordat Mufasa er was kloof hij wel graag op buffelhuid en gerookte kluiven (had toen mijn verstand nog niet ::))
Hij gaat wel met zijn kluif in zijn mand. Deze staat expres uit het gezichtsveld van Mufasa.

Ik geef Mufasa zijn kluif wel eens buiten, maar dan nog is de angst er dat Mufasa zijn deel komt op eisen.
Dominant mannetje hoor, die Leo.
Alleen als ik erbij ben heeft de leo het lef niet. Hij heeft op zijn buurt weer diep respect voor mij 8), maar daar is Bas niet mee geholpen.

Ik zal straks eens vleugeltjes halen bij AH. Kijken wat hij daarmee doet.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#119930
[quote="Ineke"]
Ik zal straks eens vleugeltjes halen bij AH. Kijken wat hij daarmee doet.
[/quote]
Denk je er wel aan om die in de bocht in te knippen met een snoeischaar? Want dat schijnt een venijnig bochtje te zijn.
Door Ineke
#119932
[quote="Nitus"]
[quote="Ineke"]
Ik zal straks eens vleugeltjes halen bij AH. Kijken wat hij daarmee doet.
[/quote]
Denk je er wel aan om die in de bocht in te knippen met een snoeischaar? Want dat schijnt een venijnig bochtje te zijn.
[/quote]
Bedankt voor de waarschuwing ;) Had ik zelf niet aangedacht....
Door Netty
#120219
ik geef er altijd een jengs met een hamer op.
als ik door de kamer loop met een hamer, komen de honden al kwispelend aanlopen ;D
Door Lizzy
#120223
Mmmm, op de een of andere manier denk ik dat hij het botje misschien heel erg lekker vindt. Dat tie het botje ZO lekker vindt zelfs dat hij bang is dat Mufasa zijn botje af pakt. Ik denk zelfs dat als je Mufasa mee uit neemt, dat Bas toch niet durft te kluiven.

Is dat mogelijk/denkbaar?

Je zou inderdaad lappen pens kunnen proberen (misschien dat hij deze wel eet - mocht bovenstaande aan de hand zijn, dan kun je dat ook schudden). Dat zijn ook goede tand/kiesreinigers.

En ja, verder botjes die hij niet echt leuk en lekker vindt, zoals Nylabone.
Door Ineke
#120328
[quote="Lizzy"]
Mmmm, op de een of andere manier denk ik dat hij het botje misschien heel erg lekker vindt. Dat tie het botje ZO lekker vindt zelfs dat hij bang is dat Mufasa zijn botje af pakt. Ik denk zelfs dat als je Mufasa mee uit neemt, dat Bas toch niet durft te kluiven.

Is dat mogelijk/denkbaar?

Je zou inderdaad lappen pens kunnen proberen (misschien dat hij deze wel eet - mocht bovenstaande aan de hand zijn, dan kun je dat ook schudden). Dat zijn ook goede tand/kiesreinigers.

En ja, verder botjes die hij niet echt leuk en lekker vindt, zoals Nylabone.
[/quote]

Het is bij Bas altijd zo geweest dat hij niet kluift als ik er niet ben.
Gaf ik hem een varkensoor (doet-ie een moord voor) of een buffelkluif vlak voordat ik wegging, dan begon hij er pas op te kluiven als ik weer thuis kwam. Zelfs als hij een daagje bij mijn schoonouders moest zijn.
Nu Mufasa er is kruipt Bas weg met een kluif (het liefst tussen mijn voeten onder het buro), maar op eten durft hij niet.

Ik zou eens kunnen proberen om Bas een oor te geven als Mufasa een rib krijgt. Misschien op die manier de gewoonte doorbreken.

Zou hij zijn tanden reinigen op een oor?
Door Jolly
#120335
[quote="Ineke"]
[quote="Lizzy"]
Mmmm, op de een of andere manier denk ik dat hij het botje misschien heel erg lekker vindt. Dat tie het botje ZO lekker vindt zelfs dat hij bang is dat Mufasa zijn botje af pakt. Ik denk zelfs dat als je Mufasa mee uit neemt, dat Bas toch niet durft te kluiven.

Is dat mogelijk/denkbaar?

Je zou inderdaad lappen pens kunnen proberen (misschien dat hij deze wel eet - mocht bovenstaande aan de hand zijn, dan kun je dat ook schudden). Dat zijn ook goede tand/kiesreinigers.

En ja, verder botjes die hij niet echt leuk en lekker vindt, zoals Nylabone.
[/quote]

Het is bij Bas altijd zo geweest dat hij niet kluift als ik er niet ben.
Gaf ik hem een varkensoor (doet-ie een moord voor) of een buffelkluif vlak voordat ik wegging, dan begon hij er pas op te kluiven als ik weer thuis kwam. Zelfs als hij een daagje bij mijn schoonouders moest zijn.
Nu Mufasa er is kruipt Bas weg met een kluif (het liefst tussen mijn voeten onder het buro), maar op eten durft hij niet.

Ik zou eens kunnen proberen om Bas een oor te geven als Mufasa een rib krijgt. Misschien op die manier de gewoonte doorbreken.

Zou hij zijn tanden reinigen op een oor?
[/quote]

varkensoor :o :o :o owwwww 2 keer neee :-[
1) tis van varkens
2) tis gerookt, gebakken/gebraden bewerkt etc etc

of hij zijn tanden daarmee kan reinigen dat betwijfel ik, meestal is het kauw kauw stuk eraf hap slik en weg.

Wat vervelend zeg dat Bas zo erg op mufassa let en dus geheel niet naar zijn lekkker hapje omkijkt. Best raar, want volgens mij zouden honden dan juist sneller iets gaan eten , omdat ze bang zijn dat het wordt afgepakt. toch?

ik kan je niet verder helpen, want die van mij vreet alles, met of zonder andere honden.
Door Ineke
#120337
Jolly schreef:varkensoor :o :o :o owwwww 2 keer neee :-[
1) tis van varkens
2) tis gerookt, gebakken/gebraden bewerkt etc etc
Ik weet het :-[, maar ze vinden het zo lekker!
Als ik alles moet laten staan wat voor mij niet goed is.....
Wat vervelend zeg dat Bas zo erg op mufassa let en dus geheel niet naar zijn lekkker hapje omkijkt. Best raar, want volgens mij zouden honden dan juist sneller iets gaan eten , omdat ze bang zijn dat het wordt afgepakt. toch?
Dat is het stomme nou juist. Hij loopt er eerst als een geslagen hond mee door de kamer. Geeft het zelfs aan mij om het aan de andere kant van Mufasa te krijgen, 'begraaft' het in zijn mand en gaat er de hele dag bij liggen. Als er iemand in de buurt komt, trilt hij bijna zijn mand uit van het bibberen.
Hij is aan het eind van de dag echt doodop. Hij lijkt wel opgelucht als ik het weg haal bij hem.
Door Ineke
#120345
Zou het bot veranderen als ik een stukje kalfsrib even (5 min) in kokend water leg.
Ik meen me te herinneren dat Bas 'vroeger' verzot was op gekookte mergpijp.

Misschien wil hij het wel graag hebben, maar vind hij dat rauwe vlees/bot niet zo heel erg lekker.
Als hij iets echt net wil hebben pakt hij het niet aan. De kalfsrib grist hij wel uit mijn handen :-\
Als Mufasa in de buurt is als ik het weg wil halen, houdt Bas het vast en laat dan echt niet los (terrier vastigheid ;)). Hij wil het dus wel graag houden.
Laatst gewijzigd door Ineke op za 03 jul 2004, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door