Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Wilhelmien
#1197827
Ik schrijf mijn ervaring op, voor als iemand anders het ook meemaakt. ( en net als ik even in paniek schiet)

Amara was gister lekker van haar CB maaltje aan het smullen. Plots deed ze heel erg raar en raakte in paniek. Greep constant met haar poten naar haar bek en er zat overduidelijk iets dwars. Gelijk gecontroleerd of ze nog ademde maar dat deed ze gelukkig wel en er zat niets in haar keel. De tong was ook "heel" maar leek paarsig en verder kon ik niets zien. Ik DA gebeld en die vertelde dat vlees/blik/kvv wel eens aan/in de neusholte vast kon blijven plakken en dat ze spoelen moest met wat water. Als dat niet werkte moest ze onder narcose om het eruit tehalen. Maar Amara is nu 6 weken zwanger, dus die kan geen gedoe om haar heen gebruiken en narcose al helemaal niet. Wij spoelen met water maar dat werkte niet. Een uur later viel er een stukje bot uit haar bekje vandaan....die had waarschijnlijk ergens tussen haar kiezen vast gezeten en irriteerde haar mateloos. Had dit eerder meegemaakt maar ze reageerde nog nooit zo in paniek. En omdat ze zwanger is maakten wij ons ook extra zorgen.
(gelukkig zat er niets vast in de neusholte, maar omdat de DA zij dat dit ook voorkomt, schrijf ik het erbij)

Misschien dat iemand ooit iets aan dit verhaal heeft.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1197836
sien heeft ook wel eens een stukje vleesbot vast in of tussen haar tanden gehad. ze kan het altijd zelf lospeuteren of anders opbraken oid.
de eerste keer dat ze dat had, vond ze het ook eng. de 2e keer (pas geleden) leek ze het te herkennen en was ze geroutineerder. ze liet het ook meer toe dat ik in de buurt kwam en stoof niet boos onder het bed.
Door brie
#1197841
och arme poes  :-\
wat een opluchting dat het een stukje bot was dat was blijven steken..
ik herken het wel..als de katten hier paniekerig met de poten naar hun bekje beginnen te graaien kan ik er van op aan dat er een stukje bot tussen de tanden zit geklemd..
meestal zijn ze er heel kuindig in om het zelf weer los te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat het wat lastig wordt met een klein fijngemalen stukje bot.
Door brie
#1197844
Nu ik het bedenk,
toen wij Jane kregen met 13 weken en ik net zoals zij moest "leren" dat ze botjes moest kraken, heeft ze ook wel eens lopen kokhalzen omdat er iets in dr keeltje of aan dr kies vastzat..
Ik heb toen best momenten gehad dat ik knalrood aanliep van de spanning..doodsangsten stond ik uit..

Maar dat heb ik ook gehad toen mijn zoontje met een maand of 10 zelf begon te eten..
Soms slikte hij hele broodkorsten door die dan achter in zn keeltje bleven hangen. Hij liep dan knalrood aan omdat hij het stuk niet weg kon krijgen en dus niet kon ademen..

Oowh, als ik er nog aan terug denk  :-X vreselijk vond ik die periode
Door Mevroi Kruim
#1198179
Akelige ervaring, arme zwangere poes  :-*

Ik heb het hier met Sjors gehad, die zat op zaterdagochtend met een zeer ongelukkig gezicht, paars aangelopen tong uit de bek en volledig volgekwijlde kin en voorpootjes (bloederig) op de tafel. Af en toe wanhopig aan z'n bekkie klauwend. Ik in paniek de da gebeld, die paarse tong vond ik echt doodeng  :-X heer Kruimel met kat daar da en daar bleek een stuk bot muurvast klem tussen de kiezen te zitten. Hij had dus de hele nacht zitten peuteren om het eruit te krijgen, vandaar die paarse tong en bloederig kwijl overal  :'(
De volgende keer kijk ik eerst eens met m'n koplamp in z'n bekkie of ik het niet zelf kan vinden .... stuk voordeliger  :P
Door Wilhelmien
#1198575
Arme Sjors, dat is nog veel erger dan bij mijn meissie.

Ik heb het inderdaad wel vaker meegemaakt, maar dat was bij een stukje kippennek en omdat daar nog vlees aanzit is het makkelijker te vinden en verwijderen. Zo'n stukje wit bot is lastig te vinden tussen die witte tanden. Ik weet volgende keer wel waar ik zoeken ga.
Ik was zelf gelijk bang dat de zwangerschap misliep.....misschien wel een beetje overbezorgd van mij  ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door